Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä ns. terveellisempiin välipaloihin?

Vierailija
13.02.2011 |

Aattelin nyt muuttaa vielä meidän välipaloja terveellisemmiksi, ruoat on jo kokenut remontin. Eli siis meillä on tähän asti syöty maustettuja jogurtteja, vanukkaita ja jäätelöä välipaloina, nämä nyt esimerkkinä.

Nyt olen sitten harkinnut, että ostettais jatkossa maustamatonta jogurttia, johon voi itse laittaa halutessaan marjoja tmv.

Mutta mikä maustamattomista jogurteista on ns. paras ja miksi? Nyt meillä on kokeilussa arla ingmannin luonto+ jogurtti. Vai onko noilla miten paljon eroa keskenään?

Entäs jos tekee rahkaa, niin miten te sen teette vain rahkaa ja marjoja sekaisin eikä sokeria ollenkaan?

Kiitos, jos joku viitsii vastata.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen sitten lisäksi sekoittaisit marjoja tai hedelmänpaloja. On tosi hyvää ja jugurtin osuus vähenee, siis terveellisempää kuin ihan pelkkä maustettu jugurtti. Pelkkä rahka marjoilla voi olla liian hapanta jos on tottunut saamaan jäätelöä.

Vierailija
2/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa täyteläisempää valuttamalla. Siis: siivilään ohut kangas, puhdas keittiöpyyhe tms. Harsokangas liian ohutta. Kaadetaan litran maustamaton jugurttipurkki siihen, solmitaan kangas solmulle, laitetaan systeemi kulhon päälle ja valutetaan tunti, pari jääkaapissa. Koostumuksesta tulee paksumpaa ja maku pehmenee.

Meillä syödään välipaloina mm turkkilaista jugurttia (ei tarvitse valuttaa), siihen murskattuja pähkinöitä, hunajaa, marjoja; soseutetaan banaanin kanssa. Jugurttiin voi sekoittaa mitä vain! Sen lisäksi välipaloina leipää, vihanneksia, hedelmiä, raejuustoa. Joskus puuroa.

Jäätelöt ja vanukkaat ovat jälkiruokia, eivät välipaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta samoja vinkkejä minäkin kaipailen.

ja siihen sitten lisäksi sekoittaisit marjoja tai hedelmänpaloja. On tosi hyvää ja jugurtin osuus vähenee, siis terveellisempää kuin ihan pelkkä maustettu jugurtti. Pelkkä rahka marjoilla voi olla liian hapanta jos on tottunut saamaan jäätelöä.

Vierailija
4/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika "jugge"painotteisia on teidän välipalat. Ehkä olikin liikaa toivottu, että tästä ketjusta saisi ideoita perheeseen, jossa kukaan ei pidä hapanmaitotuotteiden mausta...

Pähkinöitä ja juustoleipiä sitten vaan.

Vierailija
5/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hoitolapsille olen antanut aina perjantaisin jäätelöä välipalaksi.

Muuten meillä syödään 5ateriaa eikä ole esim. lounaan tai päivällisen yhteydessä mitään jälkiruokaa. Joskus oli, mutta kukaan ei jaksanut syödä sitä niin meillä on siirretty nuo joidenkin mielestä ns. jälkiruoat välipaloiksi.

saa täyteläisempää valuttamalla. Siis: siivilään ohut kangas, puhdas keittiöpyyhe tms. Harsokangas liian ohutta. Kaadetaan litran maustamaton jugurttipurkki siihen, solmitaan kangas solmulle, laitetaan systeemi kulhon päälle ja valutetaan tunti, pari jääkaapissa. Koostumuksesta tulee paksumpaa ja maku pehmenee.

Meillä syödään välipaloina mm turkkilaista jugurttia (ei tarvitse valuttaa), siihen murskattuja pähkinöitä, hunajaa, marjoja; soseutetaan banaanin kanssa. Jugurttiin voi sekoittaa mitä vain! Sen lisäksi välipaloina leipää, vihanneksia, hedelmiä, raejuustoa. Joskus puuroa.

Jäätelöt ja vanukkaat ovat jälkiruokia, eivät välipaloja.

Vierailija
6/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne olen itse osannut muuttaa terveellisiksi ja sellaisiksi, että lapsillekin maistuu. Nämä jogurtit ja rahkat sen sijaan ongelmallisempia, koska ainakaan heti lapset ei suostu syömään rahkaa, jossa ei yhtään sokeria, ajan kanssa kyllä varmasti.

ap

Aika "jugge"painotteisia on teidän välipalat. Ehkä olikin liikaa toivottu, että tästä ketjusta saisi ideoita perheeseen, jossa kukaan ei pidä hapanmaitotuotteiden mausta...

Pähkinöitä ja juustoleipiä sitten vaan.

Vierailija
7/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että välipalan tulee olla helppoa ja nopeaa, mahdollisimman vähän tiskiä ja se tulee kerralla syötyä. Välipala on kuitenkin vain välipala.

Olen tehnyt välipaloja pakkaseen, ja sieltä sit sulatan niitä tarvittavan määrän. Meillä uppoaa:

- pestokierteet; sämpylätaikina kaulitaan, päälle pestoa. Rullataan, leikataan paloiksi ja päälle juustoraastetta. Paistetaan. Sämpylätaikinaan voi laittaa jonkin verran vehnäjauhoja, että siihen saa hyvän sitkon eikä kierteistä tule liian tiivistä purtavaa. Kierteitä tekee nopeasti, ja niiden sisältöä voi vaihdella; voi tehdä jauhlihatäytettä ym. Tommonenhan ei eroa voileivästä yhtään mitenkään, mut on paljon nopeampi tarjota.

- pannukakku on varmaan monen mielestä huono välipala, mut minun mielestäni vallan mainio. Säilyy hyvin pakasteessa, ei sotke eikä sokeria tarvitse olla mahdottomasti. Pannukakusta voi tehdä pakkaseen myös suolaisemman version.

Meillä lapsi saa kyllä syödä sokeria joka päivä; maustettuja pieniä rahkoja, kotipullaa, keksiä. Sokeri kuitenkin on luonnontuote, ja kun huolehtii ksylitolista ja siitä, että se syödään muun aterian yhteydessä eikä päivän kalorimäärä ylity, niin sen käytössä ei ole mitään mikä vahingoittaisi lasta.

Vierailija
8/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että välipalan tulee olla helppoa ja nopeaa, mahdollisimman vähän tiskiä ja se tulee kerralla syötyä. Välipala on kuitenkin vain välipala.

Olen tehnyt välipaloja pakkaseen, ja sieltä sit sulatan niitä tarvittavan määrän. Meillä uppoaa:

- pestokierteet; sämpylätaikina kaulitaan, päälle pestoa. Rullataan, leikataan paloiksi ja päälle juustoraastetta. Paistetaan. Sämpylätaikinaan voi laittaa jonkin verran vehnäjauhoja, että siihen saa hyvän sitkon eikä kierteistä tule liian tiivistä purtavaa. Kierteitä tekee nopeasti, ja niiden sisältöä voi vaihdella; voi tehdä jauhlihatäytettä ym. Tommonenhan ei eroa voileivästä yhtään mitenkään, mut on paljon nopeampi tarjota.

- pannukakku on varmaan monen mielestä huono välipala, mut minun mielestäni vallan mainio. Säilyy hyvin pakasteessa, ei sotke eikä sokeria tarvitse olla mahdottomasti. Pannukakusta voi tehdä pakkaseen myös suolaisemman version.

Meillä lapsi saa kyllä syödä sokeria joka päivä; maustettuja pieniä rahkoja, kotipullaa, keksiä. Sokeri kuitenkin on luonnontuote, ja kun huolehtii ksylitolista ja siitä, että se syödään muun aterian yhteydessä eikä päivän kalorimäärä ylity, niin sen käytössä ei ole mitään mikä vahingoittaisi lasta.

En ole ap, mutta varsinkin nuo sämpyläkierteet oli oikeasti hyvä vinkki. Eikä vähiten siksi, että niitä voi tehdä yhdessä lasten kanssa.

Välillä tympii, kun täällä tyrmätään kaikki mahdolliset ruuat milloin milläkin perusteella, mutta on toki ymmärrettävää, että netissä kukat kukkivat ehkä vähän voimakkaammin kuin ns. tosielämässä... Ja ap:lle, meillä tehdään rahka lisäämällä kermavaahtoa, marjoja ja sokeria. En osaa pitää älyttömän epäterveellisenä ja maistuu ainakin meillä kaikille paremmin kuin pelkkä rahka ja marjat. Minusta ruuan pitää olla myös nautinto!

Vierailija
9/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerin (ja valkoisten vehnäjäuhojen) on todettu aiheuttavan sydän- ja verisuonisairauksia ja on paljon viitteitä myös sokerin yhteydestä syöpien syntyyn. Nämä voivat olla seurauksia jos ihminen saa liikaa sokeria, mutta mikä sitten on liikaa, sitäpä minä en tiedä. Yleisesti ottaen kuitenkin sanotaan että suomalaiset lapset saavat aivan liian paljon sokeria.

Sokeri kuitenkin on luonnontuote, ja kun huolehtii ksylitolista ja siitä, että se syödään muun aterian yhteydessä eikä päivän kalorimäärä ylity, niin sen käytössä ei ole mitään mikä vahingoittaisi lasta.

Vierailija
10/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimissaan 10% päivän energiantarpeesta. Eli sitä SAA olla ruokavaliossa joka päivä.

Vierailija
11/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksimissaan 10% päivän energiantarpeesta. Eli sitä SAA olla ruokavaliossa joka päivä.

Vierailija
12/33 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen rahkan seuravasti: 500g rahkaa, pakasterasiallinen marjoja, n. ruokalusikallinen aitoa vaniljasokeria (joskus tujaus sitruunamehua, ei kuitenkaan koskaa mustikan kanssa). Joskus makeutukseksi riittää tuo vanilja, joskus lisään 1-2 rkl luomu tummaa ruokosokeria. Tykkään itse paljon vaniljanmausta, joten laitan sitä vähän joka paikkaan muutenkin.

Muita välipaloja:

* pähkinä- ja kuivattu marjakimara (goji-marjoja tai karpaloita)

* riisipiirakkaa

* rieskaa

* hedelmiä

Täytyy myöntää, että meillä syödään nykyisin viikonloppuisin max. 4 kertaa päivässä ja yksi näistä ruokakerroista on "päiväkahvit" eli kai lähinnä tuo välipala, vaikka saattaakin olla iltapäivällä klo 17 aikaan ja silloin syödään jotain ei_niin_terveellistä kenties itse leivottua. Muut ja ne viralliset ruokakerrat on aamiainen (klo 8-10 välillä) (meillä tukeva), lounas (klo 13-14) ja päivällinen (klo 19-20).

Vierailija
13/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten joku on voinut antaa välipaloiksi kuvaamiasi herkkuja...?! Perheemme välipaloja: - maustamatonta juggea (rasvaton / 2% / turkkilainen / bulgarialainen...) myslin tai kookosöljyn kanssa, tai ihan pelkästään. - mysliä maidon kanssa - leipää nyt myöskin joskus - pähkinöitä - aina myös jotain vihannesta tai hedelmää

En kyllä ymmärrä miksi kukaan haluaisi syödä kookosöljyä.

Vierailija
14/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme maustamattomien jugurttien suurkuluttajia. Tässä tietoa:

- A-jugurtti 2 % hyvää perusjuggea

- rasvattomat vähän vetisiä

- turkkilainen ja bugarialainen ihanan täyteläisiä! Sopivat hyvin vhh-ruokavalioon! Nämä hyviä ihan pelkästään, koska niin rasvaisia. Nam.

- Lisukkeina käytämme mysliä, kaurahiutaleita ja leseitä, joskus tummaa sokeria, loraus mustikkakeittoa, lusikallinen kookosöljyä.

- tuo kookosöljy on siis luontaiskaupasta ostettua superterveellistä kylmäpuristettua öljyä/rasvaa, jossa samoja pitkäketjuisia rasvahapoja, kuin äidinmaidossa. Antiviraalista. Maultaan kookoksen makuista ja makeaa, pieni määrä makeuttaa jo hyvin. Ei ole kallista.

Vierailija
15/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustamattomaan jogurttiin voi myös viipaloida banaania ja laittaa vähän juoksevaa hunajaa makeutukseksi. Nam!

Vierailija
16/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miten joku on voinut antaa välipaloiksi kuvaamiasi herkkuja...?!

Ei sitten voinut vinkkejä antaa ilman arvolatausta tälläkään kertaa? Hyviä välipaloja sinulla kyllä, sen myönnän.

Täällä Keski-Euroopassa on ainakin omassa ystäväpiirissäni trendi, että koitetaan vähentää lisäaineiden antamista - vältetään esim. light-tuotteita. Rehellinen kotonaleivottu murokakkupala on ihan hyvä välipala maitolasillisen kanssa, jos sokerista ei muutoin tule jokapäiväistä tapaa.

Tässä muutamia meidän välipaloja:

- Maustamattoman rahkan kanssa sopii hyvin nestemäinen hunaja, se antaa makeutta juuri sopivasti niin, ettei tarvitse sokeria rahkaan sekoittaakaan.

- Eväsboksiin olen usein laittanut perinteisiä viinirypäle-juusto-cocktailtikkuja ja hyvin ovat kelvanneet.

- Paahtoleipäcocktaitikut, eli parin paahtoleivän väliin levitettä, juustoa, kurkkua, kalkkunaleikettä tai mitä nyt milloinkin, leikataan kolmioksi ja sitten vielä kolmiot puoliksi. Näistä kun kokoaa vaikka bambutikkuihin pikku suupaloja ja laittaa ylimmäiseksi jonkun jälkiruokamaisen osan (hedelmä, pari rusinaa tms.) niin hyvin maistuu.

- Mikä tahansa terveellinen ruoka hauskasti aseteltuna, inspiraatiota saa vaikka google imagesta esim. haulla bento boxes for kids. Myönnetään, että ei näitä joka päivä jaksa väsätä, mutta silloin kun jaksaa, niin tuntuu maistuvan lapsille myös vähän oudommat ja harvinaisemmatkin maut.

Vierailija
17/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syön viikossa ämpärillisen tuota turkkilaista...

Ja myös minä makeutan sitä joskus kookoksella, ihan uusi juttu mulle, mutta hyvää on, jos siis tykkä kookoksen mausta.

Hieno päätös ap:lta!

Vierailija
18/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

light-tuotteita?!

Maustamaton jugge pienellä sokerimäärällä on kaikille parempi vaihtoehto kuin aspartaamilla makeutettu light-hedelmäjugge!

Äsken annoin 4- ja 1-vuotiaille välipalaksi cashew-pähkinöitä, lepäjuustoa, porkkanaa ja piimää.

Eilen annoin omenaa, kinkkuleivän ja maitoa.

Vierailija
19/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokavaliosta. Kokeilin sitä jossain vaiheessa tuttavan suosituksesta, mutta ei sopinut minulle.

Kiitos noista kaikista vinkeistä, lisääkin saa kertoa.

ap

ja syön viikossa ämpärillisen tuota turkkilaista...

Ja myös minä makeutan sitä joskus kookoksella, ihan uusi juttu mulle, mutta hyvää on, jos siis tykkä kookoksen mausta.

Hieno päätös ap:lta!

Vierailija
20/33 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on juokseva hunaja. Nam!