Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olen ollut määräaikaisena 2 vuotta, voiko työnantaja sivuuttaa minut

Vierailija
02.02.2011 |

kun vakituinen paikka on auki? Tai siis voiko valita ohitseni jonkun ulkopuolisen vakipaikkaan, ja jatkaa minun määräaikaisuuttani?

Yritin googlettaa asiaa, mutta en saanut selvyyttä.

Tietääkö kukaan, sanooko laki tästä jotain?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsopparissa ja siitä onko vakituinen paikka samalla tehtävänimikkeellä kuin omasi.

Vierailija
2/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin tein aikanaan äittäri & hoitovapaa sijaisuutta 3 vuotta. Sitten tää nainen ilmoitti, ettei tulekaan takaisin. Paikka laitettiin hakuun ja ulkopuolinen valittiin :(. Arvatkaas oliko paska olo. Haluttiin enemmän kokemusta omaava henkilö.

No, mua lohdutti, että mun seuraava paikka oli kovempi kuin edellisen paikan pomon paikka :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni se tiukentaa määräaikaisuuden laillisuutta, eli pitkään määräaikaisena olleen työsuhde katsotaan ns. pysyväksi. Ota hetimiten yhteys pääluottamusmieheenne.

Vierailija
4/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän samantyyppinen ongelma tai pelko. Eli olen ollut yli 2 vuotta määräaikaisena äitiysloman sijaisena, mutta olen koko ajan tehnyt lyhennettyä päivää (lasten hoitojärjestelyjen takia) ja se on työnantajallekin sopinut. Nyt sitten pomo kysyi, enkö pystyisi tekemään pidempiä päiviä. Vastasin, että en tämän voimassa olevan sopimuksen aikana (nyt siis sopimusta kirjoitettu huhtikuun loppuun asti). Sanoin myös, että myöhemmin voisi tulla kyseeseen, mutta ei ihan vielä. Pomo sanoi tähän, että hänellä olisi nyt tiedossa joku, joka suostuisi tekemään pidempää päivää.

Eli voiko hän jättää sopimukseni uusimatta ja ottaa paikalleni toisen sillä perusteella, että hän suostuu tekemään pidempää päivää. Ja vielä sellainen tarkennus, että minun työpäiväni eivät ole kuin max pari tuntia lyhyempiä kuin muillla työntekijöillä, joten ei puhuta edes puolikkaista päivistä.

Vierailija
5/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos avautuu uusi vakinainen paikka, ei se automaattisesti kuulu sijaisuutta jo talossa tehneelle.

Vierailija
6/6 |
02.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli koska määräaikaisuudelle pitää aina olla peruste (projekti / sijaisuus jne) ei työnantajalla ole velvollisuutta ottaa määräaikaista siihen vakipaikkaan, etenkään jos tehtävä on eri.

Siks toisekseen työnantajat eivät edes mielellään ota kesken määräaikaisuuden sinua toiseen hommaan, koska sitten pitäisi joku rekrytoida lopuksi määräajaksi sinun tilallesi..

Eikä peräkkäisiäkään määräaikaisuuksia tarvitse katsoa vakituiseksi tai pysyväksi työsuhteeksi, jos määräaikaisuudelle on eri syitä (sama ihminen tehnyt esim kolmen henkilön äitiyslomasijaisuuden) koska silloin määräaikaiselle työsuhteelle on olemassa olleet peruseteet. Jos määräaikaisuus jatkuu samasta syystä (projekti venyy ja venyy) niin kolmen määräaikaisuuden jälkeen täytyy vakinaistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme