Alle 3-vuotiaan lapsen hoito kotona, siten että vanhemmat vuorottelevat?
Kokemuksia kaivataan!
Yritämme mieheni kanssa ensimmäistä lasta.
Tilanteemme on sellainen, että asumme maalla, ja päiväkotiin on pitkä matka.
Minun työpäiväni saattavat venyä välillä pitkiksi, mutta toisaalta teen osan töistäni etätöinä kotoa käsin, jopa 2-3 päivää/vko.
Työni on liikkuvaa, joten minulla ei ole vakituista toimipaikkaa, ja tämän vuoksi lapsen vieminen päiväkotiin on lähes poissuljettu vaihtoehto, ellei sitten halua ajella toisinaan ylimääräistä ajoa 100-150 km päivässä.
Mies tekee keikkatöitä satojen kilometrien päässä kotoa, ja voi olla kotoa pois kaksikin kuukautta.
Olemme suunnitelleet, että voisimme hoitaa lasta vuoronperään kotona. Minun työni on joustavaa, ja pystyn itse vaikuttamaan melko paljon miten työni hoidan. Miehen ei myöskään ole pakko ottaa keikkoja vastaan, jos haluaa olla kotona.
Lapsen ei siis tarvitsisi mennä hoitoon ainakaan ennen kuin täyttää kolme vuotta. Perhepäivähoitopaikkoja saattaisi siinä vaiheessa löytyä läheltä kotiamme.
Kertokaa kokemuksistanne, jos olette jakaneet vanhempainvapaat/pienten lasten hoidon yhdessä miestenne kanssa.
Kommentit (16)
silloin, kun lapsi oli pienempi.
Ainakin meillä tämä toimi tosi hyvin, eli suunnitelmasi kuulostaa minusta hyvältä :).
Meillä olisi siis tarkoitus, että olisimme mollemmat vuoronperään kotona täysipäiväisesti.Siten siis, että minä olisin ensimmäiset 6-8 kk ja menisin vaikkapa osa-aikaisesti töihin, jolloin imetystä olisis helpompi jatkaa vuoden ikään.
Sitten mies olisi muutaman kuukauden, ja minä voisin pitää pitkät kesälomat ja olla silloin vaikka hoitovapaalla, jos mies on töissä.
Miltä tämä teistä kuulostaa..?
ja niin ilmeisesti moni muukin vastaaja. Luulin, että ap tarkoitti, että kumpikin vanhempi käy töissä samaan aikaan ja sen lisäksi vielä lapsi hoidetaan kotona. Esimerkiksi niin, että toinen tekee töitä aamulla ja toinen illalla.
Jos siis tarkoitkin, että hoitovapaa puolitetaan äidille ja isälle, niin mitä ihmeellistä siinä on? Siis mikä on se asia mihin tarvit mielipiteitä? Totta kai niin voi tehdä ja moni tekeekin. Yleensä siinä ei ole mitään ongelmaa.
Teidän suunnitelma kuulostaa hyvältä.
Meillä hoidettiin 2ekaa lasta kotona eskari-ikäiseksi. Minä tein työpäiväni 6:30-14:30 ja mies taas 15-22. Vaihdoimme lapset työmatkalla, jotta ehdimme.
Muuten tuo ei ollut rankkaa, paitsi minulla aamuheräämiset välillä vähän väsytti (työmatkaan kun meni reilu 30-45min suuntaansa), mutta pahinta oli lähinnä silloin kun olin raskaana (ihan mieletön väsymys koko ajan, kun ei saanut univelkoja nukuttua). Helpotusta toi välissä äitiysloma ja hoitovapaa.
Mies nautti myöhäisistä aamuista ja esikoisen kohdalla päiväunien autuudesta. Muistelee esikoisen kanssa viettämiään päiviään helpoksi ja mukavaksi:) Ja töissäkin oli kuulemma mukava olla illalla, oli rauhallisempaa.
Itse iltaisin yritin sopia muiden äitien kanssa näkemisiä, sillä perhe-elämä oli vähäisempää. Sitä oli lähinnä viikonloppuisin. Tosin silloinkin mies yritti rakentaa taloamme.
Tuona aikana meillä ainakin liitto toimi ja arvosti toisen työpanosta. Lasten kanssa elämä oli läheistä ja kaikki meni ihan hyvin.
Kolmannen lapsen kanssa tuota järjestelyä ei enää jatkettukaan, kun isommat olivat jo koulussa. Pidin vain sitten hoitovapaata niin kauan että oli parempi ikä päiväkotiin. Isän iltatyö olisi tuntunut isommille lapsille epäreilulta että kouluajan isä olisi ollut kotona ja aina kun he olisivat olleet koulun jälkeen kotona, niin isä olisi ollut poissa. Isä ei olisi ehtinyt isompien lasten kanssa paljoa olemaan kuin vain viikonloppuisin.
Ensimmäisestä lapsesta kun on kyse, niin kyselen täällä teiltä, joilla on kokemusta asiasta... :)
Kuinka pienen vauva raaskii jättää isän kanssa kotiin?
Jos tekisin aluksi (vauva 5-8 kk?) osa-aikaisesti töitä, vaikka 50-60 %:n työaika, eli 2,5 - 3 pvää/vko tai 3,5 - 4 h/pvä.
Näistä töistä osan tekisin kotoa käsin, eli en olisi pois vauvan luota.
Imetystä haluaisin jatkaa ainakin vuoden ikään asti.
tehtiin, kun vauva oli 7 kk. Sopiva ikä riippuu tietysti vauvasta ja siitä, kuinka läheinen suhde vauvalla ja isällä on, mutta meillä tuo oli passeli ikä.
Pystyin silti jatkamaan imetystä, sillä pumppasin maitoa, kävin useimmiten lounastauolla kotona imettämässä ja kotona ollessani imetin normaalisti.
Ensimmäisestä lapsesta kun on kyse, niin kyselen täällä teiltä, joilla on kokemusta asiasta... :)
Kuinka pienen vauva raaskii jättää isän kanssa kotiin?
Jos tekisin aluksi (vauva 5-8 kk?) osa-aikaisesti töitä, vaikka 50-60 %:n työaika, eli 2,5 - 3 pvää/vko tai 3,5 - 4 h/pvä.
Näistä töistä osan tekisin kotoa käsin, eli en olisi pois vauvan luota.
Imetystä haluaisin jatkaa ainakin vuoden ikään asti.
tehtiin, kun vauva oli 7 kk. Sopiva ikä riippuu tietysti vauvasta ja siitä, kuinka läheinen suhde vauvalla ja isällä on, mutta meillä tuo oli passeli ikä.
Pystyin silti jatkamaan imetystä, sillä pumppasin maitoa, kävin useimmiten lounastauolla kotona imettämässä ja kotona ollessani imetin normaalisti.
Mukava kuulla onnistuneista kokemuksista :)
Miten mahtaa onnistua, jos tulee eteen jokin pakollinen työmatka, jolloin joutuisi olemaan yön yli reissussa..? Isä voisi antaa pumpattua maitoa sillä aikaa.
Raaskisikohan sitä edes lähetä pois pienen luota, ellei olisi aivan pakko...
Lapsi nyt vajaa 1v.8kk, enkä halua vielä päiväkotiin laittaa.
Myös minun miehelläni on keikkatyö, eikä keikkoja ole pakko ottaa eikä niitä myöskään joka päivälle ole tarjolla. Joskus hänellä saattaa olla töitä myös viikonloppuisin.
Itse teen Seuren kautta keikkaa pääasiassa päiväkoteihin niinä päivinä, kun mies on kotona. Käytännössä minä olen yleensä ainakin 3 arkipäivää kotona ja mies sitten loput.
Meillä toiminut tosi hyvin, lapsi saa olla paljon molempien vanhempien kanssa!
Kesäisin kun kummatkin ovat töissä, mies tekee 06.00-16.30 ja kun hän tulee kotiin, minä lähden töihin.
Talvisin kun mies on lomautettuna on hän lasten kanssa kotna ja minä teen niin aamua että iltaa.
Parina talvena ollaan oltu kummatkin kotona kun miehelle ei työtä ole tarjottu ja minä olen ollut äitiyslomalla. Kahtena kesänä vanhin lapsi on ollut pph:lla hoidossa koska olen ollut päivätyössä, mutta muuten kaikki lapset pidetty kotona.
Mutta siis, hyvä vaihtoehto kaikin puolin, suosittelen :) Ja ainahan voi tehdä muutoksia hoidon tarpeen mukaan, mutta kannattaa aloittaa niin että lapsi kotona ja myöhemmin päiväkotiin tai pph:lle jos tarve vaatii.
Olen seurannut sivusta, kun tuttavapariskunta hoitaa vuorotellen 1v lastaan kotona. Heillä on myös kaksi lähes aikuista lasta, joista on todella paljon napua, mutta hankalaa ja raskasta se on ainakin minusta. Vauvan kanssa voi tehdä töidä kotonakin, mutta taaperon kanssa se on lähes mahdotonta. Pienet lepohetket käyttää mielellään itsekin lepäämiseen. Jos kuitenkin itse tai miehesikin teette vajaata työaikaa, saattaa onnistua. Tai voi se onnistua muutenkin, mutta menee helposti stressin puolelle. Voihan sitä kuitenkin yrittää.
Menin töihin lapsen ollessa vuoden ja yhden lukukauden tein töitä kolmena päivänä viikossa. Olin osittaisella virkavapaalla. Seuraavana vuonna tein täyttä virkaa, mies samoin ja lapsemme oli kotihoidossa. Mummojen apua saimme ehkä 5 kertaa vuodessa.
Oli raskasta, koko ajan oli työvuoro joko kotona tai töissä. Minä vielä jaksoin ulkoiluttaa ja "virikkeellistää" mutta mies oli aivan puhki näiden vuosien jälkeen. Näin jälkikäteen ajatellen olisi ollut ehkä parempi mennä päiväkotiin aluksi vaikka lyhyeksi päiväksi. Mutta reipas ekaluokkaleinen lapsestamme kasvoi.
Jos kuitenkin itse tai miehesikin teette vajaata työaikaa, saattaa onnistua. Tai voi se onnistua muutenkin, mutta menee helposti stressin puolelle. Voihan sitä kuitenkin yrittää.
Meillä tilanne on sellainen, että mies on joko kotona koko ajan, tai sitten 1-6 viikkoa pois kotoa.
Ajattelin, että sen vuoksi järjestely onnistuisi ehkä helpommin.
nostelen, koska aihe kiinnostaa...
lasta vuorotellen kotona: olemme molemmat lyhentäneet työaikaamme ja lisäksi kummallakaan meistä ei ole kiinteitä työaikoja, joten saamme aika vapaasti itse päättä missä ja koska työskentyelemme.
Hyviä puolia:
- lapsi saa olla kotihoidossa, mutta vanhemmat voivat silti olla työelämässä mukana
- molemmat vanhemmat ovat tulleet lapselle hyvin läheisiksi, ja kotiarjen pyörittäminen onnistuu yhtä hyvin molemmilta vanhemmilta
- lapsen sairastuminen ei aiheuta työpoissaoloja
- lapsi ei sairasta niin paljon kuin hoidossa
- kotityöt yms. kotivastuut menevät ihan täysin tasan
huonoja puolia:
- perheen yhteistä aikaa on todella vähän
- kun kumpikaan vanhemmista ei tee täyttä työaikaa, on kummankin työssä eteneminen osittain katkolla
- joskus tuntuu siltä, että tällä tavalla saa jotenkin yhdistettyä sekä töissäkäynnin että kotivanhemmuuden raskaimmat puolet
Meillä olisi siis tarkoitus, että olisimme mollemmat vuoronperään kotona täysipäiväisesti.
Siten siis, että minä olisin ensimmäiset 6-8 kk ja menisin vaikkapa osa-aikaisesti töihin, jolloin imetystä olisis helpompi jatkaa vuoden ikään.
Sitten mies olisi muutaman kuukauden, ja minä voisin pitää pitkät kesälomat ja olla silloin vaikka hoitovapaalla, jos mies on töissä.
Miltä tämä teistä kuulostaa..?