Olenko toistamassa oman äitini "virheen" (lapsen kouluasiaa)
Itse olisin halunnut aikoinani yläasteella valinnaisaineeksi saksan kielen, koska tykkäsin ja pärjäsin englannissa ja ruotsissakin.
Äitini kuitenkin oli sitä vastaan syystä että kolmannen kielen ottaminen mukaan saattaisi alentaa menestystä muissa kielissä ja aineissa. Minua asia harmitti hirveästi silloin ja harmittelin asiaa vielä vuosienkin jälkeen.
Nyt oma neljäsluokkalainen tyttöni haluaisi hirveästi ottaa ensi vuonna A2 kieleksi ranskan.
Minä ehdin laukoa tytölle ihan ne samat perustelut, mitkä äitini silloin laukoi minulle.
Sitten pysähdyin ja tajusin, että historia toistaa itseään..
Mitä mielestänne meidän pitäisi tehdä? Tyttö pärjää koulussa (ka 8,8) ja enkun numero oli 9 ja tyttö tykkää enkusta.
Toisaalta tytön ope on hyvin vaativa ja antaa läksyjä tosi paljon, kokeita on tytöllä ollut tällä lukukaudella joka alkoi 10.1. jo seitsemät, eli mielestäni tosi usein.
Onko ranskan kieli ensi vuonna sitten jo liikaa tuohon vai annanko tytön unelmalle periksi?
Kommentit (30)
Nyt voisi kysyä kumpi tässä tapauksessa on viisaampi; muna vai kana :-))
t. äiti joka itse on lukenut lyhyen ranskan ja jonka lapsi lukee nyt ranskaa A2-kielenä. Lapsi tykkää ;-)
ps. ranskasta on paaaaljon enemmän hyötyä ja iloa kuin pakkoruotsista. sori, oli ihan pakko.
Ei todellakaan ole liikaa, varmasti selvittää tuon ylimääräisen kielen ongelmitta koska on hyvä kielissä ja motivoitunut!
Itse kielten opettajana ihmettelen kyllä tuota kokeiden määrää. En ole alakoulun puolella pitänyt tammikuun aikana vielä yhtään koetta ja yläkoulussa oli tällä viikolla ensimmäiset.
Espoossa A2 kieli alkaa jo nelosella - mietityttää, pysyvätkö ala-asteen oppimäärät kuitenkin samoina (eli jos alkaa jo nelosella, niin edetään vähän hitaammin?). Meillä ei tuo toinen pitkä kieli ole ainakaan tuonut mitään vaikeuksia, päinvastoin, saksa on ollut tytöstäni tosi kivaa (eikä tosiaankaan ole huonontanut muuta koulumenestystä, hassu ajatuskin).
Mutta tosiaan ajateltiin miehen kanssa, että loppukädessä tyttö sen päättää sen jälkeen kun hänelle on muistuteltu ne faktat, eli koulua on viikossa kolme tuntia enemmän ja että läksyjen ja kokeiden määrä ei ainakaan vähene. Jos haluaa ranskan näillä faktoilla ottaa niin hyvä juttu, siitä vaan, me ollaan mukana =)
Tosin läksyissä en osaa auttaa, paitsi jos alusta asti olen mukana niin opin ranskan itsekin =))
t. ap
kannustat lasta ottamaan kolmannen vieraan kielen. Meillä poika on nyt kolmasluokkalainen ja haluan (vaikka puolipakolla:P) innostaa poikaa valitsemaan lisäkielen, meillä se on saksa. Onneksi on itsekin innostunut ja koulu menee muutenkin hyvin.
Perusteluista vahvin: olen itse yläasteen aineenope, ja olen nähnyt kuinka paljon parempitasoisia ja rauhallesempia pitkän kielen lukijoiden luokat ovat! Aniharvoin näillä luokilla on niitä pahimpia häiriköitä tai muuten hankalaa oppilasainesta.
Itse ainakin haluan turvata lapselleni parhaan mahdollisen oppimisympäristön, ja pitkän kielen (viimeistään yläasteella) muodostettavat luokat takaavat sen.
Saman olen huomannut ihan vaan äitinä. 9-luokkalaisella tytöllä saksa lisäkielenä ja luokka on tuon koulun rauhallisin ja tietyllä tavalla fiksuin, suurin osa hakemassa nyt lukioon. Rinnakkaisluokilla lukioon suuntautuvien määrä on opa vain 20%.
Meillä myös kuudesluokkalainen, jolla lisäkielenä ranska. Vuorotellen on ollut ranska ja enkku kymppejä eli ei ainakaan ongelmia ole tullut.
Kyllä mä kannustan kieltä lukemaan. Jos tulee suuria vaikeuksia eikä pärjää, meillä olisi saanut ainakin alakoulussa sen lopettaa rehtorin suostumuksella.
vain englannissa, mutta halusi välttämättä toisen kielen. Itse mietin, että yläasteella tulee vielä ruotsikin ja kolme vierasta kieltä on kyllä aika paljon. Moni oppilas haluaisi luopua ylimääräisestä kielestä myöhemmin, mutta ei se ihan yksinkertaista ole. Ylimääräinen kieli lisää viikkotuntejakin ja oma lapseni on jo nyt välillä ihan väsynyt kouluun. Mutta en jyrää, lapsi saa päättää, mutta saa sitten kielensä opiskellakin (siis tietysti autan tarvittaessa, mutta marina on kielletty). Nyt toivon, että hakijoita on niin vähän, ettei ryhmää edes muodostu :)
Kai sen voi lopettaa jos osottautuu liian hankalaksi?
Kai sen voi lopettaa jos osottautuu liian hankalaksi?
Ryhmät muodostetaan ja opet palkataan sen mukaan. Aika usein pienissä kouluissa ryhmä on juuri ja juuri sen kokoinen, että koko kieltä aletaan opettaa. Vain erittäin painavista syistä noista kielistä annetaan luopua.
kannustat lasta ottamaan kolmannen vieraan kielen. Meillä poika on nyt kolmasluokkalainen ja haluan (vaikka puolipakolla:P) innostaa poikaa valitsemaan lisäkielen, meillä se on saksa. Onneksi on itsekin innostunut ja koulu menee muutenkin hyvin.
Perusteluista vahvin: olen itse yläasteen aineenope, ja olen nähnyt kuinka paljon parempitasoisia ja rauhallesempia pitkän kielen lukijoiden luokat ovat! Aniharvoin näillä luokilla on niitä pahimpia häiriköitä tai muuten hankalaa oppilasainesta.
Itse ainakin haluan turvata lapselleni parhaan mahdollisen oppimisympäristön, ja pitkän kielen (viimeistään yläasteella) muodostettavat luokat takaavat sen.