Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hidas painonnousu vauvalla?! Mitä tehdä?

Vierailija
05.02.2011 |

Mulla on kaks kuukautta vanha vauva. Paino nousi ensimmäisen kuukauden aikana hädintuskin 500 g. Nyt toisen kuukauden aikana ei painonnousu ole ollut yhtään sen enempää.

Lapsi syö huonosti ja maidontuotannosta ei ole kiinni, sillä annan loput aina pullosta, mikäli ei tissistä syö tarpeeksi.

Millasia määriä teidän lapsenne on syöneet (ne jotka tietää, jos pullosta syövät) ja paljonko painonnousu on ollut teidän lapsillanne?

Olen tosi huolissani!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttöpunnituksia eli punnitset kuivassa vaipassa ennen syöttöä ja sen jälkeen? paljonko vauvan paino on noussut syönnin aikana?

Mitä neuvolassa ollaan mieltä asiasta?

Vierailija
2/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googletin:

Ensimmäisen 4 kuukauden aikana lapsen painon tulisi nousta n. 170g viikossa. Vauvankin kasvu on kuitenkin yksilöllistä ja tapauskohtaisesti riittävänä kasvuna voidaan pitää myös n. 120-140g kasvua viikossa. 4 kk eteenpäin puolen vuoden ikään lapsen painon tulisi nousta n. 113-142g viikossa ja puolesta vuodesta eteenpäin vauvan paino nousee n. 57-113g viikossa. (lähde: Breastfeeding Answer Book, La Leche League, 2003).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi voi olla keskivertoa pienempi ja sen takia myös pieniruokainen, ja tulla aina olemaankin. Ihan varmasti vauva syö sen minkä tarvitsee. Et voi pakkosyöttääkään lastasi.

Neuvolassa kyllä ohjaavat lisää jos olet todella huolissasi.

T: pienen ja huonosyömäisen äiti. Hyvä siitä on tullut, pienenpuoleinen ja siro kylläkin.

Vierailija
4/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö sen verran kuin syö. Tiedän, etten voi pakottaa. Aina tarjoan kun nälkäiselle pikkasenkin näyttää. Ei vaan syö.

Muita kohtalotovereita? Vinkkejä? Miten teille kävi? Alkoiko paino jossain kohtaa nousta paremmin vai jäikö lapsi pieneksi?

ap

Vierailija
5/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tee hyvää sun maidon tuotannolle ja lapsi saa vielä vähemmän maitoa.

Mulla esikoinen oli vähän samanlainen tapaus. Painoa tuli suurin piirtein puoli kiloa kuussa. Neuvolan mukaan se oli riittävästi (500 g/kk oli ainakin meidän silloisen neuvolantädin mukaan "hyväksyttävä" painonnousun alaraja). Imetin ja iltaisin yritin antaa vielä pumpattua maitoa pullosta (huonolla menestyksellä, puklasi yleensä ylimääräisen ulos).

Esikoinen oli muutenkin pienikokoinen, syntyessään 3 kg. Hitaalla painonkasvulla 4 kk ikäisenä 5 kg. Hänellä ilmeni sittemmin maitoallergia. En tiedä, onko se vaikuttanut hitaaseen painonnousuun. Joka tapauksessa 4 kk ikäisenä aloitettiin kiinteät siten, että kaikki maitoproteiini oli karsittu pois ruokavaliosta (itse tosin en joutunut olemaan maidottomalla dieetillä pitkään, koska minun maidostani ei tullut mitään reaktiota).

Vauva-ajan jälkeen kasvu on ollut normaalia. Painoa alkoi tulla yhtäkkiä aika suurin harppauksin. Vuoden ikäisenä painoi 10 kg ja 3-vuotiaana lähes 15 kg. Menee siis painossa (ja myös pituudessa) ihan nollakäyrällä.

Tiedätkö muuten miten sinä ja lapsen isä olette kasvaneet pieninä? Meillä ilmeni nimittäin, että esikoisen kasvu oli melko samanlaista kuin isällään vauvana. Hidaskasvuisuus voi siis olla ihan geeneistäkin kiinni.

Jos neuvolassa ei olla huolestuneita, yritä sinäkin siis olla stressaamatta. Pidä huoli siitä, että sinulla tulisi maitoa mahdollisimman paljon, jotta vauvakin innostuisi syömään. Syö ja juo paljon, ja yritä levätä.

Vierailija
6/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla poika vai tyttö? Minkä ikäinen?

Mä muistan elävästi oman huoleni tytön hitaasta kasvusta. Voisin kaivaa neuvolakortin esiin jos haluat verrata esim painon nousua. Mun tyttö oli vauvana pieni ja huono syömään, ja on sitä edelleen nyt 4-vuotiaana. Kaikin puolin terve ja fiksu tyttö kuitenkin.

Sama neuvo, koita olla stressaamatta... vaikka kokemuksesta tiedän että se huolestuttaa tuoretta äitiä.

Vierailija
7/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siinä oli rutkasti muita oireita ja paino oli vain sivuseikka. Jos vauvanne syö hyvin, on tyytyväinen, nukkuu ja tulee tarpeeksi pissavaippoja, niin älkää ressatko liikoja. Noin pienillä ihan minimaalinenkin heitto saa neuvolan käyrät sekaisin ja jos on kärkkäästi käyröjä tuijottava terkkari (kuten meillä), niin voi tulla hiki pintaan jos vauva ei mene tasaisesti keskiarvokäyrällä. On kuitenkin ihan normaalia, että paino vaihtelee. Mietipäs paljonko vauvan paino "tippuu", jos se ehtii vääntää isot pissat ja kakat vaippaan juuri ennen punnitusta? Tuotokset punnituksen yli pantanneella vauvalla se suolen sisältökin lasketaan painoksi. :D Että eivät ne käyrät ja painot niin nökönuukia ole.

Vierailija
8/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se oli tosi stressaavaa, etenkin kun onnistui vielä herättämään huolta neuvolassakin (itse myös olen neuvolatäti) kuitenkin niin kauan, kun painoa tuli, vaikkakin naftisti, ajattelin sen riittävän. Lapsi sai ruokaa, siitä todisteena pissa- ja kakkavaipat, joita kyllä sain vaihtaa jatkuvasti. Imetin ja näin ollen, koska kyseessä oli perusterve lapsi, työnsin huolen syrjään. Nopea aineenvaihdunta ja helposti sulava ruoka! Edeleen tyttöni on pienikokoinen, siro rimppana. Paino ja kasvu kaikkiaan alkoi nopeutua vasta 2-vuotiaana. Kyllä lapsesi kasvaa, joksin omaa tahtiaan. Hänellä voi tulla nopeamman kasvun vaihe hieman myöhemmin ja voi olla, että hän kuluttaa enegiaa enemmän, entä keskimääräisesti vauvat tekee =) Onnea pikkuvauvan johdosta

Vierailija
9/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä meidän ekojen kuukausien painon nousuja:

syntymäpaino: 3560g

3 vk: 3970g

4 vk: 4140g

7 vk: 4370g

8 vk: 4620g

12 vk: 5050g

16 vk: 5440g

21 vk: 5950g

26vk: 6350g

30vk: 6860g

35vk: 7090g

40vk: 7170g

51 vk: 7850g

sori noi iät on viikkoina, enkä jaksanut ruveta laskeen että paljon oli kuussa tullut lisää.

Tämä on siis tyttövauva, joka on pieni ja siro ja huono syömään. Vauvana söi tissistä ehkä neljä huikkaa kerrallaan. Lisäksi annoin pumpattua maitoa pullosta kun nuo määrät vaikuttivat niin kovin pieniltä, mutta ne pullomaidot meni aina hukkaan, ei ottanut niistäkään ikinä suuria määriä.

Vierailija
10/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että noin pieni lapsi syö sen minkä tarvitsee. Ja etenkin jos annat loput pullosta ei ole mitään hätää.

Meidän pojan neuvolakortti näyttää seuraavalta (syntyi rv 40+5):

syntymä paino ja pituus: 3330g ja 53cm

3pv : 3142g

1 viikko: 3305g

2 viikkoa: 3445g

3 viikkoa: 3970g 55,5cm

5 viikkoa: 4340g 56,5cm

2kk: 5050g 58cm

3kk: 5785g 63cm

4kk: 6040g 66cm

5kk: 6700g 67cm

6kk: 6965g 68,5cm

Neuvolassa on kokoajan (muutamaa kertaa lukuunottamatta) sanottu, että paino nousee ihan liian vähän. On pitkä ja hoikka poika. Meillä on painon tarkkailua varten myös nyt 7kk iässä neuvolakäynti. Viimekuusta lähtien olen antanut öljylisää, jotta paino nousisi. Poikamme on aika pieni ruokainen. Tosin hän on hyvin aktiivinen, joten en ole kauhean huolissani tuosta painosta, paino kuitenkin on noussut.

Ihan terveeltä ja hyvinvoivalta lapselta tuo vaikuttaa ja kehitykseltään on jopa keskivertoa hiukan edellä ollut kokoajan.

Vierailija
11/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi voi olla keskivertoa pienempi ja sen takia myös pieniruokainen, ja tulla aina olemaankin. Ihan varmasti vauva syö sen minkä tarvitsee. Et voi pakkosyöttääkään lastasi.

Neuvolassa kyllä ohjaavat lisää jos olet todella huolissasi.

T: pienen ja huonosyömäisen äiti. Hyvä siitä on tullut, pienenpuoleinen ja siro kylläkin.

Pieni flikka meilläkin. Paino nousi alkuun hikiseen 50g viikossa... Puolen vuoden korvilla ylimääräiset punnitukset ja ihmettely lopetettiin. Tyttö kasvoi minkä kasvoi ja söi minkä söi. Ylimääräistä kun koitti tuputtaa, pulautti ylimäätät pihalle. (muuten ei pulautellut juuri lainkaan)

Pienihän tuo on edelleen, 1v10kk ja alle 10kg painaa, mutta kasvu on ollut koko ajan tasaista. Sillä kuuluisalla "Omalla käyrällään". Tuntuu elävän toisinaan pyhällä hengellä ja banaaninpalalla päivässä, mutta vissiin sillä sitten pärjää...

Vierailija
12/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskon, että noin pieni lapsi syö sen minkä tarvitsee. Ja etenkin jos annat loput pullosta ei ole mitään hätää...

Että poika on ollu täysin pulloruokinnalla 1,5kk iästä asti. Silloin söi pullosta 20-60ml, 4kk eteenpäin söi 30-90ml ja nyt 6kk eteenpäin on syönyt 60-140ml. Vuorokaudessa on syönyt 500-600ml ja harvoin (ehkä kerran kuukaudessa)700ml. Kiinteät aloitimme 4kk iässä, neuvolan ja lääkärin ohjeistuksesta.

Vierailija
13/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin ei huolta.

Meillä oli kanssa hoikka vauva, jonka paino ei noussut "tarpeeksi". Onneksi ihana neuvolahoitaja siirtyi seuraamaan painoa niin, että se suhteessa oli oikein pituuteen. Painon suhteen oltiin koko ajan miinuskäyrillä mutta painoa tuli kuitenkin koko ajan lisää.

Vierailija
14/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on tyytyväinen. Ei juuri itke kuin silloin kun on nälkä ja silloin siis ruokaa tietenkin saa. Lapsi oli ennenaikainen, painoi hieman alta 2,5 kg, tyttö on. Olen katsonut pullolla paljonko syö ja vuorokaudessa menee n. 400-500 ml ja nyt siis ikää 2 kk.

Kauhea stressi tosta sen syömisestä silti, ei sille mitään mahda.

Aloitetaankohan meillekin kiinteät ajoissa? Mitä veikkaatte??

ap

Vierailija
15/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vauvoilla saattaa olla syömisessä/imemisessä kypsymättömyyttä, joka vaikuttaa kasvuunkin.

Vierailija
16/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskosuus varmaan vaikuttaa asiaan. Eikö neuvolassa osata kertoa asiasta ja antaa tukea pienen vauvan kasvuun?

Vierailija
17/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että varmaan vaikutti. Vieläkin syöminen kestää mielestäni melko kauan. Maitoa ei kyllä valu suupielistä, mutta syö mielestäni laiskasti. Saattaa ehkä väsyäkin syödessään. Nukahtaa joskus kesken syömisen, mutta eikös kaikki vauvat välillä??

Tai sitten on syödessään kyllä hereillä mutta syö vain laiskanpuoleisesti.

Kysyn kyllä seuraavalla kerralla neuvolasta.

ap

Vierailija
18/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin söi pullosta 20-60ml, 4kk eteenpäin söi 30-90ml ja nyt 6kk eteenpäin on syönyt 60-140ml. Vuorokaudessa on syönyt 500-600ml ja harvoin (ehkä kerran kuukaudessa)700ml. Kiinteät aloitimme 4kk iässä, neuvolan ja lääkärin ohjeistuksesta.

apua, miten pieniä määriä! tai siis en tiedä mitä ''normaalisti'' kuuluisi vetää mutta meillä semmonen erittäin potrakka poika (synt. paino 4,5 kg ja pituus 52 eli iso pullukka)söi 1kk ikäsenä aina pullollisen parin tunnin välein eli 120ml...nyt 3h lenkin jälkeen on niin nälkäinen että mennyt joskus kerralla kolmekin pullollista eli 360ml...en tajuu miten siihen mahtuu niin valtavasti ruokaa :D...ja nyt ikää siis 3kk:)niin noi määrät kuulosti niin pieniltä :)

Vierailija
19/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on vielä niin kovin pienikin, että ei varmasti jaksakaan paljoa kerralla syödä. Eiköhän hän syö ja kasva sopivalla tahdilla, jos neuvolassakaan ei olla huolissaan.

Mulle neuvottiin aikanaan, että vastasyntyneen tulisi vuorokaudessa saada maitoa 1/5 painostaan ja myöhemmin 1/6 painosta. Sitä ei tietysti voi mitata, jos rinnasta syö.

Sinuna yrittäisin tosiaan olemaan huolehtimatta liikaa. Jos hän tosiaan on tyytyväinen, eikä neuvola/lääkärit ole huolissaan, jatkaisin entiseen tahtiin. Esikoisen perusteella tosiaan tiedän, että sille ei mitään mahda. Ei se vauva määräänsä enempää syö. Meillä muuten alkoi n. 3 kk tulla rintaraivareita ym. En tiedä johtuiko maitoallergiasta vai mun liiasta tuputtamisesta. Siksi olisin varovainen liiallisesta syömiseen maanittelusta silloin, kun vauva ei ole nälkäinen.

Meilläkin molemmat lapset ovat nukahtaneet rinnalle. Kuuluu siis asiaan, jos vain alkuun jaksavat tehokkaasti syödä.

Hidaskasvuiselle esikoispojalle aloitettiin tosiaan kiinteät 4 kk iässä. Voi hyvin olla mahdollista teilläkin. Toisaalta tilanne voi olla teillä parin kuukauden kohdalla jo toinen, jos vaikka tyttö yhtäkkiä alkaakin kasvaa kohisten jne. Sekin vaikuttaa, annatko korviketta vai imetätkö (korvikeruokituilla kai aloitetaan herkästi aiemmin. Mutta mulla ei tarkempaa tietoa, kun olen imettänyt) Kannattaa näistä kaikista neuvolassa keskustella.

6

Vierailija
20/30 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, miten pieniä määriä! tai siis en tiedä mitä ''normaalisti'' kuuluisi vetää mutta meillä semmonen erittäin potrakka poika (synt. paino 4,5 kg ja pituus 52 eli iso pullukka)söi 1kk ikäsenä aina pullollisen parin tunnin välein eli 120ml...nyt 3h lenkin jälkeen on niin nälkäinen että mennyt joskus kerralla kolmekin pullollista eli 360ml...en tajuu miten siihen mahtuu niin valtavasti ruokaa :D...ja nyt ikää siis 3kk:)niin noi määrät kuulosti niin pieniltä :)

[/quote]

Ja yritetäänkin "venyttää" mahaa. Normaalia kuulemma olisi sellainen yksi (isohko) tuttipullollinen per kerta. Meillä menee maksimissaan aventin pieni pullollinne (140ml) + n. 1dl kiinteitä/kerta

-11-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan