Onko karjalanpiirakat hyvä välipala 3-vuotiaalle?
Meidän 3-vuotias haluaisi joka päivä välipalaksi karjalanpiirakkaa ja päälle margariinia, juustoa ja kurkkua. En ole joka päivä suostunut antamaan kun tuntuu että ovat niin kovin rasvaisia. Vai pitäisikö niitä kuitenkin antaa pojan syödä 1 per päivä? Hän tykkäisi niistä niin kovasti eikä muut välipalat tunnu maistuvat yhtä hyvin.
Kommentit (76)
Ei voi muuta kun nauraa kun lukee tätä keskustelua. Mutta onhan se hyvä että on joku paikka missä voi käydä purkamassa haastavia tunteita. Karjalanpiirakka on tässä keskustelussa täysin viaton sivullinen.
Ei voi tajuta miten karjalanpiirakasta saadaan näin tiukka keskustelu aikaan.. :D
Täällä Pohjois-Karjalassa muuten todellakin tehdään itse karjalanpiirakoita, eihän kaupasta saa hyviä. Ja ne tehdään ruiskuoreen, suolan määrän voi itse säätää ja rasvaa ei tarvita tippaakaan (muuta kuin se mikä puuron maidossa on), ei niitä ole pakko voidella.
Ilomielin syötän omalle 3-vuotiaalleni mummon leipomia piirakoita (yleensä siis täällä juuri mummot niitä leipoo, 200-300kpl kerralla, rakkaudella antaa lapsilleen ja lapsenlapsilleen pakastimeen ja sieltä voi sitten sulattaa aina tarvittavan määrän..) :)
hyvä välipala, jos tarkoitat karjalanpiirakoita etkä kaupoissa yleisemmin myytäviä riisipiirakoita. Karjalanpiirakat varsinkin itse tehtynä ovat hyviä ja terveellisiä ja kestävät oikein hyvin pakastamista (säilyvätkin hyvin, jos niitä ei voidella).
Valitse kunnon rukiisia piirakoita toki. Lapsellasi on hyvä maku, nam! :)
Meillä ainakin 3v:n suurimpiin herkkuihin kuuluu karjalanpiirakat! Tosin niitä kaupan valmiita ei suostu syömään, vaan pitää olla ihan itse tehtyjä! Äidin kanssa sitten aina välillä järjestetään piirakka talkoot, joko tehdään ihan tavan riisipuuroa tai sitten porkkanapuuro :) Kuorikin on ruista. Sitten pakkaillaan laatikoissa pakkaseen, niin äidille itselleenkin kuin meille ja aina silloin tällöin sitten sulatellaan niitä pojalle :)
On hyvä. Meillä oli juuri tänään. Karjalanpiirakkaa, päällä voita, lisäksi cashew-pähkinöitä, omenalohkoja ja appelsiinituoremehua / mustaherukkamehua. Ainoa ongelma meillä on ollut, että kovettavat lapsen vatsaa, siksi on hyvä, että siinä on muutakin kuin pelkkää piirakkaa...
eines-karjalanpiirakat on välillä hyvä välipala, mutta en nyt ihan joka päivä tarjoaisi, sen takia että pitää olla vaihtelua.
mä annan välillä taaperolle välipalaksi piirakan oivarinillä, kinkulla ja juustolla, lisäksi kurkkua. Välillä maustamatonta jogurttia marjojen ja leseiden yms kera, välillä banaani, välillä ruisleipää päällysteiden kera, ihan sitä samaa mitä itsekin otan siinä samalla! yritän ostaa useimmiten mahdollisimman tummia piirakoita, että sais kuituakin, mutta tosiasiahan varnaan on, että valmispiirakoissa on rasvaa ja suolaa reippaasti, ja puuro on tehty valkoisesta riisistä.
ja kuka hullu tekee itse karjalanpiirakoita joihin ei laita tarpeeksi suolaa eikä uita voiseoksessa?!!! Ei niitä voi enää silloin karjalanpiirakoiksi sanoa! Silloin kun itse alan piirakat tekemään, niin keitännpuuron täysmaitoon
tai lähinnä täällä kirjoittelevien mammojen sielunelämästä. Niin surullista, mutta toisaalta huvittavaa samalla.
Totta kai voi syödä, tuon ikäisenä tarvitsee energiaa että kasvaa. 1 karjalanpiirakka päivässä ei tapa. Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen piirakka.
Tee itse. Tosi helppoa tehdä iso satsi. Ja todellakin ruispohja. Noi kaupan karjalanpiirakat ei oo oikeita nähneetkään.
Tässä Pirkan ohje, jolla minä teen soveltaen. Eli laitan jauhoja 4dl ruista ja 1dl vehnää. Nams, kun ovat makoisia ja RUKIISIA. Siis ei mitään vehnähöttösiä. Vehnäjauhi helpottaa hiukan leipomista, joten siksi sitä pikkasen.
Kyllä ei ole. Se lapsi kuolee siihen. Kyllä on taas länsimaan mammoilla niin suhteellisuudentaju kohdillaan, että.
Kaippa se itse tehtynä on ok välipala. Minä olen opetellut niitä tekemään ja käsittääkseni öljy, ruisjauhot ym ovat ihan ok syötävää. Puuroriisi tuossa vähän "epäilyttää", mutta teen silti karjalanpiirakoita taaperolleni.
En kyllä jaksanut lukea kaikkia vastauksia. Minusta ne ovat ihan hyvä välipala, välillä kannattaa varmaan antaa muutakin. En ymmärrä tällaista vouhotusta, koettakaa nyt mammat joskus edes nauttia ruoasta ja antakaa lasten nauttia! Luulen, että tuolla perfektionismilla ei pitkässä juoksussa ole mitään hyviä seurauksia.
Täällä on taas näitä "ruoka on uskontoni, syöminen elämäni" -mammoja liikkeellä :D
Hyvä välipalahan tuo on, mutta ihan hyvä muutakin välillä tarjota, että ei ala lapsi nirsoilemaan liiaksi.
Onko sulla yksi vain yksi lapsi.Sitten kun niitä tulee enemmän niin voit huomata ,että voi relata monessa muussakin asiassa kuin ,että voiko karjalanpiirakoita syödä.