Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö toimittajia? Kuinka tuolle alalle pääsee?

Vierailija
06.02.2011 |

Kannattaako aloittaa tekemällä juttuja omin päin, ja sitten tarjota niitä lehtiin? Vai ottaa yhteyttä lehtiin ja tarjota juttuideoita? Onko mitään muuta vaihtoehtoa aloittaa kuin freelancerina? Mikä on koulutuksenne? Minulla on korkeakoulutukinto, laaja yleissivistys ja hyvä kirjoitustaito... mitä nyt pilkkusäännöissä taatusti kertaamista. ;)

Uranvaihto välkkyy mielessä, ja toimittajuus kiinnostaisi kovasti. Apua, mistä aloitan?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi ap on varmasti kirjoittanut, olihan hän käynyt journalistisen työn kurssin.

Ap sanoi, ettei ole koskaan kirjoittanut yhtäkään juttua.

Kurssilla olen kirjoittanut useitakin. Lisäksi olen kirjoittanut muuten paljon. Mutta en niitä lehtijuttuja. Mutta ei se mitään ydinfysiikkaa ole, enköhän ole eläissäni sen verran lehtijuttuja lukenut, että osaan erottaa millainen ote, tyyli jne. sopii mihinkin julkaisuun...

Vierailija
22/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku haaveilee toimittajan ammatista...

Sorry vaan, mutta jos et ole alalle hankkiutunut ajoissa, ei enää kannata. Alalla sikapaljon free-kirjoittajia, joiden joukossa on toki hyviäkin, mutta jotka eivät pysty elättämään itseään oikeasti, kun alalle on koko ajan niin paljon yrittäjiä, jotka polkevat hintoja.

Itse olen esimiesasemassa eräässä sanomalehdessä ja työhöni kuuluu free.toimittajien kanssa puljaamista. Surullista sanoa, mutta laatu on todella surkeaa. Hirvittävä työ siinä, että joutuu kaiken käsittelemään ja pahimmillaan joku nirppanokka ottaa nokkiinsa, kun hänen täydellistä juttukokonaisuuttaa on pakko muokata.

Meille ainakin hakee kesätoimittajiksikin nelikymppisiä ihmisiä, jotka haaveilevat toimittajan työstä ja yrittävät sitä kautta saada edes vähän kokemusta.

Jos sulla ei ole rikasta miestä, joka elättää perheesi, niin suosittelen, että mieti nyt vielä ennen kuin haaveilet toimittajan työstä.

Minä elätän itseni oikein hienosti kirjoittamalla, mutta minä teenkin vain laadukasta työtä. Tämä on ihana ammatti josta nautin suunnattomasti. Harmi, ettei sinulle ole käynyt yhtä hyvin!

Onpa muuten hassua, että jostain syystä toimittaja on ammatti, josta ei saisi haaveilla? Miksi ihmeessä? Sehän on siisteimpiä ammatteja mitä on! (Niin siinähän se syy tulikin ;D hahhaahhaa!)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei arvoisa Me Naudat-lehden toimitus!

Ehdotan lehtenne Ammutaan kovilla-osioon seuraavaa juttua. Olen valmis muokkaamaan ideaa haluamaanne suuntaan.

Piimä vs. viili

Jutussa vertaillaan piimän ja viilin ravintosisältöä, makua ja ulkonäköä. Haastateltavana ravintoterapeutti ja laktoosi-intolerantikko. Jutun näkökulma on uteliaan, mutta tietämättömän kuluttajan.(Mukana kaavio piimänkulutuksen kasvusta suhteessa viilinkulutuksen laskuun)"

Siis jotenkin näinkö?

ap

Lyhyt esittely itsestäsi on hyvä myös (tyyliin xx alalla työskennellyt, FM, pitkä sivuaine viestinnästä tms.). Ja sano mielellään (ensimmäisellä kerralla), että otat yhteyttä keskustellaksesi enemmän tyyliin "soitan teille ylihuomenna keskiviikkona klo 10 jos aika sopii"

Jos sulla on linkkiä johonkin kirjoittamaasi tekstiin, blogiin tms., niin laita. Toki jo tarjouksesi kieliasu kertoo paljon kirjoitustaidostasi.

Lisäksi kannattaa mainostaa, miksi lehden kannattaa ostaa juuri tämä juttu. Mitä lisäarvoa se tarjoaa, miksi lehden kohderyhmän lukijat haluavat lukea juuri tämän jutun? "Maitotuotteet ovat olleet terveystietoisten polttavana keskustelunaiheena , ja kohderyhmäänne terveysintoisia maitotuotefanaatikkoja kiinnostaa ajantasaisin tieto siitä, onko viili parempaa kuin piimä ja mitä se kertoo heidän elämäntyylivaloinnoistaan."

Onnea matkaan!

Vierailija
24/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maitotuotteet ovat olleet terveystietoisten polttavana keskustelunaiheena , ja kohderyhmäänne terveysintoisia maitotuotefanaatikkoja kiinnostaa ajantasaisin tieto siitä, onko viili parempaa kuin piimä ja mitä se kertoo heidän elämäntyylivaloinnoistaan."

typoiluksi, mutta tajunnet pointin ;)

Vierailija
25/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maitotuotteet ovat olleet terveystietoisten polttavana keskustelunaiheena , ja kohderyhmäänne terveysintoisia maitotuotefanaatikkoja kiinnostaa ajantasaisin tieto siitä, onko viili parempaa kuin piimä ja mitä se kertoo heidän elämäntyylivaloinnoistaan."

typoiluksi, mutta tajunnet pointin ;)

Muuten: saa kai sitä ihminen haaveilla. Jos en pärjää niin en pärjää. Se on kaiketi oma ongelmani. Ei luulisi haaveiluni ja yrittämiseni ketään haittaavan. Lyttyyn vaan heti, jos joku ei halua koko ikäänsä samassa poterossa lojua. Kuinka... av:ta.

ap

Vierailija
26/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toimituspäällikkö, joka ei todellakaan osta yhtään juttua ihmiseltä, jonka kirjoittamaa tekstiä ei ole nähnyt. On totta, että jutut rakennetaan pitkälti toimituksen ja freen yhteistyönä. Se ei tarkoita, että toimituksissa olisi varaa käyttää kallista työaikaa puljaamalla kenen tahansa aloittelijan kanssa. Suosittelen nyt vaan että ap harjoittelee ensin niitä juttutyyppejä, voi vaikka siinä lehtiä tutkiessa tulla vähän realistisempi käsitys ammatista muutenkin.

Vierailija
27/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saat tietoa mm. alan palkkioista. Paikallislehtien, kuten lähes kaikkien sanomalehtien palkkiot (HS lukuunottamatta) ovat niin huonoja, ettei freen kannata niihin juttuja tarjota vaan keskittyä aikakauslehtiin. Jos sinulla on joku erikoisala (esim. ravinto, aloita sen alan jutuilla. Freeyhdistys järjestää säännöllisesti koulutusta aloitteleville freelancereille eri puolella Suomea. Juuri tammikuussa oli koulutus Helsingissä. Niihin voivat osallistua muutkin kuin SJL:n jäsenet.

www.freet.fi Katso myös alaostikonniin freeluettelo - alta, niin saat käsityksen siitä, miten kirjava freetoimittajien kirjo on.

Vierailija
28/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..toimituspäällikkö, joka ei todellakaan osta yhtään juttua ihmiseltä, jonka kirjoittamaa tekstiä ei ole nähnyt. On totta, että jutut rakennetaan pitkälti toimituksen ja freen yhteistyönä. Se ei tarkoita, että toimituksissa olisi varaa käyttää kallista työaikaa puljaamalla kenen tahansa aloittelijan kanssa. Suosittelen nyt vaan että ap harjoittelee ensin niitä juttutyyppejä, voi vaikka siinä lehtiä tutkiessa tulla vähän realistisempi käsitys ammatista muutenkin.

Kerropa muuten millainen on realistinen käsitys toimittajan työstä. Sitähän juuri aloituksessani hain: tietoa ko. ammatista. En vain tajua miksi olet niin hyökkäävä, tarkoitukseni ei todellakaan ole kuluttaa turhaan kallista aikaasi.

Tahdon oppia ihan oikeasti.

ap

Vierailija
29/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saat tietoa mm. alan palkkioista. Paikallislehtien, kuten lähes kaikkien sanomalehtien palkkiot (HS lukuunottamatta) ovat niin huonoja, ettei freen kannata niihin juttuja tarjota vaan keskittyä aikakauslehtiin. Jos sinulla on joku erikoisala (esim. ravinto, aloita sen alan jutuilla. Freeyhdistys järjestää säännöllisesti koulutusta aloitteleville freelancereille eri puolella Suomea. Juuri tammikuussa oli koulutus Helsingissä. Niihin voivat osallistua muutkin kuin SJL:n jäsenet.

www.freet.fi Katso myös alaostikonniin freeluettelo - alta, niin saat käsityksen siitä, miten kirjava freetoimittajien kirjo on.

Vaikuttaa hyödylliseltä osoitteelta.

ap

Vierailija
30/32 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijaksi tai kesätöihin alalle, jotta pääset sisään journalistiseen työprosessiin käytännössä ja saat palautetta jutuistasi. Harjoittelijalta ei vaadita samaa kuin ammattilaiselta, voit kysellä ja imeä kaiken mahdollisen tiedon. Freenä tarvitset verkostoa ja suhteita, joita luodaan juuri näissä kesätöissä ja harjoittelupaikoissa.

Alan kilpailu on kovaa, koska toimittajien määrä ylittää kysynnän. Siksi kaikki, mikä kartuttaa osaamistasi ja verkostojasi on plussaa.

Vierailija
31/32 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta itselleni ajankohtainen... Olen 25-vuotias ja tahtoisin matkailutoimittajaksi. Olen ollut harjoittelussa yhdessä lehdessä jo. Minulla on matkailualan ja ravintola-alan koulutus/työkokemusta. Nyt opiskelen avoimessa viestintää mutta en tiedä mitä lehteä lähestyisin vai tarvisiko minun alkaa kirjoittamaan blogia vai mitä teen? Minua ei haittaa vaikka alkuun en saisi palkkaa, ilo kirjoittamisesta riittää!

Vierailija
32/32 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut sekä toimittajana, toimitussihteerinä että friikkuna.

Sanoisin että lehtijutun kirjoittaminen on ihan oma alansa. Jutut ovat yllättävän lyhyitä (verrattuna yliopiston esseetyyliseen kirjoittamiseen), eli hyvän jutun kirjoittaminen vaatii rutiinia. Pitää hahmottaa mikä on olennaista ja osata ilmaista asiat napakasti.

Haastatteluihin perustuvat jutut ovat oma lajinsa, usein työläitä. Vaativat harjoitusta myös.

Friikkuille helpoin ja toimivin juttutyyppi olisi kolumni. Nekin ovat lyhyitä, joten ollakseen kiinnostavia toimituksen mielestä, pitää olla jotain tietämystä tai persoonaallista näkökulmaa.

Friikkuna tarvitset myös portofolion, jossa on julkaistuja juttunäytteitä joita esitellä toimituksille.

Sinuna etenisin siis niin että valitsisin aihepiirin, josta tiedät ja johon sulla on näkemystä, kontakteja, jne. Sitten selvitä onko aihepiiriin liittyviä harrastus- tai ammattijulkaisuja. Sellaiset ottavat mielellään ilmaisia juttuja, joten tee ainakin muutama sellainen, saat itse harjoitusta tekstien teossa ja saat edes jotain julkaistuja juttuja portfolioosi. Julkaisut viittaa sekä paperi- että verkkojulkaisuihin. Jos haluat kirjoittaa enemmän kolumneja, sitten voit tehdä blogin, jonne kirjoittelet juttuja ja tämä voi toimia portfolionasi.

Mieti myös etukäteen mihin julkaisuihin haluat juttujasi tarjota rahasta, tutki heidän tyyliään ja näkökulmavalintojaan.

Kannattaa miettiä myös kuvaamisen tai kuvittamisen puolta. Itse olen tarjonnut friikkuna juttuja, joihin tein sekä tekstin että otin valokuvat. Toimitussihteerinä tykkäsin itse siitä että saatiin lehteen tuollaisia valmiita paketteja. Kuvien etsiminen tai kuvauksen järjestäminen on nimittäin aina lisää työtä toimitukselle. Itse toimitussihteerinä saatoin joskus hylätä sellaisten friikkujen jutut, joista näki että niitä joutuu paljon työstämään. Napakka teksti, jossa mukana kuvat ja kuvatekstit, olivat aina prioriteetti.

Kun saat jalansijaa johonkin julkaisuun, kannattaa kaveerata toimitussihteerin tai -päällikön kanssa (kuka nyt juttuideoita ottaa vastaan) - ja kuulostella mitä teemoja heillä on mahdollisesti tulossa. Julkaisujen sisällöt suunnitellaan usein etukäteen, joten voit saada vinkkiä siitä minkälaisia juttuideoita tarjota.

Ja muista, että jos kirjoitat jutun, tarjoat sitä yhdelle, joka ei ota, sitten olet vapaa myymään sen jollekin toiselle julkaisulle.