Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pakkanen ei ole syy jäädä koulusta pois." Mikä on?

Vierailija
14.02.2011 |

Oma lapseni jää torstaina koulusta pois oman työmatkani ja siitä aiheutuvan lapsenhoito-ongelman vuoksi. Toissa viikolla oli maanantain pois mummolareissun vuoksi.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihme tuossa pakkasessa nyt on ongelma? Ettekö ole ostaneet lapsillenne kunnon vermeitä? Kai te tajuatte, että noin puolet vuodesta täällä Suomenmaassa on talvea? Tulee pian yhtä tyhmiä lapsia kuin ovat vinkuvat vanhempansakin, kun eivät saa mennä kouluun pakkasella :D Ja kaiken lisäksi, kun lapset kuuntelevat typerää vinkumista turhasta, niin kyllähän siitä jo kerrakseen roolimallia saadaan.

Vierailija
22/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

unkarissa on 25 -c astetta pakkasraja kouluun menolle - suomessa kai pommiuhka tai sota tai -40 astetta

tuossa vaiheessa jo kylmiä. Suomessa on rakennukset lämpöisiä vaikka pakkasta olisi -40 astetta. Tämä sama ongelma koskee muitakin suomea etelämpänä olevia maita joten on turha verrata keskenään.

Unkarissa taitaa myös olla hieman köyhempää väkee, että siellä niitä lämpöisiä vaatteita ei tosiaan jokaisella ole.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos lapsen koulumatka on 2-osainen eli taksilla ja bussilla, välissä odotusta pysäkillä, niin yli 20 asteen pakkasessa saa jäädä kotiin. Eivät ota sitä riskiä, että joku lapsi paleltuu odottaessaan katoksettomalla pysäkillä bussia ½ tuntia. Siinä kun voi olla heitteillejättö lähellä.

Vierailija
24/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhyys on vaan vielä sellainen tabu, ettei siitä saa oikeasti puhua.

Sanon suoraan, että meillä ei ole näille pakkasille sopivia vaatteita kenelläkään. Normaalit talvivaatteet on joilla pärjää just ja just - 20 asteeseen asti mutta kylmemmälle säälle ei enää ole. Itse harkitsin juuri untuvatakin ostoa mutta hinta oli liian kova. Hyvät vaatteet maksavat niin paljon, ettei mulla ole niihin varaa. Pitää yrittää pärjätä ilman.

unkarissa on 25 -c astetta pakkasraja kouluun menolle - suomessa kai pommiuhka tai sota tai -40 astetta

tuossa vaiheessa jo kylmiä. Suomessa on rakennukset lämpöisiä vaikka pakkasta olisi -40 astetta. Tämä sama ongelma koskee muitakin suomea etelämpänä olevia maita joten on turha verrata keskenään.

Unkarissa taitaa myös olla hieman köyhempää väkee, että siellä niitä lämpöisiä vaatteita ei tosiaan jokaisella ole.....

Vierailija
25/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhyys on vaan vielä sellainen tabu, ettei siitä saa oikeasti puhua.

Sanon suoraan, että meillä ei ole näille pakkasille sopivia vaatteita kenelläkään. Normaalit talvivaatteet on joilla pärjää just ja just - 20 asteeseen asti mutta kylmemmälle säälle ei enää ole. Itse harkitsin juuri untuvatakin ostoa mutta hinta oli liian kova. Hyvät vaatteet maksavat niin paljon, ettei mulla ole niihin varaa. Pitää yrittää pärjätä ilman.

jossakin asiassa, että on varaa lapsille ostaa kunnon vaatteet!!!! Herranjestas! Voi lapsiparkoja!!!!!!!! Ja sitä paitsi, luuletko, että Unkarissa esim on sosiaalihuoltoa tms? HAH! Siellä ei ole mitään, että on se köyhyys Suomessa täysin eri asia kuin siellä...

Vierailija
26/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan eri ilmastot meillä ja siellä. Miksi ihmeessä pakkanen olisi syy olla pois koulusta? (Muuten kuin pahan astman vuoksi?)

unkarissa on 25 -c astetta pakkasraja kouluun menolle- suomessa kai pommiuhka tai sota tai -40 astetta

ETTÄ KYLLÄ UNKARISSA VOI OLLA TODELLA KYLMÄÄ!VUORISTOT TEKEE JÄISEN FIILIKSEN!LUULITKO ETTÄ SIEL AINA +30???HAH!

Vierailija
27/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt itäisessä Suomessa kouluni ja lukioni. Joka ikinen kouluaamu 12 vuoden ajan menin bussille klo 7 aikaan olipa sää mikä tahansa. Koulumatka kesti 7-8:30 sillä bussi kiersi kaikki mahdolliset sivukylät keräten kyytiinsä koululaisia ja opiskelijoita. Itse asuin reitin alkupäässä.

Koululla kävelimme bussipysäkiltä noin kilometrin koululle, olipa keli mikä tahansa.

Välitunneillä ulkoiltiin, muistaakseni -20 oli pakkasraja jolloin ala-ja yläasteella ei tarvinnut mennä ulos. Paitsi jos oli vessahätä-WC-tilat olivat toisessa koulurakennuksessa. Eli säässä kuin säässä oli mentävä ulos.

Kotimatkalle käveltiin takaisin se 1 km bussipysäkille. Itse olin kotona yläasteella klo 15:30, lukiossa saattoi kotimatka venyä tavallisesti 17 saakka jolloin kakkoskyyti lukiolaisille lähti.

Säässä kuin säässä siis, päivät pitkiä , koulumatkoineen tavallisesti 7-17. Ja asuin monen koulutoverini tavoin kirjaimellisesti korvessa joissa ei ollut katuvaloja tmv.

Me ei kyseenalaistettu säätä, toki oli kylmää mutta sääoloihin ei oikein auta vaikuttaa. Se on sellainen asia johon ei valittaminen auta ? Jotenkin sitä on em. seikkojen takia kasvanut hiukan kovanahkaisemmaksi.

Varustetaso tuosta ajasta on kyllä kehittynyt huimasti! Itse olin yh-äidin lapsi ja rahaa ei ollut. Itse piti tienata vaate- ja lukiokirjarahat kesäisin ja talvella kerhoja yms. pitämällä , heti kun vain mahdollisuus työntekoon alkoi, 13 vuoden iästä. Vaatehankinnat tehtiin ale- ale-poistolaareista ja vieläkin muistan kun teki jonkin löydön lähesd puoli-ilmaiseksi. Lapsilisät menivät kirjaimellisesti ruokaan yms. elämiseen.

Toivon saavani lapsilleni välitettyä samaa mallia elämään suhtautumisesta kuin itsekin olen saanut. Eli kaikki ei ole itsestäänselvää ja turhasta, esim. säästa on aivan hyväksymätöntä keksiä tekosyitä esim. koulusta pois jäämiselle. Mitähän mahtaisi yhteiskunnassamme tapahtua jos esim. sairaanhoitajat, päiväkodin työntekijät yms. eivät viitsisi aamulla 6-7 välillä kammeta työpaikalleen "kun on niiiin kylmä" ???

Samoin lomamatkat eivät ole mikään syy olla koulusta pois. Vanhemmat järjestävät lomansa niin että matkoille päästään ilman koulusta poissaoloja. Jos matkoja ei saa järjestettyä loma-ajoille, lomamatka jätetään yksinkertaisesti tekemättä.

Näin se menee.

Vierailija
28/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt itäisessä Suomessa kouluni ja lukioni. Joka ikinen kouluaamu 12 vuoden ajan menin bussille klo 7 aikaan olipa sää mikä tahansa. Koulumatka kesti 7-8:30 sillä bussi kiersi kaikki mahdolliset sivukylät keräten kyytiinsä koululaisia ja opiskelijoita. Itse asuin reitin alkupäässä.

Koululla kävelimme bussipysäkiltä noin kilometrin koululle, olipa keli mikä tahansa.

Välitunneillä ulkoiltiin, muistaakseni -20 oli pakkasraja jolloin ala-ja yläasteella ei tarvinnut mennä ulos. Paitsi jos oli vessahätä-WC-tilat olivat toisessa koulurakennuksessa. Eli säässä kuin säässä oli mentävä ulos.

Kotimatkalle käveltiin takaisin se 1 km bussipysäkille. Itse olin kotona yläasteella klo 15:30, lukiossa saattoi kotimatka venyä tavallisesti 17 saakka jolloin kakkoskyyti lukiolaisille lähti.

Säässä kuin säässä siis, päivät pitkiä , koulumatkoineen tavallisesti 7-17. Ja asuin monen koulutoverini tavoin kirjaimellisesti korvessa joissa ei ollut katuvaloja tmv.

Me ei kyseenalaistettu säätä, toki oli kylmää mutta sääoloihin ei oikein auta vaikuttaa. Se on sellainen asia johon ei valittaminen auta ? Jotenkin sitä on em. seikkojen takia kasvanut hiukan kovanahkaisemmaksi.

Varustetaso tuosta ajasta on kyllä kehittynyt huimasti! Itse olin yh-äidin lapsi ja rahaa ei ollut. Itse piti tienata vaate- ja lukiokirjarahat kesäisin ja talvella kerhoja yms. pitämällä , heti kun vain mahdollisuus työntekoon alkoi, 13 vuoden iästä. Vaatehankinnat tehtiin ale- ale-poistolaareista ja vieläkin muistan kun teki jonkin löydön lähesd puoli-ilmaiseksi. Lapsilisät menivät kirjaimellisesti ruokaan yms. elämiseen.

Toivon saavani lapsilleni välitettyä samaa mallia elämään suhtautumisesta kuin itsekin olen saanut. Eli kaikki ei ole itsestäänselvää ja turhasta, esim. säästa on aivan hyväksymätöntä keksiä tekosyitä esim. koulusta pois jäämiselle. Mitähän mahtaisi yhteiskunnassamme tapahtua jos esim. sairaanhoitajat, päiväkodin työntekijät yms. eivät viitsisi aamulla 6-7 välillä kammeta työpaikalleen "kun on niiiin kylmä" ???

Samoin lomamatkat eivät ole mikään syy olla koulusta pois. Vanhemmat järjestävät lomansa niin että matkoille päästään ilman koulusta poissaoloja. Jos matkoja ei saa järjestettyä loma-ajoille, lomamatka jätetään yksinkertaisesti tekemättä.

Näin se menee.

vaikka olisi kouluvuosi kesken. Avartaa lapsen maailman kuvaa. Itse opekin perheineen matkustaa.

Ja monet perheet lomailevat kesken kouluvuoden. Matkailu voi antaa jopa enemmän, mitä koulussa oppisi.

Vielä tekstiisi, jotenkin tuli tunne, että ennen wanhaan sitä kärsittiin vilua ja nälkää ja ei valitettu ja kirkas kruunu kiiltää, mitä enemmän sitä kärsii...

Kuitenkin työuupumus iskee juuri niille ihmisille, jotka ovat liian tunnollisia. Kyllä asioista saa valittaa hei... Ei siitä kirkkaampaa kruunua saa itselleen, että on kärsinyt kovissa olosuhteissa hampaat irvessä.

Vierailija
29/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin samoilla linjoilla. Voitte keksiö vaikka mitä verukkeita ja puolustella kantaanne, mutta mielestäni koulu tulee ensin. Se on lapsen työtä. Ja sen myötä lapsi oppii vastuullisuutta ja työmoraalia. Jos jo kotona annetaan alaluokilta lähtien viesti että koulusta voi olla pois liirumlaarum-verukkeilla, ei hyvä seuraa!

Kuulostaa suorastaan pöyristyttävälle, anteeksi vaan, että koululainen on kouluaamuna puoleenyöhön jossain urheilutapahtumassa! Ei mene mun jakeluun,eikä näköjään ole kertaluonteista toi pitkään valvominen jos taas on reissu edessä missä ollaan yli 9:ään. Ymmärrän kyllä ettei peli/tapahtuma voi lapsen takia venyä, mutta mielestäni silloin lapsen paikka onjossain muualla- iltatouhuissa kotona, ja sängyssä tuohon aikaan.

Vierailija
30/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

takia saa olla. Opettaja oli suorastaan iloinen, kun asiaa kysyin, hän kun ei saanut asiaa suoraan suositella. Toiseen kouluun tutustumisen takia saa koulunvaihtaja olla poissa. Sairauden lisäksi myös muut terveydenhuoltoon liittyvät syyt kelpaavat, kuten hammastarkastukset ym. Myös sairauden ennaltaehkäisy on kotiinjäämisperuste, eli hengitystieongelmista kärsivät saava olla poissa pakkasen takia.

Koululaiset ovat lapsia, joten ihan samaa ei vaadita kuin aikuisilta. Opettaja ja rehtori ovat muistuttaneet, että lievienkin flunssaoireiden kanssa pitäisi jäädä kotiin ja tulla takaisin vasta, kun tauti on kunnolla ohi. Työelämässä tällainen ei ole välttämättä mahdollista.

Muissa tapauksissa voi olla jonkin erityisen syyn vuoksi, kuten esim. läheisen kuolema tms. Loman tms. vuoksi voi olla, mutta vain tooosi harvoin ja lupa kysytään etukäteen. Ei niin, että joka vuosi ollaan lomalla kouluaikaan.

Nyt ainakin näkee, mistä näitä lusmuja kasvaa :(. Jos vanhemmilla on asenne, että voi olla pois miten sattuu ilman oikeaa syytä, ei ihme, että aikuisenakin lusmuillaan töistä :(

Vierailija
31/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en koskaan saanut olla koulusta pois, en edes kipeänä. Töissä myös olen ollut kipeänä ja täysin burn outissa. Sekö on hyvä?

Turhia poissaoloja en hyväksy lapsellamme, mutta matkustelleet olemme ja lapsemme on luokkansa paras ja hoitanut koulunsa hienosti. Koulussa pidetty matkustelua positiivisena asiana, koska se avartaa maailmankuvaa.

Vierailija
32/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on ollut juuri tuollainen ankea lapsuus, vaativat ja ankarat vanhemmat ja kyllä hän ainakin kaikkensa tekee, ettei omien lastensa tarvitse samanlaista lapsuutta kokea ja että voivat vähän päästä helpommalla. On joutunut kovalla pakkasella hiihtämään pitkät koulumatkat ja siksipä hänelle myös muutamia paleltumavammoja on tullutkin joista nyt vanhemmalla iällä kärsii.

Minusta ei kaikkea kamalaa tarvitse tehdä vain sen takia, että joskus joku on joutunut niin tekemään. Et itsekään varmaan haluaisi synnyttää ilman kipulääkkeitä tai olla hammaslääkärissä ilman puudutusta pahan hammasvaivan ollessa kyseessä.

Näin se menee.

Vierailija
33/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuvat asiaa!!!!

Vierailija
34/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä osataan muutaman viestin perusteella tehdä tulkinnat mikä on perheen tai lapsen moraali:)

Vierailija
35/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhyys on vaan vielä sellainen tabu, ettei siitä saa oikeasti puhua. Sanon suoraan, että meillä ei ole näille pakkasille sopivia vaatteita kenelläkään. Normaalit talvivaatteet on joilla pärjää just ja just - 20 asteeseen asti mutta kylmemmälle säälle ei enää ole. Itse harkitsin juuri untuvatakin ostoa mutta hinta oli liian kova. Hyvät vaatteet maksavat niin paljon, ettei mulla ole niihin varaa. Pitää yrittää pärjätä ilman.

Ei tarvitse untuvatakkia. Tuolla pärjää kun laittaa toppahousujen alle pitkikset/kalsarit ja fleecehousut, toppatakin alle t-paita, pitkähihainen paita ja fleecetakki. Fleecehousut ja takin saa noin 20 eurolla ja ovat joka talvinen varuste. Ja kaulaliina kaulaan tai kypärämyssy päähän pipon alle. Kyllä tarkenee.

Vierailija
36/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pitää ottaa asiat tilanteen mukaan. Jos koulumatka todella sisältää seisoskelua pysäkillä, minäkin varmasti pitäisin lapsen kotona jos kyytiä ei ole mahdollista järjestää. Eikä tuollaiset yksittäiset poissaolot varmasti kenenkään koulutyötä kaada. Mutta jos perhe lomailee viikon keväällä ja toisen syksyllä ja lapsi on tuon ajan pois koulusta, se voikin joillekin ola jo isompi juttu.

Onhan se tietysti niin, ettei niillä peruskoulun numeroilla ole juurikaan merkitystä enää myöhemmin, eikä hyville oppilaille ole mikään ongelma tehdä tehtäviä itsekseen tai vanhempien avustuksella. Mutta niille jotka eivät ole aivan yhtä hyviä koulussa, voi viikon poissaolo matematiikan tunneilta aiheuttaa isoja ongelmia. Jos taidot eivät riitä asioiden oivaltamiseen ilman opetusta, saattaa jäädä joku juttu opettelematta ja se taas saattaa aiheuttaa vaikeuksia oppia jotain seuraavaa asiaa.

Mutta siis pointti oli se, että vaikka koulussa on käytävä niin ei joku yksittäinen poissaolo kerran vuodessa kaada maailmaa. Kunhan siitä ei tule tapaa.

Vierailija
37/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustella voi ja pitääkin. Eri asia milloin. Vaivaa pitää nähdä asioiden yms. järjestelyyn ettei koulu- yms. työlle tule liikaa haittaa.

Työpaikoillakin on monesti vuodesta toiseen kiertävät lomalistat. Muuten se mukavuudenhaluisin "MinäMinäMinä" ottaisi lomansa aina parhaimpaan lomakauteen.

Pienestä pitäen tulisi ottaa kanssaihmiset huomioon.Ja vanhempien tehtävä olisi kasvattaa lapsia tähän.

Juuri kuten joku mainitsi, menisi sairaaloissa, terveyskeskuksissa aikataulut uusiksi jos hoitajat eivät tulisi aamulla työpaikalle epämieluisan sään tmv. epämukavan seikan takia. Tai päiväkodin ulko-ovella pitäisi aamulla odottaa kun 6 vuorolainen ei olisi jaksanut lähteä töihin kun peiton alle olis niin kiva jäädä. Tai jos bussibuskista olisi kiva ykskaks lomailla ja skipata 5 työvuoro kun edellisiltana tuli valvottua liian kauan.

Vierailija
38/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on ollut juuri tuollainen ankea lapsuus, vaativat ja ankarat vanhemmat ja kyllä hän ainakin kaikkensa tekee, ettei omien lastensa tarvitse samanlaista lapsuutta kokea ja että voivat vähän päästä helpommalla. On joutunut kovalla pakkasella hiihtämään pitkät koulumatkat ja siksipä hänelle myös muutamia paleltumavammoja on tullutkin joista nyt vanhemmalla iällä kärsii.

Minusta ei kaikkea kamalaa tarvitse tehdä vain sen takia, että joskus joku on joutunut niin tekemään. Et itsekään varmaan haluaisi synnyttää ilman kipulääkkeitä tai olla hammaslääkärissä ilman puudutusta pahan hammasvaivan ollessa kyseessä.

Näin se menee.

Vierailija
39/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkari ei ole mikään kehitysmaa.MIksi te vertaatte suomalaista "keksittyä" pakkasrajaa Unkariin.?????

Kyllä lasten asia on mennä kouluun pakkasella vai jäättekö itse pois töistä samoin verukkein???

Vierailija
40/67 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkari ei ole mikään kehitysmaa.MIksi te vertaatte suomalaista "keksittyä" pakkasrajaa Unkariin.?????

Kyllä lasten asia on mennä kouluun pakkasella vai jäättekö itse pois töistä samoin verukkein???

mutta tarkoittanee ehkä tilannetta, että pakkasta on -35 ja lapsen koulumatka mentävä kävellen ja matkaa on esim. 7 km. Koulu varmaan ymmärtää, jos lapsi jää kotiin. Muutenkin typerää verrata lasta ja aikuista. Aikuinen pääsee yleensä töihin autolla tms. Ja aikuisen pitää hoitaa työnsä. Jos opettaa lapselle, että koulu on kuolemanvakavaa työtä, niin ei hyvä heilu. Itselle opetettiin näin ja jouduin jopa kipeänä kouluun. Nyt töissä en osaa jäädä pois, vaikka olen kipeä tai täysin uupunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä