Lapsi heitettiin koulussa pää edellä lattiaan. Kenellä vastuu?
Lastani isompi lapsi tempaisi hänet judoheitolla lattiaan päälaki edellä. Tämä tapahtui koulun välitunnilla joka pidettiin pakkasen takia sisätiloissa. Valvojia ei ollut paikalla tapahtuman sattuessa.
Lapsi valitti kotiin tultua päänsärkyä, olin yhteydessä kouluun, käytiin lääkärissä. Lääkäri käski seurailemaan tilannetta. Koulusta ei ilmoitettu minulle, koska kyseessä oli 'pikkujuttu' joita kuulemma sattuu ja tapahtuu. Isompi lapsi vaan vähän riehaantui liikaa.
Lapseni ei ole tappelija, vaan paremminkin hiljainen. Tämä lapsi on ennenkin telonut lastani, tosin ei näin vakavin seurauksin.
Kenellä on vastuu jos jotain sattuu? Mitä tekisitte?
Kommentit (36)
Ilmoitus judoseuraan heti, ettei jatkossa jollekin toiselle satu ja tapahdu. Osaavat neuvoa muutenkin miten toimia, jos taitoja testataan valvomattomissa oloissa ja vastoin ohjeita (muualla kuin judosalilla).
Jos on jouduttu lapsi tarkastuttamaan, ei pieni juttu. On sitten sen judokan perheen asia puuttua peliin omalla tavallaan, ei ole sinun perheesi ongelma. Ihan on tarpeeksi hoidettavaa tuossakin. Kiusaamista on, jos vahvempi nujuuttaa heikompaa.
Niin toimisin siis itse.
Nyt pikaisesti ilmoittamaan sinne judoseuraan ja tytön vanhemmille mitä on tapahtunut. Judon sääntöihin kuuluu, että heittoja EI tehdä salin ulkopuolella, koska seuraukset on juuri tällaisia. :-( Tyttö saa potkut seurasta tuolla menolla, tai ainakin sen vakavan puhuttelun, jota kaipaa.
Kirjoititkin samaan aikaan, en huomannut kun vasta nyt... No, tuolla linjalla siis itsekin. Eli onko seurassa tuo riehuja? Jos on, ilmoitus seuraan heti. Tuossa on nyt rikottu nyt kaikkia ohjeistuksia. Menee muuten maine hienolta lajilta. Varhainen puuttuminen aina paras.
Nyt pikaisesti ilmoittamaan sinne judoseuraan ja tytön vanhemmille mitä on tapahtunut. Judon sääntöihin kuuluu, että heittoja EI tehdä salin ulkopuolella, koska seuraukset on juuri tällaisia. :-( Tyttö saa potkut seurasta tuolla menolla, tai ainakin sen vakavan puhuttelun, jota kaipaa.
Eli jos tuo heittelijätyttö tosiaan harrastaa judoa, tuosta käytöksestä kannattaa ilmoitta judoseuraan. Sieltä varmasti tulee puhuttelu liikkeiden käytöstä!
Oma lapseni harrastaa painia ja on erittäin tarkka siitä, että ei käytä painissa opittuja taitojaan ja voimaansa hyväksi koulun leikeissä tai muuallakaan. Harrastuksen tiimoilta on lapsille tehty selväksi, että lisenssi lähtee saman tien, jos oppeja käytetään väärin!
siinä olisi voinut käydä paljon pahemminkin, kallo murtua! Eli otat yhteyttä sekä rehtoriin, koulukuraattoriin, lapsen vanhempiin että sinne judoseuraan. Välituntiväkivaltaa ja kiusaamista ei tule hyssytellä, vaan otat sen nyt pontevasti tapetille lapsesi ja sen kiusaajankin vuoksi. Jos joku kuolee noiden temppujen seurauksena, niin se on hirveä asia myös sille, joka heitti.
Itse olen käynyt poikani kanssa kiusaamansa tytön kotonakin selvittämässä asiaa, jotta poika oppii, ettei hän ole maailman kingi ja kuningas ja teoilla on aina seuraukset.
Tämä tyttö on paiskonut lastani ennenkin. On kooltaan aikamoinen amatsooni joten voimaa löytyy. Lapseni ei leikkinyt mitään painileikkiä hänen kanssaan.
ap.
Kyllä tuollaiset judo-leikit sun muut on ihan arkipäivää ja varmaan omakin lapsesi on halunnut mukaan. Eihän se mitään tappelua ole!
Teroitat sitten jatkossa lapsellesi, että välitunnit seistään tukevasti seinää vasten liikkumatta.
Koska elvistelee taidoillaan, joita ei vielä juurikaan edes ole koska on vasta-alkaja. Judohan ei oikeasti ole mitään katuväkivaltaa.
ap
mitä olette nyt tehneet tapauksen johdosta?
Miten koulu ja tytön vanhemmat ovat suhtautuneet?
Mitä vittua! Entä jos lapsi olisi illalla ruvennut oksentelemaan. Itse vanhempana olisin voinut pitää sitä mahatautina! Olispa tosi kiva sitten kun lapsi löytyy aamulla tajuttomana! Pitäähän koulun tollasista ilmoittaa!
Mä tekisin sinuna niin, että kouluun nyt yhteys ja sitä kautta tuon toisen lapsen vanhempiin. Alkaa olla aika vaarallista tuo tollanen, et heitellään pää edellä lattiaan.
Kaikki tsempit sulle ja lapsellesi. Pistää niin vihaksi tuo tollainen, että tullaan tuosta vaan heittelemään lattiaan. Jos tuohon ei puututa nyt, niin tuo pentuhan vaan jatkaa toisten heittelyä koska seurauksia ei siitä näytä koulun puolelta saavan. Puuttukaa nyt kovalla kädellä asiaan ettei sun tai jonkun muun lapselle käy pahemmin. Ja lääkärilaskut voi maksaa sen heittelijän vanhemmat.
Puhutteluita kummempaa ei tytölle tuosta tule. Lapseni ei saa puhua judoon liittyviä asioita enää koululla, koska se saattaa provosoida tätä paiskojatyttöä.
ap
mitä olette nyt tehneet tapauksen johdosta?
Miten koulu ja tytön vanhemmat ovat suhtautuneet?
koululainen (normaali lapsi) tietää että toisia ei paiskota pää edellä lattiaan.
Minkälainen älykääpiö täytyy aikuisen olla komentoidakseen näin?
Jos lapsi paiskoo toisia lapsia koulussa, hän tarvitsee jatkuvaa valvontaa, ei pään silittelyä. Jos tämä on käytäntö ennen pitkää tapahtuu jotain peruuttamatonta, ja elinikäiset arvet jää paiskotulle ja paiskojalle.
Kyllä tuollaiset judo-leikit sun muut on ihan arkipäivää ja varmaan omakin lapsesi on halunnut mukaan. Eihän se mitään tappelua ole! Teroitat sitten jatkossa lapsellesi, että välitunnit seistään tukevasti seinää vasten liikkumatta.
ja näkemäni perusteella uskallan sanoa, että luullakseni kyseessä ei ole ollut kiusaaminen ja luulen, että tyttösikin on jollakin tavalla itse osallistunut "leikkiin". Meidän hoitopaikassa lapset leikkitappelee päivittäin, itse en sitä hyväksy, mutta muut hoitajat sen hyväksyvät, joten ei minulla ole siihen paljoa sanomista. Kuitenkin ne ryhmän kilteimmät ja reippaimmatkin tytöt itse menevät leikkiin mukaan tai jollakin tavalla yllyttävät tappelupukareita. Kiusaaminen siis ei luultavasti ole ollut kyseessä. Meilläkin näitä tapauksia sattuu silloin tällöin, että sellainen "kiltimpi" lapsi kantelee kotona, että miten häntä on mätkäisty tänään ja äiti on sitten siitä vihainen ja puolustelee lastaan, eikä tuo häntä hetkeen hoitoon vaikka kyseinen lapsi on itse ollut leikissä mukana. Mutta siis itse olen sitä mieltä, ettei noita tappeluleikkejä saisi ollenkaan harrastaa, sillä sehän antaa vain lapsille sellainen kuvan, että se on ihan sopivaa ja 15-vuotiaina sitten tappelevat kaupungilla huvikseen. Ole yhteydessä koulun kanssa ja ilmoita tosiaankin sinne judo-seuraan! Toivottavasti tyttärellesi ei nyt jäänyt mitään pahempaa.
ilmoitus tytön vanhemmille ja judoseuraan. Sen takiahan ainakin oman kaupunkini budolajiseuroilla on ikärajatkin, ettei epäkypsät kakarat pääse harrastamaan ja käyttämään taitojaan väärin. Ilmeisesti tytön seuralla ei ikärajaa ole tai on muuten vain ikäisekseen epäkypsä harrastamaan tuollaista lajia.
(Voihan olla, että vanhemmat on laittaneet rasavillin mörssärinsa judoon ajatellen, että "rankempi" laji veisi mehut ja tyttö olisi siivommin. Nyt olisi hyvä vaihtaa hänet jonkin muun lajin pariin, esim. yleisurheilusta löytyy lajeja vantterammillekin lapsille.)
Miksi asioita ei voi tehdä asiallisesti?
Ei opettajat voi tietää onko joku telonut itsensä pahasti vai onko se tullut leikin tiimoilta? Saisi opettajat päivittäin soitella ties mistä haavereista jos tuolle linjalle mennään!
Jos lapsi pitää viedä lääkäriin, asiasta ilmoitetaan sinne kouluun. Ne maksaa laskun.
Sitten jutellaan ihan asiallisesti sen "heittäjän" kanssa opettajan kanssa ja hänen vanhemmat tietää mitä lapsi tehnyt.
Myös yhteys seuraan jos lapsi ihan jossain seurassa harrastaa, niin pääsee se ohjaajakin valistamaan seuralaisiaan.
Meillä on 2 ihan tavallisen kokoista poikaa painimassa ja ne heittää aika hyvin. Ei siinä koko ole oleellista ap! Menet aika törkeälle linjalle tollasessa nimittelyssä.
Kannattaa muistaa että haukut täällä nyt lasta ja se kertoo sinusta jotain. Tässä saattaa ulkopuolinen alkaa ajattelemaan MIKSI joku on heitellyt lastasi? Ettei olisi reagoinut johonkin mitä lapsesi on ensin sanonut?
Ja tämä ei todella ollut ensimmäinen kerta. Näitä on sattunut ennenkin, mutta ei tällaisin seurauksin. Eli lapseni on syyllinen kun hänet nakattiin lattiaan, taidat olla kiusaajatytön äiti?
ap
Menet aika törkeälle linjalle tollasessa nimittelyssä.
Kannattaa muistaa että haukut täällä nyt lasta ja se kertoo sinusta jotain. Tässä saattaa ulkopuolinen alkaa ajattelemaan MIKSI joku on heitellyt lastasi? Ettei olisi reagoinut johonkin mitä lapsesi on ensin sanonut?