MIkä siellä Helsingissä on niin hienoa, että asunnoistakin pitää maksaa tuplahintaa?
Tai ylikin? Auttakaa ymmärtämään Helsinkiläisiä.
Kommentit (106)
Osa on syntynyt täällä, kaikki sukulaiset asuu täällä, miksi sitä haluaisi pois muuttaa? Täällä on eniten opiskelupaikkoja, moni jää sille tielle. Tai sitten täällä vain on sellainen työpaikka, josta pitää ja jollaista ei ehkä ole muualla. Tai sitten vain pitää oopperasta, baletista, haluaa käydä useita kertoja viikossa hyvien bändien keikoilla, haluaa nauttia kymmenistä erilaisita tasokkaista ravintoloista, haluaa matkustella ympäri maailmaa ja siksi asua lähellä maamme ykköslentokenttää. Kyllähän nyt syitä löytyy. Eiköhän jokainen löydä kotikaupungistaan syitä miksi siitä pitää.
Helsinki on kallis, totta, mutta jos elämä on täällä, miksi sitä muuallekaan muuttamaan. Minä itse olen muualta kotoisin ja sukulaisia ei ole täällä lainkaan. Mutta olen luonut tänne laajan tuttavapiirin, viihdyn harrastuksissani ja pidän ystävistäni täällä. En todellakaan haluaisi vain sen takia että Rovaniemellä on halvempaa, muuttaa sinne.
Helsingissäkin sitä paitsi on monenlaisia alueita, eivät kaikki asu ydinkeskustassa. Minä ainakin asun nyt ihan yhtä lähellä luontoa kuin kotikaupungissani asuessani omakotitalolähiössä.
Ihmiset on erilaisia, joku pitää maaseudusta, jotkut kaupungeista. Joillekin riittää se että on peruspalvelut ja urheilukenttä ja makuunista saa vuokrattua leffoja, toiset kaipaavat enemmän.
Sitä kun spora kolisee raiteilla, tunnelmaa kävellessä roballa.Porttikongin kolahduksen ääntä. Sitä kun voin unelmoida muuttavani joskus siihen isoon kauniiseen taloon Ullanlinnassa. Sitä kun on töitä. Kulkemisen helppoutta. Tuoksuja kesäyönä(asfaltti,ruoho,bensa). Tunnen olevani kotona kun kävelen hki:n katuja pitkin.
Joo olen asunut muuallakin mutta se paikka ei vaan tuntunut kodilta.
Siksi olen valmis maksamaan asumisesta enemmän
Huvittavaa, kun jotkut pitävät itseään etuoikeutettuina asuessaan Helsingissä tai ovat jopa syntyneet siellä. Kannattaisi kokeilla elämää muuallakin.
Ja kenties sinä, jota tosin oletan ap:ksi
Mitä ihmettä sinä intät? Onko joku sanonut, että tämä on autuaallinen paikka? Eikö selvä puhe mene perille? Vai onko itsetunnossasi joku paha puute, kun kuvittelet, että stadilaiset olisivat jotenkin erityisen kopeaa sakkia? Plääh...
Toistin vain kysymykseni tuosa toisessa viestissä. Toisin sanoen halusin lisää perusteluja mi´ksi on valmis maksamaan siitä että saa asua Helsingissä. Anteeksi jos loukkaannuit. Enkä ymmärrä mistä sait tuon käsityksen että olette kopeaa sakkia? Sinä sen sanoit, en minä. -ap
"mikä siinä nyt on niin ihmeellistä" on juurikin sitä, että kuvittelet meidän olevan jotenkin ollaksemme. Että kuvittelisimme tämän paikan olevan erityisen hieno. Sinulle on moni tässä sanonut jo, että onhan tässä paikassa hyviä puolia (missä ei olisi), mutta että se on aina kompromissi. On pakote-tekijöitä, houkutustekijöitä ja riesa-tekijöitä (ml. asuntojen korkea hintataso) ja niiden välillä on tehtävä ratkaisu.
Luuletteko että Rovaniemi on halpoja vuokria? Ehkä ent. maalaiskylässä jossain "Ojanperällä" (Ei keksitty nimi).
Mikä vittu se Rovaniemi on vertauskohtana?
Me halutaan asua täällä siksi, että tämä on meille ainoa paikka koko maailamssa joka on meidän ikioma kotiseutu, nämä ovat meidän lapsuuden maisemat. Moni landelainen kun lähtee maailamlle hankkii ainakin jonkun pläntin sitä omaa kotiseutua kesämökiksi, meillä ei sitä mahdollisuutta ole, vaan me tarvitaan asunto. Tänne muuttaa paljon uusia ihmisiä, ja me vanhat halutaan asua täällä; siksi täällä maksaa.
Miksi kotiseuturakkaus jotakin perähikiiää kohtaan on ymmärrettävää, mutta helsinkiläisen kotiseuturakkaus on ylpeyttä?
Luuletteko että Rovaniemi on halpoja vuokria? Ehkä ent. maalaiskylässä jossain "Ojanperällä" (Ei keksitty nimi). Mikä vittu se Rovaniemi on vertauskohtana?
Typo
ennen lasten syntymää ja valinta osoittautui oikeaksi. Lapsilla tilaa ulkona ja sisällä, luonto vieressä, pienehköt luokat koulussa, turvallinen ympäristö, harrastuksia lähellä.
Vanhemmilla myös "virikkeitä". Eipä täällä maalla puutu mitään.
tuntuu, että sieltä Helsingistä ei löydy mitään mitä ei löytyisi kotikaupungistani. Meillä löytyy päiväkoti 50m, kauppa 200m ala-ja yläkoulu 800m, apteekki, kirjasto 1km, posti 2km, isompi kauppa 2km, kaupungin keskusta 3km Suomen parhaine kävelykatuineen, lukio 4km, yliopisto 4km, monipuoliset liikuntapaikat ihan siinä liikuntieteellisen vieressä 4km, josta monet ovat ponnistaneet Suomen ja maailmamestareiksi, laskettelukeskus 7km, uimarantoja kymmeniä lähin 500m, metsä 10m. Ja vaikka mitä muuta!
Ja asuinpaikkani on Jyväskylä!
Sitten kun olen valmis, muutamme pois. Vaikka molemmat olemme täällä koko elämämme asuneet, haluamme täältä pois. Joko oikeasti isoon kaupunkiin, jossa toimiva joukkoliikenne... tai sitten "maalle" pieneen kaupunkiin missä ei pahemmin ruuhkia.
Onneksi molemmilla työt jotka mahdollistavat tällaisen siirtymisen. Isossa kaupungissa ulkomailla tosin paremmat urankehitysmahdollisuudet+palkka, mutta pienessä kaupungissa stressittömämpää.
Sitä kun spora kolisee raiteilla, tunnelmaa kävellessä roballa.Porttikongin kolahduksen ääntä. Sitä kun voin unelmoida muuttavani joskus siihen isoon kauniiseen taloon Ullanlinnassa. Sitä kun on töitä. Kulkemisen helppoutta. Tuoksuja kesäyönä(asfaltti,ruoho,bensa). Tunnen olevani kotona kun kävelen hki:n katuja pitkin. Joo olen asunut muuallakin mutta se paikka ei vaan tuntunut kodilta. Siksi olen valmis maksamaan asumisesta enemmän
...täällä ihmettelevät?
Jääpähän teille enemmän lääniä.
Stadilaiset harvemmin kyttäävät toisten tekemisiä.
Jos en asuisi Helsingissä, asuisin jossain muussa maassa toisessa ihan oikeassa suurkaupungissa. Ja siellä hinnat on ihan yhtä korkeat ellei korkeammat, ja palkka vastaavasta työstä vain sama tai matalampi.
kuin verotushelvetissä eli Suomessa. Suomalaisten bruttopalkat ovat hieman EU:n keskiarvon yläpuolella, mutta nettopalkat reilusti alapuolella.
Huvittavaa, kun jotkut pitävät itseään etuoikeutettuina asuessaan Helsingissä tai ovat jopa syntyneet siellä. Kannattaisi kokeilla elämää muuallakin.
Ja kenties sinä, jota tosin oletan ap:ksi[/i-ap
työpaikat ovat täällä ja satumme vielä molemmat olemaan tyytyväisiä työhömme, joten muuttoaikeita ei sen vuoksi tarvitse hautoa. Onneksi saamme sentään korkeampaa palkkaa Helsingissä, kuin saisimma samasta työstä muualla Suomessa. Tosin samanlaista ei taitaisi olla tarjollakaan, ei sen puoleen.
tämä on aina ollut kotikaupunkini. Miks mun pitäis muuttaa täältä jonnekin muualle?
ja elokuvat ja tekemiset ja virikkeet yms. lähellä. Kun ei junttikylissä voi mitään tehdä.
Kun kyselin hänen elämästä tarkemmin, mitä he tekevät, selvisi, että: Aamulla lapset päiväkotiin, töihin, lapset päiväkodista, kauppaan, kotiin tekemään ruokaa, pyykit ja lasten kanssa oleilua ja salkkareiden katsomista.
Viikonloppuisin siivousta, ruoanlaittoa, leikkipuistossa käyntiä ja löhöämistä.
Elokuvissa ei ole ehtinyt käymään kymmeneen vuoteen, teatterissa ei kertaakaan, ei keskustan kaupoissa, ei missään.
Eli enää sitä tavallista elämää, mitä siellä junttikylässäkin, vaikka kaikki ihanuus on kuulemma vierssä.
Lisäksi rahaa ei ole koskaan, koska asuminen on niin kallista.
Paljon halvemmalla sain mieheni kanssa kolmion kaupungin keskustasta, kun muutimme sieltä pois. En koskaan helsinkiläistynyt ja jaksan vieläkin ihmetellä miten kaveri viitsii maksaa 1500 euroa pikkuyksiöstä, jossa putket laulaa yötäpäivää, säilytystilaa ei ole, maisema betoniseinään ja ratikka koluttelee viiden minuutin välein. Se on kuulemma lähellä kaikkea. Keskusteltuamme asiasta tuli ilmi, ettei hän käy keskustan kaupoissa juurikaan, ei käytä viereisiä kulttuuripalveluita. Työmatkakin on 45 min. Ei kuulosta minusta kovin hyvältä.
työpaikat ovat täällä ja satumme vielä molemmat olemaan tyytyväisiä työhömme, joten muuttoaikeita ei sen vuoksi tarvitse hautoa. Onneksi saamme sentään korkeampaa palkkaa Helsingissä, kuin saisimma samasta työstä muualla Suomessa. Tosin samanlaista ei taitaisi olla tarjollakaan, ei sen puoleen.
jota ei voisi tehdä muuallakin!
enkä minnekkään täältä halua muuttaa. Meillä ei edes ole omaa asuntoa, asutaan vuokralla 4h+k+sauna ja oma pieni piha, vuokaraa tästä maksetaa hiukan yli 1000e/kk. Ei tulis mieleenikään muuttaa mihinkään muuhun kaupunkiin saati, viihdytään täällä. Mies kotoisin pieneltä paikkakunnalta, eikä myöskään olis halukas muuttamaan muualle.
Niin ja toi 1000E vuokra ei oo helsingissä enää mikään kova vuokra, nykyisin monen tän kokoisen kämpän vuokra on 1200-1500E/kk.