Onko autokoulujen kirjallinen osuus liian vaikea monelle, jotka eivät koulussa pärjää?
Väärennetäänkö siis ajokortteja?
Jos ajattelee monia koulussa huonosti menestyviä oppilaita, joilla huono luku- ja kirjoitustaito, niin ihmettelen miten he pystyvät saamaan ajokortin.
Autoa he kyllä varmaan oppisivat ajamaan, mutta jääkö heiltä kortti kuitenkin saamatta?
Kommentit (9)
ja halutessaan saavat äänitiedostona ne kysymykset.
Kirjallisen kokeen läpäisi kolmannella kerralla. Enemmän oli ongelmaa sen itse ajamisen kanssa. Kuudennella kerralla meni ajokoe läpi. :/
Lukihäiriöiset saavat rajattoman ajan vastata kysymyksiin ja halutessaan saavat äänitiedostona ne kysymykset.
aika ei ole rajaton, vaan neljänneken tavanomaista vastausaikaa pitempi. Ja vaikka kysymysten samainen äänitiedostona on tietykllä tapaa parempi kuin niiden lukeminen paperilta, se ei silti millään lailla vastaa oikeaa tilannetta. Myös kuultuna on todella vaikea, ellei mahdoton (myös minulle, jolla ei ole mitään lukihäiriötä) mieltää tilanteen kokonaiskuvaa. Ne kysymykset pitäisi oikeasti tehdä jotenkin niin, että kokelas istuisi simulaattorissa, jossa "ajaisi" ko- tilanteeseen kolmiulotteisen kuvan kanssa. Sit ytilanne pysäytettäisiin ja häneltä kysyttäisiin (suullisesti) että mitä pitää tehdä ja miksi. TÄmä voisi olla sama koe sekä taviksille että häiriöisille ja mittaisi paljon enemmän oikeita asioita.
ihan sairaalakoulussakin. Suoritti kuitenkin metsästäjäkortin 15 vuotiaana, ilman ainuttakaan virhettä ja ihan mahoton opus piti kokeeseen lukea.
Sitten hommas mopokortin ja traktorikortin. Ja puoltoista vuotta sitten ensin B kortin ja perään C kortin. Silloin kun meni B kortin kirjallisiin, niin oli sovittu oma pidennetyllä ajalla oleva aika, mutta ajokortin saanti olisi siirtynyt 1,5 kk kauemmas. Päätti sitten käydä suorittamassa ihan muiden mukana ja läpi meni :)
Kirjoittaessa tulee paljon virheitä, mutta lukeminen sujuu nykyään hyvin. Englanti ja Ruotsi on ollut mukautettuna ammatillisessakin koulutuksessa. Muuten pärjää aivan loistavasti.
Lukihäiriöiset saavat rajattoman ajan vastata kysymyksiin ja halutessaan saavat äänitiedostona ne kysymykset.
aika ei ole rajaton, vaan neljänneken tavanomaista vastausaikaa pitempi. Ja vaikka kysymysten samainen äänitiedostona on tietykllä tapaa parempi kuin niiden lukeminen paperilta, se ei silti millään lailla vastaa oikeaa tilannetta. Myös kuultuna on todella vaikea, ellei mahdoton (myös minulle, jolla ei ole mitään lukihäiriötä) mieltää tilanteen kokonaiskuvaa. Ne kysymykset pitäisi oikeasti tehdä jotenkin niin, että kokelas istuisi simulaattorissa, jossa "ajaisi" ko- tilanteeseen kolmiulotteisen kuvan kanssa. Sit ytilanne pysäytettäisiin ja häneltä kysyttäisiin (suullisesti) että mitä pitää tehdä ja miksi. TÄmä voisi olla sama koe sekä taviksille että häiriöisille ja mittaisi paljon enemmän oikeita asioita.
Hahmotusta tarvitaan aika paljon ajaessakin.
Lukihäiriöiset saavat rajattoman ajan vastata kysymyksiin ja halutessaan saavat äänitiedostona ne kysymykset.
aika ei ole rajaton, vaan neljänneken tavanomaista vastausaikaa pitempi. Ja vaikka kysymysten samainen äänitiedostona on tietykllä tapaa parempi kuin niiden lukeminen paperilta, se ei silti millään lailla vastaa oikeaa tilannetta. Myös kuultuna on todella vaikea, ellei mahdoton (myös minulle, jolla ei ole mitään lukihäiriötä) mieltää tilanteen kokonaiskuvaa. Ne kysymykset pitäisi oikeasti tehdä jotenkin niin, että kokelas istuisi simulaattorissa, jossa "ajaisi" ko- tilanteeseen kolmiulotteisen kuvan kanssa. Sit ytilanne pysäytettäisiin ja häneltä kysyttäisiin (suullisesti) että mitä pitää tehdä ja miksi. TÄmä voisi olla sama koe sekä taviksille että häiriöisille ja mittaisi paljon enemmän oikeita asioita.
Sinulla on siis joku hahmotushäiriö. Hahmotusta tarvitaan aika paljon ajaessakin.
eikä ole ollut mitään tarvetta tutkia mitään häiriöitä, mutta mä olen tutkinut opetus- ja testausmenetelmiä omassa työssäni. Siksi tiedän enemmän kuin sinä.
Työkkärin tädit sanoisi, että ei työttömästä ole jos ei ole heidän talutusnuorassa kiltisti heidän ohjeitten mukaan.
Talutusnuorasta rimpuilevilla on heidän mielestään lukihäiriö.
Kirjalliset ovat TOSI HELPOT
http://inssi.fi/
Liikenteessä selviäminen voi onnistua vaikkapa analfabeetikoltakin, mutta onko järkevää. että sellaiset, joilla on todettavissa selviä hahmotushäiriöitä, ottavat riskin ja yrittävät "lukea" liikennettä - siinähän pienetkin hahmotushäiriöt voivat koitua jopa kohtalokkaiksi.
mutta on totta, että se kirjallinen osuus mittaa vääriä asioita tavalla jossa esim. lukihäiriöstä voi olla kohtuutonta haittaa. Siis sehän ei sinänsä mittaa esim liikennesääntöjen osaamista tai havainnointikykyä, vaan se mittaa sitä, osaako lukea sanallisen tilannekuvauksen niin että mitään ei jää tekstistä huomaamatta. Siellä on paljon tehtäviä, joissa yhden sanan yli hyppääminen tehtävänannossa (lukihäiriöisille tyypillinen virhe) tuottaa väärän vastauksen. Kuitenkin samassa tilanteessa luonnossa sama henkilö tietäisi hyvin, miten pitää toimia, koska sen tilanteen näkee siellä irl, eikä tarvi yrittää kuvitella sitä lukemansa perusteella.