Raskaana olevat?Milloin väsymys helpottaa ja auttoiko jokin?
Olen rv 15 ja edelleen tämä väsymys on melkoista. Hemoglobiini on ihan hyvä, syön joka päivä multitabseja, mutta vosin edelleen nukkua koko ajan. Heräämisen jälkeen parin tunnin päästä on taas ihan kuitti ja yöunille saa mennä kahdeksan jälkeen illalla. Töissä pitäisi jaksaa käydä. Onkohan ruokavaliossani jotain vikaa? Onko jokin teillä auttanut?
Kommentit (7)
Joo, tiedän, ettei paljoo naurata, mutta mulla takana 4 raskautta ja ihan hillitön väsymys joka kerran :(
oli pakko jaksaa töissä ja kotona
ja kyllä sen jaksaakin
erilaisia. Itsellä alkuraskaus menossa, eikä kovin pahaa väsymystä ole vielä ollut. Joinakin päivinä väsyttää.
ja vasta tällä kerralla koen ääretöntä väsymystä. Mun hb kylläkin huono (116) ja syönkin rautaa, mutta ei tunnu auttavan. Nyt rv 15+5.
järjetön kuolemanväsymys helpotti muistaakseni noin rv12.
Kävin kyllä senkin jälkeen töissä lähes päivittäin taukohuoneessa ottamassa puolen tunnin tirsat lounaan jälkeen :)
alkuraskaudessa on ollut järkyttävää väsymystä. Kuopusta odottaessa myös pahoinvointi vaivasi.
Aloin syödä rautavalmistetta kummassakin raskaudessa alkuviikkojen (rv 12?) jälkeen. VAikka mulla hb oli silloin ihan ok, n. 120, oli se paljon alempi kuin mulla normaalista (yli 150). En varsinaisia rautatabletteja, vaan sitä rauta"yrttimehua" (Floravital/Floradix Kräuterblutsaft). Hb nousi sen avulla.
En tiedä oliko tuo hemoglobiinin nousu vai raskauden eteneminen, joka teki sen, että hillitön väsymys helpotti. Loppuraskaus oli mulle sitten kliseisesti "elämän parasta aikaa". Kummassakin raskaudessa olen loppuajan ollut tosi hyvässä kunnossa ja ihan oikeasti nauttinut raskauksistani.
Nyt olen raskaana, enkä ollenkaan niin toivottoman väsynyt kuin aiemmin. Tosin alkuraskaudessa oli nyt sitten niin pahaa pahoinvointia, että olin monta viikkoa työkyvytön. Mulla oli kahta pahoinvointia päällekkäin: raskauspahoinvointia ja raskaudenaikaisen refluksin aiheuttamaa huonoa oloa. Nuo erottui toisistaan vasta sitten, kun raskauspahoinvointi helpotti n. viikolla 14. Silloin vasta selvisi, että mulla on refluksiakin lisäksi.
Sitten kun tuo selvisi, niin aloin syömään refluksivatsaystävällisesti ja pian aloin voimaan oikein mainiosti. Ei enää huonoa oloa, ei ylenpalttista väsymystä, aika-ajoin ihan unohdin, että olen raskaana.
Nyt olen sitten miettinyt, että onkohan aiemmissakin raskauksissa tuo refluksi kiusannut, mutta ollut sen verran lievempänä, etten ole sitä tunnistanut. Jos noin olisi, niin tietysti se on väsyttänytkin, että on jokin vaiva koko raskauden ajan, jota ei osaa hoitaa kuntoon. Mutta ei tuota nyt jälkikäteen voi mistään tietää. Pelkkää arvailua vain.
Mutta tää ei kuitenkaan liene kovin yleistä, menihän mullakin kolme raskautta, ennen kuin tuon itsekään tunnistin, kun ei tule kenellekään ihan ensimmäisenä mieleen.