Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hedelmää vauvalle ekana?

Vierailija
06.02.2011 |

6kk ikäiselle siis. Ja ei purkista. Mikä olisi hyvä tähän aikaan vuodesta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva pulauttaa kaiken pihalle jokin aika syönnin jälkeen. Ideoita, mitä hedelmää voisi antaa päärynän sijaan? Muita ei olla vielä kokeiltu.

t. ap

Vierailija
2/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisella määrällä aloititte päärynän antamisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 2 kertaa, 1-2 lusikallista.

t. ap

Vierailija
4/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 2 kertaa, 1-2 lusikallista.

Ihan hyvä aloitusmäärä, mutta kannattaa tosiaan kokeilla viikon verran ihan rauhassa ja antaa pari teelusikallista kerran päivässä. Ja päälle maitoa, eli ei niin päin että vatsa on täynnä maitoa ja sitten ängetään sosetta päälle. :) Ihan kahdesta pulautuksesta ei kannata jättää kokeilua kesken, vaan katsokaa tosiaan viikon verran ihan rauhassa.

Allergiavauvoille suositellaan kiinteiden kokeiluja esim. tällaisilla listauksilla ja ohjeilla:

bataatti

kesäkurpitsa

kukkakaali/parsakaali (huom! kaalia pieninä annoksina että ei käy masuun)

maa-artisokka

vadelma

mustikka

puolukka

lakka

ruusunmarja

banaani

persikka

hirssi

tattari

quinoa

amarantti

riisi

Tässä ohjeet jotka me saimme allergialääkäriltämme(Tala-Heikkilä Marianna). Aloitetaan riisillä(hiutaleista puuroa) sitten jokin marja ruusunmarja/vadelma/mustikka, hedelmä luumu/päärynä, sitten maissi/bataatti/peruna (peruna mielellään viimeisimpänä, jos lapsi oireilee suolisto-oireilla). Vihanneksia mukaan kesäkurpitsa/kukkakaali/parsakaali. Lihaa 6kk iässä possu/broileri. Viljat (kaura ensin) neuvottiin aloittamaan vasta lihan jälkeen.

Vierailija
5/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut 6,5 kk kouraan kaikkea mahdollista (hedelmiä ja vihanneksia), mikä vain kädessä pysyy. Ja hyvällä menestyksellä. Klementiini, päärynä, bansku ja omppu taisi olla ekojen joukossa, vihanneksista kurkku ja porkkana. Helpottaa omaakin ruokailua kun poika istuu syöttötuolissaan ja ihmettelee uusia makuja :) mahdollisista allergioista ei ole ottanut murhetta, koska kummallakaan vanhemmista ei ole mitään. Uudet jutut meillä testataan aamupäivällä, ei illalla yötä vasten.

Vierailija
6/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä menestyksellä perunaa, parsakaalia ja porkkanaa. Mitään kummallisuuksia ei ole näiden syönnin jälkeen ilmennyt. Vauva ei juurikaan muutoin pulauttele, joten nuo isot puklut päärynän syönnin jälkeen luonnollisesti ihmetyttävät.

Mitään allergioita ei pitäisi olla.

Ehkä testaan seuraavaksi banaania, ja päärynää annan vasta muutaman viikon kuluttua uudestaan.

t. ap

Vierailija
7/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä menestyksellä perunaa, parsakaalia ja porkkanaa. Mitään kummallisuuksia ei ole näiden syönnin jälkeen ilmennyt. Vauva ei juurikaan muutoin pulauttele, joten nuo isot puklut päärynän syönnin jälkeen luonnollisesti ihmetyttävät.

Pukluja nyt voi tulla syystä tai toisesta, joten pari kertaa ei vielä välttämättä merkitse mitään. Mutta jos mietityttää, niin pitäkää tosiaan viikon tauko ja kokeilkaa sitten uudestaan. Pistin tuon allergialistauksen ihan vain ideointimateriaaliksi. Meillä on allergiavauva ja tuo teksti oli minulla justiinsa auki, kun mietin mitä meidän vauvalle uskaltaisi seuraavaksi kokeilla. Ei siis tosiaan tarvitse mitään allergia-asioita miettiä, jos kiinteät menevät hyvin alas. Komppaan tuota ylempää, joka antaa käteen mitä vaan, se kuulosti normaalilta. :)

Vierailija
8/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen saattaa mennä ilmaa mukana ja se olla syy miksi lapsi puklaa.

Päärynähän on todella nestemäinen. Kokeile keittää päärynää ja soseuta haarukalla. Näin tehdään hillot ja muut hillokkeet.

Kaupan soseessa ei ole mitään vikaa: se on kuin hilloa siis keitetty marja/hedelmä muttei sokereita yms.

Ruuat taas ihan perusruokaa: kalaa ja perunaa, soseutetaan. Niissä ei ole säilyntäaineita, ne tehdään kuumentamalla ja käyttämällä kuumia purkkeja.

Eli keittele ruokia ja muussaa. Lisää tarvittaessa keitinvettä tai vaikka korviketta tai omaa maitoa jos sulla tulee ylimääräsiä pakkaseen!

Vierailija
9/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raastoin päärynää todella pienireikäisellä raastimella, en käyttänyt mitään soseutinta tms.

t. ap

Vierailija
10/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalle annoin klementinin, puhdistin kalvot pois, ja revin ihan minimini palasiksi. Myös uuniomenaa annoin.

Vierailija
11/15 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan myös kokeilla päärynää (ja muitakin hedelmiä/vihanneksia) käteen sopivana siivuna. Survoa tietty voi, jos haluat lusikalla syöttää. Itse annan välillä soseutettuna, mutta aika usein myös käteen sopivina palasina. Vauvan on mukava itse maistella.

t. 12

Vierailija
12/15 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös just aloitettu kiinteät 6 kk ikäiselle, ensi viikolla olisi hedelmän vuoro. Ei ole vaan kaikista paras vuodenaika hedelmien suhteen. Päärynää itse ehdottaisin.

Meillä olen ajatellut edetä esikoisen kanssa hyväksi todetulla, allergiaystävällisellä linjalla. Ajattelin aloittaa purkista ruusunmarjalla. Se kun yleensä on allergisellakin hyvin siedetty. Sen jälkeen vadelma ja mustikka (niitä syksyllä keräsin itse pakkaseen), ovat tietty marjoja, ei hedelmiä. Sen jälkeen tuo päärynä, ja sitten omena ja puolukka (puolukkaa ja omista omenista sosetta niin ikään pakastimessa).

Just tänään näitä suunnittelin, siksi näin tarkasti tiedossa :) Vihannes- ja lihasoseet olen ja jatkossakin tulen tod.näk. tekemään (maissia lukuunottamatta) itse, mutta hedelmissä aion turvautua myös kaupan purkkeihin. Jotenkin tuntuu, että pilttipurkin hedelmät ovat tarkemmin syynättyjä torjunta-aineiden ym. suhteen kuin kaupan hedelmät. Jos tuo kuopus innostuu sormiruokailusta, on tietysti eri juttu.

Vierailija
13/15 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi ei meillä ole ekojen joukossa

4

Vierailija
14/15 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynällä tosiaan voisi olla hyvä aloittaa. Harmittaa muuten, ettei meillä ole pakkasessa marjoja :/ En yksinkertaisti jaksanut pakastaa niitä viime kesänä viimeisilläni raskaana, karmeissa helteissä...

t. ap

Vierailija
15/15 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynällä tosiaan voisi olla hyvä aloittaa. Harmittaa muuten, ettei meillä ole pakkasessa marjoja :/ En yksinkertaisti jaksanut pakastaa niitä viime kesänä viimeisilläni raskaana, karmeissa helteissä... t. ap

tekee mitä tahansa synnytyksen käynnistymiseksi, mukaan lukien poimii marjoja helteellä :)

Eipä niitä meilläkään hurjasti ole, sattuneesta syystä.

4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi