Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin pestä vanhaa arvoastiastoa astianpesukoneessa, mutta miten?

Vierailija
13.02.2011 |

Olen perinyt isoäidiltäni 40-50-luvun Arabian astiaston. Siinä on kukkakuvioita ja kultareunuksia.

Käsin en missään nimessä ala sitä pesemään, en vaikka hyvin harvoin käytän. Mutta onko näille arvoastioille jotain omaa astianpesukoneainetta? Vai miten ne pitäisi pestä?

Ei kai ne lähtystöissäkään pese astioita käsin..

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on luonnonvalkoinen pohja,johon on tummanharmaalla (kuin lyijykynällä) piirretty koukeroita ja kukkiareunojen ympäri. Ei siis värejä.

Syy,miksi heitin arvion"muutaman tonnin" ja Hagelstamin on se, kun isoäitini kuoli, niin lähes irtaimisto myytiin Hagelstamille. Vanhempanani jättivät itselleen vain tunnearvoiset tavarat ja hopeat.

En tiedä, onko ko. astiasto niiiiin arvokas,mutta jos olohuoneen kalusto oli Biedermeieria ja käsinsolmittuja persialaisia mattoja, niin oletan astiastonkin olevan jotain. Mutta tiedä en.

Onko ideoita,miten selvitän astiaston nimen?

ap

Vierailija
22/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on luonnonvalkoinen pohja,johon on tummanharmaalla (kuin lyijykynällä) piirretty koukeroita ja kukkiareunojen ympäri. Ei siis värejä.

Syy,miksi heitin arvion"muutaman tonnin" ja Hagelstamin on se, kun isoäitini kuoli, niin lähes irtaimisto myytiin Hagelstamille. Vanhempanani jättivät itselleen vain tunnearvoiset tavarat ja hopeat.

En tiedä, onko ko. astiasto niiiiin arvokas,mutta jos olohuoneen kalusto oli Biedermeieria ja käsinsolmittuja persialaisia mattoja, niin oletan astiastonkin olevan jotain. Mutta tiedä en.

Onko ideoita,miten selvitän astiaston nimen?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄN ON SAANUT HIEMAN ARVOKKAAMMAN ASTIASTON PERUINA,JA HALUSI NÄIN SILLÄ LEVEILLÄ TÄÄLLÄ.

voi helvetti,miten läpinäkyvää ja noloa.

Vierailija
24/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsinyt kuvia eri astiastoista. En löytänyt tietoa,siksi soitin äidilleni. Hän sanoi astiasto olevan sellainen, että sitä valmistettiin vain muutamia kymmeniä liikelahjoiksi ulkomaille (isovanhempani onnistuivat suhteilla keplottelemaan sellaisen itselleen), eikä se koskaan päätynyt myyntiin asti.

Eli ehkä se ei olekaan niin hintava kuin oletin? Kuka nyt sellaista sarjaa ostaisi, johon ei ole saatavilla lisäystä.

Koska av-mammat tietävät kaiken, niin mitä suosittelette, miten lähden selvittämään, kannattaako se myydä? Kuka arvioi näitä? Arabian sivuilla sanotaan, että he eivät sitä tee.

Pitäkää vain minua nolona, mutta TARVITSEN APUANNE siitä, tuolle astiastolle teen! Ja koska av tietää kaiken, olen täällä.

Tuo astiasto on ollut kellarissani jo 11 vuotta, koska en ole tiennyt,mitä sille teen. Viime viikolla päätin, että nyt lähtee vanha roina kellarista.

Ap

Vierailija
25/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kuin pestä käsin.

Vierailija
26/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se on se pesuaine, joka kultareunuksen poistaa. Jos pesen ilman pesuainetta, niin kuluuku kulta pois silti?

Kyseisessä astiastossa on neljää eri kokoista lautasta, kaikkia 12 kappaletta sekä 10 erikokoista tarjoiluastiaa. En todellakaan ala pesemään sitä käsin.

ap

Vierailija
27/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se on se pesuaine, joka kultareunuksen poistaa. Jos pesen ilman pesuainetta, niin kuluuku kulta pois silti?

Kyseisessä astiastossa on neljää eri kokoista lautasta, kaikkia 12 kappaletta sekä 10 erikokoista tarjoiluastiaa. En todellakaan ala pesemään sitä käsin.

ap

Vierailija
28/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. kerran jälkeen ei välttämätättä heti näytä vielä pahalta, mutta tuho on jo alkanut. Lasite alkaa ajan kanssa hilseillä irti. Kulta lähtee saman tien kyllä.

Älä käytä astiastoa, jos käsinpesu ei ole vaihtoehto. Myy se vaikka, ja osta tilalle konepesunkestäviä astioita. Tai laita näytteille vitriiniin. Mutta älä pese.

Vierailija
29/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aion pestä sen astianpesukoneessa. Lopulta minulla on astiasto, jossa ei ole kultareunuksia....

Ei, en minä sitä myykään, vaikka sen arvo on muutaman tonnin.

ap

Vierailija
30/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa siivooja joka ne tiskaa, tai käytä kerran ja heitä pois. Ei kai tuosta nyt numeroa kannata tehdä.

Tai sitten peset koneessa ja toteat että pilalle menevät.

Luuletko että ne konepesut on huvikseen niin rankkoja astioille? Jos ne eivät olisi, eivät astiatkaan puhdistuisi.

Vierailija
31/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli asioita vaan. Olisi kiva perintö vaikka jollekin lapsistasi.

Vierailija
32/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä näin sitten on, kun kaikki tätä samaa asiaa toitottavat. En minä tästä "numeroa" ole tehnyt, vaan edelleen etsin kuitenkin vielä ratkaisua pulmaani.

Koneessa on muuten myös 35 asteen pikapesu.

ap

palkkaa siivooja joka ne tiskaa, tai käytä kerran ja heitä pois. Ei kai tuosta nyt numeroa kannata tehdä. Tai sitten peset koneessa ja toteat että pilalle menevät. Luuletko että ne konepesut on huvikseen niin rankkoja astioille? Jos ne eivät olisi, eivät astiatkaan puhdistuisi.

Vierailija
33/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aion pestä sen astianpesukoneessa. Lopulta minulla on astiasto, jossa ei ole kultareunuksia....

Ei, en minä sitä myykään, vaikka sen arvo on muutaman tonnin.

ap

Mitä sitä täällä vingut. (Huonoooooooooo!)

Vierailija
34/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi on niin tylsää, että on astioita, joita ei saisi käyttää.

ap

Vierailija
35/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aion pestä sen astianpesukoneessa. Lopulta minulla on astiasto, jossa ei ole kultareunuksia.... Ei, en minä sitä myykään, vaikka sen arvo on muutaman tonnin. ap

Muuten lähetystöissä ja vaikka kuninkaallisten linnoissa, arvoastiat (vanhat) TODELLAKIN pestään käsin:)

Mut sehän on ihan SUN oma valinta, joten anna palaa vaan.

Vierailija
36/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi on niin tylsää, että on astioita, joita ei saisi käyttää.

kai sitä estä kuin oma laiskuutesi.

Vierailija
37/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi on niin tylsää, että on astioita, joita ei saisi käyttää. ap

Vierailija
38/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitset sinusta sopivan ohjelman. Ei sillä pesuaineella ole mitään merkitystä. Astiasto menee pilalle, mutta ymmärtääkseni se ei ole nyt tässä pointti vaan pelkkä pesu.

Eli vanhat astiastot eivät edellytä mitään ihme kommervenkkejä astianpesukoneessa.

Vierailija
39/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ymmärtänyt.

Kyllä, olen jo päättänyt pestä ne koneessa. Tulin tänne vain kysymään, JOS olisi jotain kommervenkkiä.

Nyt tietenkin aloin miettimään, että ehkä sittenkin pistäytyisin Hagelstamilla ja tsekkaisin, paljonko astiastosta voisi saada ja ostaa sitten jotain muuta.

ap

Vierailija
40/55 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo päättänyt pilata astiasi niin pese ihmeessä ne tiskikoneessa. Jos et saa sillä tarpeeksi pilalle voit laittaa ne pyykkikoneeseen valkopesuun.