Tissikipu ja kirkas nese nännistä
Mulla nyt ollut muutaman viikon ajoittain sellasta jomottavaa kipua vasemmassa rinnassa ja pari päivää sit huomasin, että puristaessa sieltä tulee kirkasta nestettä.
Eilen kävin lääkärissä ja ei tuntenut mitään pahkuroita, loppuviikosta mammografia ja ultra.
Osaisko kukaan kertoa mistä toi vois johtua?
Itse tietenkin pelkään rintasyöpää, mummoni kuoli siihen muutama vuos sitten. Mun suvussa muutenkin paljon syöpätapauksia. Isä sairastaa keuhkosyöpää, myös toinen mummo ja molemmat ukit kuolleet syöpään. Appiukolla kasvain maksassa ja hoidot lopetettu ja miehen täti kuoli pari vuotta sitten munasarjasyöpään 50vuotiaana, joten tää syöpäasia hiukan mielessä nyt. Ikää mulla 41v.
Kommentit (5)
Kipu ja arkuus viittaa johonkin muuhun kuin syöpään sillä rintasyövässä harvemmin tulee kipua ennen kuin patti on jo iso ja sä kerroit ettei mitään pattia tunnu...mun siskolle lääkäri kertoi näin tuosta kivusta.
oli samanlaista ja lisäksi rinnassa tuntui kova pahkura. Punktiossa sitten diagnosoitiin hyvänlaatuiseksi kystaksi.
Mulle lääkäri sanoi silloin, että yleensä syöpämuutokset ovat kivuttomia ja muhkuraisia pahkuroita. Minun pattini oli kova ja sileä pintainen.
Syövässä kuulemma rinnasta tuleva erite on tummaa tai verestävää.
Sinuna olisin vielä huolestumatta! :)
Mitää vuotoja ei ole sen jälkeen ollut, joten siks mietityttää kun yhtäkkiä alkoi taas. Saas nähdä miten saavat multa edes ton mammografian otettua, mulla A-kupin tissit.
Nännistä erittyvä neste
Joskus rintasyövän oireena voi olla nännistä erittyvä kirkas tai verinen neste. Joka kymmenenneltä naiselta löytyy tämän oireen taustalta rintasyöpä. Eritteen syytä selvitetään ruiskuttamalla varjoaine maitotiehyeeseen. Tutkimusta kutsutaan galaktografiaksi tai duktografiaksi. Ruiskutuksen jälkeen otetaan välittömästi mammografia. Tämä voi paljastaa tiehyen sisäisen kasvaimen. Ennen leikkausta voidaan myös ruiskuttaa varjoaineväriaineseos, joka auttaa sairaan tiehyen poistamisessa. Nännineritteen solututkimus ei yksinään sulje syövän mahdollisuutta luotettavasti pois.
Rintarauhasen punotus ja turvotus
Rintarauhasen punoitus ja turvotus johtuu yleensä rintarauhasen tulehduksesta eli mastiitista. Se hoidetaan antibiooteilla. Joskus harvoin nämä oireet ovat syövän aiheuttamia (ns. inflammatorinen rintasyöpä), eikä tulehdus parane antibiooteilla.
Nänninpihan ihottuma
Nänninpihan ihottuma voi olla oire Pagetin taudista, joka todetaan ottamalla ihosta kudosnäyte tutkittavaksi mikroskoopissa.
Rintarauhaskysta
Rinnoissa esiintyy melko usein nesterakkuloita eli kystia. Ne tuntuvat kyhmyiltä. Kaikututkimus eli ultraäänitutkimus on paras menetelmä niiden toteamiseen. Myös mammografia otetaan, sillä vaikka kysta onkin hyvänlaatuinen muutos, saattaa sen yhteydessä olla joskus olla syöpä. Kystaneste on syytä tutkia mikroskoopissa. Jos rakkula oireilee (tavallisesti yli senttimetrin kokoinen rakkula), se tyhjennetään neulalla. Ontelo saatetaan täyttää ilmalla, joka ehkäisee kystan uusiutumista.
Harvinaisissa tapauksissa syöpä on levinnyt laajalle elimistöön jo toteamisvaiheessa, jolloin oireet voivat olla monimuotoiset.
Oireeton syöpä
Useimmiten syöpä on kivuton, mutta se voi aiheuttaa myös kipua tai pistelyn tunnetta rinnassa. Nykyisin suuri osa rintasyövistä todetaan mammografia-tutkimuksessa, vaikka nainen ei ole huomannut rinnassaan mitään erityistä. Jos mammografian perusteella voidaan epäillä syöpää, tehdään tarvittaessa kaikututkimus ja otetaan ohut- tai paksuneulanäyte muutoksen luonteen selvittämiseksi.
mulla on aina tullut puristaessa nestettä nännistä, kun kovaa tiristää. Ensin kirkasta ja sitten hieman maitomaista. Jos se olisi veristä voisi vähän huolestua ja asiaa tutkia. Olet varmaan imettänyt? Kyhmyt ja kipuilu saattavat kuulua ihan siihenkin että rinta palautuu vielä vuosia imetyksen jälkeenkin. Ymmärtääkseni valtaosa rinnan kipuilusta on hyvänlaatuista :) Sinuna olisin rauhallisin mielin!