Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisivatko teidän 14-15-vuotiaat kesätöihin?

Vierailija
10.02.2011 |

Ja onko työpaikka helppo löytää? Tänään oli novalla siitä keskustelua ja monikin vanhempi ihminen soitti ohjelmaan, että aloitti kesätyöt jo 13v. Ja osa väitti, että töitä löytyy tekeville.

Itse muistan, että kesätöistä sai vain haaveilla tuon ikäisenä. Itse olisin kovasti halunnut töihin, mutta ei kukaan palkannut. Joka paikkaan piti olla vähintään 18v. Miten on nykyisin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsealotin kesätyöt 13v.

Vierailija
2/22 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan lähtenyt vielä aktiivisesti kyselemään koska epäilimme perheessä ettei näin nuorta oteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
25.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työ ei olis raskasta ja saisi paljon palkkaa. Ei todellakaan halua mennä mansikoita poimimaan minimipalkalla. Nykyään kun noita poimijoita tulee ulkomailta niin paljon, niin palkat eivät tosiaankaan ole päätähuimaavia.

Mä tosin olen sitä mieltä, että jos työpaikka on kiinnostava, jossa on kivat työkaverit, niin ei sillä palkalla olisi teininkään mielestä niin väliä, mutta taitavat kaikki kesätyöpaikat olla aikamoisen työntakana.

Vierailija
4/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 14-vuotias tyttö, täytin juuri ihan alkuvuodesta ja haluaisin kyllä kesätöihin. Viimevuonna olisin päässyt Muumimaailmaan, mutta liikaa oli lomia ja leirejä.

Vierailija
5/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkamaalle vaan, hyvää työtä se on. Saa olla ulkoilmassa ja syödä itsekin niitä mansikoita siellä ahertaessaan. Maatiloja riittää missä kunnassa tahansa. Useimmissa paikoissa on lisäksi hernettä ja kasvihuoneessa sitten kurkkua, tomaattia jne. Koko kesäksi löytyy kyllä töitä. Ympäri Suomen on myös metsiä, joihin voi päästä potittamaan eli istuttamaan hakkuuaukeille uusia taimia, se on helppoa joskin fyysistä hommaa. Rahaa tulee satoja euroja parilta hehtaarilta. Ei muuta kun kyselemään paikallisesta metsänhoitoyhdistykseltä.

Onhan se kyllä ihan uusi tilanne teinille, kun huomaa, että rahaa saa sen mukaan, mitä tekee työtä...

Vierailija
6/22 |
19.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 14v työpaikan lihamyymälässä , palka oli 8e tunti

Vierailija
7/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silloin 90-luvun jälkipuoliskolla kun itse hain, sanottiin 14-vuotiaalle, että olet liian nuori. Kuitenkin jotkut samalta luokalta olivat kesätöissä seuraavana kesänä. Myöhemmin yhteiskuntaopin tunnilla sitten selvisi, että lain mukaan piti olla 15, joten alkuvuodesta syntyneet olivat paremmassa asemassa. Luonnollisesti seuraavana vuonna sanottiin joka paikassa, etteivät ota, koska en ollut siellä edellisenä kesänä...

Nyt on edelleen sen verran paha työttömyys päällä koko maassa, että luulen kesätöiden saamisen olevan kohtalaisen vaikeaa.

Vierailija
8/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo töitä ensi kesänä. Ja töitä löytyy kyllä pellolta, nurmikon leikkuuta, halon hakkuuta, sitä listaa riittää. min. 5h päivässä ja palkka 3€/h.

Vierailija
9/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei mennä töihin kuten vaikka 80-luvulla, kun olin itse samanikäinen.

Tein ekat duunit 13-vuotiaana lastenhoitaja perheessä.

15- ja 16-vuotiaana tehtaassa liukuhihnalla.

Sen jälkeen kävelin sisään kahvilaan/hampurilaispaikkaan/ päiväkotiin/ keramiikkapajaan/ markettiin leipäosastolle, ja vain ilmoitin tulevani töihin.

Sitten opsikelin ja hankin alani työt.

Vierailija
10/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja alle puolet koulun loma-ajasta, ei kuitenkaan raskasta-, yö tms. työtä

hankala on varmasti löytää

Vierailija
11/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä 13 v lähtien. Aluksi olikin aika innokas (ajetteva ruohonleikkuri), mutta juuri muusta ei ole ollut innostunut. Nyt 16 ja järjestyi paikka kesäksi 1 kk.

Vierailija
12/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuoden lapset eivät siis ole mitenkään paremmassa asemassa.

Itse aloitin kesätyöt muistaakseni juuri tuona kesänä. Lokakuussa täytin 15. Hiukan tuuriahan siinä työn löytymisessä tarvittiin, mutta etsiä kannattaa ainakin.

Vierailija
13/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin oikeastaan siksi, koska mietin, pitäisikö tarjota muutamalla tuon ikäiselle jonkinlainen työpätkä kesän aikana. Asia tuli mieleeni radiota kuunnellessa, kun muistin miten vaikea kesätöitä oli itse aikanaan saada.

En ole vielä kesätyö-asiaa omassa yrityksessäni päättänyt, mutta pitää miettiä. Voisi olla piristävääkin saada vaihtelua omaan työarkeen:)

Vierailija
14/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan vieläkin on se palkkaa koululainen kesäksi 2 viikoksi homma... tutki netisä (noin 200 e 2 viikkoa)

Vierailija
15/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin oikeastaan siksi, koska mietin, pitäisikö tarjota muutamalla tuon ikäiselle jonkinlainen työpätkä kesän aikana. Asia tuli mieleeni radiota kuunnellessa, kun muistin miten vaikea kesätöitä oli itse aikanaan saada. En ole vielä kesätyö-asiaa omassa yrityksessäni päättänyt, mutta pitää miettiä. Voisi olla piristävääkin saada vaihtelua omaan työarkeen:)

Oma 15v tyttöni on jo kovasti kysellyt töitä, mutta ei tunnu löytyvän kohtuullisen matkan päästä. (meillä ei siis julkista liikennettä ole ja skootterilla kuljettava pitäisi matkan olla)

Vierailija
16/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

19-vuotias laittoi viime kesälle liki 30 hakemusta eikä saanut kuin muutamaksi viikoksi töitä. On työkokemusta ennestään ja ammattitutkintokin oli.

15-vuotiaamme ei halua hakea kesätöitä enkä häntä siihen pakota. Haluaa vielä lomailla ja huilata ennen lukiota. On ahkera koulussa ja tekee kyllä kotona kaikenlaisia hommia mielellään.

Kaupunki tarjoaa kesätyöpaikkoja, osa soveltuu myös 15-vuotiaille, mutta hakijoita on paljon ja paikkoja alle 400.

Vierailija
17/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä heitä kiinnostaa on skeittaus ja laudat on, niitä ei tarvitse ostaa. Rahaa eivät käytä mihinkään ja mitään eivät tarvitse.

Minusta tarvitsisivat uudet vaatteet, mutta vanhat ovat kuulemma ihan hyvät.

Olen hieman huolissani, kun pojilta puuttuu kunnianhimo. Mikään ei tuntuisi kiinnostavan (mikään tuote) tytöt+hengailu ja skeittaus kiinnostaa vaan :(

Vierailija
18/22 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä heitä kiinnostaa on skeittaus ja laudat on, niitä ei tarvitse ostaa. Rahaa eivät käytä mihinkään ja mitään eivät tarvitse.

Minusta tarvitsisivat uudet vaatteet, mutta vanhat ovat kuulemma ihan hyvät.

Olen hieman huolissani, kun pojilta puuttuu kunnianhimo. Mikään ei tuntuisi kiinnostavan (mikään tuote) tytöt+hengailu ja skeittaus kiinnostaa vaan :(

Töihin on viimeistään mentävä sitten, kun ne tytöt pamahtaa paksuksi. On teillä siinä sitten ihmettelemistä. Kyllä sen tietää mitä tuollaisista pojista kasvaa. Retkuja.

Vierailija
19/22 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain hyvin töitä koulunkin ohella, ja siellä sanottiin, että ottais mut mieluusti kokoaikaseks työntekijäks kesälomalle (olen siis nyt vain 40h kuukaudessa suunnilleen, sellanen 10-15h viikossa). Että ihan hyvin, olen siis 15-vuotias ja olen ysillä. Että eipä tuo työnsaanti niin tolkuttoman vaikeaa ole, kun muakin jo tänä vuonna kahteen eri paikkaan kyselty töihin.. ;)

Vierailija
20/22 |
01.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet töissä kun noin hyvin menee?