Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvostatko opettajia? Miksi kyllä/ei?

Vierailija
04.02.2011 |

Onko arvostuksellasi eroa, onko kyseessä alakoulun, yläkoulun, lukion tai kenties ammattikoulun ope?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää nyt ymmärtää viestini pointti. Useimmat työt varmasti voi tehdä kotona eikä se minulle kuulu, jos joku haluaa ne mieluummin tehdä siellä kuin koulun tiloissa. Mutta jos opettajalla on esimerkiksi ongelmallinen oppilas, jonka asioista pitäisi keskustella moniammatillisesti, niin koulun arjessa voi tulla tilanteita, jolloin se onnistuu vain koulun päätyttyä. Esimerkiksi meillä oli kerran väkivaltainen oppilas ja akuutti tilanne hänen kanssaan. Opettajat olivat ymmärrettävästi peloissaan ja keinottomia. Meidän piti keskustella lyhyesti siitä, mitä toimintaohjeita annamme opettajille vastaisuuden varalta ja mitä tilanteessa ylipäätään olisi realistista tehdä. Keskustelua ei voitu käydä klo 13 - 13.15, koska erityisopettajan työpäivä päättyi klo 13.00. Pointti: joustoa pitää löytyä silloin, kun sitä tarvitaan! Vastaavasti omaa työtä pitää pystyä rajaamaan niin, ettei notku koululla klo 18 ripustelemassa kuviksen töitä seiniin. Onneksi useimmat opettajat ovat tältä väliltä, niin yhteistyökin onnistuu.

mutta samalla asialla on toinenkin puoli, jonka olen opettajan työssä huomannut: jos joku opettaja lähtee tosiaan heti koulusta, kun työaika loppuu, katsotaan häntä kieroon. Jos taas jää kouluun suunnittelemaan ja korjaamaan kokeita iltayhdeksään, niin opettajaa katsotaan tunnolliseksi ja arvostusta satelee. Usein opettajien pitäisi olla myös valmiita tekemään talon sisäisiä sijaisuuksia vapaatunneilla. Ja nämä vapaatunnit ope käyttää muutenkin työntekoon. Koska ope on tavallaan velvoitettu tekemään sijaisuuksia, jää kokeiden korjaaminen iltaan. Sitten sitä huomaakin, että on tehnyt opetustunteja kahdeksasta neljään, lisänä ovat vielä korjaamiset, joihin voi mennä illasta 4-6 tuntia, jos tekee työ hyvin ja tunnollisesti (esim. 20 oppilaan esseet). Lisäksi pitäisi vielä huomioida perhe.

Tasapainottelu työajan rajaamisen ja joustavuuden välillä on välillä vaikeaa. En osaa sanoa, miten erkkaopen työaika ja joustavuus menee ja tuon yksittäisen tapauksen perusteella en tiedä, mikä on erkkaopen syy kieltäytymiseen. Joskus ihmisillä voi olla tärkeä meno/ sovittu tapaaminen /toinen työ / opiskelut/ yms. yms. tärkeä asia, joka alkaa esim. niin, että ehtii työajalta juosta sinne. Tällöin pitäisin itsekin kiinni työajoistani.

Myös tuo, että toisen opettajan liiallinen joustavuus syö muiden opettajien arvostusta siten, että kaikilta odotetaan joustavuutta. Itse olen oppinut arvostamaan opettjia, jotka arvostavat itseään niin paljon, että eivät suostu ylijoustavuuteen. Töitä opettaja voi tehdä 24/7, jos ei itse pidä rajoistaan kiinni.

Ja kyllä, työpaikoissa on eroja. Itse vaihdoin paikkaa, koska asenne oli juurikin se, että minun piti olla valmis tekemään sijaisuus, vaikka itsekin tein ylipitkää viikkoa.

Vierailija
22/26 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-> vaihdoin paikkaa todellakin väsymykseni ja sen takia, että aikaa ei enää ollut omille lapsille, en laiskuuttani. Tei töitä niin paljon, että perjantaisin olin puhki.

Ja vielä sekin piti lisätä, että itse tietysti olen käyttänyt hyväkseni tuota ennakko-oletusta, että ahkera ja tunnollinen ope jää kouluun tekemään työt, eikä säntää kotiin. Jään itsekin usein kouluun tekemään korjaustyöt, koska se on joskus tehokkaampaa siellä kuin kotona. Ja siten saa rajattua työn ja kodin. Koeviikkoina se ei ole pienten lasten äitinä mahdollista, vaan kokeita korjaan iltaisin/ öisin. Arvostusta saa tietysti myös siitä, että hoitaa työnsä kunnolla, mutta mitä työhön kuuluu, on liukuva käsite ja mitä alemmaksi mennään, sitä enemmän siihen voi kuulua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vähän on perusopetuksen puolella töitä, jos yhdeltä pystyy kotiin jo lähtemään. Teen joka päivä klo 8-16 ja paljon jää vielä ilta- ja vkl-töitä.... Varmaan teidän mielestä järjestelykysymys ;)

Vierailija
24/26 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä suurin osa opettajista on oikeasti ihan hyviä työssään. Valitettavasti ei kuitenkaan kaikki. Mutta sellaista alaa ja ammattia tässä maassa tuskin on, missä joka ikinen työntekijä olisi oikealla allalla ja hyvä työssään.

Vierailija
25/26 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On melko pakko häipyä muualle jatkamaan töitä. Jos jonain päivänä viimeinen oppitunti loppuukin klo 13, jatkuu päivä toisena päivänä pidempään. Olet tosi omituinen opettaja, jos kuvittelet, että muilla opettajilla työt loppuvat viimeiseen oppituntiin, mutta sinulla niitä piisaa iltapäivään asti ja vielä illallakin. Mieti nyt vähän.

että vähän on perusopetuksen puolella töitä, jos yhdeltä pystyy kotiin jo lähtemään. Teen joka päivä klo 8-16 ja paljon jää vielä ilta- ja vkl-töitä.... Varmaan teidän mielestä järjestelykysymys ;)

Vierailija
26/26 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten lähestulkoon kaikkia eri ammattien edustajia. Joka ammatissa on varmasti myös niitä alalle sopimattomia, joten enpä lähtisi millään alalla yleistämään yksittäisten kokemusten perusteella.