Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miehen alkoholinkäyttö

Vierailija
28.01.2011 |

saa minut aivan hulluuden partaalle.

Lupasi joulukuun ja vuodenvaihteen läträystalkoiden (1-2 pulloa viiniä / päivä) vähentää. Kolme päivää kesti, sitten taas vetäisi eilen kaksi pulloa viiniä.

Kumman pitäisi muuttua, minun joka asiasta valittaa vai miehen?

Muuta vikaa hänestä vaikea löytää, mutta tuohan tämä johdannaisongelmia kosolti. Paha suustaan on humalaspäissään, mutta yhdestä viinipullosta ei enää edes humallu = ei ole humalassa useinkaan vaikka juo noin paljon.

Apua!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miksei kestä arkea ilman viinaa?

Oma mies oli menossa tuohon pisteeseen: työ sujui, ei juuri muuta vikaa, mutta jotain alkopitoista oli joka ilta saatava. Itsellä kokemusta alkoholisteista lähipiirissä, joten ei auttanut kuin ilmoittaa, että jos ei kestä perhettään ilman viinaa, on parempi asua yksin. Hänen siis. Onhan tuo aika loukkaavaa, ettei perhettään selvin päin jaksa.

Oma mies ryyppää enää tosi harvoin ja nekin kerrat sovitaan etukäteen eikä silloin ei makkariin ole asiaa.

Vierailija
2/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhettään selvin päin, vaan ihan jostain muusta

se on your way tai high way

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja todella vaikea asia on mullekin, en tiedä mitä tehdä...

Vierailija
4/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tilanteessa (pienet lapset) selvitin miehelleni. Kato mä vähän kärjistin.

Perheellinen alkoholisti on sitten perheetön alkoholisti, jatkakoon ryyppäämistä itsekseen. Ymmärsitkö nyt pointtini?

Ilmeisesti mieheni ei ole täysrappiolla vielä, kun toistaiseksi valitsi perheellisyyden jatkuvan ryypiskelyn sijaan. Näin tällä hetkellä, tiedä sitten tulevasta.

Vierailija
5/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vittumainen ja kiree

Vierailija
6/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samansuuntainen miehinen malli. Kotona ollessa "tissutellaan", hyvin sivistyneesti tietenkin ;) vaikka selvin päin kuunnellen tuskallista sössötystä ja huonoa huumoria.

Se miksi mies ei kestä kotona selvinpäin johtuu minusta, kun aina valitan kaikesta. Esim. vaadin olemaan kotona, osallistumaan lastenhoitoon jne. Hän pystyisi kuulemma olemaan ilman viinaa jos saisi harrastaa rajattomasti = joka ilta tai jos joka ilta olisi tarjolla intohimoista seksiä. Näiden korvike on viini.

Näin hän asian kokee.

t ap

vai miksei kestä arkea ilman viinaa? Oma mies oli menossa tuohon pisteeseen: työ sujui, ei juuri muuta vikaa, mutta jotain alkopitoista oli joka ilta saatava. Itsellä kokemusta alkoholisteista lähipiirissä, joten ei auttanut kuin ilmoittaa, että jos ei kestä perhettään ilman viinaa, on parempi asua yksin. Hänen siis. Onhan tuo aika loukkaavaa, ettei perhettään selvin päin jaksa. Oma mies ryyppää enää tosi harvoin ja nekin kerrat sovitaan etukäteen eikä silloin ei makkariin ole asiaa.

Vierailija
7/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi asiaan. Miestä et voi sinä muuttaa.

Miehen pitäisi muuttua mutta se onnistuu vain, jos hän itse haluaa muutosta. Ja usein alkoholisti ei halua muutosta eikä miellä, että hänen pitäisi jotenkin muuttua.

Älä auta juomista millään tavalla. Älä käy ostamassa hänelle juomia vaikka kävisit kaupassa. Jos hän juomisen takia joutuu ongelmiin, älä ratko niitä hänen puolestaan. Jos teillä peruuntuu joku meno juomisen takia, älä peittele asiaa, se vain helpottaa miehen juomista jatkossakin. Jos piti mennä sukulaisten luo lauantaina ja se joudutaan perumaan miehen krapulan/humala takia, sano sukulaisille asia ihan suoraan niin kuin se on. Älä peittele juomista ystäviltä ja tuttavilta.

Itsellesi voit hakea apua Al anonin tapaamisista. Sieltä saat vertaistukea samassa tilanteessa olevilta.

VOimia!

t. yksi läheisen alkoholismista pitkään kärsinyt

Vierailija
8/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan sitä nyt kunnon työssäkäyvä perheenäiti 3 lapsen lisäksi yhtä kännäävää aikuista pitää jaksaa paapoa ja sietää. Sori, ei osunut, hauskaa viikonloppua sinulle rakas ystävä.

Vierailija
9/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvelinkin. Anteeksi, mutta mies ei ole ihan kypsä vielä perhe-elämään, jos ei jaksa omia lapsia hoitaa, vaan omat tarpeet menevät edelle. Se on harmi ja iso ongelma on teillä selvitettävänä. Eli kyllä sitä muutakin vikaa mielestäni on, että ei ole kypsä isäksi. Aika iso vika ja kai valitettavasti aika yleistä?

Sun pitää nyt selvittää paljonko itse siedät, mutta voi olla, että joudut olemaan aika "kova" ja ehkä silti elämään jopa yksin lastesi kanssa. Tai sitten siedät epäkypsää miestä.

Ehkä hetkellinen ero herättää miehen haluamaan muutosta?

Vierailija
10/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa juomat itse.

Mutta autan kyllä juomista hoitamalla lapset vaikka hän olisi humalassa / krapulassa. Hyvinhän hän on pärjäillyt kun huolehtii "vain" itsestään ja työssäkäymisestä.

Usein sukulaiset ei mitään kysykään (arvaavat?), ystäville laitan miehen itse selittämään.

Nämä konstit eivät ole vähentäneet juomista, lisänneet vain, koska hän ostaa itse juomat niin ostaa enemmän kuin minä.

Kiitos tuesta, varmaan tuo vertaistuki voisi auttaa. Pieni paikkakunta = mut tunnetaan... en tiedä osaisinko olla kovin "avoin" ryhmässä?

Sinä voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi asiaan. Miestä et voi sinä muuttaa. Miehen pitäisi muuttua mutta se onnistuu vain, jos hän itse haluaa muutosta. Ja usein alkoholisti ei halua muutosta eikä miellä, että hänen pitäisi jotenkin muuttua. Älä auta juomista millään tavalla. Älä käy ostamassa hänelle juomia vaikka kävisit kaupassa. Jos hän juomisen takia joutuu ongelmiin, älä ratko niitä hänen puolestaan. Jos teillä peruuntuu joku meno juomisen takia, älä peittele asiaa, se vain helpottaa miehen juomista jatkossakin. Jos piti mennä sukulaisten luo lauantaina ja se joudutaan perumaan miehen krapulan/humala takia, sano sukulaisille asia ihan suoraan niin kuin se on. Älä peittele juomista ystäviltä ja tuttavilta. Itsellesi voit hakea apua Al anonin tapaamisista. Sieltä saat vertaistukea samassa tilanteessa olevilta. VOimia! t. yksi läheisen alkoholismista pitkään kärsinyt

Vierailija
11/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkellinen ero miehen herättelemiseksi on mielestäni jotenkin väärin lapsia kohtaan, tai siis ajatuksena on että jos tiemme eroavat niin sitten ne eroavat... En tiedä.

En haluaisi luovuttaa. Haluaisin että mies ei joisi, mutta usko hiipuu pikku hiljaa, asiasta puhuttu siis noin puolitoista vuotta, enemmän tai vähemmän.

Tuo että on aika yleistä on totta, sehän ei minun asemaani paranna yhtään (muutkin sitä ja tätä). Mies on mielestään ihan kunnon mies (toki onkin periaatteessa) kun ei lyö eikä petä. Muu on minun epärealistisia odotuksiani, turhaa tasa-arvohöpinää, skitsoa valittamista jne.

Olen pulassa, koska en usko että voin olla onnellinen juopon rinnalla. En varmaan yksikään olisi onnellinen, saatikka yksinhuoltajana, jollaiseksi kyllä toisinaan itseni tunnenkin (sillä erotuksella että rahat ovat vielä riittäneet kohtuullisesti).

Kiitos mielipiteistänne.

arvelinkin. Anteeksi, mutta mies ei ole ihan kypsä vielä perhe-elämään, jos ei jaksa omia lapsia hoitaa, vaan omat tarpeet menevät edelle. Se on harmi ja iso ongelma on teillä selvitettävänä. Eli kyllä sitä muutakin vikaa mielestäni on, että ei ole kypsä isäksi. Aika iso vika ja kai valitettavasti aika yleistä? Sun pitää nyt selvittää paljonko itse siedät, mutta voi olla, että joudut olemaan aika "kova" ja ehkä silti elämään jopa yksin lastesi kanssa. Tai sitten siedät epäkypsää miestä. Ehkä hetkellinen ero herättää miehen haluamaan muutosta?

Vierailija
12/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun asemasi äitinä korostuu entisestään, jos mies ei ole lapsille turvallinen isä. Vaikka ei olisi kovassa humalassa, niin kyllä lapset vaistoavat, että jotain on pielessä ja tilanne vaikuttaa heihinkin.

Itse aika herkästi tuossa tilanteessa laittaisin miehelle kaksi vaihtoehtoa, joko katkaisuun ja hoitoon tai sitten avioero. Alkoholistin läheisen osa on niin rankka, että en yksinkertaisesta jaksaisi asua samaa taloutta ja katsoa juomista.

t. se sama läheisen juomisesta kärsinyt

ostaa juomat itse. Mutta autan kyllä juomista hoitamalla lapset vaikka hän olisi humalassa / krapulassa. Hyvinhän hän on pärjäillyt kun huolehtii "vain" itsestään ja työssäkäymisestä. Usein sukulaiset ei mitään kysykään (arvaavat?), ystäville laitan miehen itse selittämään. Nämä konstit eivät ole vähentäneet juomista, lisänneet vain, koska hän ostaa itse juomat niin ostaa enemmän kuin minä. Kiitos tuesta, varmaan tuo vertaistuki voisi auttaa. Pieni paikkakunta = mut tunnetaan... en tiedä osaisinko olla kovin "avoin" ryhmässä?

Sinä voit muuttaa vain omaa suhtautumistasi asiaan. Miestä et voi sinä muuttaa. Miehen pitäisi muuttua mutta se onnistuu vain, jos hän itse haluaa muutosta. Ja usein alkoholisti ei halua muutosta eikä miellä, että hänen pitäisi jotenkin muuttua. Älä auta juomista millään tavalla. Älä käy ostamassa hänelle juomia vaikka kävisit kaupassa. Jos hän juomisen takia joutuu ongelmiin, älä ratko niitä hänen puolestaan. Jos teillä peruuntuu joku meno juomisen takia, älä peittele asiaa, se vain helpottaa miehen juomista jatkossakin. Jos piti mennä sukulaisten luo lauantaina ja se joudutaan perumaan miehen krapulan/humala takia, sano sukulaisille asia ihan suoraan niin kuin se on. Älä peittele juomista ystäviltä ja tuttavilta. Itsellesi voit hakea apua Al anonin tapaamisista. Sieltä saat vertaistukea samassa tilanteessa olevilta. VOimia! t. yksi läheisen alkoholismista pitkään kärsinyt

Vierailija
13/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näissä juomistapauksissa olisi aina paras toimia mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, mikä nyt on varmaan teidän kohdalla jo myöhäistä. :/

Itse sanoin miehelleni kun hänelle alkoi olut maistua joka ilta, eikä muuta perustetta ollut kuin että "se nyt on niin hyvää", etten eio katsoa isäni toisintoa omassa kotonani. Isälläni juominen alkoi yhdestä iltakaljasta ja määrät kasvoi aina vaan, nykyään ne on yksi kossupullo illassa. Mies tietää muutenkin rankasta lapsuudestani ja tajusi ekasta kerrasta ettei juominen, tissuttelukaan, sovi jos meinaa minun kanssa elää. Viikonloppuisin sitten saattaa ottaa muutamat, mutta tosi harvoin humalaan asti.

Jos mies todella rakastaa perhettään, hänen olisi tajuttava itse tehdä muutos. Mutta ilmeisesti hän on jo alkoholisoitunut, eikä asiaan auta muu kuin oma tahto ja joku vertaistukiryhmä.

Voimia!

Vierailija
14/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso ja hyväksytty rooli suomalaisilla. Itse olen yrittänyt sietää vastaavaa käytöstä juuri lasten ja rahan takia ja pelottaa hoitaa ero ihan konkreettisesti. Mitä muut sanovat, miehen sukulaiset varsinkin, jos jätän "hyvän" miehen. Kuten tuo yksi tuolla yllä antaa ymmärtää, onhan se nyt vit-maista, jos ei kännikalaa jaksa. Miesressut tosiaan.

Olen vaan itse muuttunut vuosien varrella oikeasti v-mäiseksi ja hermoheikoksi ja kun nyt isommat lapset tätä jo kommentoivat, huomaan, että reilumpaa olisi kuitenkin asua erillään. Pohdin asiaa lähes päivittäin nyt, kun mietin mitä vahinkoa tämä ns. parisuhteemme lapsille aiheuttaa.

Raskasta ja ankeaa on.

Vierailija
15/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten monet perustelevat juopon sietämistä lasten edulla. Itse kasvoin perheessä jossa isä joi kuin sieni mutta äiti ei edes harkinnut isän jättämistä vaikka me lapset sitä ihan oikeasti aina toivottiin. Elämä oli aika kurjaa kun juoppo isä terrorisoi kotona ja aina piti olla varpaillaan.

Lähipiirissä on sitten yh-äitien kasvattamia kavereita, joiden äidit on potkaisseet juopon miehen pellolle melko äkkiä. Moni tuntuu olevan paljon tasapainoisempi ja tyytyväisempi omaan lapsuuteensa kuin minä tulen koskaan olemaan. Miehenikin kuuluu näihin ja kuvailee aina lapsuuttaan tosi onnellisena eikä tuntunut kaipaavan juoppoa isää mihinkään. Mitä sillä juopolla isällä tekeekään jos ei hän lapsien kanssa halua olla ja itse en ainakaan lapsena/nuorena halunnut ollakaan viinaltahaisevan isän lähellä.

Vierailija
16/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäkin mietityttää kovasti tulevaisuus. Jossain vaiheessahan miehen terveys pettää, jos ei muuta juomatapojaan. Ja sitten on se että meneekö henkinen terveys, fyysinen terveys vai molemmat ja missä järjestyksessä.

Lapset on meillä sen verran pieniä että eivät ymmärrä asiaa täysin. Tietävät kyllä että meillä on riitaa tästä, mies on auliisti kertonut heille että äiti on vihainen koska ÄIDIN mielestä juon liikaa viiniä... Ja jos äiti ei valittaisi siitä kaikki olisi hyvin.

Saas nähdä miten lapset myöhemmin isänsä käytöksen mieltävät, hyväksyvätkö, häpeävätkö, moittivatko, huolehtivatko? En tiedä.

Kunpa vain voisi herätä joku aamu, ja todeta että koko asia oli pahaa unta.

t ap

iso ja hyväksytty rooli suomalaisilla. Itse olen yrittänyt sietää vastaavaa käytöstä juuri lasten ja rahan takia ja pelottaa hoitaa ero ihan konkreettisesti. Mitä muut sanovat, miehen sukulaiset varsinkin, jos jätän "hyvän" miehen. Kuten tuo yksi tuolla yllä antaa ymmärtää, onhan se nyt vit-maista, jos ei kännikalaa jaksa. Miesressut tosiaan. Olen vaan itse muuttunut vuosien varrella oikeasti v-mäiseksi ja hermoheikoksi ja kun nyt isommat lapset tätä jo kommentoivat, huomaan, että reilumpaa olisi kuitenkin asua erillään. Pohdin asiaa lähes päivittäin nyt, kun mietin mitä vahinkoa tämä ns. parisuhteemme lapsille aiheuttaa. Raskasta ja ankeaa on.

Vierailija
17/17 |
28.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ehkä kliseistä sanoa miestäsi kuvauksesi perusteella narsistiksi, mutta ainakin itsehyväiseltä vaikuttaa. Alkoholismista kielii liian juomisen kieltäminen (se, ettei yhdestä pullosta tule humalaan, ei kerro siitä että voi juoda lisää vaan että toleranssi on jo ihan liian suurta!) ja asian vähättely. On huono juttu myös leimata lapsille sinua. Ylipäänsä turvallisimman olon lapsille luo, jos vanhemmat eivät mollaa toisiaan. Lapset ovat siinä suhteessa puolueettomassa asemassa että molemmat ovat heidän vanhempiaan, kumpaakaan vastaan ei saisi kääntää.

Mutta kyllä lapset vanhemmiten tajuavat mikä on homman nimi.

Sen verran tuosta kunnon krakaamisesta, että niin ei välttämättä käy. Toki yleiskunto huononee yms. mutta mies saattaa ihan hyvin pystyä pitämään ns. kulissia yllä ainakin töissä. Tunnen miehiä jotka ryyppäävät runsaasti heti töistä päästyään, mutta silti töissä käyvät ja siksi ulkopuolisten onkin vaikea uskoa jos saavat tietää alkoholiongelmasta. Ongelman läväyttäminen julkiseksi on ehkä kiusallista, mutta myös parasta mitä alkoholistille voi tapahtua. Ehkä miehesi on kuultava joltakin muulta kuin sinulta, että hän juo liikaa. Ehkä omat kaverit, sisarukset, vanhemmat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi