Hei kotiäidit,
ei se teidän sädekehänne siitä kiillotu että paheksutte muiden ratkaisuja! Näitä juttuja lukiessa alkaa hieman ahdistaa niiden lasten puolesta, jotka joutuvat olemaan päivät pitkät kotona noin pahansuovien mutta silti itseään erinomaisena pitävien äitien kanssa. Ja lisättäköön että olen itsekin ollut kotiäiti.
Kommentit (7)
uuvuttanut kotiäiti ja jos olisin ollu fiksu olis mun lapset mennyt päiväkotiin jo aikaisemmin. Sehän on jokaisen oma valinta, mikä kukaan on toisen ratkaisuja arvostelemaan.
Tämä ns. kotiäitiys tulee jäämään ihmiskunnan historiassa verrattain lyhyeksi ja kummalliseksi kokeiluksi.
Omituisin tilanne on jos lapsia on vain yksi, jolloin lapsella ei ole kotona edes ikäistään seuraa.
Muulloin menneinä vuosisatoina ja vuosituhansina naiset ovat aina tehneet paljon työtä lasten ruokkimisen ohessa eivätkä lapsia ole aiemmin eritetty neljän seinän sisälle vain yhden aikuisen hallittavaksi.
Yleensä lapsen kasvatukseen on menneinä aikoina osallistunut koko suku ja kyläyhteisö. Lapsi on ollut päivän aikana tekemisissä jopa kymmenien ihmisten kanssa.
En silti väitä että päivähoidon ja työssäkäyvien vanhempien tilanne olisi nyt paras mahdollinen.
Päivähoitomuotoja voisi kehittää, ryhmäkokoja pienentää ja hoitoaikaa lyhentää. Vanhempien etätyömahdollisuuksia ja joustavia työaikoja voisi lisätä.
Siinä en kyllä näe mitään järkeä siinä että koulutettuja naisia teljetään vuosikausiksi kotiin neljän seinän sisälle hoitamaan vain yhtä tai kahta lasta.
Kummallista ja sairasta eikä siitä tutkimusten mukaan välttämättä seuraa lapsellekaan pelkästään hyvää. Yksin kotona kasvaneilla voi olla sopeutumisvaikeuksia myöhemmin kouluissa ja työelämässä.
puhutaan kai jostain kuvitteellisesta kotirouvien 50-luvusta, jota Suomessa ei ole edes ollut.
Mutta kyllä minä ihmettelen miksi esim. 2v viedään hoitoon vaikka äiti on kotona.
Enkä ole pahansuova :)
Etpä se sinäkään kovin ihanalta vaikuta ;) Ainakaan aloituksen perusteella :D
Mutta en minä ihmettele jos äiti menee töihin ja lapsi menee hoitoon :)
Toisaalta onhan sekin kokeilu, kun lapsia laitetaan ammattikasvattajien huostaan esim päiväkoteihin ja vieläpä pitkiksi päiviksi ja isoihin lapsiryhmiin.
Kotihoidetut lapseni käyvät 3 v täytettyään virikekerhoissa 3 kertaa 2,5 tuntia per viikko. Ja ihan muutaman kuukauden ikäisestä olen vienyt lapsiani perhekahviloihin, kaupungille ja kyläilemään. Että kuinkahan moni kotiäiti on ns "mökkihöperö"?
Miksi ihmeessä pitää, puolin tai toisin, arvostella toisten valintoja? Ihmiset on muutenkin erilaisia, toinen on tyytyväinen kotiäitinä vuosikausia ja toinen haluaa jatkaa työelämää lapsen ollessa vuosikas. Jokainen tehköön omalle perheelle sopivimmat ratkaisut!