Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäin sanattomaksi, kun viisikymppinen äiti-tuttava kertoi..

Vierailija
06.02.2011 |

Sanoneensa lapsilleen, että; "Ite saatte omat kakaranne hoitaa, jos rupeatte niitä pukkaamaan. Niin oon minäkin omat hoitanut! Ja sitten kun saatte kakaroita, niin muutan mahdollisimman kauas, ettette ole joka viikonloppu työntämässä lapsia mummolaan."

Olen samaa mieltä, että jokainen saa pääsääntöisesti itse hoitaa omat lapsensa, mutta onko tuo nyt ihan normaalia muuttaa toiselle poulelle Suomea sen takia, että syntyy lapsenlapsia. Voihan lapsenlapsiin luoda suhteen muutenkin, kuin joka viikonloppuisilla yökyläilyllä. Ja kuka mummo ei haluaisi tutstua omiin lapsenlapsiin?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhainkodissa kiikkutuolissa istuessa, jos ei ole heihin halunnut aikaisemminkaan tutustua. Ehkä muilla mummoilla ja vaareilla käy lapset ja lapsenlapset kyläilemässä, niin siinäpä saa mummo miettiä tekikö oikean ratkaisun aikoinaan. Ja itse saan lapsenhoitoapua tarvittaessa niin mummoilta, ukeilta, kuin muiltakin sukulaisilta, ja avunanto näkyy myös toisin päin. Käydään puottelemassa lumet katolta, kuskataan tarvittaessa tai tehdään polttopuita yms. Olen myös aikoinaan hoitanut paljon pikkusisaruksiani, jotta äiti ja isä sai kahdenkeskistä aikaa. Kenelläkään sukulaisella ei tietenkään ole hoitovelvoitetta minun lapseen, mutta minusta läheisiin ihmissuhteisiin liittyy halu auttaa ja varsinkin halu tutustua omaan suvun jäseneen :) -AP-

Ja aika harvoin siellä lastenlapsia näkyy niilläkään, joiden tiedän piikoneen omilla lapsillaan parikymmentäkin vuotta. Eniten vieraita käy heillä, jotka ovat panostaneet lastenlasten sijaan omiin ystäviin, kaikenikäisiin. Joku kuorolaulu- tai muu harrastus tuo paljon todennäköisemmin mukanaan "vanhainkotivierailijoita" kuin lastenlasten hoitaminen.

Vierailija
22/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin lapset tekemättä.

Miksi hankkia lapsia, jos kukaan ei heitä halua? Jos oma mummokaan ei halua tavata lapsenlapsiaan, se maailma ja suku on niin kylmä, etten haluaisi tuottaa siihen jälkeläisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättäisin lapset tekemättä.

Miksi hankkia lapsia, jos kukaan ei heitä halua? Jos oma mummokaan ei halua tavata lapsenlapsiaan, se maailma ja suku on niin kylmä, etten haluaisi tuottaa siihen jälkeläisiä.

Voi teitä lapsellisia riepuja:)

Vierailija
24/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tämä nykymalli, jonka mukaan isoäitiys on sitä, että on lastensa ilmainen piika. Ennen lasten kotoalähtö tarkoitti naiselle vapautta mennä töihin ja jopa luoda uraa, nyt pitää jättää työ ja keskittyä olemaan aina käytettävissä, unohtaa oma elämä.

Ennenhän ne isoäidit automaattisesti hoiti lapsenlapsensa jotta äidit pääsivät navettaan, yms. Ja kyllä se vaan on niin että normaali ihminen ei noin ajattele, ei tarvitse olla kyse mistään 24h lasten vahtimisesta vaan ihna normaalista auttamisenhalusta

että miniät hoito apet ja anopit, vaikka nämä oli vuodepotilaita. Vaivaistaloon joutuivat vain perheettömät. Miksi nykyaikaiset äidit eivät ymmärrä vastuuta perheen edellisistä sukupolvista ja ota dementikkomummoja luokseen?

Vierailija
25/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä niitä lapsia pelkästään itseäni varten synnytä, sehän vasta olisikin itsekästä.

Tarkoitus on tuottaa lapsi ympäristöön, jossa se on toivottu muutenkin kuin vain äitinsä taholta.

T: "Lapsellinen" viisikymppinen äiti

Vierailija
26/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanoin vähän aikaa sitten lapsilleni, etteivät tekisi lapsia minun elinaikanani.

Nimittäin olen seurannut naapuriani, jonka tytär sai vauvan 18v:na. Tytär on koko ajan vaatimassa äitiään hoitamaan lastaan, jotta pääsisivät miehensä kanssa kahdestaan johonkin. Siis lähes päivittäin! Välimatkaa on noin 20km ja tämä mummo on työssäkäyvä. Hänen on tingittävä omista menoistaan, jotta voisi hoitaa lapsenlastaan. Tytär uhkailee, että jollei tule, ei näe lasta enää koskaan.

Samankaltainen tapaus on työkaverini, joka joutuu joskus lähtemään työstäkin kesken päivän lapsenlapsia hoitamaan.

Minä en halua alistua tuollaiseen rumbaan!

Ja meidän lapsia ei mummot ole hoitaneet ikinä (pitkät välimatkat).

Vierailija
27/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joka viikonloppu ukki ja mummi matkaavat 100 km päähän hoitamaan jommankumman tyttären lapsia. Usein viikollakin täytyy käydä auttamassa, joten 57v työkaveri on usein loppuviikosta puoliunessa, koska keskellä viikkoa valvottu yö ei voi olla näkymättä. Valvottu on siksi, että tytär miehineen on mennyt hotelliin nukkumaan, koska ei saa koliikkivauvalta rauhaa ja isoäitihän se sitten valvoo...

Vierailija
28/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuttuni siis on puhunut asiasta useamminkin kuin vain tämän yhden tokaisun verran.

Hän on tehnyt selväksi, että häntä ei kiinnosta lapsenlapset.

-AP-

Itse olen joskus väsyneenä päivänä kaverilleni tokaissut, että kun tulee lapsenlapsia, panen verhot kiinni ja ovet lukkoon.

Ja nuorilleni olen sanonutkin, että en sitten ala joka viikonloppu lapsenvahdiksi, että siihen malliin miettikää sitä lapsentekoa.

Olet siis varmaan minun tuttuni, joka on ottanut heittoni tosissaan ja nyt sitä vääristelee täällä, että se kuulostaa vakuuttavammalta.

Sanoneensa lapsilleen, että; "Ite saatte omat kakaranne hoitaa, jos rupeatte niitä pukkaamaan. Niin oon minäkin omat hoitanut! Ja sitten kun saatte kakaroita, niin muutan mahdollisimman kauas, ettette ole joka viikonloppu työntämässä lapsia mummolaan."

Olen samaa mieltä, että jokainen saa pääsääntöisesti itse hoitaa omat lapsensa, mutta onko tuo nyt ihan normaalia muuttaa toiselle poulelle Suomea sen takia, että syntyy lapsenlapsia. Voihan lapsenlapsiin luoda suhteen muutenkin, kuin joka viikonloppuisilla yökyläilyllä. Ja kuka mummo ei haluaisi tutstua omiin lapsenlapsiin?

Vierailija
29/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai antaa hoitoapua pari-kolme kertaa vuodessa.

Sinä varmaan osaat sanoa lapsillesi, että lapsenlapset on tervetulleita kylään silloin tällöin, mutta ei joka viikonloppu.

ja sanoin vähän aikaa sitten lapsilleni, etteivät tekisi lapsia minun elinaikanani.

Nimittäin olen seurannut naapuriani, jonka tytär sai vauvan 18v:na. Tytär on koko ajan vaatimassa äitiään hoitamaan lastaan, jotta pääsisivät miehensä kanssa kahdestaan johonkin. Siis lähes päivittäin! Välimatkaa on noin 20km ja tämä mummo on työssäkäyvä. Hänen on tingittävä omista menoistaan, jotta voisi hoitaa lapsenlastaan. Tytär uhkailee, että jollei tule, ei näe lasta enää koskaan.

Samankaltainen tapaus on työkaverini, joka joutuu joskus lähtemään työstäkin kesken päivän lapsenlapsia hoitamaan.

Vierailija
30/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

että miniät hoito apet ja anopit, vaikka nämä oli vuodepotilaita. Vaivaistaloon joutuivat vain perheettömät. Miksi nykyaikaiset äidit eivät ymmärrä vastuuta perheen edellisistä sukupolvista ja ota dementikkomummoja luokseen?

Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni kolmen sukupolven taloudessa enkä voi suositella sitä kellekään. Siinä meni oma lapsuus ja nuoruus ja pikkusikon lapsuun pilalle, kun hullu mummu oli määräilemässä kaikesta. Koskaan ei saanut mennä minnekään eikä kukaan saanut tulle meille. Mummu vihasi äitiäni (miniäänsä) ja siskoani ja motkotti koko ajan jostakin.

Itse olin 17v ja siskoni 11v kun mummu toimitettiin vanhainkotiin. Vasta silloin alkoi OIKEA elämä.

Vierailija
31/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 30v.

Mummolla oli viimeiset työvuodet ennen eläkettä tosi rankkoja. Esikoinen tuotiin ensin vauvana joka viikonloppu hoitoon, että äiti sai levätä. Sitten jo lomilla kun tuli kakkonen ja äiti oli taas niin väsynyt.

Naapurin mummo joskus huokaisi, että on niin väsynyt kun ei ehdi omia hommia koskaan tehdä. Ikää hänellä oli päälle 60v. Mutta ei uskaltanut kieltäytyä kun pelkäsi, että välit menee kokonaan poikki.

Nyt kun lapset on siinä kymmenen pintaan, ei niitä näy mummolassa kun niillä on niin paljon harrastuksia, ettei ehditä.

Eli löysät pois mummosta ja sitten voi mummon unohtaa.

Ai niin, itse tyttö ei ole tosiaan käynyt äitinsä luona lainkaan viimeiseen viiteen vuoteen. Kun ei lastenhoitoapua enää tarvinnut, sai mummin unohtaa.

Vierailija
32/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äitini ei suostu niitä hoitamaan"

en minä niitä lapsia pelkästään itseäni varten synnytä, sehän vasta olisikin itsekästä.

Tarkoitus on tuottaa lapsi ympäristöön, jossa se on toivottu muutenkin kuin vain äitinsä taholta.

T: "Lapsellinen" viisikymppinen äiti

Vierailija
33/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nainen tulee mummoksi, sitä vähemmän se välittää lapsenlapsistaan tai haluaa niitä hoitaa?

anoppini on vähän yli viiskymppinen,näkee 2 kertaa vuodessa ja ei koskaan soittele kysyäkseen mitä lapsenlapsille kuuluu..

on 54, työelämässä vaativassa tehtävässä, mutta hoitaa lapsiani usein, soittelee ja on hyvin kiinnostunut. En usko, että isovanhempien asenne liittyisi ikään. Uskon, että osallistumattomat isovanhemmat ovat joko itsekkäitä persoonallisuuksia, tai sitten ovat äitinä uhranneet omat halunsa siinä määrin, että se on katkeroittanut, tyyliin "omat lapset hoidin jo, joten en jaksa enää yhtään".

Vierailija
34/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhainkodissa kiikkutuolissa istuessa, jos ei ole heihin halunnut aikaisemminkaan tutustua. Ehkä muilla mummoilla ja vaareilla käy lapset ja lapsenlapset kyläilemässä, niin siinäpä saa mummo miettiä tekikö oikean ratkaisun aikoinaan. Ja itse saan lapsenhoitoapua tarvittaessa niin mummoilta, ukeilta, kuin muiltakin sukulaisilta, ja avunanto näkyy myös toisin päin. Käydään puottelemassa lumet katolta, kuskataan tarvittaessa tai tehdään polttopuita yms. Olen myös aikoinaan hoitanut paljon pikkusisaruksiani, jotta äiti ja isä sai kahdenkeskistä aikaa. Kenelläkään sukulaisella ei tietenkään ole hoitovelvoitetta minun lapseen, mutta minusta läheisiin ihmissuhteisiin liittyy halu auttaa ja varsinkin halu tutustua omaan suvun jäseneen :) -AP-

Ja aika harvoin siellä lastenlapsia näkyy niilläkään, joiden tiedän piikoneen omilla lapsillaan parikymmentäkin vuotta. Eniten vieraita käy heillä, jotka ovat panostaneet lastenlasten sijaan omiin ystäviin, kaikenikäisiin. Joku kuorolaulu- tai muu harrastus tuo paljon todennäköisemmin mukanaan "vanhainkotivierailijoita" kuin lastenlasten hoitaminen.

Itse ainakin kävin vanhainkodissa katsomassa sitä mummoa, joka minua oli lapsena paljon hoitanut. Hän oli minulle hyvin läheinen ja tärkeä henkilö.

Toista mummoa en käynyt katsomassa. Hän ei pitänyt lapsenlapsistaan eikä salannut tunnettaan. Pelkäsin häntä.

Itse olen nyt 40-vuotias ja toivon kovasti saavani lapsenlapsia ja pääseväni heitä hoitamaan :)

Oma äitini ajattelee samoin omista lapsenlapsistaan ja mielellään heitä hoitaa. Kovin usein en kuitenkaan kehtaa hänen hoidettavakseen heitä viedä, ettei mummo väsyttäisi itseään. Toisinaan äitini valittaa siitä, että en anna tarpeeksi usein lapsia hänelle hoitoon ;)

Autan myös äitiäni kauppa- ja apteekkiostosten kanssa ja olen palkannut hänelle luotettavan siivoojan.

Vierailija
35/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ottaa lapsia hoitoon melkein aina kun pyydän. Tosin en pyydä usein, mutta sillon kun alkaa kotiäitinä pää hajoilla ja kaipaisi omaa aikaa tai yhteistä hetkeä miehen kanssa. Tai vaikka kavereiden kanssa ulos menemistä. Ja melkein poikkeuksetta hän lapset ottaakin hoitoon. Iso kiitos siitä hänelle!!

Ilman häntä, en varmaan olisi järjissäni tätäkään vähää.

Vierailija
36/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka harrastaa seksiä? Voisin minäkin noin uhkailla, eriasia on sitten toteutus.

Vierailija
37/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni kolmen sukupolven taloudessa enkä voi suositella sitä kellekään. Siinä meni oma lapsuus ja nuoruus ja pikkusikon lapsuun pilalle, kun hullu mummu oli määräilemässä kaikesta. Koskaan ei saanut mennä minnekään eikä kukaan saanut tulle meille. Mummu vihasi äitiäni (miniäänsä) ja siskoani ja motkotti koko ajan jostakin.

Itse olin 17v ja siskoni 11v kun mummu toimitettiin vanhainkotiin. Vasta silloin alkoi OIKEA elämä.

Mummu oli minulle iltapäivä-kerho. Se oli lähes aina kotona, ja me tehtiin kaikkea kivaa. Mummun luona kaikki oli aina hyvin. Mummu oli silloin hyväkuntoinen.

Talo oli järjestelty niin, että mummolla oli erilllinen oma asunto. Se varmasti auttoi, kun äitini sai pitää omaa huusholliaan, johon mummu ei puuttunut.

Vierailija
38/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä uhoaa, että minä ainakin autan lapsia ja hoidan lapsenlapsia ja sikoja ne mummot, jotka ei viitsi sitä tehdä.

Mistä te tiedätte, mikä on elämäntilanne kun olette mummoja. Voi olla kroonista sairautta, väsymystä, työelämä kiristää jo liikaa, mutta pitäisi silti jaksaa vielä olla 10 vuotta töissä. Vaari saattaa olla sitä mieltä, että nyt on aikaa meille pariskuntana ja jos vain hyysäät niitä lapsenlapsia niin alkaa meidän tiet erota.

Ja toisaalta saattaa siinä käydä niinkin, että kun saatte murkkunne vihdoin ulos niin haluatte nauttia rauhasta ja omasta ajasta.

Joten älkää vielä niin moittiko mummoja, ennen kuin olette siinä iässä ja tiedätte, mikä on oma tilanteenne.

Vierailija
39/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä pidä yhteyttä kuin harvakseltaan. Järjestää tahallaan kaikenlaisia ohareita. Lapsenlapset kelpaisi jos hän saisi heidät kylään ilman vanhempia. Sitä ei tule tapahtumaan, ei ennekuin asenne meitä vanhempia kohtaan muuttuu. Joskus kun ollaan anoppilassa, anoppi rötköttää lahnana sohvalla eikä kiinnitä oikein mitään huomiota lapsiin.

Vierailija
40/43 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-AP-

jotka harrastaa seksiä? Voisin minäkin noin uhkailla, eriasia on sitten toteutus.