Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

osaatko oikeasti käyttää tietokonetta?

Vierailija
09.02.2011 |

Minä en ainakaan osaa, osaan käyttää töissä olevaa ohjelmaa, kirjoittaa jonkun yksinkertaisen kirjeen wordillä, voisin ehkä osata tehdä powerpoint esityksen tosin edellisestä on tekeleestä on aikaa varmaan 10v. Netistä yleensä löydän etsimäni mutta siinä se sitten on.

Minulle riittäisi paljon yksinkertaisempi vehe.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkiksi yritän kirjoittaa jonkun sanan niin se tunkee väärää tekstiä eikä sitä voi mitenkään korjata oikeaksi.

Tarvitsen mahdollisimman yksinkertaisen laitteen, mutta sitä ei tämä Windows7 ainakaan ole.

Menis koko elämä jos yrittäis alkaa opetteleen kaikenlaista turhaa...

Vierailija
2/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan asentaa käyttöjärjestelmän, käyttää ohjelmia, lisätä muistia, vaihtaa kovon jne.

Sinä puhuit tietokoneohjelmien käyttämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimerkiksi yritän kirjoittaa jonkun sanan niin se tunkee väärää tekstiä eikä sitä voi mitenkään korjata oikeaksi.

Tarvitsen mahdollisimman yksinkertaisen laitteen, mutta sitä ei tämä Windows7 ainakaan ole.

Menis koko elämä jos yrittäis alkaa opetteleen kaikenlaista turhaa...

Heh, näillä mennään ja ihmetellään vielä miksei tietokonetaidot ole kohdillaan.

Aika harvoin tulee tilannetta vastaan, jossa ohjelma yleensäkään ehdottaisi jotain toista sanaa kirjoittamasi sanan tilalle ja vielä harvemmin tilannetta, jossa sitä ei saisi muutettua.

Windows 7 ei ole laite, vaan käyttöjärjestelmä ja itse asiassa erittäin helppokäyttöinen verrattuna useisiin muihin vaihtoehtoihin. Helppokäyttöinen pitää toki suhteuttaa siihen, mitä tietokoneella voidaan tehdä. Eli koska koneella voidaan tehdä todella paljon erilaisia asioita, niin käyttöjärjestelmäkin väkisin monimutkaistuu.

Peruskäytön oppimiseen ei silti pitäisi mennä hirvittävän pitkää aikaa eikä myöskään suurta vaivaa.

Suurin ongelma taitaa olla tietokonetaitojen opettelun pitäminen turhana ajanhukkana, koska mitäpä sitä oppisi jos näin ajattelee kaikesta.

Tietokoneet nyt kuitenkin ovat ja tulevat ainakin jossain muodossa olemaan hamaan tulevaisuuteen, joten en missään nimessä pitäisi itse laitetta turhana saati sitten sen käyttötaitojen opettelua.

Aikaa homma vie sen verran, että TV:n katselusta joutuu muutamana iltana luopumaan, mutta eiköhän itsensä kehittäminen ole järkevämpää muutenkin.

Vielä sellainen asia, että yleensä käytön oppii parhaiten käyttämällä ja kone ei siitä mene rikki. Sekaisin sen kyllä saattaa saada, mutta siitä selviää yleensä käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksella.

Vierailija
4/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei jonkun järjestelmänasennusta koskaan tarvitse tai tarvitsee kerran kaksi elämässä, aivan turhaa sellaista on opetella.

Töissä täytämme lomakkeen kun lähetämme erään asian eteenpäin, ensin etsitään kissojen ja koirien kanssa missä ihmeessä se juttu taas oli koneella, sitten klikkaillaan sieltä ja täältä ja tuolta ja paskat, silti osa tärkeistä tiedoista on jäänyt klikkaamatta kun lomake tulostuu, hommahan olisi varmasti ihan helppo jos sitä tekisi edes kerran viikossa, mutta kun lomaketta tarvitaan kerran tai kaksi vuodessa. Ja silloin aina kiireessä. Ratkaisimme asian tulostamalla tyhjiä kaavakkeita ja kirjoittamalla käsin tiedot.

Vierailija
5/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti en pitäisi käyttöjärjestelmän asennusta ihan jokapäiväisenä perustaitona, vaikkei se hankalaa olekaan.

Perustaitoina pitäisin ennemminkin sen käyttöjärjestelmän käyttämiseen liittyviä taitoja, joihin tuo jälkimmäinen osa viestissäsi ainakin osaksi liittyy.

Suurimmaksi osaksi tämä lomakkeen kanssa sählääminen liittyy kuitenkin organisoinnin puutteeseen eikä tietokoneen käyttötaitoon. Mikäli kaikki tiedot olisivat oikeilla, helposti löydettävissä olevilla paikoilla, niin ehkä tätäkään ongelmaa ei olisi.

Organisoinnin puutteesta kertoo myös kerta toisensa jälkeen ilmenevästä kiireestä lomakkeen täytön yhteydessä.

Tässä tapauksessa tyhjien lomakkeiden tulostaminen ja käsin täyttäminen toimivat luultavasti ihan hyvin, mutta eipä tuota ongelmallista olisi hoitaa ihan sieltä koneeltakin asti.

Vierailija
6/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on sellaista mitä en osaa.

Mutta en mä tiedä mitä edes tarkoitetaan sillä, että osaa käyttää tietokonetta. En mä tiedä ketään, joka osaisi käyttää tietokonetta täydellisesti, kaikilla on oikeastaan aika paljonkin asioita, jotka eivät osaa. Jopa miehelläni, joka on työkseen ylläpitää koneita sekä antaa lähitukea. Paljon toki osaa, ja osaa etsiä ratkaisuja asioihin, joita ei osaa. Mitä enemmän tietokoneista tietää, sitä paremmin tajuaa kuinka paljon on sellaista, jota ei osaa.

Vierailija
7/7 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokseenki nmitä vaan ohjelmia, ei ne nyt niin vaikeita ole, ettei äkkiä tajuaisi, vaikka törmää uuteen ohjelmaan.

Osaan myös asentaa ja positaa ohjelmat.

Mut mä en osaa ohjelmoida. Myöskään siitä ruuvipuolesta en ymmärrä mitään. EIkä mun tarvikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi