TOTUUS (ainoa ja oikea ja jakamaton) VIRIKEHOIDOSTA TÄSSÄ!
Sen kun laitatte viskarilaisen hoitoon vaikka olette vauvan kanssa kotona. Tekee sille hyvää.
3-4-vuotias virikehoitoon lapsen mukaan: jos on sosiaalinen ja kaverit on tärkeitä, ei itkeskele perääsi ja saat positiivista palautetta hoidosta, niin sen kun vaan. Jos ujo ja arka, roikkuu helmoissa ja kaipaa vanhempien hellyyttä, läheisyyttä ja kosketusta koko ajan, niin älä laita.
Jos laitat 1-2v lapsen virikehoitoon, niin MENE PERHANA ITSE HOITOON!
Vaikka tämä on lopullinen totuus, niin saa silti keskustella. ;)
Kommentit (59)
lapselle on parempi olla ikäseurassa kuin pelkästään äidin helmoissa...mieti miten rankkaa sit on yhtäkkiä joutua sinne eskariin kun siihen asti koko elämä oltu ihan vaan äidin helmoissa.
ja kaipaa vaan äidin helmoihin?
Ap sanoi, että 3-4v lapsen mukaan. Viskarin saa laittaa milloin vain. Ja 1-2v ei ikinä. Näin minä ainakin sen tulkitsin. Ja olen aika pitkälle samaa mieltä.
Eskari olkoon eskarissa, mutta muut pois kunnallisia päivähoitopaikkoja kuormittamasta. Vaihtoehtoisesti aikaistetaan koulunaloitusta vuodella ja 5-vuotiaat eskariin, sitä nuoremmat voivat käydä kerhoissa, jos tosiaan vanhemmat ovat niin saamattomia, ettei lapselle muuten järjesty seuraa ja virikettä.
Viisivuotiaille on päiväkodeissa jo eskariin ja kouluun tähtääviä toimintatuokioita, joissa opetellaan perusjuttuja. Vaikkapa viikonpäiviä, lajittelua, riimittelyä...
fundamentalistit, että jos tämä käytäntö pitää lapset kotona on niin hyvä, niin miksi sitä ei sovelleta kaikissa maissa? Ainoastaan Suomessa osataan kasvattaa oikein vai mistä on kyse??
Eskari olkoon eskarissa, mutta muut pois kunnallisia päivähoitopaikkoja kuormittamasta. Vaihtoehtoisesti aikaistetaan koulunaloitusta vuodella ja 5-vuotiaat eskariin, sitä nuoremmat voivat käydä kerhoissa, jos tosiaan vanhemmat ovat niin saamattomia, ettei lapselle muuten järjesty seuraa ja virikettä.
Ja tähän kommentoisin sen että joka paikassa ei ihan oikeasti ole mahdollisuutta kerhoihin. eli vaikka olisi kuinka aktiivinen vanhempi niin lapsen ikätovereita on vaikea taikoa tyhjästä. niitä löytyy täältä vain päiväkodista...
Miten ihmeessä se on eskarilaiselle jotenkin mullistavalla tavalla hankalampaa tottua pk-elämään kuin viskarilla?
Eli miksi pitää lapsi viedä (turhaan) vuotta aiemmin päiväkotiin, että tottuisi? Millä merkittävällä tavalla se tottuminen on helpompaa 5-vuotiaana kuin 6-vuotiaana?
Kyllä noi tottumiskysymykset on AINA luonnekysymyksiä ei siinä nyt sentään niin käy, että kotona oleva ekstrovertti lapsi jotenkin taantuisi ja muuttuisi sisäänpäinkääntyneeksi ja sosiaalisesti kyvyttömäksi, jos on pitkään kotihoidossa. JA sille introvertille ja aralle lapselle se päiväkotiin meno on aina aika kova shokki, ihan sama meneekö sinne 2-v, 5-v vai 6-v iässä.
fundamentalistit, että jos tämä käytäntö pitää lapset kotona on niin hyvä, niin miksi sitä ei sovelleta kaikissa maissa? Ainoastaan Suomessa osataan kasvattaa oikein vai mistä on kyse??
että muualla on usein käytäntönä se, että äiti on vähintään puolipäiväisesti kotona. Lapset eivät ole ennen teini-ikää yksin kotona. Että ei se niin ole, että muualla vaan hoidatetaan lapset päiväkodeissa/kouluissa, vaan monissa maissa on vähän tolkullisempi kohtuus kaikessa.
päiväkotiin "turhaan" vain siksi, että hänellä (ja sitä myötä myös minulla) oli kotona niin tylsää.
että muualla on usein käytäntönä se, että äiti on vähintään puolipäiväisesti kotona. Lapset eivät ole ennen teini-ikää yksin kotona. Että ei se niin ole, että muualla vaan hoidatetaan lapset päiväkodeissa/kouluissa, vaan monissa maissa on vähän tolkullisempi kohtuus kaikessa.
ap
että virikehoito tappaa yhteisöllisyyden! Kahden vanhimman lapseni syntyessä (ovat jo koululaisia) taloyhtiössämme asui paljon lapsiperheitä. Lapset olivat kotihoidossa, ei todellakaan kenelläkään käynyt edes mielessä viedä isompia tarhaan. Isommilla lapsilla oli seuraa toisistaan. Vierailimme toistemme luona, järjestimme pihatapahtumia ja jos jollain oli joku meno (kampaaja, kaupassa käynti) muut katsoivat sillä aikaa hänen lapsiaan. Näin oli myös omassa lapsuudessani.
Nyt meillä on pieni lapsi ja asumme asuinalueella, jossa ei koskaan näe ketään, vaikka tällä alueella lapsiperheitä paljon asuukin. Tosi kurjaa, kun koskaan pihalla tai puistossa ei ole seuraa äidille eikä lapselle.
Työskentelen itse päiväkodissa ja olen pöyristynyt muutamista vanhemmista, jotka tuovat 1-2 v:n "virikehoitoon". Osa on osa-aikaisia, mutta osa paikalla joka päivä jopa yli 8 tuntia. Mukava katsella kun 2 v saa virikkeitä istumalla aikuisen sylissä tai vieressä ja itkeskelemällä äidin perään. Ikäviä esimerkkejä olisi paljon.
Samat ihmisetkö tästä päivästä toiseen ja ketjusta toiseen jaksaa vääntää tästä virikehoidosta? Jatkuvasti pyörii uusia aloituksia aiheesta ja aina samat argumentit pyörii puolesta ja vastaan. Keksikää jo muita aiheita.
Joo joo, tiedän että roikun tällä palstalla liikaa. Ja tiedän että ei tarvi avata näitä ketjuja mutta kovasti vaan ihmettelen, että miten tästä samasta aiheesta jaksetaan koko ajan vääntää.
Fakta on kuitenkin se, että laissa määritellään subjektiivinen päivähoito-oikeus kaikille ja vaikka kuinka moralisoitte ja jäkätätte asiasta, niin ei se tilannetta miksikään muuta.
Työskentelen itse päiväkodissa ja olen pöyristynyt muutamista vanhemmista, jotka tuovat 1-2 v:n "virikehoitoon". Osa on osa-aikaisia, mutta osa paikalla joka päivä jopa yli 8 tuntia. Mukava katsella kun 2 v saa virikkeitä istumalla aikuisen sylissä tai vieressä ja itkeskelemällä äidin perään. Ikäviä esimerkkejä olisi paljon.
enkä voi millään käsittää. Näiden äidit eivät taida tuntea lastaan kovin hyvin. Tekisi mieli joskus videoida äidille näytiksi miten paljon se 1-2v niistä hoitokavereista ja virikkeistä "nauttii".
lh
töihin on mentävä. Lainat eivät maksa itse itseään, eikä ruoka tule pöytään tyhjästä.
töihin on mentävä. Lainat eivät maksa itse itseään, eikä ruoka tule pöytään tyhjästä.
Jos on pakko on pakko. Virikehoito on sitä, kun itse nukkuu kotona ja lapsi on hoidossa.
virikehoitoa!!
Laitoin tyttöni 3 vuotiaana virikehoitoon, kun ei ollut naapurissa ketään samanikäistä lasta. Lapseni itki perääni, mutta kannatti tuli sosiaalinen. Poikani oli kotihoidossa ja mitä ongelmia oli kun tuli kouluikään.
lapselle on parempi olla ikäseurassa kuin pelkästään äidin helmoissa...mieti miten rankkaa sit on yhtäkkiä joutua sinne eskariin kun siihen asti koko elämä oltu ihan vaan äidin helmoissa.