Raskaana ja ruoka ei mene alas!
Kommentit (7)
niin ja seaband-pahoinvointirannekkeista on ollu apua..
Nyt helpotti. Oli hirveä stressi tuosta asiasta kun en tosiaan ole vielä neuvolassa käynyt jutskaamassa ja näin.
(:
Apteekki osaa varmaan tosiaan neuvoa sulle jotain raskausvitamiineja, mut pääasia olis nämä:
- foolihappo 400 mikrogrammaa auttaa sikiön hermoston muodostumista (suositellaan kaikille)
- D-vitamiini 10 mikrogrammaa, suositellaan myös kaikille
- EI saa sisältää A-vitamiinia (liika A-vitamiini voi aiheuttaa kasvuhäiriöitä sikiölle).
Noiden lisäksi joku monipuolinen vitamiinivalmiste ei varmasti ole pahitteeksi, mutta kiinnitä tosiaan huomiota noihin ensisijaisesti.
Komppaan edellisiä siinä, että painonlasku alkuraskaudessa on ihan normaalia. Itselläni pahoinvointi tosin pysyy poissa lähinnä sillä että syön pitkin päivää, joten paino on noussut useita kiloja. Uskoisin ettei alkio tässä alkuvaiheessa ihan kauhean paljoa tarvitse, kun miettii minkä kokoinenkin se on...
sisältää kaiken tarvittavan, myös tuon D-vitamiinin ja foolihapon - näin ohjeistettiin mua neuvolasta.
Kiitos, rakkaat. Itte en oo noihin vitamiineihin perehtynyt, enkä oo neuvolassa tai apteekissa käynyt vielä, eli nytpähän tietää.
Esikoista odotan niin kaikki ihan uutta mulle vielä. (:
Eikun apteekkiin tässä joku päivä sitten!
Odotan toista lasta, ja tällä kertaa etova olo kesti raskausviikolle 20 saakka! Nyt on onneksi pari viikkoa ollut normaalimpi olo.
Itse olen huomannut, että yleensä kun ruoan ajatteleminenkin yrjöttää, niin kuitenkin aina löytyy jotain, jota pystyy syömään. Mulla on eri päivinä ja eri aikaan päivästä toiminut mm.
- piimä
- jäiset mustikat
- kaurapuuro
- appelsiinit
- tomaatit
- ruisleipä
- murot (sellaset hunajarengasmurot, Honey Cheerios tms)
Kuulostaa järjettömältä, mutta otin sitten itse sen linjan, että syön aina sitä mitä pystyn syömään, niin paljon kuin vain pystyn syömään. Että sain edes jotain alas ja energiaa jostain. Mehuja meni myös paljon alkuvaiheessa, saahan niistäkin energiaa ja ainakin c-vitamiinia...
Esikoisesta oli yötäpäivää etova olo kolmisen kuukautta.. nyt pikkukakkosta odottaessa pahimpina päivinä oksennan aamusta iltaan eikä edes vesi meinaa pysyä sisällä, joten mullakin syöminen jää melko niukaks usein, tähän mennessä paino tippunu 5,5kg..mut neuvolasta sanottiin että tilanne korjaantuu kyllä. Nyt viikkoja 11.
Mulla on toiminu kaikki kylmä. Mehujäät, jäiset marjat..ja välillä roskaruoka (jos vaan yhtään tekee mieli ni anna palaa).
Odottaville on olemassa oma monivitamiinivalmiste..muistaakseni paria merkkiä ainakin..
Ja lohdutuksen sanana mulle sanottiin neuvolassa, et ekan kolmanneksen syö ja juo mitä tahansa mikä tuntuu hyvältä ajatukselta.. lapsi saa kyllä kaiken tarvittavan meidän varastoista ja sitten kun olo helpottaa, alkaa kiinnittämään tarkempaa huomiota monipuoliseen ruokavalioon.
Tsemppiä sulle odotukseen!
ps. niin ja stressi pois - se pahentaa oloa entisestään!