Todella epäsäännölliset kk:t, e-pillereiden lopetus ja raskaustoive
Hei,
onko täällä muita, joilla on tai on ollut todella epäsäännölliset kuukautiset? Miten raskautumisenne ovat onnistuneet (vai eivätkö mitenkään)?
Kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana, ja olivat alkamisestaan seuraavat 5 vuotta todella epäsäännölliset: heikoimmillaan vain KERRAN tai PARI vuodessa. Aloitin sitten e-pillerit 17-vuotiaana juurikin kuukautisten vuoksi, ja olen syönyt pillereitä nyt yli 6 vuotta.
Tarkoituksena olisi jättää pillerit tässä jonkin ajan sisään pois, mutta olen kuullut kätilötuttavaltani, että itse asiassa heti pillereiden lopettamisen jälkeen monilla olisikin parhaat mahdollisuudet raskautua. En siis ole vielä uskaltanut jättää pois..
Mutta onko täällä ketään, jolla olisi ollut (melkein) yhtä epäsäännölliset kk:t, mutta "korjautuneet" pillereillä? Miten raskautumisyritykset?
Minulla ei siis taustalla PCO:a tai mitään muutakaan varsinaista vikaa (tämänhetkisiä hormonitasojani en tiedä). Teininä kävin läpi jonkinlaisen ortoreksian (anoreksiaksi ei voi lukea), olin välillä alipainoinen (bmi 17), nyt hoikka (bmi 19,5-20).
Kommentit (7)
siis vaihteli jotain 20-50 päivää, kuitenkin tuolla aikahaarukalla aina ilmestyivät. Söin pillereitä 8 v ja kun lopetin ne, tärppäsi toisesta kierrosta (ekassa kierrossa tais olla kerran seksiä, toisessa jo enemmän).
Nyt on kolme vuotta synnytyksestä ja kierto on hieman säännöllisempi, edelleen heittelee jossain 21-28 pv välillä. Hormonaalista ehkäisyä en käyttänyt tässä välissä ollenkaan ja nyt ei meinaa tärpätä :( Eli mulla tärppäsi hyvin pillereiden jälkeen, mutta vaikea tietysti tietää, mistä johtui.
Kokeile heti pillereiden lopettamisen jälkeen seksiä kalenterin kanssa oletetun ovulaation aikoihin. Omia mahdollisuuksiaan voi hyvin yrittää maksimoida harrastamalla seksiä oikeaan aikaan ja säännöllisesti, mutta en sinuna etukäteen vielä stressaisi tuosta asiasta. Hormonitasapainosi on voinut paljon muuttua tuosta 17-vuotiaana olleesta tilanteesta.
Toinen, millä voisit parantaa omia mahdollisuuksiasi, on parin kilon painonnousu. Itselläni kierto on ollut säännöllinen, kun painoindeksi on ollut 21 hujakoilla.
Ja siis en ole mikään asiantuntija, nämä ovat vaan ihan omia musta tuntuu -kokemuksiani.
Mulla oli (on) aika epäsäännölliset kuukautiset ilman e-pillereitä ja sain lääkäriltä Terolut-reseptin. Ne pitivät kuukautiset ihan säännöllisinä vaikka lopetin pillerit, ja tulin raskaaksi n 3 kk jälkeen ehkäisyn lopettamisesta.
Eli kun kuukautiset alkoi 6 kk tauon jälkeen, saatoin vuotaa viikkoja.
Minullakin oli juuri näin, tosin ei nyt viikkoja, mutta pari viikkoa.
Nykyinen mieheni ei oikein ymmärrä tällaisen, vielä mahdollisen ongelman olemassaoloa, luulee vain, että eihän mitään vikaa ole, jos kuukautiset tulevat nyt yhdistelmäpillereiden avulla.
Mä käännyin lääkärin puoleen heti, koska kuukautiset jäi minipillereiden takia kokonaan pois. 3 v meni raskautta yrittäessä.
Minkälaisia hoitoja tarvitsit tullaksesi raskaaksi?
teroja söin söin 6 kk ja sitten primoja myöhemmin 6 kk. Kuukautiskierto saatiin 35-50 pv pituiseksi Primoilla. Tutkittiin mies ja minut. Varsinaisia hedelmöityshoitoja ei vielä aloitettu, koska mies varsinkin suhtautui niihin varovaisesti. Tuttavapiirissä oli perheitä jotka oli käyneet kaikki hoidot läpi, näki kuinka rankkaa se on. Mä sit tulin lopulta ihan "luomusti" raskaaksi, noin hiukan yli vuosi viimeisistä hormoneista.
Eli kuukautiset tuli pahimmillaan 2 kertaa vuodessa, ja yleensä jouduin syömään hormoneja vuodon lopettamiseksi. Eli kun kuukautiset alkoi 6 kk tauon jälkeen, saatoin vuotaa viikkoja. Olin jo yli 35, kun aloimme yrittää lasta. Mä käännyin lääkärin puoleen heti, koska kuukautiset jäi minipillereiden takia kokonaan pois. 3 v meni raskautta yrittäessä.