Onko lähihoitajan työ (vanhuspuolella) oikeasti ihan hirveää?
Olen harkinnut opiskelua kyseiselle alalle, vanhuspuolelle.
Tiedän/luulen kyllä, että työ on fyysisesti ja henkisestikin rankkaa, sisältäen *askape*seiden pesua, mummojen haukkujen saamista yms. Usko(i)n kuitenkin, että työ on myös oikeasti merkityksellistä ja sinänsä palkitsevaa, ja ajattelin/ajattelen, että "hoidokkien" sekaan mahtuisi myös mukavia ihmisiä.
Nyt en enää vaan tiedä, että teenkö vaan elämäni typerimmän teon jos tuolle alalle lähden.. olen saanut niin paljon (pelkästään) ei-kannustavia kommentteja, kun olen suunnitelmistani puhunut.
Olen puhunut asiasta noin 15 eri henkilölle (sisaruksilleni, vanhemmilleni, ystävilleni), ja joka ikisen kommentti on ollut että älä nyt ihmeessä sinne hae, on hirveää duunia. Yksi tuttuni on itse tehnyt sitä työtä ja selosti minulle pitkät ajat kuinka on kamalaa pestä miehiä ja asennella heille "sorsia" ja kuinka sai aina vaan törkeitä haukkuja hoidettaviltaan ja/tai jopa seksuaalista häirintää. Hänellä ei ollut _yhtään_ positiivista kommenttia työstä.
Minähän en ole ko. työtä koskaan tehnyt, joten en voi kiistää mitään. Vielä jossain majailee toivonkipinä, että ehkä työssä kuitenkin olisi myös hyvät puolensa.. mutta sitten mietin että olenko vaan liian naiivi ja teenkö tyhmästi jos kouluttaudun tuohon hommaan.
Toisaalta, en kyllä tiedä mitä muutakaan tekisin. Nykyisellä alallani ei ole oikeastaan laisinkaan töitä (ellen hae töitä lähimmästä isommasta kaupungista, jolloin tulisi päivittäin työmatkaa yli 200 km, joka on perheelliselle vähän liikaa)
ja enpä pääse "edes" siivoojaksi, koska ei ole sille alallekaan koulutusta.
Huoh, jotenkin on niin turhauttava tilanne meneillään. Töitä ei meinaa millään löytyä, vaikka olen jo hakenut moneen paikkaan. Ja sitten kun löytää alan, jolla voisi työllistyä, ala saattaakin olla siis ihan hirveää tai ainakaan kukaan ei osaa sanoa mitään positiivista siitä..
ojasta allikkoon?
Kommentit (42)
Ollut monta vuotta vanhuspuolella ja on kyllä ikävää hommaa. Ei oo aikaa jutella vanhusten murheista, on vaan pakko mennä. Omaiset välillä ihan perseestä, yrittää kynyttää vanhusten rahat ja kieltää mm kipulääkityksen joltain joka täysin vihanneksena sängyssä. Näitä on muuten paljon, jotka makaa vuosikausia kykenemättömänä liikkumaan ja puhumaan.. niistä tulee aina paha mieli. Välillä joutuu pakottamaan itkevää/raivoavaa vanhusta esim suihkuun (kaikki ei halua, mutta terveyssyistä pakko edes joskus), toiset kaivaa kakkaa vaipasta ja sun homma siivota jäljet ja kynnenaluset, välillä mm ripulin kauhomista, avanteen tyhjennystä (erittäin kuvottavaa hommaa).. Työssä paljon seksuaalista ahdistelua, potkimista, lyömistä jne. Kova kiire koko ajan. Pyykkäämistä, siivoamista, keittiöhommia ym hoitajan työhön varsinaisesti kuulumatonta monessa paikassa. Isossa osassa paikoista huono työilmapiiri ja työpaikkakiusaamista (hoitajien ryhmässä facebookissa puhutaan tästä usein ja päivitykset ympäri suomen). En suosittele. Koin itse todella raskaaksi ja usein itkin töissä.
Siskoni halusi jo opiskeluaikana vanhustenhoitoon. Sanoi, ettei jaksa lapsia ja niiden leikittämistä vaan haluaa aikuiset asiakkaat ja sellaiset, ettei tarvi luovasti askarrella niiden kanssa. On ollut kotihoidossa töissä 10 vuotta ja vaikka välillä on kyllästynyt, niin sanoo, ettei työ ole erityisen raskasta. Luppoaikaa on aika paljon ja lisäksi kotona olevat ovat pääosin toimintakykyisiä sillä tavoin, ettei syöttää tarvitse ja vessassakin valtaosa osaa käydä itse. Paljon mukana on kahvin keittelyä, ruuan lämmittämistä ja vaan seurana istumista tovin ennen kuin täytyy jatkaa matkaa.
Joulunpyhät on erikoisimmat, kun valtaosan hakee omaiset viettämään joulua luokseen tai ovat vanhan luona, joten kotihoitoa ei tarvita. Silti pyynnöistä huolimatta eivät viitsi ilmoittaa asiasta etukäteen ja näin ollen jouluna sitten on henkilökunta varattu ja ne 10 käyntiä kutistuu kahteen tai yhteen käyntiin. Loppuaika menee kahvitellessa, kun kellokortilla mennään ja ei kannata hyvällä palkalla itseään leimata ulos vaan katsella se työaika tabletilta vaikka leffoja. Ylipäätään 1-3 tuntia esimerkiksi iltavuorosta menee ihan juoruillessa, kun ei viitsi palkan takia lähteä ja käynnit on jo käyty.