Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tehdä päätös vauvanvaatteiden poisheittämisestä?

Vierailija
14.02.2011 |

Minulla on yksi tyttö, jolle nyt menevät nyt jo 92 koon vaatteet. Olen säästänyt toistaiseksi kaikki hänen vaatteensa kakkosen toiveessa.. No, hän nyt ei ole välttämättä tyttö eikä toisaalta edes synny, koska raskautta on yritetty jo pitkään joten voi olla että jäämme yksilapsiseksi.

Millä logiikalla sinä luovuit vauvanvaatteista? Kauanko pidit niitä varastossa? Säästitkö vain joitain, ja jos, niin millä perusteella? Lahjoititko lähipiirin vauvoille, lainasitko, myitkö, pistitkö kirpparille? Säästätkö vauvallesi aikuismuistoksi?

Tää ON vaikeeta..

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöimmät ja ne johon liittyi jotain erityistä (esim. 1-vuotissynttärimekko) säästin muistoksi.

Kun tulivat lainasta asteen kuluneempina, ne oli helpompi laittaa kokonaan eteenpäin.

Vierailija
2/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki samaa sukupuolta sekä nuorimman ja vanhimman ikäero 5,5 vuotta. Mä olen säästänyt kaiken ja edelleen on vauvanvaatteet säilössä vaikka kuopus on jo 2,3 vuotta.

Olen siis ahkerasti kierrättänyt vaatteita meidän lapsilla. Vaatteita on valtavat määrät mutta en raaski luopua niistä.

Niillä on tunnearvoa ja lisäksi haaveilen vielä nekjännestä lapsesta. Tosin mies on sanonut, että ei enää suostu hankkimaan enempää lapsia =(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta niitä on tuolla kaapin perukoilla pantattu... toista vaan ei kuulu. :( No, olen mahduttanut ne taannoiseen äitiyslaatikkoon, sen verran annan itselleni luvan säästää vaikka sitten iäisyyden. Miten ihana olisi ne sieltä kaivaa esiin ja hipelöidä vanhoja tuttuja vaatteita, pestä ja viikata kaappiin... :'( Toistaiseksi olen halunnut "unohtaa" ne sinne.

Vierailija
4/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljon on hänen vauva-ajan vaatteita tallessa, sisä- ja ulkovaatteita. Osan haluan jättää hänelle muistoksi vauva-ajastansa, osan otan käyttöön seuraavalle (suurinosa unisex-värejä) ja osan olen myynyt kirppiksillä, antanut kavereille tai UFFlle. Varastointi on tietenkin suuri kysymys, jos ei ole tiloja säilyttää missään niin hankalampaa tuo säästäminen.

Itse en ole lainannut vaatteita kenellekään, enkä ottanut lainaksi, koska mielestäni se on ärsyttävä tapa kierrättää vaatteita - eivät kuitenkaan tule hyväkuntoisina enää takaisin ja taas pitää miettiä uutta tapaa antaa ne eteenpäin.

AP: Meilläkin meni toisen raskauden onnistumiseen pari vuotta aikaa (nyt rv21+3) joten ei kannata lannistua. Ekaa "tehtiin" kolmisen vuotta...

Vierailija
5/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siihen lapseen. Ei ole ikinä ollut mitään vaikeuksia antaa eteenpäin lasten vaatteita. Valokuvat riittävät muistoiksi.

Vierailija
6/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muodostettu kummallinen tunneside vaatteisiin.. =)

Muutamia yksittäiskappaleita varmasti haudon ja säilön muistojenlaatikkoon, ja jopa lapsenlapsia silmällä pitäen. Muuten menevät nyt tälle kakkoselle kiertoon, ja sitten, kun alkavat jäämään pieniksi, niin koetan pystyä luopumaan näistä.. (ainakin edes osasta ;) )

Mieluiten antaisin lähisukulaiselle tai kaverille etenkin parhaat vaatekappaleet. Huonoimmat ja ei niin mieluisat joutaa kirpparille/kierrätykseen. Mutta sen verran pitää ottaa itseä niskasta kiinni, että kaikkea en vaan voi säilöä enää..

Riippuu myös siitä millaiset säilytysmahdollisuudet sinulla on. Jos joudut säilömään jossain ulkovarastossa, niin myy ennemmin pois, kun tahtovat siellä homehtua ja saada ummehtunutta hajua vaan. Eivät sitten kelpaa kyllä enää mihinkään.

Vierailija
7/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siihen lapseen. Ei ole ikinä ollut mitään vaikeuksia antaa eteenpäin lasten vaatteita. Valokuvat riittävät muistoiksi.

Me muuthan emme ole kiintyineitä lapseen, oikeastaan itsekin tein sen vain saadakseni niitä vauvanvaatteita. Niitä minä rakastan. Daaaa...

Vierailija
8/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. maksaa rutosti ostaa taas kaikki uutena.

Vierailija
9/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kanssa säästin vaatteita aikani (vaikkei edes yritetty kakkosta). En vain raaskinut niitä laittaa eteenpäin. Sitten kuitenkin ryhdistäydyin.

Ihanimmat söpöydet säästöön. Parempikuntoiset (laadukaimmat) huutonettiin ja muut peruskamat (marketista ostetut ja paljon käytetyt hm/lindex -vaatteet)kirpparille. Meillä sellainen hyväntekeväisyys kirppari, jonne voi lahjoittaa.

Ikäeroa sisauksille tuli 6-vuotta ja tosiaan muoti ja äidin makumieltymykset ovat muuttuneet tuossa ajassa. En olisi pitänyt kuitenkaan niitä esikoisen ihanuuksia pikkusiskolla, joten hyvä että myin/lahjoitin ne pois kun olivat vielä ns. muodissa. Toki on jäljellä sellaisia ihania "ajattomia" vaatteita. Säilytä siis sellaiset.

Vierailija
10/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vaatteet laittaisit pois niin, että tiedät että ne eivät enää sinulle palaudu? Annat jollekulle tai johonkin keräykseen? Rumat, huonokuntoiset, vai millaiset?

Vierailija
11/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut pistin kiertoon. Kakkonen ilmoitti tulostaan kun ykkönen oli 6kk, mutta olivat eri sukupuolta. Mekin yritimme ykköstä pitkään, mutta kas miten kävi.

Vauvanvaatteet eivät juuri käytössä kulu, ja niitä saa yleensä tutuiltakin tarvittaessa. Turha täyttää kaappeja niillä.

Vierailija
12/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kannattaa myös sitä miettiä, etteivät mene pilalle. Esim. vaunut vievät paljon säilytystilaa, ja jos olisivat ulkovarastossa, niin ennemmin kannattaa myydä pois, jos tarvetta ei ole. Kuin huomata käyttöönotettaessa, että ovat homeessa ja roskiskamaa.

Vierailija
13/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kaksi lasta isolla ikäerolla ja esikoiselta oli muutamia valikoituja muistovaatteita plus laatikollinen sekalaista käyttövaatetta säilössä. Ne muistovaatteet olivat ihania muistoja, esim. 6kk-valokuvaamossa päällä olleet vaatteet tai rakkaan anopin ostama vaate, joka oli ekana jouluna päällä.

Se käyttövaatelaatikko aiheutti naurunräjähdyksen. Muistelin että siellä on ihan siistiä arkivaatetta, mutta voi jessus muoti oli ehtinyt mennä ohi. Enimmäkseen aika noloja vaatteita, vaikka hyväkuntoisia olivatkin. Muutama päätyi käyttöön, loput kirpparipöytää pitävälle kaverille, pölyräteiksi ja roskiin. Kaikki missä oli vähänkin elastaania tai kuminauhaa, oli tietysti lörpähtänyt. Kaikki sukat menivät roskikseen, housuihin olisi pitänyt vaihtaa kuminauha, yksi kurapuku oli muuten ihan priima, mutta henkselit olivat venähtäneet kaksimetrisiksi. Ihan toivotonta, turhaan olin noita säilönyt.

Eivät ne lastenvaatteet niin kalliita ole ja tosiaan äitiysvapaalla ehtii tehdä kirpparikierroksia, koluta alerekkejä ja ostaa käytettyinä myynti-ilmoituksista. En säästäisi turhaan.

Vierailija
14/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset vaatteet laittaisit pois niin, että tiedät että ne eivät enää sinulle palaudu? Annat jollekulle tai johonkin keräykseen? Rumat, huonokuntoiset, vai millaiset?

Nimenomaan rumat, huonokuntoiset, epäkäytännölliset. En esim. tykkää yhtään sellaisista, jossa nepparit on selänpuolella, luukkupöksyt yms. Nepparit edessä oli minusta kätevimmät. ;) + sitten kaiken sellaisen, jolle ei ollut käyttöä. Yllättävän paljon sieltä laatikosta saa sitten sellaistakin vaatetta lappaa pois, mitä ei ole käytetty ikinä.

Plus, vaikka se toinen lapsi aikanaan olisikin samaa sukupuolta, niin kyllä sitä silti on niin ihanaa ostella uutta hänellekin.

Vanhaa sen verran, että alkuun pääsee, mutta ei liikaa, että voi ostaa/saada myös uutta vaatetta. Ulkohaalarit on sellainen isompi kuluerä kanssa, joista hyväkuntoiset saavat kyllä odottaa kakkosta eli säilytän.

Vierailija
15/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

annettiin sukulaisille lähes kaikki vauvanvaatteet, muutaman säästin lasta varten, jos isompana kiinnostuu omasta lapsuudestaan, on sitten ainakin jotain näytettävää valokuvien lisäksi. En enää itsekään muistanut kuinka pieniä lapsen ensimmäiset vaatteet ja lakki olivatkaan, kun järjestelin syksyllä vaatteet sukulaisille viemistä varten.

Taaperon vaatteet ovat keväällä lähdössä myyntiin, talvivaatteet eivät kuitenkaan enää ensi syksynä sovi lapselle. Ostan sitten rahoilla uusia vaatteita ja kenkiä lapselleni.

Vierailija
16/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laitoin 2004 syntyneen lapseni vauva-ajan vaatteita kiertoon enkä huomannut eroa nykypäivään. Varsinkin bodyt ja puolipotkarit on ihan samanlaista perustavaraa kuin tämän päivän vauvanvaatteetkin.

Isompien lasten vaatteissa sen sijaan muoti muuttuu nopeammin.

Vierailija
17/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestiko joku takertuu vaatteisiin? Mä oon heittäny kaikki tohon roskakatokseen niin et jos joku haluu saa ottaa.Ne joita ei ole otettu on laitettu roskiin.Ei mulle ole tullut mieleen ees et säästäisin,enhän mä nyt säästä omiakaan vaatteita joita en käytä.Kattokaa sitä nelosen hamstraus ohjelmaa.Siinähän ne psykologit yrittää saada potilaat ymmärtämään ettei ole tervettä siirtää tunteita elottomiin esineisiin.Muistot eivät ole vaatteessa.

Vierailija
18/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolla 8 siinä otsikossa.

Vierailija
19/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 2v. Joitakin olen antanut skuilaistytölle, mutta suurin osa on varastossa laatikoissa. Vaatetta on paljon jo nyt, ja pitäisi OIKEASTI käydä ne läpi ja päättää, mitä haluaa säästää. Toiveissa on siis toinen (ellei joskus kolmaskin:) lapsi.

Näin järjellä olen ajatellu, että säästän kaikkein kivoimmat, tunnearvokkaimmat, ajattomimmat, siisteimmän ja varmuuden vuoksi sukupuolineutraaleimmat vaatteet. Näillä karsintakriteereillä vaatemäärä tulee luultavasti pysymään aika isona.. Huoh. ;) Mutta on ne vaan niin ihania!

Niin, ja siis sukulaisille, ystäville ja kirpparille olen ajatellut lahjoittaa joitakin, saa nähdä. :)

Vierailija
20/25 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri laitoin 2004 syntyneen lapseni vauva-ajan vaatteita kiertoon enkä huomannut eroa nykypäivään. Varsinkin bodyt ja puolipotkarit on ihan samanlaista perustavaraa kuin tämän päivän vauvanvaatteetkin.

Sieltä 10 vuotta vanhasta laatikosta löytyi sellaisia vaatteita, joita olin nyt nähnyt kirpparilla ja ajatellut, että "mitenköhän vanha tuokin rytky on, en todellakaan osta". Samoin tiettyjen vaateketjujen vuosimallit voivat erottua selkeästikin, esim. H&M:n perusbody on nyt erilaisen näköinen kuin esim. 4 vuotta sitten. Pienistä yksityiskohdista, kuten esim. resoreista, näkee paljon. Ei sillä, kyllä varmasti 2004 ostetuista vaatteista löytyy paljon käytettävää vuonna 2011, mutta minusta on aika turhaa säilöä laatikkokaupalla, sillä vanhentuneet vaatteet eivät enää näytä kivoilta ja niitä on vaikea saada kaupaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan