Minkä ikäinen isosisarus voi hoitaa pienempää
kotona tunnin/kaksi? Jos nuorempi lapsi on 4 tai 6 v?
Kommentit (11)
4 vuotias tarvitsee vahtia kuitenkin hieman eritavalla verrattuna 6 vuotiaaseen.
6-vuotiashan voi olla periaatteessa vaikka yksin tuon ajan.
4-vuotiaan kohdalla riippuisi tilanteesta: lasten luonteista jne. Voisin kuvitella, että omat lapseni olisivat hetken keskenään 12- ja 4-vuotiaina (sinne on vielä muutama vuosi).
Joissan kunnissa ei edes 17v
tai lähtee soitto lastensuojeluun.
Musta joku 13 olis ihan jees jos tosiaan vain tuon 1-2h
En nimittäin ikinä oo ees kuullu tommosta.
Meidän 3,5-vuotiaan voisin kuvitella jättäväni 30 min-tunniksi tutun vastuuntuntoisen 13-vuotiaan kanssa.
Itse taas vahdin (olin jo lapsena erittäin vastuuntuntoinen, ehkä liiankin vastuuntuntoinen) 12-vuotiaana 7-vuotiasta pikkuveljeäni satunnaisesti 3+3 tuntia. Eli isä kävi ruokatunnilla katsomassa, että kaikki oli ok. Äiti teki 6 tunnin työpäivää.
Ainakin oma sisarus, joka on tottunut lapsiin. Vieraamman pitäis mun oman harkinnan mukaan olla vielä vanhempi, ehkä 15-16 v.
nyt päiväkodista hakemisen vahtimiseen?
Meillä päiväkodit ei anna alaikäsen sisaren hakea pienempää (edes eskarilaista) mutta toisaalta seurakunnan kerhosta saa ala-asteikänen hakea alle kouluikäsen sisaren jos matka kotiin turvallinen.
4- vuotiasta en jättäisi tunniksi isomman seuraan.
Mutta kaupassa voisin käydä lähellä.
Alle 12- vuotiaaseen en luottaisi lasta hoitamaan. Ottaisin pienemmän mukaan.
Johan ne MLL:n kouluttamat lastenvahdit voi olla alle 17v. Tiedän pari tuttua 15vuotiasta tyttöä, jotka on olleet MML:n kurssilla ja käyvät silloin tällöin lastenvahteina.
Mutta itse kysymykseen. Meillä on ollet lapset ekaa kertaa keskenään lyhyen aikaa (puoli tuntia) silloin, kun vanhin on ollut 11v ja nuorin 4v.
Pidempään ekaa kertaa olivat keskenään toissa kesänä joku 5 tuntia, kun vanhin oli 13v ja nuorin 6v (lisäksi oli 12v ja 9v). Kaikki meni ihan hyvin. Olin varannut herkkuja ja laittanut DVD:tä esiiin, mutta olivatkin ollet pihalla ja leikkineet ja käyneet mustikassa.
kauppareissun ajan on isot sisarukset katsoneet pienempien perään n. 11-12v. alkaen. Yläasteikäistet jo tehneet kesätöitä vahtien päiväkodin kiinni ollessa sisaruksiaan.
Onhan se eri juttu hoitaa vieraiden lapsia, kuin omia sisaruksia
Työnteko on vähän eri asia kuin sisaruksen kanssa oleminen!
Vai maksatko palkkaa lapsellesi? Pitäisikö maksaa tes.n mukaista palkkaa veroineen? Saako lapsesi kesälomaa työpaikaltaan palkallisena?
tai lähtee soitto lastensuojeluun.
Musta joku 13 olis ihan jees jos tosiaan vain tuon 1-2h