Haluaisin pestä vanhaa arvoastiastoa astianpesukoneessa, mutta miten?
Olen perinyt isoäidiltäni 40-50-luvun Arabian astiaston. Siinä on kukkakuvioita ja kultareunuksia.
Käsin en missään nimessä ala sitä pesemään, en vaikka hyvin harvoin käytän. Mutta onko näille arvoastioille jotain omaa astianpesukoneainetta? Vai miten ne pitäisi pestä?
Ei kai ne lähtystöissäkään pese astioita käsin..
Kommentit (55)
äläkä valitse tehokkainta ohjelmaa. Jos kuivatus kuivaa kovin kovassa lämmössä, niin jättäisin myös sen pois.
koneissa käytetään kondenssikuivausta, eli ei kuumentamista. Se kuumuus tulee siitä pesemisestä.
Tämän aloituksen tarkoitus olikin kertoa kuinka mahdottoman hiano astiasto ap:lla on. No on niitä kuule muillakin. Mulla on 12 hengen Arabian astiasto 1920-luvulta. Eikä pestä tiskikoneessa!
Mulla on 12 hengen Arabian astiasto 1920-luvulta. Eikä pestä tiskikoneessa!
ei ole varaa.
Esim. meiltä löytyy sellainen muinaismuisto, joka kuivattaa turhan kuumalla, vaikka pesulämpötila olisi alhainenkin.
Nykyisin
äläkä valitse tehokkainta ohjelmaa. Jos kuivatus kuivaa kovin kovassa lämmössä, niin jättäisin myös sen pois.
koneissa käytetään kondenssikuivausta, eli ei kuumentamista. Se kuumuus tulee siitä pesemisestä.
jään miettimään tätä. Juuri tällaista vinkkiä siis kaipasin. Mutta tämä ketju nyt herätti minut, kannattaako sittenkään....
Jäin nimittäin todellakin miettimään, pitäisikö minun sitten myydä se sellaiselle, joka tykkää tiskata. Mistäköhän löytäisin tiedon siitä, mitä "merkkiä" astiasto on? Niissä lukee vain Arabia, made in Finland.
(Myöhemmälle kirjoittajalle: Vai, että kehumaan tulin....huoh...tuo lause kertoo sinusta itsestäsi enemmän kuin minusta)
ap
äläkä valitse tehokkainta ohjelmaa. Jos kuivatus kuivaa kovin kovassa lämmössä, niin jättäisin myös sen pois. Pese vaikka illalla ja anna olla koneessa yön (luukku raollaan), ovat aamulla kuivia. Eikökän ne tuolla kesta aika pitkään hyvänä.
ihan peruskone.
ap
Esim. meiltä löytyy sellainen muinaismuisto, joka kuivattaa turhan kuumalla, vaikka pesulämpötila olisi alhainenkin.
Nykyisin
hakusanalla "astiasto, käsinpesu".
mä muuten tiedän, mikä sun astiasto on, mutta kun olet niin hölmö, niin en kerro.
http://www.brabud.nu/lotImage/KES%C3%84KUKKA3ST17D.JPG
Siitä ei muuten saa kovinkaan paljon, sillä niitä on paljon liikkeellä. Itsellänikin on.
Tiedoksi ap:lle muuten, että kesäkukkaastiaston kukat ovat siirtokuvia, eivät maalattuja kuvia. Siirtokuvat ovat aivan erityisen herkkiä konepesulle.
jos et jaksa/ viitsi pestä käsin arvoastiastoa kerran, pari vuodessa. Et osaa arvostaa sitä. Jos peset vanhat astiat koneessa, pilaat lasituksen/ kultauksen ja niitä on tosi tylsä sitten antaa perinnöksi eteenpäin omille lapsillesi.
Oletan että olet nuorehko, suht' terve ihminen, jolla ei ole fyysisiä vammoja, jotka estäisivät käsinpesun.
Suurin arvo astiastollasi on tunnearvo, ja ehkäpä se rahallinen arvokin nousee tulevaisuudessa, kun riittävän moni on pessyt tiskarissa omansa.
Koska olet sitkeästi ja päättäväisesti aikonut pestä astiastosi koneessa,niin silloinhan sitä ei tarvitse,enää miettiä.Astiasto menettää ison osan arvostaan.Mutta sillähän ei liene väliä,pääasia ettei sitä ole tarvinnut pestä käsin.Muuta tapaahan ei tietääkseni ole keksitty kuin käsi tai konepesu.
hyvien kuvien kera. Eiköhän siellä selviä sarjan nimi, arvo ja hoito- ohjeet kerralla.
olen tehnyt tutkimustyötä:
yksi lautanen koko sarjasta on halki ja laitoin sen pesukoneeseen pysyvästi. Nyt kone on pyörittänyt sen kaksi kertaa. Jään odottamaan, mitä vaurioita lautaseen tulee.
Toinen asia on keskusteluni erään antiikkiposliinin harrastajan (ei ammattilainen) kanssa. Hän sanoi itse pesevänsä 50-luvun astiastonsa koneessa, vaikkakin vain kerran vuodessa kun sitä käyttää. Satavuotiaat astiastonsa hän pesee käsin. Hän arvioi, että huutokaupassa astiaston hinta lähtisi kahdesta tonnista.
Arabian sivuilla sanotaan, etteivät he tee hinta-arvioita.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minä ratkaisen "pulmasi"; olet PATALAISKA paska, ja olen helvetin pahoillani että tuollaiselle ääliölle on joku antanut kauniin vanhan astiaston pilattavaksi. Lähde narun kanssa sienimetsään, teet kaikille palveluksen.
Eiköhän tuo pulma ole ratkennut jo monta vuotta sitten.
äläkä valitse tehokkainta ohjelmaa. Jos kuivatus kuivaa kovin kovassa lämmössä, niin jättäisin myös sen pois. Pese vaikka illalla ja anna olla koneessa yön (luukku raollaan), ovat aamulla kuivia. Eikökän ne tuolla kesta aika pitkään hyvänä.