Paras vinkkini omakotirakentajille
Rakentakaa kodinhoitohuoneen yhteyteen tilava vaatehuone, eikä makuuhuoneisiin vaatekaappeja. Säästytte vaatteiden kantemiselta kaappeihin ja pölyn määrä vähenee oleellisesti.
Jokainen vaihtaa vaatteet kodinhoitohuoneessa, joka luonnollisesti on kylpyhuoneen vieressä ja laittaa samalla likaiset vaatteet pesukoriin.
Kommentit (11)
jos mullaolisi mahdollisuus vaikuttaa, makuuhuoneessa ei olisi muuta kuin nukkumiseen tarvittavat jutut sekä kampauspöytä. niin, ja ehkä käynti omaan kylpyhuoneeseen!
vaattee saavat olla siellä missä niitä eniten tarvitaan, ei siellä missä niiden etsiminen häiritsevät toisen yöunia.
Ekana ajattelin just, että täytyyhän ne raahata sinne makkariin puettavaksi, mutta totta turiset, nehän on simppeliä pukea siellä kodinhoitohuoneessa, jos se on kerran kylppärin viereinen huone!
Siis JOS on, kodinhoitohuoneita on nähty aika oudoissakin paikoissa.
Lisäisin, että tuon takia sinne kodinhoitohuoneeseen vois laittaa myös kunnon peilin ja valot, sitä pukeutumista varten.
Eihän siellä voi toisen nukkuessa meikata ja muutenkin se naaman ja tukan laitto sujuu parhaiten vesipisteen luona - eli siellä kylppärissä tai kodinhoitohuoneessa...?
-4-
Toimii ehkä kahden aikuisen kodissa tai silloin, kun lapset ovat ihan pieniä. Jos perheessä on esimerkiksi useampia teini-ikäisiä, tuskin koko perhe haluaa aamuisin olla vaatehuoneessa yhtä aikaa pukeutumassa. Ja jos khh on kylppärin yhteydessä, kaikki joutuvat aamukiireessä odottamaan sitä suihkussa lutraavaa teiniä...
Vaatehuone kodarin yhteydessä on toki kätevä, itse sinne laittaisin pyyhkeitä ja petivaatteita. Vaatesäilytys on minun mielestäni kätevin makuuhuoneiden yhteydessä.
Meillä on vanhempien makuuhuoneen yhteydessä iso vaatehuone, jossa on vanhempien vaatteet. Lasten huoneisiin ei olla vaatehuoneita haluttu (ei pienillä lapsilla mun mielestä kätevä), joten heillä on reilu määrä vaatekaappeja. Osassa niissä säilytetään nyt muutakin (leluja ym), vanhempana täyttyvät ehkä vaatteista kokonaan.
Sitten aloin miettimään, että yleensä makuuhuoneet ja ainakin yksi kylpyhuone on yläkerrassa...
Pesukonetta ei kannata laittaa omakotitalossa yläkertaan (vesivahinkojen välttämiseksi), joten kodinhoitohuoneen on oltava alakerrassa tai kellarissa.
Kun siis heräisin aamulla ja kävisin suihkussa, niin minun pitäisi ensin hakea pyyhe, alus-ja päällysvaatteet alakerrasta itselleni ja lapsille(?!?). Ja illalla minun pitäisi juosta alakertaa laittamaan likaiset vaatttet pesukoriin, niinkö?
Ei kuulosta käytännölliseltä.
Sitten aloin miettimään, että yleensä makuuhuoneet ja ainakin yksi kylpyhuone on yläkerrassa... Pesukonetta ei kannata laittaa omakotitalossa yläkertaan (vesivahinkojen välttämiseksi), joten kodinhoitohuoneen on oltava alakerrassa tai kellarissa. Kun siis heräisin aamulla ja kävisin suihkussa, niin minun pitäisi ensin hakea pyyhe, alus-ja päällysvaatteet alakerrasta itselleni ja lapsille(?!?). Ja illalla minun pitäisi juosta alakertaa laittamaan likaiset vaatttet pesukoriin, niinkö? Ei kuulosta käytännölliseltä.
Tuolla logiikalla yläkertaan ei voisi johtaa vettä ollenkaan. Ihan samahan se olisi, poksahtaisko yläkerrassa joku vesijohto vai valuttaisiko pyykkikone vedet. Meillä on kyllä khh (ja pääkylpyhuone sekä saunakin) yläkerrassa makuuhuoneiden vieressä. Just sen vuoksi, ettei tule juoksemista pyykkien kanssa yläkerrasta alakertaan. Tosi kätevää!
Edelleen olen silti sitä mieltä, että kaikkien vaatteiden vaatesäilytys tuossa khh:n yhteydessä ei toimisi, ei siis ainakaan meillä (vaatehuone pyyheille ym. on tosin kätevä). Meillä on alakerrassa toinenkin kylppäri. Nyt lähinnä vieraskylpyhuoneena, mutta tulevaisuudessa sitä on tarkoitus lasten käyttää, jos/kun kaikki aamulla kiireessä käydään suihkussa. Silloin lasten olisi hankalaa tulla yläkerran kodinhoitohuoneeseen pukeutumaan.
Mä olisin muuten halunnut, että kylppäriin ei olisi kulku kodinhoitohuoneen kautta, vaan että olisi erillinen pukeutumishuone, josta olisi kulku khh:een, vessaan sekä kylppäriin. Rakennusoikeus ei valitettavasti riittänyt. Nyt joutuu katselemaan pyykkikonetta kylpyyn mennessä.
6
Alakerrassa on iso (20neliötä) khh. Siellä on kaikkien vaatteet liukuovien takana. Samasta tilasta menee käynti kylppäriin/saunaan. Pyykkikone/kuivausrumpu on samassa tilassa, eli vaatekaappien vieressä mikä on TOSI kätevää kun ei tarvi kuin selkä kääntää, niin vaatteet on kaapissa :) Mutta pyykkihuolto on omassa nurkkauksessa, eli ei näy kun menee saunaan =)
Myöskin vanhempien makkariin on käynti tuosta tilasta,eli kun aamulla herää, kävelee suihkuun,ja takaisin khh ja ottaa vaatteet kaapista. Kylppärissä on myös meidän vanhempien tykötarpeet mitä tarvii kun valmistautuu lähtöön =)
Khh:sta on myös toinen ovi "yleisiin" tiloihin :)
Yläkerrassa on lasten makuhuoneet ja lasten kylppäri suihkulla,pöntöllä,allaskaapistolla ja poreammeella. Lapset ovat vielä sen verran pieniä, että eivät käy aamulla vielä suihkussa, mutta se varaus jätettiin heidän makuhuoneisiin, että sinne mahtuu vaatekaapit kun he kasvavat sen verran, että huolehtivat itse vaatteensa khh:sta omiin kaappeihin. Siihen asti vaatteet saavat olla alhaalla ;)
Lisäksi toisessa kerroksessa, jossa tuleville teinileenoille on huoneet, on myös toinen suihkutila ja vaatehuone sekä tilaa vaatekomeroille.
Kun teini-ikä koittaa, voivat he kiikuttaa omat kuteensa omaan kaappiinsa kodinhoitohuoneesta.
Mä annan vinkin nro. 2: Tuplaa vaatehuoneen ja kodinhoitohuoneen koko, siellä ei oo ikinä liikaa tilaa. Me ei muistettu tuplata.
Hmm.. Pitääpä harkita. Tykkään kyllä että vaatteita löytyy makkarin läheltäkin, mutta pitänee harkita tätäkin vaihtoehtoa!