Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt elatusmaksukeskusteluihin!

Vierailija
03.02.2011 |

Pitäkää parisuhteenne ja liittonnen kunnossa! Jos ette siihen pysty, niin opetelkaa elättämään itse itsenne; suu säkkiä myöden.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruikutukseen käytetty energia olisi paljo hyödyllisempi jossain muualla.

Vierailija
2/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan sunkin miehes löytää nuoremman ja kauniimman niin suakin kiinnostaa elatusmaksut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan sunkin miehes löytää nuoremman ja kauniimman niin suakin kiinnostaa elatusmaksut.

Kun sillä miehellä (tai naisella) on velvollisuus osallistua lapsen elatukseen, sitä varten on elatusmaksut.

Vierailija
4/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut ymmärtää elatusmaksut vähän väärin. Elatusmaksuissa ei ole Suomessa tarkoitus kustantaa exän kustannuksia vaan ottaa osaa niihin lapsen noin 440-500 euron kustannuksiin, joita jokaisesta lapsesta tulee kuukausitasolla ensimmäiset 18 vuotta. Suomessa siis periaate, että ne maksaa, joiden se lapsi on. Ja tulot kyllä otetaan asiassa huomioon.

Vierailija
5/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut ymmärtää elatusmaksut vähän väärin. Elatusmaksuissa ei ole Suomessa tarkoitus kustantaa exän kustannuksia vaan ottaa osaa niihin lapsen noin 440-500 euron kustannuksiin, joita jokaisesta lapsesta tulee kuukausitasolla ensimmäiset 18 vuotta. Suomessa siis periaate, että ne maksaa, joiden se lapsi on. Ja tulot kyllä otetaan asiassa huomioon.

tuntuu, että mikään riitä; pelkkää valitusta. Monelta taitaa jäädä huomioimatta se, että lähivanhemmallakin on elatusvelvollisuus eikä pelkästään etällä.

ap

Vierailija
6/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin mikään ei riitä? Suurin osa yksinhuoltajista varmaan saa 140-200 euroa elatusmaksuja ja jos saa lapsilisän 100 euroa, niin usein sille lähivanhemmalle jää kyllä itselleenkin maksettavaa melkoinen summa. Valitukset mitä täällä palstalla kuulee, niin on usein sellaisia, että exät eivät maksa ajallaan tai eivät suostu maksamaan indeksikorotuksia. Harva kai valittaa siitä, että saa vaikka säännöllisesti tuon 200 euroa?

Itse en ainakaan valita yhtään elareista, oikein hyvin exä on aina ne asiat hoitanut. Meillä onkin lähtökohtana ollut sekä mulla että exällä, että lapsen elintason ei tarvitse eikä saakaan tippua eron takia eli mistään ei tingitä sen enemmän kuin ennen. Tietysti sekä mun että exän kulut varsinkin alkuunsa kasvoivat huikeasti (kun ei ollut toista aikuista jakamassa asumiskustannuksia), mutta silti saimme järjestettyä niin, että lapsen ei tarvinnut siitä taloudellisesti kärsiä. Käytännössä tämä tarkoitti esim. mulla isoa asuntolainaa, että saatiin pysyttyä vanhassa kodissamme eikä kaikki muutokset tulleet yhtä aikaa tai sitä, että poika saa käydä 100 e kuussa maksavassa harrastuksessaan.

Vierailija
7/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustele jostain ihan muusta, jookos?

Vierailija
8/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää perheenne nuoremman ja kauniimman naisen takia, unohtaa lapset edellisestä liitostaan eikä haluaisi maksaa maksuja. Ai niin, naisen vika tietenkin kun rupsahtanut.

Vierailija
9/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle tuli ero 4 v sitten.

Hänellä on kaksi lasta, joilla kummallakin eri isä.

Nainen osasi olla bitch tuossa eroprosessissa. Sai rahaa tasinkona hieman yli 100 000.

Hänelle tuli tarve näyttää, että kyllä hän pärjää. Osti talon, johon otti lainaa noin 180 000.

Tuloja naisella verotietojen mukaan 34 000 vuodessa.

Esikoinen tuli täysi-ikäiseksi; loppui lapsilisä jaelatusmaksut. Nyt tuttavani yrittää saada lisää rahaa kuopuksen isältä!

Lastenvalvojalle hän loukkaantui kun lastenvalvoja sanoi, että ei tarvitse maksaa enempää. Saa kuopuksesta 200,-/kk.

Tuttavani ruikuttaa koko ajan kuinka ei ole rahaa mihinkään ja elatusmaksu niin pieni. En jaksa niitä keskusteluja!

Koskaan ei oe sanonut etteikö rahat tulisi ajoissa eli ilmeisesti sitä ongelmaa ei ole.

ap

Vierailija
10/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa täysi-ikäisyydenkin jälkeen tukea opiskeluun. Ystävän 18 v täyttänyt tytär haastoi juuri isänsä oikeuteen tuon takia, upporikas isä ei aio tukea lastaan opiskelujen ajan. Jätti perheen puolta nuoremman naisen takia.

Vierailija
11/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle tuli ero 4 v sitten.

Hänellä on kaksi lasta, joilla kummallakin eri isä.

Nainen osasi olla bitch tuossa eroprosessissa. Sai rahaa tasinkona hieman yli 100 000.

Hänelle tuli tarve näyttää, että kyllä hän pärjää. Osti talon, johon otti lainaa noin 180 000.

Tuloja naisella verotietojen mukaan 34 000 vuodessa.

Esikoinen tuli täysi-ikäiseksi; loppui lapsilisä jaelatusmaksut. Nyt tuttavani yrittää saada lisää rahaa kuopuksen isältä!

Lastenvalvojalle hän loukkaantui kun lastenvalvoja sanoi, että ei tarvitse maksaa enempää. Saa kuopuksesta 200,-/kk.

Tuttavani ruikuttaa koko ajan kuinka ei ole rahaa mihinkään ja elatusmaksu niin pieni. En jaksa niitä keskusteluja!

Koskaan ei oe sanonut etteikö rahat tulisi ajoissa eli ilmeisesti sitä ongelmaa ei ole.

ap

on vain yksi tapaus. Veikkaan, että suurin osa lähivanhemmista ovat iloisia siitä summasta mitä etävanhempi maksaa. On se parempi kuin ei mitään.

Vierailija
12/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsista kuluja. Etäisä joutuu aina hommaamaan lasten tai jopa lapsen takia isomman kämpän myös. Ei neliöt sielläkään ilmaisia ole. Lisäksi etä maksaa matkat ja poikkeuksetta tuntemani etäisät vastaavat pitkälti lapsen huvikuluista eli isä vie huvipuistot, laivat ja järjestää ohjelmaa. Eikö se nyt kuitenkin ole äidille säästöä, kun isä tekee noita lapsen kanssa?

Mä väitän, että etäisälle on etälapsesta vähintään 150 Euron kulut per kuukausi. Kahdesta ehkä sitten 200-250 Euroa. Voi laskea, että yksi lisämakkari on pelkästään sen 100 Euroa/kk ja sitten ruuat, huvit, matkat äidiltä jne.

Vierailija
13/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole elatuskeskusteluihin osallistunut (ainakaan vielä...), mutta tämä pisti vaan silmään. Palkkaa kun pitäisi saada vähintään 2000e/kk, että työ kannattaisi, sillä kuvioista poistuisi asumistuki ja tulisi lisää kolmen lapsen hoitomaksut. Tästä oli ihan lehdissäkin juttua. Ja tuollaisen työpaikan löytyminen on aika kiven alla, jos ja kun työkokemusta ei juurikaan ole kertynyt (koulutusta kyllä on reilusti, mutta osaaminen niin ja näin).

Nää on aina hauskoja nämä "meet vain töihin" tai "kyllä tekevälle töitä löytyy". Mä vaan en jaksa enää nauraa.

Vierailija
14/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsista kuluja. Etäisä joutuu aina hommaamaan lasten tai jopa lapsen takia isomman kämpän myös. Ei neliöt sielläkään ilmaisia ole. Lisäksi etä maksaa matkat ja poikkeuksetta tuntemani etäisät vastaavat pitkälti lapsen huvikuluista eli isä vie huvipuistot, laivat ja järjestää ohjelmaa. Eikö se nyt kuitenkin ole äidille säästöä, kun isä tekee noita lapsen kanssa? Mä väitän, että etäisälle on etälapsesta vähintään 150 Euron kulut per kuukausi. Kahdesta ehkä sitten 200-250 Euroa. Voi laskea, että yksi lisämakkari on pelkästään sen 100 Euroa/kk ja sitten ruuat, huvit, matkat äidiltä jne.

hoitaa huvit? Kyllä meillä keskustellaan että kumpi vie Linnanmäelle ja kumpi laivalle, kuka menee Huimalaan ja kuka Heurekaan. Huvikuluja tule minulle, äidille kyllä enemmän kuin isälle. ja asumiskulutkin ovat isommat neliöstä kuin isän kaksiosta.

Vierailija
15/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle lisätilaa. Tuntemani etäisät asuvat kolmioissa juuri siitä syystä, että lapsi tai lapset tarvii oman huoneen. Sehän kohtuullistakin, kun isällä käydään säännöllisesti ja täytyyhän sielläkin viihtyä, löytyä paikka sängyille, leluille jne.

Tuosta huvipuolesta on myös aika subjektiivinen kokemus. Omassa tuttavapiirissä etäisät on just noita huvimestareita. Tavallaan ehkä lahjovatkin lapsia ikäväänsä ja äideille se sopii, koska eihän ne puuhamaat aikuiselle aina herkkua ole ja rahaa niissä menee.

Niin, tältä omalta näkemyspohjalta iseillä on aika paljon kuluja etälapsistakin. Toisaalta samalla logiikalla voisi vedota siihen, että voishan se äitikin asua kaksiossa.

on lapsista kuluja. Etäisä joutuu aina hommaamaan lasten tai jopa lapsen takia isomman kämpän myös. Ei neliöt sielläkään ilmaisia ole. Lisäksi etä maksaa matkat ja poikkeuksetta tuntemani etäisät vastaavat pitkälti lapsen huvikuluista eli isä vie huvipuistot, laivat ja järjestää ohjelmaa. Eikö se nyt kuitenkin ole äidille säästöä, kun isä tekee noita lapsen kanssa? Mä väitän, että etäisälle on etälapsesta vähintään 150 Euron kulut per kuukausi. Kahdesta ehkä sitten 200-250 Euroa. Voi laskea, että yksi lisämakkari on pelkästään sen 100 Euroa/kk ja sitten ruuat, huvit, matkat äidiltä jne.

hoitaa huvit? Kyllä meillä keskustellaan että kumpi vie Linnanmäelle ja kumpi laivalle, kuka menee Huimalaan ja kuka Heurekaan. Huvikuluja tule minulle, äidille kyllä enemmän kuin isälle. ja asumiskulutkin ovat isommat neliöstä kuin isän kaksiosta.

Vierailija
16/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapsista kuluja. Etäisä joutuu aina hommaamaan lasten tai jopa lapsen takia isomman kämpän myös. Ei neliöt sielläkään ilmaisia ole. Lisäksi etä maksaa matkat ja poikkeuksetta tuntemani etäisät vastaavat pitkälti lapsen huvikuluista eli isä vie huvipuistot, laivat ja järjestää ohjelmaa. Eikö se nyt kuitenkin ole äidille säästöä, kun isä tekee noita lapsen kanssa?

Mä väitän, että etäisälle on etälapsesta vähintään 150 Euron kulut per kuukausi. Kahdesta ehkä sitten 200-250 Euroa. Voi laskea, että yksi lisämakkari on pelkästään sen 100 Euroa/kk ja sitten ruuat, huvit, matkat äidiltä jne.

ehkä 50 euroa kuussa. Siis keskimäärin:) Eipä tuo niin paljoa syö, vaattetta saa lahjaksi jouluna ym, joten niihin ei menisi lainkaan, mutta toki jotain ostammekin. Bensoja en laske sillä kuskaaminen äidin kanssa puoliksi. Eli ei pidä paikkaansa tuo laskelma:D Eikä meillä ainakaan mitään erikoishuveja tarjota.

Vierailija
17/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle lisätilaa. Tuntemani etäisät asuvat kolmioissa juuri siitä syystä, että lapsi tai lapset tarvii oman huoneen. Sehän kohtuullistakin, kun isällä käydään säännöllisesti ja täytyyhän sielläkin viihtyä, löytyä paikka sängyille, leluille jne.

Tuosta huvipuolesta on myös aika subjektiivinen kokemus. Omassa tuttavapiirissä etäisät on just noita huvimestareita. Tavallaan ehkä lahjovatkin lapsia ikäväänsä ja äideille se sopii, koska eihän ne puuhamaat aikuiselle aina herkkua ole ja rahaa niissä menee.

Niin, tältä omalta näkemyspohjalta iseillä on aika paljon kuluja etälapsistakin. Toisaalta samalla logiikalla voisi vedota siihen, että voishan se äitikin asua kaksiossa.

viikon loman talvella ja kolme viikkoa kesällä (suurin osa ajasta mökillä), mihin lapset tarvitsevat oman huoneen? Asumme niin lähekkäin että lasten ei tarvitse ottaa lomille mukaan edes kaikkia vaatteita ja tavaroita vaan voivat tulla käymään kotona hakemassa ja vaihtamassa tavaroita. Matka kestää 10 minuuttia kävellen.

Vierailija
18/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka tapauksessa miksi muissa länsimaissa ajattelutapa on niin erilainen kuin Suomessa? Suomessa ajatellaan, että lapsella oikeus maksimissaan minimielintason turvaamisen etävanhemmalta kun muualla, että lapsella oikeus etävanhemman elintasoon. Ts. miljönääri joutuu maksamaan varsin mittavat elatusmaksut kymmeniä tuhansia euroja kuussa. Tämä ei tulisi kuuloonkaan Suoemssa, voi kauhistus lapsen äitihän voisi hyötyä tästä!! Lapsen etua painotetaan muualla enemmän, Suomessa isukkien etua.

Vierailija
19/19 |
04.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei saisi nauttia etäisän elintasosta ollessaan isällä? Jos me nyt ajatellaan, että lapsen pitää säilyttää joku elintaso erossa, niin sitten pitää EHDOTTOMASTI lähivanhemmuus aina antaa varakkaammalle osapuolelle. Suomessa ei ole elatusvelvollisuutta ex-puolisosta ja sitä ei missään tapauksessa edes saisi lisätä lakiin. Siitä on just päästy onneksi pois. Meillä ajatus lähtee siitä, että päivähoitojärjestelmä mahdollistaa naisten töissäkäynnin ja jokainen aikuinen elättää itsensä.

Elatusmaksut taas maksetaan lapsen tarpeiden mukaan. Mikä siinä on teidän mielestä ongelmana? Lapsen menot lasketaan ja sen jälkeen ne jaetaan tulojen suhteessa. Vai eikö tarkoitus ole muka elättää lasta vaan taata äidille joku luksuselintaso? Lapsihan saa tuossa mallissa kaiken tarvitsemansa ja minä en erojen suurimpana ongelmana näe tätä talouspuolta vaan sitä, että harmittavan monet isät ei kanna tapaamis-/tunnetasolla vanhemmuuden vastuuta eron jälkeen. Ei meillä mitata vanhemmuuden hyvyyttä elintason mukaan kuten Jenkeissä vaan mittarit on ihan muualla. Siltä arvopohjalta on mahdotonta ajatella, että elintasokysymykset tietyn rajan jälkeen olisi se erojen ongelma. Pikemminkin tämäkin palsta on aina sitä mieltä, että "köyhälläkin on oikeus lisääntyä... rakkaus on tärkeinä". Mihin se nyt unohtuu? Ai niin, olishan se mukava buffata eksä tyhjäksi, nautiskella isosta asunnosta ja katsella vierestä, kun ex-mies asuu pientä luukkua maksaksen ex-vaimon elämän?

Itse olen lähiäiti ja en todellakaan halua penniäkään ylimääräistä ex-mieheltäni. Rahat on tasan laskettu tarkkaan ja jos eksä pitää lasta enemmän, niin annan yleensä elatusmaksuissa heti perää. Elintasohan on meillä kummallakin laskenut eron jälkeen eli se siitä. Tärkeintä on isän ja lapsen suhde. Enkä mä nyt koe kauhean epäoikeudenmukaisena, että mulla on palkan+ lapsilisän + elarin jälkeen kuussa käyttää 2600 ja eksällä 2100. Paremminhan mulla menee. Mulla on varaa kolmioon, eksä asuu kaksiossa. Eikä ne lapset nyt oikeasti niin kalliiksi tule, kun ei enää päivähoitomaksua mene. Tuolla 500 Eurolla, jonka saan enemmän kuin eksä, maksan kepeästi tuon yhden huoneen lisää, ruuat, vaatteet ja muut kulut.

Ja joka tapauksessa miksi muissa länsimaissa ajattelutapa on niin erilainen kuin Suomessa? Suomessa ajatellaan, että lapsella oikeus maksimissaan minimielintason turvaamisen etävanhemmalta kun muualla, että lapsella oikeus etävanhemman elintasoon. Ts. miljönääri joutuu maksamaan varsin mittavat elatusmaksut kymmeniä tuhansia euroja kuussa. Tämä ei tulisi kuuloonkaan Suoemssa, voi kauhistus lapsen äitihän voisi hyötyä tästä!! Lapsen etua painotetaan muualla enemmän, Suomessa isukkien etua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi