Jos sinut on kutsuttu kylään klo 12 niin moneltako olet oven takana?
Kommentit (49)
Olen täysin kyllästynyt niihin, jotka klo 12.00 sijaan saapuvat vasta esim. 12.45.
Ja jos itse kutsun meille klo 12.00, olen valmiina jo 11.15.
mutta ei tietenkään liian aikaisinkaan ole sopivaa mennä.. 5 min etuajassa tai tasan sovittuna aikana on hyvä.
aina tilaisuuden luonteesta. Kyläpaikkoihin ei mennä koskaan etuajassa, pari minuuttia jälkeen tai aikaisintaan juuri oikealla kellonlyömällä.
Mikään ei ota päähän enemmän kuin etuajassa kylään tulevat vieraat.
Erilaisiin tilaisuuksiin ja kokouksiin ja virallisempiin taas pitää tietenkin mennä aina hieman etuajassa.
olisi jotenkin kohteliasta? Mielummin tosiaan pikkasen "myöhässä", että on kutsujilla pelivaraa vielä viimeisten järkkäilyjen kanssa.
Jos juhlat alkavat esim. klo 12, niin tottahan sitä pitää tulla sen verran aikaisin, että ehtii takin ottaa pois ja tervehtiä. Yleensä juhlan ohjelma alkaa tasan silloin kun kutsussa on ilmoitettu. Esim hautajaisiin, häihin, ristiäisiin mennään tietysti jopa 20 min aikaisemmin.
Kotijuhlat (esim. synttärit) on mielestäni myös ihan oikeita juhlia ja tietysti mennään muutamaa minuuttia aiemmin, että ehdimme riisua ja tervehtiä.
Itseäni ärsyttää suunnattomasti tuollaiset 5-20 min myöhässä tulijat. Myös lasten juhliin tulevat kaverit. Tosi ärsyttävää on muutamaa odotella esim. pullopyöritykseen tai herkuttelun aloitukseen.
TODELLA EPÄKOHTELIASTA ON TULLA VAIKKA VAIN 5 MIN MYÖHÄSSÄ!
Ja juhlien järjestäjien tulee huomioida se, että juhlan valmistelut on valmiit ajallaan.
Melko junttia porukkaa täällä..
15 minuuttia myöhässä on kohtuullinen aika, mutta harmittaa, jos olen sen verran myöhässä ja laitan esim.tekstarin matkalta, että tulossa ollaan.
Niin pelkästä kyläilystä kun on kyse, niin sitten mennään tasalta. Siellä voi esim emännällä olla ruoka odottamassa tms.
niin tarkalleen kutsuttuun aikaan. Jos esim. jonkun kekaran syndet, saatan kyllä myöhästyä vähän. Esim. vartin.
Eikä kukaan ole vielä tuttavuutta irtisanonut, toki ilmoitan, että tulemme vähän myöhässä.
Jos juhlat alkavat esim. klo 12, niin tottahan sitä pitää tulla sen verran aikaisin, että ehtii takin ottaa pois ja tervehtiä. Yleensä juhlan ohjelma alkaa tasan silloin kun kutsussa on ilmoitettu. Esim hautajaisiin, häihin, ristiäisiin mennään tietysti jopa 20 min aikaisemmin.
Kovasti juhlien luonteesta ja järjestäjän tavoistahan se riippuu. Joissain juhlissa vieraita käy todella paljon suhteessa asunnon kokoon, silloin on toivottavaakin, että vieraat tulevat ja menevät kuka milloinkin. Tällöin yleensä tarjoulu on päällä koko ajan, seisova pöytä palvelee tulijoita silloin kun hyvältä tuntuu ja pannu on koko ajan kuumana.
Jos taas on luvassa esimerkiksi lounas, sen tietää että siellä pitää todellakin olla kutsuttuna aikana, pienellä marginaalilla. Ei sekään ole tarpeen, että kaikki tulevat samalla ovenavauksella ja ryysivät kerralla eteiseen.
Seremoniat ja virallisemmat tapahtumat ovat niitä joissa pitää olla vähän etuajassa, muissa ennemmin hieman, joitain minuutteja myöhässä.
Itse tähtään suurinpiirtein kutsuttuun aikaan, mutta varsinkin kun julkisilla liikkuu niin monesti ajoitus on vaikeaa, siksi olen usein paikalla n. 5-15 minuuttia myöhässä, mikä on minusta ok aika, jos enemmän, niin ilmoitan. Paitsi jos on kyseessä esim. aikuisten vapaamuotoiset illanistujaiset (ei ruokailua tms) niin saatan tulla vaikka kahdeksalta jos kutsu on seitsemäksi (toki voin tulla aiemminkin, mutta en stressaa siitä). Näin tekevät kaikki muutkin kaveripiirissäni.
olisi jotenkin kohteliasta? Mielummin tosiaan pikkasen "myöhässä", että on kutsujilla pelivaraa vielä viimeisten järkkäilyjen kanssa.
ja arvaapa, olivatko ne 18.45 saapuneet vieraat ilahtuneita, kun heille kerrottiin tästä ihanuudesta. Mutta koska se ilotulitus oli tilattu tiettyyn aikaan, se oli tiettyyn aikaan. Myöhästyneet saivat tyytyä kuulemaan muiden ihastusta.
jos ei olla toisin sovittu.Itse menen 12-12.10..Tietty esim häihin menen hiukan etuajassa,mutta esim synttäreille mielummin hiukan myöhässä kuin etuajassa...
Jostain syystä alle 30v ikäiset olettavat, että kutsun aika on vähän sinnepäin. Niinpä kerran esim. vainajan tyttärentytär ei ennättänyt edes laskemaan kukkalaitettaan arkulle, koska tuli myöhässä paikalle.
niin minusta etuajassa oleminen on epäkohteliasta. Eli ap:n kysymykseen klo 12.10-12.15.
ihannevieras tulee aina ajallaan, ei etuajassa mutta ei koskaan myöskään myöhässä.
(kirjasta: Kaunis käytös, hyvät tavat)
Minusta on epäkohteliasta olla sekä myöhässä että etuajassa. Kymmenen minuuttia on liikaa, molempiin suuntiin.
onko mies tulossa mukaan vai ei.
itse mennessä klo 11.55.
mies mukanan klo 12.10
ja itse odottaisin, etträ klo 12 kutsutut vieraat saapuisivat klo 11.50- klo 12.15 välisenä aikana ja jos eivät tuolloin tule, niin ilmottavat.
Mutta todennäköisesti olisin viisi minuuttia etuajassa tai myöhässä. Etuajassa todennäköisesti.
Itse inhoan, kun paikalle saavutaan vaikka puoli tuntia myöhässä..
paikalla korkeintaan 5 minuuttia aikaisemmin, ja jos jostain syystä myöhästytään enemmän kuin 10 minuuttia, niin voi laittaa vaikka tekstarin. Siis jos bussi myöhässä/jää vuoro välistä kokonaan tms. siinä voi helposti mennä puoli tuntiakin, mielestäni ihan kohteliasta ilmoittaa.