Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kauhea olo, kun on "tunne-vaikea" tilanne. Tunnen olevani huono äiti! :(

Vierailija
06.02.2011 |

Järjellä ajateltuna varmaan olisi helppo juttu ratkaista. Mutta kun pelissä on niin paljon tunnetta.

Ennen lapsia harrastin hevosia, se oli oikeastaan elämäntapa. Ihan pienestä lapsesta, läpi teini-iän nuoreksi aikuiseksi, ja minulla oli oma hevonen. Kun tulin raskaaksi, niin muokkasin mieleni siihen muottiin, että tulen vielä joskus myöhemmin harrastamaan hevosia, ellen ihan omaa haluaisi. Vieroitin itseni tuosta "elämäntavasta", ja voin sanoa että kaipasin sitä silti koko ajan.

Nyt on tullut se aika, kun haluaisin palata harrastukseni pariin, onnellisesti kahden lapsen äitinä. Ikävä kyllä, tuli ilmi että nuorimmaiseni on allerginen hevosille, jopa niinkin paljon, että hän alkaa yskiä ja hieroa silmiään vaikka kotona vaihtaisin heti vaatteeni ja menisin suihkuun. Hengitys muuttuu myös rohisevaksi nopeasti. Olemme joutuneet antamaan antihistamiinia, jota saimme ensimmäisen allergiakohtauksen tiimoilta viime kesänä.

Nyt tuntuu, että rakas harrastukseni on 'väärin', koska se aiheuttaa lapselleni niinkin herkästi allergisen reaktion. On todella inhottavaa huomata tilanne. Sattuu lapsen takia, sattuu itseni takia. Odotin mielestäni kauan ja keskityin kotiin sekä lapsiin täydellisesti, ja nyt kun haluaisin palata todella rakkaan harrastukseni pariin, huomaan että se sairastuttaa lastani! :(

Mitä tekisitte, ja jos kukaan voi, niin yrittäkää ymmärtää minun intohimoni hevosiin. Mitä olette mieltä? Harrastaminen on viikoittaista, ei silti jokapäiväsitä lähellekään.

Tulipa pitkä, mutta vellon tämän asian kanssa. Painaa, monelta kantilta :|

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suihkussa ja vaihtamassa vaatteet ennen kuin palaat takaisin kotiin talleilta?

Vierailija
2/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelin ehkä että voisin eräältä ystävältäni kysyä tätä. Vähän outoahan se olisi, mutta toisaalta sen arvoista. Toivottavasti ystäväni vain jaksaisi aina ottaa minut vastaan. Ehkä pientä korvausta hänelle suihkuttelusta...

Minua pelottaa myös anopin reaktio, koska hän on jo useaan otteeseen selvästi kertonut mielipiteensä asiasta: on lapsen etu, ettet kävisi tallilla, koska lapset ovat vain niin vähän aikaa pieniä, että kestät kyllä.

Tuota mietin myös. Mikä on se "pieni"? Joku ikäkö? Että pitäisikö odottaa, vai olisiko noissa hassuissa järjestelyissä mitään mieltä (minusta toki olisi)?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos saat kaverisi kanssa sen suihkussakäymisasian selvitettyä, niin tokikin alat taas harrastamaan! Mut jos se suihkussa käyminen ei kaverisi luona onnistu, niin sit en oikein tiedä mitä ite tekisin...

Ja mitä ihmettä anoppisi oikein tarkoittaa? Siis eikö äiti-ihminen saisi harrastaa mitään lasten ollessa pieniä? Vai eikö vain hevosharrastus käy? Miksi? Saisitko siunauksen esim. jumpassa käymisiseen, mutta et ratsastukseen? En ymmärrä anoppisi pointtia..?

Vierailija
4/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta voin kuvitella tilanteesi täysin.

Minä panostan tällä hetkellä perheeseeni. Myin hevoseni (näen niistä jatkuvasti unia), yritän keksiä syitä miksi hevosharrastus olisi kurjaa, ettei minun tekisi jatkuvasti mieli sen pariin. Olen myös koko lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt tallilla, mutta rakastan myös lasten kanssa oloa ja kotona touhuamista. Kokoajan minulla on silti toivon kipinä, että vielä joskus...

Voimia ja toivon, että saat tilanteesi järjestettyä kaikille sopivalla tavalla ?

Vierailija
5/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hevosharratuksesta, koska siitä tulee lapselleni allerginen reaktio. Lapsella on muutenkin ikään kuin "infektioastmaa", ja olemme olleet lastenosastolla "normaalista" yskästä aiheutuneen hengenahdistuksen takia. Anoppi on siksi varmaankin aika tiukka kannassaan. Ventolinen on käytössä, mutta todella harvoin.

Ehkä anoppi siis meinaa, että kestäisin esim. teini-ikään, kunnes lapsi tajuaa mistä allergia tulee ja hänellä on mahdollisuus lähteä kotoa pois vaikka siksi ajaksi kun tulisin kotiin ja kävisin suihkussa, tuulettaisin. Näin vähän luulen, sen mitä anoppiani tunnen.

-AP

Vierailija
6/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se ei onnistu, niin onko lähellänne uimahallia? Sinnekin voisi mennä suihkuun. tai jokin kuntosali. Eihän kukaan tarkasta, että käytkö siellä vain suihkussa.

Onko paikkakunnalla pesulaa? ratsastusvaatteet voisi pestä siellä?

ja ajattelin ehkä että voisin eräältä ystävältäni kysyä tätä. Vähän outoahan se olisi, mutta toisaalta sen arvoista. Toivottavasti ystäväni vain jaksaisi aina ottaa minut vastaan. Ehkä pientä korvausta hänelle suihkuttelusta...

Minua pelottaa myös anopin reaktio, koska hän on jo useaan otteeseen selvästi kertonut mielipiteensä asiasta: on lapsen etu, ettet kävisi tallilla, koska lapset ovat vain niin vähän aikaa pieniä, että kestät kyllä.

Tuota mietin myös. Mikä on se "pieni"? Joku ikäkö? Että pitäisikö odottaa, vai olisiko noissa hassuissa järjestelyissä mitään mieltä (minusta toki olisi)?

-AP

Vierailija
7/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon haluaisit ratsastamaan, niin ehkä minä silti lopettaisin sen se sairastuttaa lapsesi! Mieti silloin lastasi... Sinä olet lapsen vatsassasi kantanut ja hänet synnyttänyt, ethän halua häntä sairastuttaa? Sinulle on annettu velvollisuus pitää lapsesi terveenä ja hyvinvoivana. Kyllä minä lopettaisin harrastuksen jos siitä olisi lapselleni haittaa! En haluaisi, että lapseni joutuisi kärsimään omista teoistani! Julmaa, mutta elämän yksi tosiasia!

Vierailija
8/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vasta 1/4 on sitä mieltä että harrastus tulisi lopettaa kokonaan.

Neuvolassa minulle sanottiin asiasta kysyessäni, että se on vain kokeiltava, kuinka lapsi kestäisi, koska tuollainenkin harrastus on ns. arkea. Mutta mikä on raja, mikä määritellään kestämiseksi?

Tänään allerginen reaktio lapsellani oli mieto verrattuna ensimmäiseen reaktioon, jolloin allergisointi kesti 2 päivää yskänä (silmäoireet helpottivat heti kun ymmärsin tuulettaa ja laittaa lapsen hengittämään raitista). Ensimmäisellä kerralla en heti ymmärtänytkään mistä oli kyse, ja meillä ei ollut antihistamiiniakaan tietysti käytössä.

-AP

Vierailija
9/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettaa harrastuksesi ja harrastaa jotakin muuta. kyse on sentään lapsesi terveydestä!!!!!

Vierailija
10/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai lapsellasi on joku sellainen, joka on diagnosoinut tuon allergian? Nykyään kun korostetaan tuota siedätyshoitoa, niin voihan hyvinkin olla, että olisi jopa suotavaa, että lapsesi saisi sinun kauttasi näitä hajuja lievinä annoksina mutta säännöllisesti.

Erään tuttuni vanhin lapsi harrasti ratsastusta ja nuorempi sitten taas oli allerginen. Asia järjestettiin niin, että riisui vaatteet autotallissa ja pujahti sieltä suihkuun. Vaatteita ei koskaan tuotu sisätiloihin (pestiinkin kai muualla).

Vierailija
11/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se nyt ei vaan aina mene niin vaikka se kuinka tärkeää olisi aiemmin ollutkin. Äitiys antaa paljon, mutta monista asioista on myös joskus luovuttava vaikka se kipeää tekisikin.

Mä olen ikävä kyllä niitä tuomitsijoita enkä ymmärrä, miksi ihmeessä edes harkitset tallilla ramppaamista jos lapsesi joutuu sen vuoksi lääkitykselle.

Vierailija
12/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin esimerkiksi kerran viikossa tapahtuva lievä altistuminen voi johtaa lapsen tapauksessa? Heikentääkö esim. vastustuskykyä, jolloin olisi alttiimpi muille infektoille joita voisi saada päiväkodista tai eskarista? Jos siis altistaminen olisi lievää, vaikkapa niin että kävisin peseytymässä ystäväni luona, ja lapseni voisi saada allergeeneja vaikkapa vain autosta, kankaisiinhan ne voivat myös tarttua hevosvaatteistani.

-AP

Vierailija
13/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai tuo tilanne ok, jos pystyt asiat järjestämään niin ettei lapsi tuolle heppapölylle altistu.

Vierailija
14/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen terveys on tietysti etusijalla. Jos et pysty käymään suihkussa muualla, ei kannata ruveta leikkimään lapsen terveydellä.

Nuo allergiat voivat lapsuudessa parantuakin. Ja joka tapauksessa lapsi kasvaa nopeasti.

Heppaharrastusta voisit jatkaa silloin, kun onnistut järjestämään asiat lapsen kannalta paremmin. Ehkä harvemmin ratsastusta, mutta kerralla pitempään, vaikka leireillä?.

Vierailija
15/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kuskinpenkille pyyhe tai hommaa autoon irtopäälliset penkkeihin, niin saat pestyä niistä välillä allergeenit pois. Meidän autossa on irtopäälliset mun pahan astman takia, ne saa tarvittaessa pestyä paljon helpommin (ja tehokkaammin) kuin penkkien verhoilut.

Vierailija
16/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Jos voit käydä suihkussa tallin jälkeen uimahallilla, kuntosalilla tms., käy.

2. Jos asut jossain muualla kuin kerrostalossa, myös tämä onnistuu (itsekin olen tehnyt näin kun allergisia henkilöitä samassa talossa): riisu kaikki vaatteet jo ulkoeteisessä ja heitä heti ulos tuulettumaan, sitten painelet heti suihkuun, älä käy pyörähtämässä muissa tiloissa ollenkaan.

3. Tuuletusta, tuuletusta ja allerginen mahd. kauas ulkoeteisestä! Vie ulkona tuulettumassa olevat vaatteet säilöön tallikertojen välillä ulkovarastoon.

4. Kun tallivaatteet kaipaavat pesua, vie ne ulkoa muovipussissa pyykkikoneen viereen - mahd. vähän pölyä muualle asuntoon. Ja vielä parempi, jos voit pestä tallivaatteet jossain muualla kuin kotona (meillä tallilla oli esim. oma pyykkikone).

..siis äärimmäinen hygienia ja pölyttömyys!

...kyllä minun mielestäni äiti-ihmisenkin täytyy voida harrastaa (varsinkin kun ratsastus on kaikin puolin reipashenkinen harrastus) ja nauttia omasta ajasta, että jaksaa olla hyvä (parempi!) äiti. Ei koko persoonaansa voi valjastaa vain yhteen rooliin; ei pelkästään äidiksi, pelkästään työntekijäksi, jne.

t. entinen aktiiviratsastaja 10 v, asunut 2 allergisen ihmisen kanssa samassa huushollissa.

Vierailija
17/30 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteet pesetät pesulassa tai hommaat autotalliin toisen pesukoneen ja muut systeemit.Voiko teille rakentaa ulkosuihkua? Me asumme omakotitalolähiössä (hki) ja meillä sellainen on. Se ratkaisisi ainakin kesäajan ongelman?

Vierailija
18/30 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsistani yksi on astmaatikko ja hevosille allerginen. Ajattelen aloittavani uudestaan ratsastuksen jonain päivänä, nyt siis hevosharrastus ollut vuosia tauolla. Harrastan muita kivoja asioita, joista lapselle ei haittaa. Lapsi nyt jo 15-vuotias, ehdin kyllä lähivuosina vielä ihan hyvin ratsastaakin.

Vierailija
19/30 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai kukaan ole niin idiootti, että muuta edes yrittäisi väittää.

Se, että harrastus menee lapsen hyvinvoinnin edelle, on kyllä sitten ihan eri juttu. Vaikka se itselle olisikin kuinka tärkeää ja reipashenkistä.

...kyllä minun mielestäni äiti-ihmisenkin täytyy voida harrastaa (varsinkin kun ratsastus on kaikin puolin reipashenkinen harrastus) ja nauttia omasta ajasta, että jaksaa olla hyvä (parempi!) äiti. Ei koko persoonaansa voi valjastaa vain yhteen rooliin; ei pelkästään äidiksi, pelkästään työntekijäksi, jne.

Vierailija
20/30 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastus ei menisi lapsen terveyden edelle. Itse allergisena eläinrakkaan äidin lapsena kärsin lapsena kovin, kun tiesin, ettei äitini saanut toteuttaa osaa persoonallisuudestaan. vaikka hän ei koskaan valittanut tai kertonut asiasta meille, niin minä kyllä tiedostin, että äitini joutui luopumaan minun takiani jostain.

ja ei hän ole vieläkään voinut ottaa koiraa, kissaa ym, koska lapsenlapsensa ovat allergisia.

Hyvä ap: Keksi ne ratkaisut, miten pystyt edes osittain toteuttamaan harrastustasi. Jos et voi omaa autoa käyttää, niin kysele tallilta kimppakyytejä.

ei kai kukaan ole niin idiootti, että muuta edes yrittäisi väittää.

Se, että harrastus menee lapsen hyvinvoinnin edelle, on kyllä sitten ihan eri juttu. Vaikka se itselle olisikin kuinka tärkeää ja reipashenkistä.