Mistä kertoo se, etten hahmota paikkojen sijainteja, reittejä ja etäisyyksiä?
Olen maantieteellisesti ihan tampio ja se tekee elämästä välillä hankalaa.
Kommentit (10)
avaruudellinen hahmottamiskyky kuten toden totta monilla naisilla on.
Mieheni samanlainen tampio. Jos käy esim uudessa kaupungissa kaupassa, ulos tullessaan suuntaa aina juuri väärään suuntaan. Suuntavaisto nolla ja sama reitti pitää olla menyt miljardi kertaa, annan kuin osaa, mutta ei hahmota silti alueita.
Voisi olettaa, että liittyisi avaruudelliseen hahmottamiseen, mutta sellaista mieheni tarvitsee taas työssään ja työnsä hoitaa hyvin, on vain arkielämässä vähän tumpelo, hajamielinen professori..
Kävin yths:n pitkissä testeissä, kun ajattelin mulla olevan joku totaalinen hahmottamiskykyongelma. Ajattelin, että mun lukema talonrakennustekniikka teknillisellä yliopistolla ei voi sopiakaan mulle.
No, sain testistä täydet pisteen. Testi oli psykologin tekemä ja kesti kahtena päivänä tunteja. En ymmärrä.
Mun äidillä oli erityisen hyvä suuntavaisto, mutta joutui autokolariin ja sai aivovamman. Hän menetti suuntavaistonsa aivan täysin. Myös kertotaulu unohtui. (Ei hänestä silti mikään pöhkö tullut, jatkoi akateemisessa ammatissaan.)
Että olet nainen.
jalat suustani. Tuossa syy, eikä sille voi mitään.
Spatiaalisen (avaruudellinen, tiloihin, suuntiin ja etäisyyksiin liittyvä) hahmottamisen häiriö. Ei sitä ole mitään syytä lähteä diagnosoimaan silloin kun elämä suurin piirtein sujuu :) Kaikki kognitiiviset eli tiedonkäsittelylliset toiminnot ovat tavallaan jatkumoita, laaja-alaisista oppimisvaikeuksista huippulahjakkaaseen ja tietysti ihmisillä voi olla erilaisia kombinaatioita eri taidoista. Häiriö diagnosoidaan silloin kun se poikkeaa merkittävästi ns. normaalivaihtelusta ja häiritsee ihmisen jokapäiväistä elämää (esim. lukihäiriö, dysfasia, oppimista haittaava hahmotushäiriö).
Lievemmistä pulmista 'kärsivät' oppivat kompensoimaan puutteitaan muilla taidoilla. Esimerkiksi muistamaan kielellisesti ajo-ohjeet (kaksi kertaa vasemmalle, teboilin kohdalta oikealle jne.) jos reitti ei jää näkemällä mieleen.
T. toinen vastaavasta kärsivä, joka työkseen näitä tutkii
Löysin tällaisen vanhan keskustelun, kun etsin hakusanoilla asiasta tietoa.
Olis kiva kuulla lisää, jos jollain on kokemusta/tietoa, ja tietenkin mikä auttais. Ja myös mikä auttais asenteisiin, että ei se ole itsestä kiinni ettei hahmota.
Häiritsee elämää ja turhauttaa.
Osaan suunnistaa luonnossa, mutta en kaupunkiympäristössä. Mielestäni kulmat on rakennettu autottomien ihmisten kiusaksi. Jos on mahdollista oikaista, oikaisen.
Avaruudellinen hahmottaminen suunnistustarkoituksessa on opittavissa oleva asia.
Kuten ihan minkä tahansa, senkin oppii halutessaan.
Sukupuolten välillä ei ole mitään eroa tässäkään.
Tero