Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela sortaa vähäosaisia

Vierailija
12.02.2011 |

Tulipa nyt ensimmäistä kertaa Kelalta ystävänpäivätervehdys, ihan näin viikonlopun riemuksi. Kirjeessä toivottivat hyvää alkanutta vuotta sellaisella vajaa 700 euron suuruisella lappusella, jonka toivoivat minun maksavan huhtikuun puoleen väliin mennessä. Ilolla toki laskuni olen aina ajoissa maksanut, mutta kysynkin nyt, että millä laskutavalla maksan tämän 700 euron rapsun reippaan 500 euron hoitorahastani. Noooh, maksusuunnitelma, sehän on ratkaisu! Mutta ne perusteet: kaikki lasketaan tuloksi, sairauspäivärahat ja mammarahat. Iiiihan kaikki etuudet, mitä nyt keksiä saattaa, veikkaisin. Ja toki ymmärrän senkin, että itsehän olen töissä käynyt, mokomakin porvari!

Samaan aikaan tuttavani sai äitiysrahapäätöksensä käsittelyyn, jossa todettiin, etteivät hänen edelliset äitiys- ja sairauspäivärahansa suinkaan ole tuloa, jota käytettäisi etuuden laskemisessa. Hyvä sinänsä, kun hän kuitenkin on ollut äitiysvapaalla kolme viimeistä kuukautta verotusvuodestaan.

Kysynkin siis, että miten tätä Valtion itsensä harrastamaa sortoa voidaan laillisesti toteuttaa? Eikö näissä nuorissa ole Suomen tulevaisuus: opiskelevat nuoret aikuiset ja toisaalta vastasyntyneet lapset. Nyhtääkö Suomi todella heiltä tuhkatkin pesästä?

Miksi yhtäällä vallitsevat säännöt eivät pidä toisaalla? Voisinhan minäkin maksaa tuloveroa, mutta enpäs maksakaan veroa ostoksistani! Niin kauan, kunnes tasa-arvo vallitsee Kelan päätöksissä, minä en maksa ostoksistani arvonlisäveroa. Tulovero sallittakoon, jotta ne minuakin heikko-osaisemmat saisivat tukea elääkseen.

"you wish"

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on onelma, kun ne kelassa ri itsekään tiedä, mikä luetaan tuloiksi ja mikä ei. riippuu ihan käsittelijästä, miten tulot katsotaan. mulla esim. oli aikoinaan ongelma lapsen elatusmaksusta. eka käsittelijä sanoi, että sitä ei katsota tuloksi. muutaman vuoden päästä tarkistuksen yhteydessä se oliskin luettu tuloksi, joten olis tullu "huimat" korjaukset. onneks valituksen jälkeen tulos oli se, että elatusmaksua ei luettu mun tuloksi, vaan lapsen tuloksi ja sitä ei kuulu huomioida.

Vierailija
22/25 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä lapsia pitää tuollaisiin olosuhteisiin hankkia?

Ja miten vanhemmat voi 100% varmistaa, että olosuhteet täyttää tietyt edellytykset (parisuhde, työ, raha, asuminen, turvallinen asuinymnpäristö jne.jne.)? Mielelläni hankkisin lapsia niihin täydellisiin olosuhteisiin!

T. Mies tehtaalta irtisanottu, joka opiskelee nyt uutta alaa ja vaimo kolmen lapsen kanssa kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jopa pääomatulo"??? AP;lla taitaa olla enempikin rahaa/omaisuutta mut silti kaikki pitää saada ilmaiseksi.

Vierailija
24/25 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös vaikka nostaisi opintotukea. Miksi ei muka voisi? Kotihoidontukeahan saa perhe, jonka lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa ja joka ei saa yksityisen päivähoidon tukea.

Opiskelijathan voivat olla luennoilla eri aikaan tai välillä voi mummu olla lasten kanssa.

Ihan höpöä etteikö muka opiskelija voisi saada kotihoidontukea!

Siksi ei voi saada, koska mieheni opiskelee aikuisopiskelijana työmarkkinatuella. Ja kotihoidontuki voidaan vähentää työmarkkinatuesta ellei toinen vanhemmista keskity vain ja ainoastaan lasten hoitamiseen kotona.

Meidän tapauksessa opiskellaan molemmat JA hoidetaan lasta kotona, mutta ei olla oikeutettuja kotihoidontukeen (tai käytännössä se käy näin, teoria on hieman eri ja siitä lisää alempana). Me ei tiedetty, että näinkin voi olla ja kaikki tulot ollaan kelalle aina ilmoitettu. Silti tuo "liikamaksu" on tapahtunut.

Ja selvennyksenä vielä: kelan mukaan meillä ON oikeus kotihoidontukeen MUTTA se pitäisi vähentää miehen työmarkkinatuesta. Huolimatta siitä, että molemmat opiskellaan ja hoidetaan lasta kotona.

Käytännössä tukea valtiolta tulee nyt vähemmän, kun opiskellaan molemmat työllistävää alaa ja hoidetaan itse oma lapsi kuin jos esim. oltaisiin molemmat kotona hoitamassa lastamme opiskelematta mitään. Tai jos vietäisiin lapsi hoitoon esim. päiväkotiin. Minun mielestäni aika jännä käytäntö...

Vierailija
25/25 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä oli varsin mielenkiintoinen kommentti minun suustani. Kyllä! Näin se vain on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi