Saisinko abortin, jos tulisin nyt vahingossa raskaaksi?
Ikää 40v, kahden koululaisen yh, ei varsinaista seurustelusuhdetta. Vakituinen työpaikka, velaton talous. Ehkäisynä hormonikierukka, olen normaalipainoinen perusterve. Ei ole ollut masennusta, ei muita mielenterveysongelmia.
Lapsia en elämääni enää halua, mitä, jos multa pettää lähes 100% ehkäisy?
Kommentit (10)
olet elänyt jos et tiedä, että abortin saa ihan ilman syytä. Siis perusteluna "vaikea elämäntilanne" tms.
Tarkoitin ehkä niin, että saisinko rehellisesti puhuen keskeytyksen. Tietysti sosiaalisia syitä teeskennellen, mutta entä ihan vaan siksi, että haluan abortin, vaikka kaikki periaatteessa ok.
olet elänyt jos et tiedä, että abortin saa ihan ilman syytä. Siis perusteluna "vaikea elämäntilanne" tms.
Tarkoitin ehkä niin, että saisinko rehellisesti puhuen keskeytyksen. Tietysti sosiaalisia syitä teeskennellen, mutta entä ihan vaan siksi, että haluan abortin, vaikka kaikki periaatteessa ok.
Jos vaan sanot, että nyt ei sovi tähän elämäntilanteeseen. Ei sitä kai sen enempää tarvitse eritellä.
Tai lähinnä, mun ei ole koskaan tarvinnut 20 vuoteen ajatella edes yleisellä tasolla, nyt vaan tuli mieleen.
Joskus nuoruudessani vaan muistan, kun kaveri pohti ratkaisuaan ja tarvitsi lausuntoja sieltä sun täältä, piti olla joku tietty summa velkaa, usempi lääkärinlausunto jne. On kyllä tosiaan aikaa kulunut noista ajoista, kai sen keskeytyksen sitten ihan ilmoitusluonteisesti saa nykyään, uskonhan minä
Ikää 40v, kahden koululaisen yh, ei varsinaista seurustelusuhdetta. Vakituinen työpaikka, velaton talous. Ehkäisynä hormonikierukka, olen normaalipainoinen perusterve. Ei ole ollut masennusta, ei muita mielenterveysongelmia. Lapsia en elämääni enää halua, mitä, jos multa pettää lähes 100% ehkäisy?
kuka vaan saa, jos haluaa.
Miksi edes kysyt vai halusitko elämän tarinasi näin kaikkien luettavaksi?
joka ei lasta halua kantaa ja synnyttää. Siis ainakin ennen sitä 12 raskausviikkoa; mitä pidemmälle raskaus etenee, sitä enemmän perusteita tietysti tarvitaan.
Mutta siis "perus" raskaudenkeskeytyksen saa tietysti jokainen, joka sellaisen haluaa tehdä. Syytä ei tarvitse sen kummemmin lääkärille edes eritellä. "Sosiaaliset syyt" tai "elämäntilanne, johon lapsi ei sovi" tai ihan "haluttomuus ryhtyä vanhemmaksi" ovat ihan riittäviä syitä.
Luulitko sinä, ap, ihan aikuisten oikeasti, että aborttia pitää jotenkin anoa ja perustella?!? Millaisessa valtiossa sinä sitten oikein luulet eläväsi? Sellaisessa, jossa naiset pakotetaan vasten tahtoaan äideiksi? Aika uskomatonta.
. Luulitko sinä, ap, ihan aikuisten oikeasti, että aborttia pitää jotenkin anoa ja perustella?!? Millaisessa valtiossa sinä sitten oikein luulet eläväsi? Sellaisessa, jossa naiset pakotetaan vasten tahtoaan äideiksi? Aika uskomatonta.
Edellisen kerran nää asiat oli pinnalla vuonna 1989, jolloin abortti ei ollut ilmoitusasia. Ja kyllä, luulin, että jos asiat on taloudellisesti ja terveydellisesti kunnossa, pitää 'keksiä' syyt.
Asia, joka on teille itsestään selvä, ei välttämättä ole sitä kaikille. Täällä kysytään päivittäin jotain, mikä on minulle itsestään selvää, mutta silti vastaan asiallisesti enkä ala haukkua kysyjää idiootiksi.
itse olen huomenna menossa raskaudenkeskeytykseen, syynä sosiaaliset syyt. Lain mukaan vaaditaan kuulema kahden lääkärin lausunto ja lääkäri voi olla puoltamatta aborttia. No eka lääkäri puolsi, katotaan mitä toinen tekee huomenna.
Periaatteessa jos toinen ei puoltaisi, mitähän sitten tehtäis? Varsinkin kun joka paikkakunnalla on vain se yksi aluesairaala?
Itse ihmettelin samaa terkalle, että voiko lääkäri tosiaan olla puoltamatta aborttia Suomessa. Terkka sanoi, että abortti on sellainen asia, että herättää mm. moraalisia mielipiteitä ja niinkin voi periaatteessa ainakin käydä...sitä en sitten tiedä voiko käydä käytännössä...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239
Jos vain tuon lakitekstin luee, niin ei niin läpihuutojutulta tunnukaan, vaikka varmasti käytännössä onkin.