Mihin työhön olet päässyt merkonomin papereilla?
Vai olisitko päässyt ilmankin?
Oletko kenties jatkokouluttautunut?
Kommentit (45)
Suoritin kyllä maisterintutkinnon työn ohessa myöhemmin ja sittemmin lähden toiselle alalle kokonaan.
ja valmistuin merkonomiksi. Tein sairaalassa osastosihteerin töitä 4 v ja sen jälkeen menin opiskelemaan sairaanhoitajaksi yo-pohjaiselle linjalle. Jos en olisi ollut merkonomi, olisin joutunut nuorisoasteelle opiskelemaan, eli siis pk-pohjaiselle puolelle.
Valmistuin merkonomiksi v.2004 ja tällä hetkellä olen myymälänhoitajana.. alunperin olin myyjänä, eli ei nyt suoraan näillä papereilla päästy tähän paikalle, mutta sain ainakin jalan oven väliin näillä papereille :)
pääsin aikanaan merkonomin tutkinnolla ja olen ylennyt siellä asteittain, nykyisin toimistopäällikkö.
Valitettavasti nykyään jos hakijana on trade tai merkonomi , niin trade valitaan vaikka olisi ylikoulutettukkin ko.paikkaan.
kieliä ja matematiikkaa on enemmän kuin monessa muussa ammatillisessa tutkinnossa, joten jatko-opintoihin tulee hyvä pohja. Samalla saa myös ammatin ja työkokemustakin harjoitteluista, luulen että siitä on enemmän hyötyä tulevaisuudessa kuin monesta lukion aineesta.
Matikka on hänen vahvuus. Kielet vaativat enemmän työtä. Kuinka paljon kieliä on? Onko niitä kaikilla vai ovatko valinnaisia?
Ehkä tyhmiä kysymyksiä mutta kun en yhtään tiedä.. :( ap
Hei!
Itse opetin merkonomeille kieliä kaksi vuotta. Pakolliset enkun ja ruotsin kurssit löytyvät, mutta eivät ne mitään vaikeita ole. Mainittakoon tosin, että (muistaakseni) vikana vuonna oli sitten pari kurssia, joissa jankattiin ns. alan sanastoa, mutta kyllä niistäkin läpi pääsee, jos vaan viitsii.
Vielä niiden kielikurssien määrästä - sekä ruotsia että englantia taisi olla (ainakin vielä kaksi vuotta sitten) kumpaistakin 5-6 0v.
Työkokemusta merkonomin työstä on yli 20 vuotta, olen ollut aikaisemmin mm.palkanlaskiana.
miten on mahdollista, että joku ei osaa kirjoittaa omaa ammattinimikettään oikein?
Mun kaksi merkonomikaveria eivät valmistuttuaan päässeet töihin oikein mihinkään, vaikka ovat reippaita ja hyviä työntekijöitä. Lopulta vuoden työnhaun jälkeen toinen pääsi kaupan kassalle ja toinen lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi. :)
Merkonomit ja tradenomit hakevat samoja työpaikkoja ja kuten tunnettua, tradenomeja koulutetaan liikaa.
Muistaakseni meillä oli joku merkonomi soneran pääjohtajana 2000-luvun alussa. Joten reipas poika tai tyttö pääsee pitkälle vaatimattomillakin papereilla.
Mä pääsin yo-merkonomin papereilla ruotsinlaivalle tarjoilijaksi Buffaan.Viikko töissä ja viikko vapaalla, käteen n2000€/kk
Työskentelen henkilöstöasiantuntijani isossa yrityksessä.
Ennen vanhaan merkonomin papereilla saattoi vielä päästäkin ihan hyvä palkkaisiin töihin mutta nykyään kun on vielä sitä ylemmät tutkinnot tradenomi ja ekonomi, ei ole pelkillä merkonomin papereilla enää paljon mitään painoarvoa. Oma ysiluokkalainen kävi juuri tällä viikolla tutustumassa opon tunnilla meidän kaupungin amikseen ja opo oli kysynyt mikä on merkonomien yleisin työpaikka. Vastaus oli ollut kaupankassa.
Kirjanpitäjä. Yo-merkonomin papereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä parikymmentä vuotta sitten pelkillä (yo-)merkonomin papereilla saattoi hyvällä tuurilla päästä pankinjohtajaksi asti!!
Nykyään ei, hyvä jos edes kaupan kassalle pääsee, sielläkin taitaa olla työttömiä tradenomeja pitkä rivi odottamassa.
Rivisiivoojaksi taitanee merkonomikin päästä, siellähän ei olla niin kiinnostuneita koulutuksesta.En suosittele tuota koulutusta vaikka kaupallinen koulutus sinänsä on aina hyödyksi: ainoastaan siinä tapauksessa, että asut pienellä paikkakunnalla, sulla on paljon suhteita työnsaamiseksi ja et tahdokaan päästä "uralla" ruohonjuuritasoa korkeammalle. Myös yrittäjäksi pyrkivä voisi hyötyä minimaalisesti merkonomin papereista. Mutta ei niillä ainakaan ylpeilemään pääse.
Yo-merkonomin papereilla olen talous- ja hallintopäällikkö pääkaupunkiseudulla. Itsestä se on kiinni, mihin asemaan tuolla koulutuksella pääsee. Kannattaa jo uran alussa hakea sellaisiin työtehtäviin, joista voi edetä vuosien saatossa.
[/quote]
Mun kaksi merkonomikaveria eivät valmistuttuaan päässeet töihin oikein mihinkään, vaikka ovat reippaita ja hyviä työntekijöitä. Lopulta vuoden työnhaun jälkeen toinen pääsi kaupan kassalle ja toinen lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi. :)
[/quote]
aika ihme homma...jos vuoden hakee aktiivisesti töitä luulisi tärppäävän...ei se riitä että on työkkärissä työttömänä ja nostaa työttömyyspäivärahaa...kyllä se on ihan itestä kiinni saako töitä ja kuinka nirso on niiden suhteen...kyllä se töttömyys on aika paljon itsestä kiinni mutta helppohaa sitä kolutusta on syyttää...