Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan kannattaa imettää?

Vierailija
28.01.2011 |

Yritin löytää erilaisilta palstoilta vastausta otsikon kysymykseen. Löysin kahdenlaisia vastauksia. Imetyksen kannattajien mukaan jokainen tippa on tärkeä, eli imettää tulisi mahdollisimman pitkään, joka voi tarkoittaa useita vuosia. Monien mielestä imetys ei ole ollenkaan tärkeää ja jos se ei suju, voi huoletta siirtyä korvikkeeseen.

Valitse näistä kahdesta nyt sitten...

Tilanteeni on se, että minun pitäisi aloittaa lääkitys, jonka kanssa imetys ei sovi. Saattaisin pärjätä kohtuullisesti ilman lääkitystä siihen asti kun lapsi vieroittautuu itse, mutta elämänlaatuni kärsisi aika paljon. En siis tiedä mihin saakka sinnittelisin? Missä vaiheessa äidinmaidon tarve on kaikista suurin? Missä vaiheessa äidin hyvinvointi menee lapsen hyvinvoinnin edelle, vai meneekö se koskaan?

Itse imetyksen kanssa ei ole ongelmia, maitoa riittää ja lapsi (nyt 4,5kk) syö hyvin.

Löytyisikö täältä mielipiteitä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juuri siksi ajattelin että täältä saisi suurimman kirjon erilaisia mielipiteitä, joiden pohjalta muodostaa omansa. :D

Se "jokainen tippa on tärkeä" -asenne ei nimittäin auta kun on isoja päätöksiä tehtävänä.

ap

Et taida järin tutea tätä palstaa? Varaudu siihen että kohta puhkeaa taas täysi mellakka, tämä on ns. räjähdysherkkä aihe näillä main...! :-D

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos on äidin elämänlaatuun selvästi vaikuttavasta lääkityksestä kyse, on myös vauvan etujen mukaista että äiti voi hyvin ja on terve. Eli sinun tapauksessasi vierottaisin vauvan ja aloittaisin lääkityksen hyvällä omallatunnolla.

(Ja tämä imetyksen kannattajalta, joka imetti esikoistaan pitkälti toiselle vuodelle; kuopus hylkäsi rinnan siinä n. 8kk iässä).

Vierailija
22/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 8kk lähes kokonaan vielä tissimaidolla,1-2 kertaa saa kiinteää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kamalaa lopetella lähiaikoina. Nimimerkillä itse imetin melkein kaksi vuotta.

Vierailija
24/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä söi aamupuuron tai vellin, päivälliseksi lihasoseen, välipala hedelmä/marjasose, päivällinen lihasose ja vielä iltapuuro!

Vierailija
25/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteluina se, ettei tarvi pestä pulloja, ei mene rahaa korvikkeisiin kun voi suoraan siirtyä tavalliseen maitoon.

Sinun tapauksessasi kuitenkin imettäisin niin kauan kuin itsestäsi hyvältä tuntuu. Lapsesi on jo tärkeimmän saanut, ihan hyvin voit alkaa siirtyä korviikkeeseen ja soseisiin. Kannattaakin ehkä vähitellen, koska ei se imetyksen lopettaminenkaan ihan käden käänteessä käy. Omasta terveydestään täytyy huolehtia!

Vierailija
26/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vauva alkaa saada kiinteää ruokaa ja kiinnostua ympäristöstä, voi olla helppo sauma lopettaa imetys ja alkaa tarjota esim kiinteiden syönnin yhteydessä nokkamukista (ja vaikka tuttipullostakin joskus). Tähän tilaan sinulla voisi nyt mennä sellaiset 3,5kk.

Mutta monethan joutuu lopettamaan imetyksen ihan seinäänkin, mikä voi olla hermoja raastavaa molemmille (äidille täysien rintojen kanssa ja vauvalle, kun rakas tissi hylkää).

Itse imetin esikoista vuoden ja toista 8-9kk, vierottui itse.

Vierailija
27/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää nyt hyvä ihminen määriä jo. Maitoa sen 1-2 krt pikemminkin.

Vierailija
28/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taisi saada 3-4 kertaa/vrk kiinteää tuossa vaiheessa. Piti antaa 6kk jälkeen nopeasti 3kertaa, koska painoa/pituutta ei oikein hyvin tullut rintamaidolla ja yhdellä maistelukerralla.

Vierailija
29/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk:n jälkeen ei enää ole mitään ravinnollista merkitystä eikä vastustuskyvyllistä

Kyllä imetyksellä on sekä ravitsemuksellista että vastustuskyvyllistä (hassu sana) merkitystä ihan niin kauan, kuin se jatkuu.

Ap:n tilanteesta ajattelen, että jos lääkityksen aloittaminen parantaa (oleellisesti) elämänlaatuasi, tai sen aloittamatta jättäminen huonontaa (oleellisesti) elämänlaatuasi, niin on aivan perusteltua lopettaa imetys ja aloittaa lääkitys.

Muutenkin olen sitä mieltä, että imetyksen kesto on jokaisen äidin ja lapsen välinen asia.

Vierailija
30/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oikeasti lapsi alkoi syödä kunnolla kiinteitä vasta 10-11 kk iässä, siihen asti kelpasivat vaihtelevalla menestyksellä ja yleensä huonosti. Viiteen ateriaan päivässä päästiin vasta, kun toiset päikkärit jäivät pois n. vuoden iässä.

Meidän lapsi eli käytännössä lähes pelkällä tissillä sinne 10-11 kk:n ikään, kasvoi kuitenkin hyvin ja hemoglobiinikin pysyi hyvänä. Alle vuoden ikäisen pääasiallinen ravinto on kuitenkin maito (äidinmaito tai korvike) ihan virallistenkin suositustenkin mukaan, joten jos lapsi kasvaa rintamaidolla hyvin, niin kyllä hän 8 kk:n iässä sillä vielä aivan hyvin pärjää. Älä siis hätäile!

Vierailija
31/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketjuhan meni tosi hyvin! Jatkakaa samaan malliin! Ihan ku oltaisiin aikuisia kaikki. :-D

T. se mellakkaa ennustellut pessimisti ;-)

Vierailija
32/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan!

Vierailija
33/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisia päätöksiä kannata muiden (maallikoiden) mielipiteiden perusteella tehdä. Itsekin, kun imetys ei ongelmia tuottanut, tukeuduin paremmin tietävien suosituksiin, eli ns. viralliseen imetyssuositukseen, joka Suomessa kannustaa kuuden kuukauden täysimetykseen ja osittaisimetykseen 1-vuotiaaksi asti. Näin tein, enkä kadu. Jos itse pidät imetyksestä eikä se vaikeuta sun tilaa itsesi mielstä liikaa, niin imetä toki, mutta jos imetys (ja sen lääkityksen viivästyminen) aiheuttaa enemmän negatiivisia kuin positiivisia tuntemuksia, niin miksi ei turvautuisi korvikkeeseen?

Vierailija
34/34 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk

sitten ei periaattessa merkitystä..

mun tyttö 1v1kk edelleen imetän..

kaverini lopettaneet 2vkon jälkeen, olet imettänyt jo hienosti lastasi.. !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi