Nimi suomalais-saksalaiselle vauvalle
Apuva!
Raskaus on edennyt puoleen väliin ja nimikeskustelut on potkaistu käyntiin. Lapsen isä on saksalainen, itse olen suomalainen. Tällä hetkellä asumme vielä noin vuoden verran Suomessa, sitten lähdemme muutamaksi vuodeksi Saksaan ja palaamme Suomeen, kun lapsi menee kouluun. Nimen täytyisi siis toimia kummallakin kielialueella.
Minä rakastan lyhyehköjä nimiä, kuten Ava, Ada, Alva, Eevi yms. Mies puolestaan pitää niitä liian lyhyinä ja haluaisi esim. Adalmiinan, jota hänen puolestaan voisi kutsua Adaksi. Hmm. Itse en allekirjoita tätä ilman mutinoita.
Muutamia rajoituksia (jos joku jaksaa lukea):
- Ei kirjaimia, jotka saksalaiset ääntävät "väärin" eli R, S (sanan alussa)
- ei EI-yhdistelmää, sillä esim. Heidistä tulee "haidi"
- ei pitkiä vokaaleja tai tuplakonsonantteja, sillä saksalaiset ääntävät ne väärin (siksi esim. Ava eikä Aava)
- mielellään ei alkuun t,p eikä k, koska ne äännetään saksaksi th, ph ja kh
Suomesta johtuvan rajoitukset te suomalaisina tiedättekin (ei esim. sch-loppuisia nimiä).
Syntyvän vauvan sukupuoli ei ole vielä tiedossa, joten kaikkea saa ehdottaa! Mielellään sellaisia, jotka toimivat molemmilla kielillä. Sukunimi tulee todennäköisesti olemaan saksalainen, lyhyehkö.
Kommentoin ehdotuksia myöhemmin tänään :)kiitos!
Kommentit (98)
iida :) kaverini on naimisissa saksalaisen miehen kanssa ja tuon nimen antoivat.Nyt tyttö jo 5v ja hyvin luonnistuu nimen lausuminen kummankin suvulta :)
Mikaela ei toimi saksaksi ollenkaan, kyllä sen pitää silloin olla Michaela. En kyllä tykkä muutenkaan.
Finnja tytölle? Saksalainen nimi, mutta sopis hyvin suomitytölle;)
Frida, Felix, Marius, Stella, Edith
eli suomeks Kyntteri-vaan.
Vanhemapana voisi niittää sitten mainetta kyntötaidoillaan..
Elina ja Lauri ovat kauneimmat suomalaiset nimet.
Jos olet noin rajoittunut nimen suhteen, eli et hyväksy kaksikulttuurisuuden tuomaa rikkautta, niin en anna suhteellenne kovin hyvää ennustetta. Kannattaisiko erota jo nyt, hyvissä ajoin?
toisaalta tämä on kaiketi provo, ei kukaan voi olla noin rajoittunut, kapeakatseinen ja ennakkoluuloinen kuin ap näyttää olevan.
ja valitkaa suoraan jokin kansainvälinen nimi ensimmäiseksi eli myös engl. toimiva. Kyllä se sukulaisten kieli siitä taipuu.
Pari esimerkkiä;
Marcus
Johan
Steve
Viktor
Linda
Stella
Veronica
Jessica
Isabella
ja sitten näihin kummankin kotomaasta 2.(ja 3. nimi);
Steve Mikael...
Veronica Amanda...
Marcus Hans Johan
Jessica Lisa Lotta
Tsemppiä, ja muista kertoa meille!
joten heitän vain kehiin omat kokonaiset nimiehdotukseni ap:lle ja sillä sipuli. Toivoisin toki kommenttia ap:lta. :)
Tytölle: Venla Sabina
Pojalle: Jan Wilhelm tai Alex Samuel
Caius/Kaius, Klaus tai Dag (päivä)
Timo on hyvin yleinen miesten nimi Saksassa ja perinteinen suomalainen nimi.
tyttö on Ramona. Ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Jos joskus tulee toinen, niin siitä tulee varmaan Lisa.
Onko teillä tuo perinteinen homma, että rahastatte Suomen kuiviin eli synnytys, äitiyspakkaus, äitiysloma Suomessa. Sitten Saksaan ja kun koulu alkaa niin taas imemään mehut Suomesta? Näin ystäväni teki ja minä pidin sitä hieman itsekkäänä, mutta osa meistä on vaan hyvin itsekästä porukkaa.
Nytkö ei edes suomalaiset saa käyttää hyväkseen Suomen sosiaaliturvaa? Entäpä itse, oletko käyttänyt hyväksesi Suomen äitiysedut ja lapsilisät?
Nimistä: Emiliaa ei taida olla vielä mainittu. Onko liian yleinen?
Katarina
Martina
Marion
Mette
Karen
Monika
Erika
Ralf
Joachim
Mark
Uno/Udo
Alec
Axel
Ben
Frans
Hugo
Hector
Markus
Mihael
Nicolas, Niklas
Ralf
Raul
Robert
Rufus
Sebastian
Tommy
Vinski
Annaliisa
Annelise
Anette
Andrea
Clara
Carla
Elke
Elise
Hanne
Hannelise
Hannaleena
Ines
Inger
Ingrid
Ingela
Lisa
Marle
Marlene
Marleena
Martina
Nina
Pihla
Tilde
Ulrika
Vera
Verna
Tytölle
monet ehdotetuista nimistä olisivat Saksassa jotenkin tylsiä. Mia ja Emma ovat toosi yleisiä. Miten olisi tytölle Nora tai Matilda tai pojalle Laurin tai Hannes. Tai etsi raamatullinen nimi, ne ovat molemmissa maissa ajattomia.
Omia suosikkejani ovat esim. Elias, Tobias, Anna, Elisa.
terv. saksalainen
Jos olet noin rajoittunut nimen suhteen, eli et hyväksy kaksikulttuurisuuden tuomaa rikkautta, niin en anna suhteellenne kovin hyvää ennustetta. Kannattaisiko erota jo nyt, hyvissä ajoin?