Ketkä tekee lapsensa omaisuudesta vuositili-ilmoituksen maistraattiin?
Millaisia kokemuksia teillä on sen tarkastaneista henkilöistä...olisi kiva kuulla eri puolilta Suomea.
Kommentit (32)
omaisuuksia ja tuskin koskaan tuleekaan. Ihan uteliaisuudesta silti: Mitä lapsen omaisuudella sitten saa tehdä tai ei saa? Jos on vaikka saanut rahaa, niin pitääkö sitä seisottaa pienikorkoisilla tileillä vai saako sijoittaa vaikka osakkeisiin tms?
ja sen pitäisi jopa tuottaa mutta riskittömästi. Osakkeisiin tuskin saa sijoittaa.
Aina on mennyt läpi ilman mitään kyselyjä.
Aika kummallista, jos varakkaan lapsen omaisuutta ei saisi käyttää edes hänen omiin tarpeisiin, vaikka huoltaja olisi niin köyhä, että joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.
Ehkä siinä on jonkinlaista omaakin avuttomuutta, jos ei osaa laittaa maistraattia ja sosiaalitoimistoa sopimaan keskenään, mihin lapsen varoja saa käyttää ja mihin ei, ja miten ne huomioidaan tuloissa. Ainakin varojen tuotto pitäisi pystyä käyttämään yksiselitteisesti lapsen hyväksi, silloinhan omaisuus ei vähene.
En ole tehnyt lapsen rahoista vaan edunvalvonnassa olevan vanhuksen, eikä koskaan ole ollut mitään huomautettavaa.
Kummallakin osuus kiinteistöstä ja muuta omaisuutta perinnön kautta + tietenkin lahjoja ja säästöjä. V-mäisintä on kuittien arkistointi siihen asti kun lapsi 21v jolloin valituslupa raukeaa. Kirjanpitovelvollisuus 18 - vuotiaaksi asti. Lapset saavat myös perhe-eläkettä kuolleen vanhempansa jälkeen. Jokainen ostos arkistoidaan kuitteina, kiinteistön hoitoon menevät kulut todistetaan kuitein, kaikki kopioidaan vuosittain kahteen kertaan,molemmille lapsille erikseen, eipä oo valitettu kuin pari kertaa maistraatista, että tarvitaan jotain lisäselvitystä. Isommat summat, kuten henkivakuutus yms. maksaja ilmoittaa jo suoraan maistraattiin ja verottajalle.
Käsittämätöntä pilkun viilausta. Mä oon siksi säästänyt kaikki mäkkärikuitikin, ne kun on ylimääräisiä kuluja normaaliin ruokakuluihin nähden. Säästän perheen ruokalaskutkin. Kun oon kuullu nipotuksesta, niin vien sitten 70l muovilaatikoissa kuitit tarvittaessa virkailijalle tarkistettavaksi ;D luulen että tarkistusinto laantuu aika nopeasti.
Miksi ihmeessä tuhlaisin omien lasteni omaisuutta, muutoin kuin heidän hyväkseen? - ne on mulle koko elämä.
Edunvalvoja tekee, jos perintöä. Vanhempi ei voi olla lapsen edunvalvoja
Kyllä lapsen vanhempi pääsääntöiseti määrätään edunvalvojaksi. Ulkopuolinen edunvalvoja vain perinnönjaossa pakollinen, koska silloin vanhempi on lastensa kanssa vastakkaisilla puolilla.
Vanhemman tilalle määrätään ulkopuolinen edunvalvoja jos töpeksii hommissaan, tai katsotaan epäluotettavaksi esim. alkoholi tai huumeongelma, talousrikoksia tms.
Uklopuolista edunvalvojaa voi myös hakea, jolloin ei itse tarvitse asioita hoitaa.
Näin ainakin meillä Espoossa. Senhän takia se vuositili (=lasten omaisuus vuoden lopussa ja kaikkia vuoden aikaset tilitapahtumat) sitten toimitetaan maistraattiin. Vanhemmat edunvalvojina toimittavat ja maistraatti tarkistaa, ettei ole ollut väärinkäytöksiä.
Ulkopuolinen edunvalvoja voidaan sitten määrätä, jos väärinkäytöksiä on tai vanhemmat eivät halua/pysty tehtävää suorittamaan.
Ja kyllä Espoossa ainakin sanottiin, että esimerkiksi harrastavan nuoren ulkomaanleiri tms voidaan maksaa lapsen varoista. Samoin joku erityisen kallis lapsen hankinta (esim. vaikka kallis viulu). Ruoat, vaatteet, perheen yhteiset lomareissut jne taasen kuuluvat vanhempien normaalin elatusvelvollisuuden piiriin.
Näin ainakin meillä Espoossa. Senhän takia se vuositili (=lasten omaisuus vuoden lopussa ja kaikkia vuoden aikaset tilitapahtumat) sitten toimitetaan maistraattiin. Vanhemmat edunvalvojina toimittavat ja maistraatti tarkistaa, ettei ole ollut väärinkäytöksiä.
Ulkopuolinen edunvalvoja voidaan sitten määrätä, jos väärinkäytöksiä on tai vanhemmat eivät halua/pysty tehtävää suorittamaan.
Ja kyllä Espoossa ainakin sanottiin, että esimerkiksi harrastavan nuoren ulkomaanleiri tms voidaan maksaa lapsen varoista. Samoin joku erityisen kallis lapsen hankinta (esim. vaikka kallis viulu). Ruoat, vaatteet, perheen yhteiset lomareissut jne taasen kuuluvat vanhempien normaalin elatusvelvollisuuden piiriin.
Ruoka, vaatteet, terveydenhuolto ja tavanomaiset lelut yms. kuuluu vanhemman elatusvelvollisuuteen. Tarkkaa on vain, että lapsen varoja todella käytetään vain lapsen hyväksi, ei muiden perheenjäsenten.
Lapsi voi matkustaa omilla varoillaan, vanhemman, muun sukulaisen, kummin tms. aikuisen mukana. Tai tarpeeksi isona itsenäisesti.
Kuitein tulee todistaa, että lapsi on todella itse matkustanut ja varansa käyttänyt. Lipussa lapsen nimi.
Varmista silti omasta maistraatista, käytännöt vaihtelee virkailijoittain, ei yhtenäistä linjaa mikä onkin täysin perseestä.
Harrastusvälineet yleisesti pitäisi hyväksyä, samoin tietokoneet yms. lapsen omaan käyttöön tulevat kalliimmat hyödykkeet. Silti täällä taisi joku Tampereelta kertoa kokemuksia ettei ole saanut hankkia...tästä voisi tehdä selvityspyynnön mielestäni miksi ei kun muut maistraatit hyväksyy.
Kannattaa pitää lapsella erilaisia tilejä. Yksi ns. käyttötili, jota lapsi käyttää ikätasoon suhteutetusti itse. Tili, josta voi tarvittaessa maksaa vaikka leirin, harrastuksen, harrastusvälineen tai ulkomaanmatkan sekä esim. lapsen omistaman kiinteistön kuluja, peruskorjauksia, kiinteistöveroja jne. Sitten sijoitukset erikseen, joista osingot ja korot voi ohjata edellisille tileille.
Helpottaa vuositilin tekoa, siellä on ns. peruskulut ja erityiset kulut eriteltynä, lapsen oma taskuraha yms. ilmoitetaan. Sitten kuitit talteen kaikesta mihin lapsi varojaan käyttää, myös se taskuraha.
Ihan oikein, että lapsi sai rahansa takaisin! Ne ei todellakaan kuulu äitipuolelle, vaan lapselle itselleen. Maistraatissa ei todellakaan nipotettu! Millainen isä antaa lapsensa rahat jonkun firman perustamiseen?? Kysyn vaan!
No meillä on sellainen tilanne - äitipuolen firma kasvaa ja tuottaa, isä palkkatyössä pienellä palkalla joka ei kasva minimikorotuksia lukuunottamatta, lapsen äiti ulosotossa ja sossun varassa pysyvästi.
Tässä tapauksessa äitipuolen firma voi helposti maksaa lapselle, joka on ihan aito perheenjäsen, tuottoa sijoituksesta, niin ei mene ne rahat hukkaan lainan korkoihin pankille. Kun ei sijoita isoa summaa firman rahoihin nähden, saa lapsen sijoituksen äkkiä maksettua pois jos jostain syystä äitipuolen firmalla alkaisi mennä huonosti.
On hyviäkin äitipuolia, jotka rakastaa puolisonsa lasta kuin omaansa. Ja isiä, jotka hoitaa lastaan paremmin kuin päihdekoukkuun jäänyt biologinen äiti.
Mutta kun niitä lapsen rahoja sai sijoittaa vain riskittömästi eikä äitipuolen yritys ole mikään riskitön sijoitus.
Todella hyvä, että lapsen rahoja valvotaan. Kyllä siihen on syynsä ja on näistä oikeudenkäyntejäkin ollut. Kavallus taitaa olla rikosnimike?
Onhan näitä väärinkäytöksiä ollut pilvipimein, aika minäkeskeistä ihmetellä, että miksi valvotaan, kun MINÄ rakastan lasta. Näin varmasti on, mutta kaikilla asiat eivät ole yhtä hyvin.
Onhan niitä biologisia vanhempia, jotka esimerkiksi ottavat pikavippejä ja kulutusluottoja alaikäisten lastensa nimiin. Lapsilla ovat luottotiedot menneet jo ennen kuin ovat edes täyttäneet 18-vuotta. Kaikki vanhemmat eivät rakasta lapsiaan eivätkä kaikki vanhemmat ole oman lapsensa parhaita hoitajia.
Lapsia pitää suojella ja on hyvä, että suojellaan.
Onko teitä täällä jotka teette tuota hommaa? Ja muutenkin mitä siihen yleensä hyväksytään?
Harrastukset, vaatteet?
Ja mites tuo homma menee kun itse olen opiskelija (minä siis lapsen edunvalvoja kun hän saa perinnön)?