Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytölle kansainvälinen, suomalainen nimi, vinkkejä?

Vierailija
11.02.2011 |

Meillä on tyttö, jolle haluaisimme nimen, joka olisi helppo käyttää niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Tällaisia nimiä ovat mm. Helena ja Maria, mutta varsinkin tuo Maria tuntuu olevan suosittu (kaunis toki) ja haluaisimme tytölle nimen, joka ei olisi niin suosittu. Omat aivot vaan lyö juntturaa eikä mieleen tule juuri mitään, univelallakin on ehkä osansa asiaan.

Kommentoin niin usein kun vaan ehdin/pystyn.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nimistä taipuu ulkomaalaisten suuhun kirjoitusasun perusteella mutta esimerkiksi Jenniä ei tunnisteta suomalaisittain äännettynä. Kannattaakin maistella noita nimiä vähän eri kielillä lausuttuina. V-kirjain on myös yllättävän haastava monissa kielissä.

Tässä joitakin nimiä, jotka lasken suomalaisiksi mutta joiden ääntämisen onnistumisista en mene takuuseen. Nyt ei jaksa alkaa ajatella moista :)

Aada - Aliisa - Amalia - Anne - Anniina - Amanda - Anu - Auli - Eeva - Eini - Elisa - Emilia - Heidi - Heini - Helena - Iida - Iina - Karoliina - Katariina - Katja - Laura - Leena - Maaria - Mari - Meri - Marianna - Marianne - Meeri - Nella - Olga - Olivia - Outi - Paula - Pihla - Saana - Saara - Sara - Sini - Sonja - Susanna - Tuuli - Tyyne - Tuula -

Ja näiden lisäksi kaikki Annat ja Emmat jotka on yleisessä käytössä monissa maissa ja siksi ehkä vähän tylsiä. Itse ainakin tahtoisin valita mahdollisimman suomalaisen tai pohjoismaalaisen nimen tusinanimen sijaan vaikka nättejä nekin ovat :)

Vierailija
2/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääntyy suomalaiseen korvaan vähän hassusti ranskalaisen suussa. Periaatteessa joo ihan vaan "leila", mutta painotus/rytmi on hassu ja sitten vielä kun se niiden l on suomalaisittain huvittava (ainakin itse olen saanut kuulla siitä, jos olen erehtynyt ääntämään jonkin sanan oikein ranskaksi, ja toisaalta kyllä se särähti aina korvaan, kun ranskalaiset puhuivat Leila-ystävästään).

Lisäksi Eeva voi olla englanniksi "iva". Ainakin Longoria äänsi nimensä niin tv-mainoksessa. Itse melkein tinttaisin, jos joku kehtaisi sanoa minua ivaksi. :D Jo se "eva" lyhyellä e:llä äännettynä tuntuu vieraalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anita, Anitta, Anja, Elma, Elmi, Elna, Selma, Selja, Silja, Elsa, Elsi, Lilja, Enni, Enja, Erika/Eerika, Tinja, Sanna, Sanni, Senni, Sonja, Piia/Pia, Miia/Mia, Maija, Tilda, Tiia/Tia, Venla, Valma.

Pidempitavuisia: Anniina/Annina, Amalia, Matilda, Marianna, Marianne, Mikaela, Marjaana, Eveliina/Evelina, Eleonoora/Eleonora, Susanna, Johanna, Isabella.

Vierailija
4/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut mitä mietin olikin jo mainittu.

Vierailija
5/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset voi sit sanoo vaan Maijaksi

Vierailija
6/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuille terkkuja :-)

Vierailija
7/34 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehdin pikaisesti kirjoittamaan. Alla on nimet, jotka pääsivät harkintaan, tosin tuo Lara ei mitä luultavimmin käy miehelle, vaikka minusta se on ihana.

Lisäksi nyt on mielessä pyörinyt vähän aikaa nimi Miriam. En tiedä onko miten kansainvälinen ja ehkä hankala suomessa, joutunee varmasti sanomaan kirjoitusasua, mutta yksi minulle mieleisistä nimistä.

Amanda, Laura, Lara ja Katariina ovat siis harkinnassa teidän ehdotuksistanne.

ap

Vierailija
8/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei - taalla Pia Englannista; Piaa ei ainakaan Englannissa oikein lausuta. Muista maista en sitten tieda. :)

Taalla mietin samoja juttuja kun on vauva tulossa Suomalais/Englantilaiseen perheeseemme. Eihan sellaista nimea olekkaan joka kaikissa kielissa aantyisi 'suomeksi'.

Englanninkielen kanssa on jo tarpeeksi vaikeuksia. :)

Vierailija
9/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marianne, Marianna, Marina, Susanna, Susanne, Anne, Annika, Paula, Elsa, Ella, Sofia, Ava (joskaan tätä en miellä suomalaiseksi nimeksi, mutta helppo lausua täälläkin), Nea, Linnea,

Vierailija
10/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Saara ja se on ollut helppo nimi ulkomailla eikä mitenkään omituinen kotimaassa.

Vierailija
11/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina toimii myös ulkomailla hyvin. Samoin Leena, mutta se on ehkä jo mainittu.

Vierailija
12/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanna

Vierailija
13/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamela sopii hyvin suomalaiseen ääntämiseen.

Vierailija
14/34 |
21.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia?

Vierailija
15/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisina niminä. Toimii erinomaisesti.

Vierailija
16/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nina, Anna, Hanna.

Nämä nyt tuli ekana mieleen =)

Vierailija
17/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa käytössä ollut jo 1800-luvulta

Vierailija
18/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tea, Anne, Emma, Olivia, Heidi, Joanna, Julia, Sofia, Jenna, Jenni, Anni, Ella

Vierailija
19/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna, Joanna

Lisa/liisa

Lena/Leena

Maija

Jenni

Aura, Aurora

Elisa, Elisabet/Elisabeth

Kirjoitusasu vaihtelee usein maittain, mutta se ei yleensä ole ongelma.

Vierailija
20/34 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eva, Ava, Tara, Tessa, Susanna,