Vituttaa kun toiset saa lapsia hoitoon ja yökylään. >:(
Joo, olen kateellinen, ihan oikeasti. Meillä ei miehen kanssa ole ollut 10 vuoteen yhtään kahdenkeskistä iltaa/yötä/päivää. Jos oikein kauniisti pyydetään niin 2-3 tuntia saa lapset olla mummolassa, tosin saatesanoina on "älkää sitten viipykö/ei kai teillä kauaa mene". Ja isovanhemmat on kuitenkin noin 55-vuotiaita terveitä ihmisiä, sen puolesta voisivat hoitaa, mutta eivät halua.
Pitäisi hankkia joku luotettava ulkopuolinen lapsenvahti, mutta jotenkin on liian iso kynnys siihen, mielummin tässä sitkutellaan.
Sitten toiset vie parikuisia vauvoja hoitoon, että saavat siippansa kanssa laatuaikaa... Hohhoijaa.
Kommentit (88)
saamistanne vinkeistä huolimatta, niin..
1. käykää ainakin viettämässä aikaa ystävienne kanssa vuorotellen.
2. antakaa toistenne nukkua vuorotellen aamulla pitkään.
3. viettäkää parisuhdeaikaa iltaisin. Päättäkää ja sopikaa, että tänään kun saadaan lapset nukkumaan, tehdään hyvää iltapalaa, sytytetään kynttilät, ei avata telkkaria vaan jutellaan ja hierotaan toisiamme jne. Helposti sitä vaan iltaisin heittäytyy sohvalle ja avaa tv:n.
Sulla ei varmaan oo paljoo ystäviäkään kun kuulostat noin empaattiselta ja mukavalta ihmiseltä? Sulle ei varmaan kukaan uskalla puhua omista ongelmistaan...
että minä saan lapseni hoitoon.?? elämä on täynnä valintoja ja minä olen valinnut sen että pyydän sitä tuntematontakin lapsenvahtia, jos oikeasti haluan omaa aikaa (yleensä ei arvitse kun on sukulaisia)
Isovanhemmilla ei ole mitään pakkoa hoitaa lapsianne, vaan nyt on heidän vuoro nauttia elämästään kun omat lapsen on jo aikuisia.
itse vuorostaan olla valmiita auttamaan. Odotetaan apua, mutta ei anneta sitä.
Itse kävin hoitamassa 'ystäväni' lapsia aina silloin tällöin, mutta lopulta minulle tuli tunne, että olen lastenhoitokone, jota pyydetään, kun tarvitaan. Minun lapsiani ei ole koskaan hoitanut tai jos olisi apua tarvinnut, ei ikinä ole ollut aikaa.
Tuli sellainen tunne, että ystävä ajatteli auttamisen kuuluvan minulle, koska hänen mukaansa elämäntilanteeni oli helpompi kuin hänen ja siitä ei hirvittävää vaivaa ollut viettää hetken aikaa hänen lapsiensa kanssa.
Mukavia lapsia, mutta kun eivät ole omia ja paikka ei ole oma koti, on se raskasta!
Tarjoa itse apua. Ehdota esim. että jos sinä tekisit viikkosiivouksen/ leipoisit/ kävisit tekemässä viikon lumityöt jne. heille, tulisivatko vuorostaan teidän lapsia hoitamaan joksikin päiväksi.
Meillä vanhemmat auttavat ja me autamme heitä. Melko tasapuolisesti menevät auttamiset. On ilo ottaa apua vastaan, kun on itsekin sitä antanut.
Täällä ei saa juuri koskaan MLL:nkään hoitajia. Niitä on ensinnäkin todella vähän ja ne vähät ovat yleensä nuoria, joita ei kiinnosta käyttää viikonloppuiltojaan lapsenvahtihommissa. Arki-iltaisin saisi, mutta sekin kauhean pitkällä varoitusajalla. Naapurikunnasta olen joskus onnistunut saamaan hoitajan, mutta hän oli autoton ja piti maksaa taksi kotiin (25 euroa).
Ymmärrättekö te lainkaan miten paljon maksaa palkata jotain muuta kautta hoitaja? Jos olet työnantajan ominaisuudessa, joudut maksamaan palkan lisäksi paljon muitakin maksuja. Mistään kaupan ilmoitustaululta tai netistä en todellakaan uskaltaisi ottaa yhtäkään hoitajaa, koska niiden taustoista ei ole minkäänlaisia takeita.
maksetaanhan sitä päivähoidostakin, miksi ei siis satunnaisesta ilta- ja viikonloppuhoidosta? Pätevän ammatti-ihmisen saa, jos maksaa, niinhän se on joka alalla. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmana hoitajan löytyminen, koska olemme tehneet selväksi, että hän on meille työntekijä kaikkine vakuutuksineen ja veroineen.
Mukavaa ja vaivatonta toistenkin lapset yökylässä, vaikka yh olenkin. Ei kauankaan aikaa, kun 7 lasta makasi siskonpedissä olohuoneessa muumeja katsellen. Tosin 3 niistä omaa.
Ne opettajat osaa ehdottaa jo heti kättelyssä keitä voivat suositella.
Ei tietenkään ketään ventovierasta yhtäkkiä voi pitkäksi aikaa jättää.
Alkuun just haastattelet hoitajia ja kun löydät hyvän hoitajan niin pikkuhiljaa voi jättää jo pidemmäksi aikaa.
Kun itse olin ammattikoulussa (leipuri-kondiittori-linjalla) niin meille ainakin soitettiin joistakin yrityksistä että tarvisisivat keikkatyöläisiä. Opettajat sitten kysyivät joiltakin että kiinnostaisko.
Lähimmän sosiaali- ja terveysalan opiston rehtoriin tai oppilaanohjaajaan yhteys ja ilmoitus lastenvahtikeikoista. Pyydät heitä ilmoittamaan lasten ja nuorten koulutusohjelman opiskelijoille. Sitten haastattelette "hakijat". Moni tekee mielellään keikkaa, eivätkä ota isoa summaa. Luotettavia, koulutusta on, aitoa intoa lastenhoitoon on, ensiaputaidot kunnossa jne. Kannattaa aivan ehdottomasti!!!
Mua alkaa jo oikeesti ärsyttää ihmisset jotka sanoo ettei ole hoitajaa.
Ei kai sitä hoitajaa ole jos ei koskaan ole tehnyt mitään sen asian eteen.
Meillä kyllä on hoitajia mutta itse olen tehnyt töitä sen eteen.
T:viiden äiti
Ne opettajat osaa ehdottaa jo heti kättelyssä keitä voivat suositella. Ei tietenkään ketään ventovierasta yhtäkkiä voi pitkäksi aikaa jättää. Alkuun just haastattelet hoitajia ja kun löydät hyvän hoitajan niin pikkuhiljaa voi jättää jo pidemmäksi aikaa. Kun itse olin ammattikoulussa (leipuri-kondiittori-linjalla) niin meille ainakin soitettiin joistakin yrityksistä että tarvisisivat keikkatyöläisiä. Opettajat sitten kysyivät joiltakin että kiinnostaisko.
Lähimmän sosiaali- ja terveysalan opiston rehtoriin tai oppilaanohjaajaan yhteys ja ilmoitus lastenvahtikeikoista. Pyydät heitä ilmoittamaan lasten ja nuorten koulutusohjelman opiskelijoille. Sitten haastattelette "hakijat". Moni tekee mielellään keikkaa, eivätkä ota isoa summaa. Luotettavia, koulutusta on, aitoa intoa lastenhoitoon on, ensiaputaidot kunnossa jne. Kannattaa aivan ehdottomasti!!!
Mua alkaa jo oikeesti ärsyttää ihmisset jotka sanoo ettei ole hoitajaa. Ei kai sitä hoitajaa ole jos ei koskaan ole tehnyt mitään sen asian eteen. Meillä kyllä on hoitajia mutta itse olen tehnyt töitä sen eteen. T:viiden äiti
Muutama oppilaitos on jo ilmoittanut, että opettajat voivat periä maksun siitä, että etsivät hoitajia perheisiin. Ei se kuulu työtehtäviin eli sitä ei tarvitse tehdä.
sen sijaan näille "oma vikasi"- tyypeille toivon kaktuksen töttöttämään ahteriin.
Meillä ei olisi missään tapauksessa mahdollista maksaa lapsenhoidosta. Täällä maalla ei ole mll-hoitajia, ennen oli mutta se kaatui mahdottomuuteensa; pitkiin matkoihin ja kysynnän vähyyteen, koska täällä vielä aika paljon suku tapaa auttaa.
Meillä ei kuitenkaan niin ole. Ja minulta on vaatinut sekä paljon työtä että hyvää tuuria, että olen voinut luoda edes hyvin suppean verkoston, jossa lastenhoitoapua annetaan puolin ja toisin. Lisäksi yhdistellään isompien lasten kerhokyytejä, yms.
Minulle tällaisen järjestelmän järjestäminen on ollut tosi haastava ja pitkällinen prosessi, puhutaan jopa vuosista. olen ollut todella aktiivinen ja aina ensimmäisenä ottanut muiden lapsia hoitoon, tarjoutunut aina auttamaan, puhunut asiasta perhekahviloissa ja seurakunnan avoimissa kerhoissa, jne. Mulla sentään on sellainen luonne, että tällainen mulle sopii. Tuskin ihan kaikille on luontevaa.
Joten jos sukulaiset ei auta, ei ole valmiina samassa elämäntilanteessa olevia kavereita joiden kanssa voi luoda yya-sopimusta, eikä ole rahaa palkata ammattilaista, niin keinot on loppu. Näin se on.
et meillä on kummatkin mummot terveitä ja "nuoria" mutta...lapseni on heille todella rakas ym. mut autahan kun kysyn että voisiko tulla yöksi niin jopas löytyy vaivaa ym. no me ollaan mieheni kanssa tultu siihen tulokseen että enää ei kysellä vaan käymme eri aikaan eli kumpikin omien kavereitten kanssa ja kaksi aikaa vietämme sittenkun lapsi nukkuu. Itse olen tarjonnut ystävilleni apua ja mielellään otankin toisten lapsia meille kun lapseni saa samalla leikkikaverin mutta mun lastani ei huoli edes isovanhemmat,vaikka on ihan normaali ei vilkas ym. Mutta tämmöstä se on ja sen kanssa on mentävä:)
Kyllä mullakin vituttaa kun naapurin rikas perhe voitti vielä kenosta ison summan. Ja ihan kuule taisin jopa kateellinen olla kun jupisin, että on se saatana kumma kun voittoa ei voi koskaan tulla sellaiselle, joka tarvis.
No, se nyt unohtui äkkiä. Mutta aika tavallista on, että joskus kireällä päällä ja väsyneenä joku asia voi vituttaa, mitä ei itsellä ole ja toisella on. Ja varsinkin esim. ap.n tapauksessa on voinut käydä niin, että tuttavat oikein rehentelevät, että mepä päästään joka kuukausi parisuhdelomalle, voi voi, miksi te ette koskaan pääse, ootsää liian riippuvainen lapsestas.
Tuskin sinäkään aina yhtä auringonpaistetta olet.
se että häntä vituttaa kun muilla on lastenhoitoapua! Miten ihmeessä se on häneltä pois että muilla on apua? Keskittyisi nyt onneton vaan hankkimaan itselleen sitä apua, eikä kadehtisi muita, jäisi energiaa tärkeämpäänkin. Mutta ei, pitää vaan märehtiä kateudessaan ja levätä perseellään. Jos mä en saa, et säkään saa. Loistoasenne, jolla kasvatetaan aktiivisia oman elämänsä käsiinsä ottavia kansalaisia..
sosiaali ja terveysalan oppilaitoksen ilmoitustaululle vois jättää ilmoituksen jos nyt opettajalle asti ei mene sanomaan.
voi oikeesti saada ihan hyvän ja luotettavan hoitajan.
Meillä aivan sama tilanne. Ollaan ulkomaankomennuksella, eivätkä lapset osaa vielä maan kieltä...
Meinaatko että ne vielä oppii sen kielen jos ei ole kymmeneen vuoteen oppinut? Siis kun teillä on aivan sama tilanne kuin ap:lla joka ei ole kymmeneen vuoteen päässyt mihinkään.
ne joiden ei sitä tarvitse tehdä, vaan mummot ja papat hoitavat ilmaiseksi.
Näin se aina on.
muita vastauksia lukematta, ymmärrän hyvin niitä, jotka harmittelevat etteivät isovanhemmat ota lapsia hoitoon tai yökylään.
Joo, tiedän etteivät ole mitään lastenhoitoautomaatteja, mutta ajatelkaapa mistä lapsi jää paitsi! Meillä esim. 4-vuotiaalla on todella läheiset välit mummoon (anoppiini), koska anopilla on aina aikaa tytölle. Pelaa, leikkii, ulkoilee, hoitaa AINA jos minulla on tarve mennä johonkin. Käydään mummolassa usein muutenkin kuin hoitoon viemässä. On aivan ihanaa, että lapsella on mahtava suhde mummon kanssa, kerrassaan ihan parasta katsoa, kun he touhuavat yhdessä kaikenlaista mitä olen itsekin touhuillut pienenä omien mummieni kanssa. :)
Että ei tartte ajatella heti, että kaikki luulevat mummeja lastenhoitoautomaateiksi. Normaalit isovanhemmat ottaa hoitoon, ja yleensä lapsikin/lapsetkin haluaa sinne mennä. Ei se mitään väkisin vääntämistä pitäisi olla kumminkaan puolin. Enkä tarkoita että joka vkloppu pitää hoitoon viedä.
ei siinä silloin hoitajat auta kun lapset ovat kotona kuitenkin. Aika kallista on ottaa muutenkin koko yöksi ja itse mennä hotelliin.
Isovanhemmilla on muut syyt hoitaa lapsia kuin raha. Tuskin ne jotka niin tekevät, kokevat sitä työksi vaan aidosti tahtovat olla lastenlastensa kanssa. Typerää täällä huudella jostain ilmaistyöstä. Kyllä minäkin autan vanhempiani ihan ilmaiseksi, koska tahdon ja mielestäni läheisiä tulee auttaa, en siksi että olisi pakko. He tosin eivät vastavuoroisesti auta minua, mutta siihen on tyytyminen.
yhtään hetkeä että minkä takia nämä muutamat ovat yksinhuoltajia =) Mies lähtenyt lätkimään kun ei ole jaksanut sitä että nainen ei halua ikinä viettää aikaa kaksinkeskin vaan aina lapset mukana. Tämä on sitten helppo verhota sen taakse, että lasten takia ei muka koskaan halua olla miehen kanssa =)
Eiköhän syyt ole syvemmällä... :D
Jos nainen ei halua koskaan viettää kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa niin kyllähän tuohon kyrpiintyisi kuka vaan. Lähtee sitten parempaan seuraan ja sellaisen luo jota seura kiinnostaa =)
Enemmän ihmettelen niitä vanhempia, jotka hoidattavat lapsiaan jossain vanhemmillaan joka ikinen viikonloppu. Meille kyllä jää ihan riittävästi kahdenkeskistä aikaa lasten nukkuessakin.
7
Todella surullista ettet halua viettää aikaa miehesi kanssa kahden =( Ette taida yhdessä ollakaan muun kuin lasten takia, liikaa näitä pareja nähneenä...Miksi et eroa kun et viihdy miehesi kanssa?
Ollaan ulkomaankomennuksella, eivätkä lapset osaa vielä maan kieltä...