Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EN IKINÄ OSTA ASUNTOA: painajainen lapsiperheessä

Vierailija
27.01.2011 |

Kaveriperhe osti asunnon jossa kävi ilmi erilaisia ongelmia muuton jälkeen. Katon rajasta tuulee sisään ja outoja hajuja on lasten huoneissa. Katon rajassa lämpöä on pakkasella ollut 8 astetta, eristeet ovat välikatossa puutteelliset. Lattia on niin kylmä että vauvalla kädet sinertää siellä ryömiessä.

Taloyhtiö ja isännöitsijä ovat niin pihejä, että eivät aio selvittää mitään tarkemmin. Myyjä ei myönnä että olisi itse huomannut asiaa, vaikka tietenkin on. Mistään ei saa apua. Käytännössä kukaan ei voi tehdä asialle mitään, koska taloyhtiö ei kanna vastuutaan sille kuuluvista asioista. Näin sitä kusetetaan kunnon ihmisiä, käytännössä mitään oikeusturvaa ei ole tässä tilanteessa asunnon ostajalla vaikka kuinka väitetään että myyjällä on kahden vuoden vastuu.

Olemme todella järkyttyneitä ja päätimme, että pysymme itse vuokralla loppuun saakka. Olisi kamalaa joutua vastaavaan tilanteeseen: huijaavan asunnonmyyjän uhriksi, ja pelätä koko ajan lasten terveyden puolesta. Kaveri mietti juuri että joutuu laittamaan lapset olohuoneen lattialle nukkumaan, kun tunkkainen haju häiritsee iltaisin unen saamista. Kallis toiveiden koti osoittautui painajaiseksi. Olen niin surullinen heidän puolestaan :(

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion elellä leveästi sitten eläkkeellä kun ei tarvitse asuntolainaa, eikä varsinkaan mitään hölmöjä vuokria maksella.

Vierailija
2/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunkkainen haju saattaa olla merkki kosteusvauriosta :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriperhe osti asunnon jossa kävi ilmi erilaisia ongelmia muuton jälkeen. Katon rajasta tuulee sisään ja outoja hajuja on lasten huoneissa. Katon rajassa lämpöä on pakkasella ollut 8 astetta, eristeet ovat välikatossa puutteelliset. Lattia on niin kylmä että vauvalla kädet sinertää siellä ryömiessä.

Taloyhtiö ja isännöitsijä ovat niin pihejä, että eivät aio selvittää mitään tarkemmin. Myyjä ei myönnä että olisi itse huomannut asiaa, vaikka tietenkin on. Mistään ei saa apua. Käytännössä kukaan ei voi tehdä asialle mitään, koska taloyhtiö ei kanna vastuutaan sille kuuluvista asioista. Näin sitä kusetetaan kunnon ihmisiä, käytännössä mitään oikeusturvaa ei ole tässä tilanteessa asunnon ostajalla vaikka kuinka väitetään että myyjällä on kahden vuoden vastuu.

Olemme todella järkyttyneitä ja päätimme, että pysymme itse vuokralla loppuun saakka. Olisi kamalaa joutua vastaavaan tilanteeseen: huijaavan asunnonmyyjän uhriksi, ja pelätä koko ajan lasten terveyden puolesta. Kaveri mietti juuri että joutuu laittamaan lapset olohuoneen lattialle nukkumaan, kun tunkkainen haju häiritsee iltaisin unen saamista. Kallis toiveiden koti osoittautui painajaiseksi. Olen niin surullinen heidän puolestaan :(

huomaa että katonrajasta tuulee sisään. Niin ja kaupanhan voi purkaa, vie vain asian raastupaan. Siihen ei tarvita isännöitsijää eikä taloyhtiötä.

Vierailija
4/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan niitä homeloukkuja ja vaikka mitä, mutta suurin osa kämpistä on ihan ok.

Vierailija
5/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kumma kun nää vuokralla suht uudessa kerrostalossa tms. asuneet sitten muuttavat johonkin 60-70 luvun rivariyhtiöön esim. ja olettavat että on uuden tasoista.

Vanhemmissa taloissa vetää aina.

Ja viekööt asian yhtiökokokukseen.

Vierailija
6/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannele Rämö, suhtautuu vakavasti ko. asioihin ja ohjaa avun pariin. Tai sitten järjestön nimi oli

Aste (asumisterv.liitto). Googleta. Kyllä apua löytyy, vaikka raskas tilanne tuo on.

Vierailija
7/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion elellä leveästi sitten eläkkeellä kun ei tarvitse asuntolainaa, eikä varsinkaan mitään hölmöjä vuokria maksella.

Onko tuo ainoa mahdollisuus? Minä asun vuokralla ja aion eläkkellä hommata asunnon, ostan tai vuokraan. Näillä näkymin eläkepalkka tulee olemaan joku 3500 euroa.

Vierailija
8/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos on jonkun homeloukun ostaneet. Mutta toi että joku järkyttyy noin paljon kaverin huonosta asuntokaupasta on jo naurettavaa.

Mä en olis varmaan pystynyt asumaan edes vuokralla joskus aikoinani koska kaverin vuokra-asunnossa oli hometta. Eikä sitä ikinä korjattu mun tietääkseni, uusi perhe siihen muutti jossain vaiheesa. Kaverikaan ei kovin nopeesti tilalle uutta vuokraluukkua saanut.

Ehkä mä lakkaan ajamasta autolla, onhan mun pari kaveria ollut autokolarissakin. Se on niin järkyttävää!!

Vierailija
9/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun eivät osaa puoliaan pitää.

Vierailija
10/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierestä. Mitään näistä asioista ei huomannut kaupan teon yhteydessä, se tehtiin kesähelteillä. Kuivaa ja lämmintä oli ollut jo pitkään. Ongelmat paljastuivat vasta viileämmillä ja kosteilla keleillä. En tiedä ovatko olleet yhteydessä Heliin, täytyypä vinkata. Ainakin jotain asumisterveysasiaa olivat selvittäneet. Kaupan purkuun pitäisi tietää mitä korjaaminen maksaa (ja summa pitäisi olla ainakin puolet asunnon hinnasta), mutta sitä ei voi selvittää koska yhtiö ei myönnä ongelmaa ja eivät aio sitä korjata eivätkä tehdä selvityksiä. Asunto ei ole minusta vanha, vasta 1992 rakennettu. Eli kyllä sen olettaisi kuitenkin olevan vielä jotensakin kunnossa.

Ja ehkä on typerää surra ystävän puolesta. Hän ja perheensä on vain minulle/meille kovin tärkeitä ihmisiä.

Vierailija
11/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ap:n kaveri on vaan ihan liian high-maintenance? Ehkäpä asunnonosto on alkanut nyt yllättäen kaduttaa? Runsaslumisen, normaalia selkeästi kylmemmän talven aikana ei liene ihme, että lattiat saattavat olla talvella joskus hieman kylmiä. Myös taloyhtiö saattaa ihan tietoisesti minimoida asuntoihin menevää lämpöä ihan jo kustannussyistä.

Ihmettelen suuresti ettei ostaja ole huomannut ap:n mainitsemia puutteita asunnon esittelyssä. Tai sitten tässä on tehty kärpäsestä härkänen. Eiköhän nuo täsmälleen samat puutteet löydy kaikista tuon taloyhtiön asunnoista....ovatko muut osakkaat valittaneet vai onko ap:n kaveri perheineen ensimmäinen? Tieto löytynee isännöitsijältä tai mahdollisen huoltoyhtiön edustajalta...

Vierailija
12/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty kuntotarkastusta ollenkaan?

Vierailija
13/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa kotivakuutksissa on oikeusturva joka juurikin auttaa viemään asiaa eteenpäin. Vai onko kaverisi niin järkyttynyt ettei osaa pitää puoliaan?

Vierailija
14/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo ap:n mainitsemat ongelmat kuulostavat huolestuttavilta. Missään nimessä huoneilmassa ei kuulu olla ylimääräisiä hajuja. Se EI KOSKAAN MISSÄÄN OLOSUHTEISSA ole normaalia. Tästä tietenkin poisluetaan ruoanlaitosta aiheutuvat käryt, hajusteet tms. Miten vetoisuutta ja kylmyyttä voi mitenkään kesällä havaita? Ostajahan on täysin myyjältä/välittäjältä sekä isännöitsijältä saamiensa tietojen varassa ostotilanteessa, jos ei omaa jotain rakennusalan koulutusta itse. Tosin ei tuollaista hajuongelmaa voi rakennusalan ihminenkään havaita ellei juuri silloin hajua tunnu. Sama vedon/eristepuutteiden kanssa.

Toivottavasti ap ystäväsi asiat järjestyvät. En kyllä osaa mitään muuta sanoa kuin että kannattaa ehkä lähteä omalla kustannuksella selvittämään tilannetta (elleivät ole jo sitä tehneet?)

Vierailija
15/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain syystä lainaus ei tullut mukaan?

Vierailija
16/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunto on rivarissa, joka on rakennettu kallion päälle. Alakerran lattiat on tosi kylmät. Ei täällä viitsi ilman tossuja tai villasukkia talvella olla. En ole mitannut mitä katon rajassa on lämmintä, mutta kyllä täällä vetää ja se on ihan luonnollista.

Tuli mieleen tuosta hajusta, että onko lastulevyä seinät? Niistä lähtee hajua,varsinkin jos on vain 10 vuotta vanha asunto. Tarvii tuulettaa useasti.

Vierailija
17/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerta yhtiössä asuvat. Silloinhan homevauriot menee yhtiön korjattavaksi. Ja ehkei uudet asukkaat koekaan näitä samoja asioita ongelmiksi.

Vierailija
18/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saimme ostettua ihan unelma ok-talon jossa on tilaa ja mahdollisuuksia vaikka kuinka. Iso piha, piha saunaa, etelä-rinne tontti ym. Talon rakennusvuosi -86 eli ei edes mikään kamalan vanha. 150m2. Autotalli ja pihavarasto, liiteri..

Talossa ei ollut mitään akuuttia remonttitarvetta. Edellinen remontti oli tehty -95.

Emme ostaneet välittäjän kautta vaan kaupat teimme keskenämme. Tästä unelmasta maksoimme 130 000€ ja nykyään rahaa jää kuussa paljon enemmän käteen kuin vuokralla asuessa.

Se on tietenkin ihan itsestä kiinni kuinka hyvin haluaa perehtyä ostettavaan kohteeseen.

Vierailija
19/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän asunto on rivarissa, joka on rakennettu kallion päälle. Alakerran lattiat on tosi kylmät. Ei täällä viitsi ilman tossuja tai villasukkia talvella olla. En ole mitannut mitä katon rajassa on lämmintä, mutta kyllä täällä vetää ja se on ihan luonnollista.

Tuli mieleen tuosta hajusta, että onko lastulevyä seinät? Niistä lähtee hajua,varsinkin jos on vain 10 vuotta vanha asunto. Tarvii tuulettaa useasti.

Ei meillä ole kyllä koskaan yhdessäkään kämpässä seinistä hajua lähtenyt vaikka on lastulevyä ollut?! Kyllä se jostain viasta kertoo jos hajuja tuntuu. Lastulevykalusteitakaan tuskin niin paljon myytäisiin, jos niistä kaikista tulisi pahaa ja tunkkaista hajua. Ja toi asuntohan on jo 20 vuotta vanha, eikö ap niin sanonut?

Vierailija
20/53 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap:n ystävä ensiasunnon ostaja ja tietämätön omistusasumisen eri puolista?

Omia kokemuksia:

Asutaan myös kivitalo-rivarissa, rakennettu kalliolle.

Kovimmilla pakkasilla vetoa tuntuu nurkissa ja alakerran lattiat ovat talvisin to-del-la kylmiä, mutta tämä nyt vaan on mielestäni "normaalia" ja kuuluu asiaan kivitalossa, jossa ei lattialämmitystä ole asennettu joka huoneeseen. Varmasti joku rakentamisesta tietämätön tai sitten muuten vaan hienohelmaisempi tyyppi kokisi vikaa olevan esim. eristeissä ja valittaisi kylmyyttä & vetoa ja vaatisi kaupanpurkua.

Ainahan voi asentaa sen lattialämmityksen mikäli isohko sähkölasku on pienempi ongelma kuin sukkien pitäminen tai mattojen ostaminen.

Onko kukaan muu tuossa ap:n ystävän taloyhtiössä valittanut samoista ongelmista? Luulisi että ihan samoja ongelmia olisi muillakin....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi