Keliaakikot, uskallatteko syödä kylässä?
Luotatko että on eri margariinirasiat, leikkuulaudat jne, jos tarjolla vaikka voileipiä?
Kommentit (21)
En nipota jostain margariinirasiasta. Katson vain, ettei siellä ole leivänmurusia.
Samahan se on työpaikkaruokaloissakin ym. Aina ei ole saatavilla omaa voinappia, joten silloin vain otetaan yhteisestä rasiasta ja vältellään niitä murusia.
t. 10 vuotta keliaakikko ja hyvin menee
vaikka on näin toiminut vuodesta -87.
Eli paras jättää syömättä.
Anoppi itse meillä ollessaan ottaa margariinia omalla veitsellä sieltä päästä, mistä muut eivät ole ottaneet tai sitten jättää ottamatta.
Hän ei olekaan hysteeristä sorttia..
Eikös keliaakikkojen ruokavalio-ohjeissa käsketä käyttämään keliaakikolla eri margariinirasiaa? Musta se on ainakin ihan järkeenkäypää, eihän keliakia ole sama kuin vaikka laktoosi-intoleranssi, gluteeni todella VAHINGOITTAA keliaakikon suolta.
Eli paras jättää syömättä. Anoppi itse meillä ollessaan ottaa margariinia omalla veitsellä sieltä päästä, mistä muut eivät ole ottaneet tai sitten jättää ottamatta. Hän ei olekaan hysteeristä sorttia..
Eikös keliaakikkojen ruokavalio-ohjeissa käsketä käyttämään keliaakikolla eri margariinirasiaa? Musta se on ainakin ihan järkeenkäypää, eihän keliakia ole sama kuin vaikka laktoosi-intoleranssi, gluteeni todella VAHINGOITTAA keliaakikon suolta.
Luuletteko, ettei siellä voi kiireessä jokin leivänmuru eksyä ruoka-annokseen? Saatikka ulkomailla!! Suurimmassa osassa maapalloa ei ko. tautia edes tunneta ja vaikka kuinka tunkisit tarjoilijalle hänen oman kielistä lappua ruokarajoitteista, niin silti ovat usein ihan hoomoilasena. Mutta hyvin on anoppi selvinnyt, vaikka on matkannut Aasiat, Amerikat, Euroopasta puhumattakaan. Ja suolet on ihan okkei. :)
Eli paras jättää syömättä. Anoppi itse meillä ollessaan ottaa margariinia omalla veitsellä sieltä päästä, mistä muut eivät ole ottaneet tai sitten jättää ottamatta. Hän ei olekaan hysteeristä sorttia..
Tällä asenteella te ette kyllä uskalla syödä esim. ravintoloissakaan.. Luuletteko, ettei siellä voi kiireessä jokin leivänmuru eksyä ruoka-annokseen? Saatikka ulkomailla!! Suurimmassa osassa maapalloa ei ko. tautia edes tunneta ja vaikka kuinka tunkisit tarjoilijalle hänen oman kielistä lappua ruokarajoitteista, niin silti ovat usein ihan hoomoilasena. Mutta hyvin on anoppi selvinnyt, vaikka on matkannut Aasiat, Amerikat, Euroopasta puhumattakaan. Ja suolet on ihan okkei. :)
joten asia ei koske mua. Eli voin syödä enkä luule sitä tai tätä.
Tällä asenteella te ette kyllä uskalla syödä esim. ravintoloissakaan.. Luuletteko, ettei siellä voi kiireessä jokin leivänmuru eksyä ruoka-annokseen? Saatikka ulkomailla!! Suurimmassa osassa maapalloa ei ko. tautia edes tunneta ja vaikka kuinka tunkisit tarjoilijalle hänen oman kielistä lappua ruokarajoitteista, niin silti ovat usein ihan hoomoilasena. Mutta hyvin on anoppi selvinnyt, vaikka on matkannut Aasiat, Amerikat, Euroopasta puhumattakaan. Ja suolet on ihan okkei. :)
Hysteerikko vetäs herneen nekkuun! Buahahahahahaaa!
selitäs nyt, miten mä vetäisin herneen nekkuun. En edes ole itse keliaakikko. Onkohan sulla nyt joku ongelma?
selitäs nyt, miten mä vetäisin herneen nekkuun. En edes ole itse keliaakikko. Onkohan sulla nyt joku ongelma?
ei tarkoita, että muut siitä voisivat tietää, vaikka eivät itse sitä sairastakaan.
Se, että sinä et tiedä mitään keliakasta, ei tarkoita, että muut siitä voisivat tietää, vaikka eivät itse sitä sairastakaan.
Mä vaan kysyin, että eikös dieettiohjeissa sanota noin?
Yhden lähisukulaiseni lapsella on keliakia ja olen tosi paljon kysellyt hänen ruokavaliostaan, kun aiemmin lähipiirissäni ei ole ketään keliakiaa sairastavaa ollut.
Mä en nyt tiedä mistä sä keksit, että tässä pitää alkaa haukkua toisia. Ehkä parempi lopettaa tää keskustelu, jos haluat haastaa riitaa. Mä olisin keskustellut tästä asiasta, mutta ilmeisesti sulla on nyt joku syy suuttua mulle.
Meidän perheessä 2 jolla keliakia. Toinen syö silloin tällöin jotain viljatuotteita eikä ole niin tarkka. Ja toinen viettää seuraavan yön pää vessanpöntössä jos menee vahingossa syömään jotain väärää. Ja se on tarkka leivänmurusistakin, mutta ei se omaa voi rasiaa vie, katsoo vain ettei ole leivänmurusia.
Se vahingoittaa suolen sisäistä suolinukkaa, ei tosin kertalaakista mutta jatkuva väärä ruokavalio voi aiheuttaa vakaviakin vaurioita suolessa.
koska monet ystävistäni leipovat aina jotain minua varten tai ostavat valmista kaupasta/leipomosta. olen kyllä sanonut ystävilleni ettei huolta, koska kannan aina omat evääni mukana... jotkut voivat silti syödä vähän jotakin viljaa vaikka on keliakia, mutta iselläni on vilja allergia ja se hiukan eri asia. käytän kyllä gluteenitonta ruokavaliota, mm esim tiedättekö että Mac Donaltsin glut. hampat eivät välttämättä ole täysin gluteenittomia? itselläni kävi huono tuuri sellaisen syötyäni. pakkasesta otettu hamppa, pihvi paistettiin siinä missä tavalliset pihvit paistetaan.. minun tapauksessani jos syön viljaa hengitystieni turpoavat joten pienenkin viljan saanti voi olla kohtalokasta...
"syö silloin tällöin jotain viljatuotteita" ei varmaankaan ole kuullut, että esim. vatsasyövän riski kasvaa oleellisesti hoitamattoman keliakian kanssa vaikka ei oireita joka murusta saisikaan. Itselläni on keliakia, jonka kanssa en koe olevani hysteerinen mutta saan kyllä vahvat vatsaoireet (parin tunnin kuluessa altistuksesta täystyhjennys=ripuli ja oksentelu)jo siitä kun esim. pitsaani on leikattu samalla veitsellä kun tavallista.
ellen voi tietää ruokien gluteenittomuutta kuin otan riskin, että vietän loppuillan vessassa. Hysteeristä vissiin...
Keliakian ainoa hoito on gluteeniton ruokavalio koko loppuelämäksi. Ja gluteeniton tarkoittaa todellakin sitä, että edes samasta voirasiasta ei voi ottaa, jos siitä on voideltu normaaleja leipiä. Toki rasian koskemattomasta päästä voi ottaa keliaakikkokin, mutta dieetti on todellakin näin tarkka. Se, joka väitti meitä hysteerikoiksi, ei tiedä keliakian oikeasta hoidosta mitään. On helppo naureskella, mutta luuletko tosiaan, että joku HUVIN ja HUOMION SAAMISEN VUOKSI olisi näin tarkalla ruokavaliolla?!
Ei rasva niin nopeasti pilalle mene, etteikö sitä voisi kahta rasiaa joskus olla jääkaapissa. Käytetään se ylimääräinen rasia heti nykyisen jatkoksi.
että esim. töissä tai monissa yleisissä tilanteissa ei ole mitää gluteenitonta kahvipöydässä eli jos joku vaikka kyläpaikassa on nähnyt vaivaa ja hankkinut/valmistanut jotain minulle sopivaa niin se tuntuu kyllä mukavalta ja huomaavaiselta :)
että esim. töissä tai monissa yleisissä tilanteissa ei ole mitää gluteenitonta kahvipöydässä eli jos joku vaikka kyläpaikassa on nähnyt vaivaa ja hankkinut/valmistanut jotain minulle sopivaa niin se tuntuu kyllä mukavalta ja huomaavaiselta :)
En tosiaankaan rupea kyselemään, onko emäntä/isäntä varmasti hankkinut minulle oman margariinirasian, leikkuulaudan tai leivänpaahtimen.
Kotona olen tarkka, koska siellä suurimman osan syömisistäni syön. Kylässä luotan kyllä sukulaisiin ja ystäviin sen verran, että he ovat parhaansa tehneet gluteenittomuuden suhteen.
Jos on epäilyksiä gluteenittomuudesta, niin jätän syömättä. Esim sämpylän halkaisen omalla lautasella. Voin jätän ottamatta.
Tyypillistä on, että niillä joilla on dieetti kunnolla hoidossa ja suolinukka parantunut, niin pienikin gluteenimäärä voi aiheuttaa vakavat oireet.
Jos taas on koko ajan pieni tulehdus päällä, niin elimistö ei reagoi niin voimakkaasti gluteeniin. Tästä syntyy käsitys, että "sietää" gluteenia. Tuossa on vain toki se riski, että sairastuu vakaviin sairauksiin, jotka olisivat olleet vältettävissä. Tällaisia on lapsettomuus, vatsan alueen syövät ja osteoporoosi. Toki johonkin sitä ihminen kuolee ja jos ennen aikainen kuolema tai lapsettomuus ei haittaa, niin mikäs siinä.
Eli paras jättää syömättä.
Anoppi itse meillä ollessaan ottaa margariinia omalla veitsellä sieltä päästä, mistä muut eivät ole ottaneet tai sitten jättää ottamatta.
Hän ei olekaan hysteeristä sorttia..