Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koko-arvio Kättärillä

Vierailija
10.02.2011 |

Olen nyt viikolla 36 ja eilen oli koko-arvio, käsitin että tutkitaan lantion koko?? Olenko täysin väärässä?

Vanhempi mieslääkäri tutki vauvan koon joka oli hieman keskivertoa pienempi, mukana oli tietenkin pari opiskelijaa jotka nappasivat ovella äitiykorttini ja alkoivat raapustaa sitä sillä välin kun tämä herra lääkäri kuulusteli minua diabetesvihon puuttumisesta(kukaan ei sanonut että se pitää olla mukana).

Lääkäri ei juuri missään vaiheessa puhunut minulle vaan opiskelijoille, silloinkin kun makasin lihakimpaleena housut kintuissa ultrassa, ei katsonut minuun päin heitti vaan litran geeliä ja selitti opiskelijalle lääkäri sanastolla mitä tekee, perään viskasi kyllä päälleni pari paperia nekin sanomatta mitään..

Vauvan kokoa ei sanonut ennen kuin kysyin ja tosiaan tietääkseni ei tutkinut lantion kokoa laisinkaan, minulle jäi koko toimenpiteestä jotenkin arvoton ja ontto olo aivan kuin olisin ollut joku koe eläin.

Tämä on ensimmäinen raskauteni ja olen kysymyksiä täynnä mutta tuossa tilanteessa olin vain niin häkeltynyt etten saanut suutani auki, kotona ilta meni itkiessä joten olen kyllä herkilläkin mutta eikö ammatti-ihmisten pitäisi osata ottaa tutkimustilanteessa raskaana oleva nainen huomioon ja suoraan sanoen pelottaa suuresti lähteä näillä eväillä synnyttämään... Minulle ei ed. selvinnyt että mahtuuko se vauva alateitse vai ei(olen myös itse aika pienikokoinen).

Olisi mukava kuulla muiden tarinoita koko-arviotutkimuksen laadusta ja etenkin Kättäristä sekä tästä vanhemmasta mieslääkäristä.

nimim: Odottaa jännityksellä

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla jokaisessa ultrassa koko on ollut 3.600 kg ja jokainen lapsi on ollut yli 4kg. Mutta miksi ihmeessä sua on ultrattu alakautta? Vai oliko se sisätutkimus?

Käsitutkimus onvielä onnettomampi, niissä koko on ollut joka kerta pikkuisen reilu 3kg. Epäilen, että siinä ei katsota vauvan kokoa vaan äidin ja haarukoidaan siitä.. eli pienikokoinen äiti -> pieni vauva. Laittoiko lekuri neuvolakorttiin mitään koko arviota? Siihen se yleensä kyllä kirjataan...

Vierailija
2/3 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottivat ultran vatsanpäältä ja arvio oli että vauva nyt 2,4kg mutta ei tosiaan lantion leveydestä mitään puhetta eikä mitään sisätutkimusta.

Oon käsittänyt että vaikka olisi pieni vauva niin kaikki eivät vaan pysty synnyttämään alateitse kapean lantion vuoksi ja haluisin mahdollisimman vähän yllätyksiä sitten synnytykseen ettei käy niin et"Oho, ei se mahdukaan".

Päättelin että vauva kuitenkin raivotarjonnassa ja kaikki muutenkin suht.hyvin koska ainakaan lääkäri ei sanonut mitään poikkevaa.

Siskoni ihmetteli myös lääkärin kolkkoa toimintaa kun häneltä oli kuulemma esikoisen kohdalla tutkittu kaikki mahdolliset häntäluut jne.

nimim. Odottaa jännityksellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavat kokemukset TAYS:ssa.

Eipä siinä oikein ihmisarvoa tunne, lääkäri ei vaivaannu edes hyvää päivää toivottamaan. Lopuksi vaan huikkaa "kaikki ok".

Mutta nuo kokoarviot on tosiaan vaan arvioita. Mulla kuopus syntyi vasta rv 42+0. Edellisenä päivänä eli rv 39+6 TAYS:in äitiyspolin lääkäri antoi ultralla kokoarvion 3,2 kg. Poika ei meinannut mahtua ulos ja kesken synnytyksen oltiin jo menossa sektioon, onneksi saatiin kuitenkin alakautta ilman vammoja ulos. Ja painoa oli 3,9 kg. Yhtään isompaa en olisi alakautta saanut ulos.

Olen itsekin kohtuullisen pieni, 160 cm.