Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko toistamassa oman äitini "virheen" (lapsen kouluasiaa)

Vierailija
28.01.2011 |

Itse olisin halunnut aikoinani yläasteella valinnaisaineeksi saksan kielen, koska tykkäsin ja pärjäsin englannissa ja ruotsissakin.

Äitini kuitenkin oli sitä vastaan syystä että kolmannen kielen ottaminen mukaan saattaisi alentaa menestystä muissa kielissä ja aineissa. Minua asia harmitti hirveästi silloin ja harmittelin asiaa vielä vuosienkin jälkeen.

Nyt oma neljäsluokkalainen tyttöni haluaisi hirveästi ottaa ensi vuonna A2 kieleksi ranskan.

Minä ehdin laukoa tytölle ihan ne samat perustelut, mitkä äitini silloin laukoi minulle.

Sitten pysähdyin ja tajusin, että historia toistaa itseään..

Mitä mielestänne meidän pitäisi tehdä? Tyttö pärjää koulussa (ka 8,8) ja enkun numero oli 9 ja tyttö tykkää enkusta.

Toisaalta tytön ope on hyvin vaativa ja antaa läksyjä tosi paljon, kokeita on tytöllä ollut tällä lukukaudella joka alkoi 10.1. jo seitsemät, eli mielestäni tosi usein.

Onko ranskan kieli ensi vuonna sitten jo liikaa tuohon vai annanko tytön unelmalle periksi?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi lopettaa. "Valinnaisuus" tarkoittaa sitä, että sitä ei ole pakko ottaa, mutta kun on valittu, on pakollinen kieli. Mutta kannustaisin todellakin valintaan. Varmaankin työmäärä lisääntyy (ei alakoulussa paljoa) ja joku päivä koulu päättyy/alkaa eri aikaan kuin niillä, joilla ei ole kieltä.

Kielipääoma on aika suuri lahja minkä voi lapselleen tarjota. Englanti ei ole vieras kieli vaan oletuksena. Ruotsi..hmm... tarvitaan tietyissä paikoissa (ja pakko opettaa virkamieskieltä ajatellen, vielä vaikka persut olisivat hallituksessa, jos/kun Suomi on kaksikielinen maa) mutta suurin osa ei taida tarvita koskaan, joten ylimääräinen saksa/ranska/venäjä/espanja/tms. on sitä erilaista kielitaitoa josta varmaan tulee suuri kysyntää tulevaisuudessa.

Eli monipuolinen kielitaito > lapsella on suurella tod.näk. paremmat tsäänssit tulevaisuuden työmarkkinoilla, sillä vieraita kieliä osaavia on vähän.

:)

Ja alakoulussa on tietyt asiat helpompi oppia. Tosin ei mikään ole isompanakaan mahdotonta, mutta vaikeampaa ehkä..

(olen alalla, mutta ei liippaa kovin läheltä muuten)

Vierailija
2/30 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa A2 kieli alkaa jo nelosella - mietityttää, pysyvätkö ala-asteen oppimäärät kuitenkin samoina (eli jos alkaa jo nelosella, niin edetään vähän hitaammin?)..

Jos A2 alkaa 4.luokalla on sitä 2h 4.lk:lla, 2h 5. ja 2h 6.luokalla

Jos 5.lk:lla niin 3+3.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin totta kai annat hänen ottaa kakkoskielen.

Vierailija
4/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä se kieli tarttuu paljon helpommin kuin vanhempana. Kai sen voi lopettaa, jos tulee vaikeuksia?

Vierailija
5/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi se, että kokeita on usein, tarkoittaa myös, että kokeissa on suppeampi alue kerralla ja että oikeasti ne ovat siis helpompia kuin harvoin pidettävät laajat kokeet. Eli teidän ope on varmaan vaativat, mutta ei tuo nyt mitään mahdotonta menoa ole.

Yleensä ajatellaan niin päin, että minkä tahansa kielen opiskelu tukee niiden muiden kielten opiskelua. Ei päinvastoin.

Vierailija
6/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma motivaatio on tärkein. Itse kirjoitin laudaturit suomesta, ruotsista, englannista, saksasta ja ranskasta. Koskaan ei tuntunut, että olisi liikaa kieliä tai että joku kieli olisi toisesta kielestä pois.

Vierailija
7/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti ryhmää ei kuitenkaan perusteta, valtaosa A2 kielen valinneista ei koskaan kieltä aloita koska oppilasraja ryhmien perustamiseen on todella korkea.

Vierailija
8/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saksan kielen enkun ja ruotsin lisäksi (eng 10, ru 9) ja olen aina tykännyt kielistä ja pärjännyt niissä, toisin kuin esim. matikassa/kem.fys.

Ruotsin numeroni tipahti 8, mutta se johtui enenmmän hyvin vanhanaikaisesta opettajasta ja ehkä vähän siitä, että uuden kielen opiskelu oli paljon hauskempaa/kiinnostavampaa. 9. lkn kevättodistuksessa numerot olivat eng. 10, ru ja saksa 9. Ja niinpä uskalsin aloittaa lukiossa ranskan kielenkin opinnot. Myöhemmin olen lukenut lisäksi venäjää ja italiaa. Jossain vaiheessa ajattelin jopa filologiaa ja kielenkääntäjän uraa, mutta kielistä on ollut paljon apua monessakin työssäni tarjoilijasta lähtien.

Minulle oli taas huipputärkeää, että sain lukea niitä ja pärjätä niissä, missä olen hyvä. Välillä oli huonompia kausia, mutta niistä jaksoi aina tsempata ylöspäin. Jos tyttäresi vaikuttaa kielipäältä ja uskot, että hän jaksaa lisäksi yhden aineen, niin älä kiellä häntä toteuttamasta toiveitaan.

Vierailija
9/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti ryhmää ei kuitenkaan perusteta, valtaosa A2 kielen valinneista ei koskaan kieltä aloita koska oppilasraja ryhmien perustamiseen on todella korkea.

Ennen tarvittiin 18 oppilast, nykyään vain 12 eli jos parikin rinnakkaisluokkaa niin aika todennäköistä että joku kieliryhmä tulee. Yleisemmät taitaa olla ruotsi ja ranska nykyään.

Vierailija
10/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti!

Noin hyvin menestyvä saa ottaa vielä.

En tiedä mutta itse selvisin yli 9 keskiarvolla lukioon asti, etten tehnyt läksyjä edes juurikaan. Kuuntelin vaan tunneilla, ja tein välkällä tai jo tunneilla ne läksyt. Kokeisiin vähän kertailin edellisenä iltana yläasteella sentään, ala-asteella en sitäkään.

Kielen oppiminen on hyödyksi eikä se ole mielestäni niin vaativaa, jos joku enkku jo sujuu ja numerot on hyviä.

Vierailija
11/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seiskalla tulee sitten sitten ruotsi pakolliseksi vielä siihen lisäksi

Vierailija
12/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä voi hyvinkin päätyä sellaiseen yläkouluun, jossa A2 kielen lukeminen ei ole edes mahdollista. A2-kielellä pääsee helposti haluamaansa yläkouluun, mutta siitä huolimatta voi myös joutua tai hakeutua sellaiseen, jossa sitä ei ole. Silloin se putoaa automaattisesti pois.

Mutta vaikka sitä lukea olisikin pakko, lain mukaan voidaan sen numero aina jättää huoltajan kirjallisesta pyynnöstä mekritsemättä ysiluokan päättötodistukseen. Jos se siis esimerkiksi olisi huono ja painaisi keskiarvoa alas, tms.

Vierailija
13/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni aloitti viime syksynä nelosella ranskan A2-kielenä.

Suurin osa luokasta valitsi ranskan, vain kaksi olisi halunnut ruotsin.

Ihan ehdottomasti jos lapsella vain on haluja niin anna hänelle mahdollisuus opetella ranskaa jo tässä vaiheessa. Teet lapsellesi todella suuren palveluksen!

Vierailija
14/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun kannattaa muistuttaa, että alkava kieli vaatii paljon töitä, mutta kannusta häntä tekemään omat päätöksensä. Ei työntekoa pidä pelätäkään, pitää vaan olla valmis siihen.

Minä jätin yläasteella ranskan valitsematta juuri siitä syystä, että ajattelin sen teettävän liikaa töitä. Otin sen sitten myöhemmin lukiossa, kirjoitin lyhyen ranskan ja vietin vuoden au pairina Ranskassa ja nyt olen pätevä ranskan opettaja. Että ehtii sitä toisaalta myöhemminkin vielä!

Vierailija
15/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois jossei natsaa

katkaise historia nyt!

Vierailija
16/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin annat hänen ottaa lisäksi ranskan.

Se on lapsen etu ja koskee hänen tulevaisuuttaan.

Mielestäni teet väärin jos kiellät tämän mahdollisuuden häneltä. (Anteeksi!)

Vierailija
17/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja seiskalla tulee sitten sitten ruotsi pakolliseksi vielä siihen lisäksi

Jos perussuomalaiset pääsevät hallitukseen, kuten todennäköisesti käy, niin pakkoruotsikin luultavasti poistuu. Eli ap:n ei tarvitse huolehtia 3:n kielen tuomasta rasistuksesta ja tyttö voi täyttää unelmansa, ja kaikki voivat kiittää siitä persuja.

Vierailija
18/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse haluaa sitä niin tokihan lapselle pitää antaa lapselle mahdollisuus. Itse en ainakaan haluaisi lastani piikomaan.

Minä jätin yläasteella ranskan valitsematta juuri siitä syystä, että ajattelin sen teettävän liikaa töitä. Otin sen sitten myöhemmin lukiossa, kirjoitin lyhyen ranskan ja vietin vuoden au pairina Ranskassa ja nyt olen pätevä ranskan opettaja. Että ehtii sitä toisaalta myöhemminkin vielä!

Vierailija
19/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on motivaatiota ja pärjää muutenkin hyvin koulussa, joten miksi estää lasta oppimasta ?

Vierailija
20/30 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannustat lastasi niinkin hyvän ja hyödyllisen kielen opiskeluun!

Toivottavasti ryhmä toteutuu. Oletko ollut yhteydessä muihin vanhempiin? Kuinka moni valitsee ranskan? Yritä lobata ;-D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan