Onko naisella vastuu tai osa siitä, jos tulee raiskautksi
Kommentit (48)
menee tuntemattoman miehen asuntoon ensitapaamisella, niin kyllä sekin on typerää ja voi syyttää itseään (vaikka tuomioistuin ei syytäkään), jos tapahtuu jotain ikävää. Edelleenkin on kaikkien tiedossa, että kaikki ihmiset eivät toimi oikein ja moraalisesti, eikä tälle asialle voi yhtään mitään, joten on omalla vastuulla yrittää välttää tilanteita, joissa näiden ihmisten kanssa joutuu tekemisiin.
Omalla käytöksellä voi joskus olla merkitystä ennaltaehkäisyn näkökulmasta, muttei aina. Joku voi tulla ase kädessä ryöstämään käsilaukun, joku voi vetäistä turpiin ilman provokaatiota, samoin kun joku voi pompata puskasta, raahata perässä ja raiskata.
Raiskauksessa on se erityispiirre, että uhri on lähtökohtaisesti jotenkin syyllinen.
Omalla käytöksellä voi joskus olla merkitystä ennaltaehkäisyn näkökulmasta, muttei aina. Joku voi tulla ase kädessä ryöstämään käsilaukun, joku voi vetäistä turpiin ilman provokaatiota, samoin kun joku voi pompata puskasta, raahata perässä ja raiskata.
Raiskauksessa on se erityispiirre, että uhri on lähtökohtaisesti jotenkin syyllinen.
no ei tietenkään kaikkea voi omalla käytöksellä ennaltaehkäistä, mutta jotakin kyllä voi tehdä. Lapsille voi sanoa, että älkää menkö puhumaan tuntemattomille sen sijaan, että ajattelisi, että no jos joku tekee niille pahaa, niin ei se lasten vika ole, vaan sen tekijän. Tämä ei kuitenkaan paljon lohduta sitten kun lapset on jossain roskatonkassa keitettynä.
Jos ihminen hakataan kesken kaiken kadulla, hänellä ei ole edes osavastuuta siihen mitä hänelle tehdään.
Eikö edes silloin, jos on harkitusti lähtenyt vaikka jalkapallofanien joukkoon, huudellut siellä miten heidän suosikkijoukkueensa kusee ja sitten vielä solvannut tyyppejä? Ei mitään vastuuta tai typeryyttä siinä, että on joutunut tuohon tilanteeseen?
Edelleen: se lättyyn lyövä on 100% syyllinen, mutta kyllä vastuuta on myös sillä uhrilla.
Sama pätee raiskaukseen, joka on väkivaltarikos, ei seksiä. Eli esim uhrin pukeutumisella tai sillä, että hän on mennyt miehen asuntoon vapaaehtoisesti, ei ole tekemistä asian kanssa.
Kyllä teosta ja tuomion pitäisi olla sama. Mutta kyllä minusta esimerkiksi naisella, joka lähtee miehen mukaan ryypättyään ja kuherreltuaan ravintolassa on aika iso osuus siihen, etä joutuu raiskatuksi. Helvetin typerää käytöstä.
Raiskaaja on yksin vastuussa teostaan.
Kyllä, tuomion kannalta. Mutta ei se poista sitä, että uhrin toiminnalla oli vaikutusta tekoon ja että uhri olisi voinut välttää tapahtuneen (ilman kohtuuttomia uhrauksia, eli mitään saudiarabialaista käytäntöä ei tosiaan tarvita)
Miten vaikutin itsen asiaan, kun olin nukkumassa esikoisen kanssa jo makkarissa?
Pahoinpiteli ja raiskasi tultuaan baarista.
No, pystyin sen verran vaikuttamaan, että erosin.
Ainoa ja vika kerta kun raiskasi. Syy raiskaukseen oli päivällä ollut riitamme miehen juomisesta yms.
Kosti sen yöllä.
Miten vaikutin itsen asiaan, kun olin nukkumassa esikoisen kanssa jo makkarissa?
Pahoinpiteli ja raiskasi tultuaan baarista.No, pystyin sen verran vaikuttamaan, että erosin.
Ainoa ja vika kerta kun raiskasi. Syy raiskaukseen oli päivällä ollut riitamme miehen juomisesta yms.
Kosti sen yöllä.
olikin se, että toisinaan asialle voi tehdä jotain. Jos esim. olisit jäänyt tuohon suhteeseen, niin olisit ottanut tietoisen riskin, että tapahtuma toistuu, vaikka syyllinen olisikin ollut edelleen miehesi.
Sen sijaan riskiä voi vähentää käyttäytymällä järkevästi. On fiksua käytöstä katsoa tarkkaan kenen matkaan lähtee ja miten illalla liikkuu.
Ikävä kyllä viinaanmeneville, lapsellisille ja tyhmille sattuu. Tämä koskee myös miehiä joskin heitä ei raiskata.
illalla työssä ja olin steissillä yhdentoista aikaan ja siitä sitten nopeasti metrolla Kontulaan josta kävelin kotiin.
Useasti lähdettiin seuraamaan jopa juosten perään. Kyllä minä tuulipuvussa ja meikittä olin varmaan tosi sexy ja hain raiskausta sillä että poistuin kotoani töihin.
Asuinalue oli mikä oli, mutta varaa muuhun ei vain ollut.
illalla työssä ja olin steissillä yhdentoista aikaan ja siitä sitten nopeasti metrolla Kontulaan josta kävelin kotiin.
Useasti lähdettiin seuraamaan jopa juosten perään. Kyllä minä tuulipuvussa ja meikittä olin varmaan tosi sexy ja hain raiskausta sillä että poistuin kotoani töihin.
Asuinalue oli mikä oli, mutta varaa muuhun ei vain ollut.
Tuskinpa raiskaajalle nyt on niin merkitystä, miten uhri on pukeutunut, mutta ehkä sinäkin olisit voinut löytää jonkun keinon kulkea työmatkasi turvallisemmin. Jos mitään muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tuo, niin sitten pitää vain laskea, onko työ mahdollisen pahoinpitelyn, raiskauksen tms. arvoista.
Päivällä koulussa illalla töissä. Aina sen kotioven joutui avaamaan ja liikkumaan illalla meni sitten mihin hyvänsä ilta duuniin :)
Kaikki ei synny se kultalusissa anaalissa vaan on pakko tehdä töitä jotta saa sen koulutuksen ja pääsee pois huonolta laueelta ja voi sitten turvata omille mukeloille sen turvallisen paikan asua ja tukea heitä joskus aikanaan opiskeluaikanansa.
Asuinalue oli mikä oli, mutta varaa muuhun ei vain ollut.Tuskinpa raiskaajalle nyt on niin merkitystä, miten uhri on pukeutunut, mutta ehkä sinäkin olisit voinut löytää jonkun keinon kulkea työmatkasi turvallisemmin. Jos mitään muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tuo, niin sitten pitää vain laskea, onko työ mahdollisen pahoinpitelyn, raiskauksen tms. arvoista.
Asuinalue oli mikä oli, mutta varaa muuhun ei vain ollut.Tuskinpa raiskaajalle nyt on niin merkitystä, miten uhri on pukeutunut, mutta ehkä sinäkin olisit voinut löytää jonkun keinon kulkea työmatkasi turvallisemmin. Jos mitään muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tuo, niin sitten pitää vain laskea, onko työ mahdollisen pahoinpitelyn, raiskauksen tms. arvoista.
mutta onneksi olkoon. Sait palkinnon päivän typerimmästä vastauksesta päivän typerimpään ketjuun. Erityismaininta tälle virkkeelle: "Jos mitään muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tuo, niin sitten pitää vain laskea, onko työ mahdollisen pahoinpitelyn, raiskauksen tms. arvoista."
Clap. Clap.
Pitäisi vaan opiskella ja käydä sossussa ettei vaan tule raiskatuksi. Silloinhan olisin ilmeisesti "tehnyt asialle jotain".
Työssä käynti oli siis itsensä altistamista uhriksi? :D
mutta onneksi olkoon. Sait palkinnon päivän typerimmästä vastauksesta päivän typerimpään ketjuun. Erityismaininta tälle virkkeelle: "Jos mitään muuta mahdollisuutta ei ollut kuin tuo, niin sitten pitää vain laskea, onko työ mahdollisen pahoinpitelyn, raiskauksen tms. arvoista."
Clap. Clap.
Tällä metodilla nainen ei vi elää. Käytännössä se tarkoittaa ulkonaliikkumiskieltoa naiselle, jos ei esim. ole naispuolista ystävää tai sukulaista kanssaan asumassa. Jos saattaa ystävättären töistä, elokuvista, syömästä, mistä vaan palatessaan kun on yhtä matkaa lähtenyt, niin loppumatkan joutuu kulkemaan yksin. Taas pitää mielestäsi vaan laskea riskiä, mikä on minkä arvoista. Mutta jos jää kotiin vaikka aviopuolison tai poikaystävän kanssa, niin sekin on riski, koska tuttujen kesken tapahtuu paljon raiskauksia, itse asiassa enemmän kuin näitä ns. puskaraiskauksia.
Miten raiskauksen voi estää? Jos taas etukäteen epäilee ja sanoisi vaikka uudelle tuttavuudelle että "en uskalla jäädä kanssasi kahden koska saatat raiskata", niin kuinka miesvihamieliseksi tuo tulkittaisiin? Ei ihmisiä voi koko ajan epäillä, ihmisten välille kuuluu tietty perusluottamus, ja raiskaus, etenkin tutun tekijänä rikkoo tuon luottamuksen eikä sillä ole naisen pukeutumisen tms. kanssa mitään tekemistä.
Vastuu on aina tekijän.
miehellä vastuu, jos hän joutuu raiskatuksi?
A. Raiskauksessa tekijä on selvästi yleisemmin tuttu kuin tuntematon henkilö.
B. Raiskaus on yksiselitteisesti yhdyntä ilman toisen osapuolen suostumusta. Ihan muista olosuhteista riippumatta.
C: Motivaation puolesta raiskaus ei ole niinkään seksuaalirikos kuin viharikos.
D: Toisin kuin joku tuolla väitti, miehenkin voi raiskata ja sitä tapahtuu - toisen miehen toimesta, jollain välineellä ja seisokkikin on mahdollista luoda ilman, että mies sitä haluaisi. Tilastollisesti miehiä raiskataan todella vähän, mutta totuuden arviointi melko mahdotonta. Kun ilmoittaminen on naisellekin vaikea asia, lienee kynnys miehen kohdalla vieläkin suurempi.
Toki on tervettä vältellä tilanteita, joissa on riski sattua pahaa. Mutta oma ennaltaehkäisevä käytös ja oma vastuu raiskauksen tapahtumiseen ovat eri asioita eikä tuota ensimainittua nyt kysytty. Miksi siis kokea tarvetta liittää nämä asiat keskenään, jos ei pidä uhria vastuussa tapahtuneeseen?
Kohtaan A viitaten, tilastollisten todennäköisyyksien valossa tulisi vältellä baarijatkoja enemmän sitä, että jää kaksin tutun ihmisen kanssa. Täten esim. parisuhteessa raiskattu olisi enemmän vastuussa tapahtuneesta kuin jatkoille lähtenyt tai öisen puiston poikki oikaissut raiskattu. Näin ei kuitenkaan yleisesti ( toivottavasti!) taideta ajatella, joten vähäisenkään vastuun sirottaminen puskaraiskauksen kokeneelle ei voi perustua uhrin varomattomuuteen. Siis ainakaan yhtään enempää kuin puolison raiskaamaksi joutuneella. Harvoinhan sitäkään tapahtuu ilman merkkejä, aggressiivista käytöstä, uhkailua, väkivaltaa tai jopa vain korkeintaan epämiellyttävää, vihjailevaa käytöstä. Ja silti niin harva arvaa etukäteen että raiskaus tapahtuu ja koska se tapahtuu.
On myös herttaisen yhdentekevää, tappeletko selvinpäin täysin voimin vastaan, oletko "antanut ymmärtää" jotain esim. suostumalla jatkoille vai oletko sammunut yhteistuumin tapahtuneen seksin jälkeen ennen raiskausta. Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että yksittäiseen seksuaaliseen kanssakäymiseen suostuminen ei anna rajatonta vapautta käyttää toisen kehoa kuten huvittaa, esim. jos suostut perinteiseen yhdyntään kondomin kanssa, se ei koske anaaliin tunkeutumista ilman kortsua. VÄHITEN silloin, kun toinen on nukahtanut tai sammunut eikä voi ilmaista tahtoaan. Samoin jos lähdet jatkoille ja sanot, että kyse on pelkästä juomisesta, ei ole yhtä kuin "juodaan kunnes sammun ja sen jälkeen voit harrastaa seksiä". Tältä osin mitään "harmaita alueita" ei siis todellakaan ole olemassa. Jos sinulle on tehty jotain mihin et ole suostunut, on raiskaus/hyväksikäyttö tapahtunut. Jos olet selvästi antanut suostumuksesi ja väität toista myöhemmin, raiskausta ei ole tapahtunut. Jos et ole antanut lupaasi, mutta jostain syystä mies on vilpittömästi luullut saavansa sen, on raiskaus silti tapahtunut - tässä kohtaa tosin voidaan puhua puhtaasta tragediasta syytön-syyllinen-kuvion sijaan.
Tekijä ei koskaan voi puolustella asiaa myöskään kiihottuneisuudella tai omalla humalatilalla. Ihan pelkkä kiihko, edes miehellä, ei sumenna järkeä niin paljoa etteikö tietäisi mitä on tekemässä. Sen vahvuinen humalatilakin, joka estää järjellisen ajattelun, estää myös stondiksen. Joten asiat mitkä ajavat raiskaukseen tuossa tilassa ovat aivan samoja, kuin muissakin pahoinpitelyissä, ei seksuaalisen tyydytyksen saaminen. Käytännössä uhrilla ja hänen käytöksellään ei siis ole suoraa yhteyttä raiskauksen tapahtumiseen, koska se lähtee tekijän omista ongelmista psyykkeen ja itsehillinnän kanssa - toisin sanoen tekijä hakee uhrinsa, tekivätpä nämä mitä tahansa. Se voi olla henkilökohtaista tai jos baarista/puistosta ei löydy sopivan helppoa uhria, mennään jonkun tutun oven taakse.
Ongelma suomen asenteissa ja lainsäädännössä onkin tuo vastuuajattelu, joka johtaa mm. rikoksen motiivien pitämiseen lieventävinä asianhaaroina, raiskauksen erottamiseen muista pahoinpitelyistä, uhrin hapeään ja tekijän vääristyneen moraalinkuvan voimistumiseen. Ja niin surullista kuin se onkin, jos joutuisin raiskatuksi suomessa, en IKINÄ ilmoittaisi asiaa poliisille.
Vertaus: tuskin jätät kotioveakaan auki kun poistut asunnosta.
Ei raiskaus koskaan ole uhrin syy, mutta kyllä omalla vastuullisella käytöksellä voi vaikuttaa siihen, joutuuko vaaraan vai ei.
Vertaus: tuskin jätät kotioveakaan auki kun poistut asunnosta.
Ei raiskaus koskaan ole uhrin syy, mutta kyllä omalla vastuullisella käytöksellä voi vaikuttaa siihen, joutuuko vaaraan vai ei.
Tyypillisin raiskaus tapahtuu avio/avomiehen tai poikaystävän toimesta yhteisessä/toisen asunnossa, koska tekijä tietää ilmoituskynnyksen olevan silloin korkeampi ja uhri on helpompaa manipuloida hiljaiseksi kun taustalla on luottamuksellinen suhde. Itseasiassa, sellaiset raiskaukset joita uhri voisi jotenkin "ehkäistä", ovat murto-osa raiskauksista.
että Oulussa tapahtunut raiskaus oli sen teinipojan omaa syytä. Oli varmaan pukeutunut provosoivasti.
Mut joo. Lapsille opetetaan, ettei saa jutella vieraitten kanssa tai ottaa niiltä karkkia. Nuorille naisille pitäis opettaa, ettei lähe umpijuovuksissa outojen matkaan. Mutta nämäpä taitavat sitten ollakin ne ainoat ennaltaehkäisevät keinot. Sillepä ei mitään voi, jos elämässä niin huonosti käy, että joutuu raiskatuksi.
Tämän mielipiteen kirjoitti nainen, jota 12-vuotiaana on naapurin setä kehunut kauniiksi ja silitellyt jne. ja jonka kimppuun on käyty vilkkaasti liikennöidyllä juna-asemalla talvisena arki-iltana kello 8. Koskaan en ole silti raiskausta joutunut kokemaan, luojan kiitos. En aivan näe, miten olisi noita tilanteita voinut ennaltaehkäistä.
Mutta ei myöskään pidä lähteä humalassa miehen matkaan jos ei aio harrastaa seksiä. Jos esimerkiksi molemnat ovat täysin kännissä, eikä kumpikaan muista aamulla mitä on tapahtunut, niin eihän nainen voi tietää että hänet on raiskattu...?