Kun ei ole rahaa - mitä syötte?
Miten pitäisi laittaa ruokaa, että rahat säästyisi mahdollisimman pitkään? Mitä ei ehdottomasti voi syödä? Miten priorisoitte?
Tv: uudessa elämäntilanteessa
Kommentit (44)
on sitten jotain mitä syödä jos rahat loppuu kesken kaiken.Harvemmin loppuu,kun on jo tottunut näillä pienillä tuilla elämään sen verta hyvin.
Ja meillä syödään pääasiassa halvinta jauhelihaa,nakkeja yms. halpaa.
Silloin tällöin,yleensä rahapäivinä ostan kunnon lohta tai lihaa.
Tietty jokaiselle aterialle kuuluu salaattia ja vihanneksia.
Itse asiassa en ole aikaisemminkaan syönyt rahaa. ;) Oli pakko, anteeksi.
Tiedän mitä on elää hyvin pienellä budjetilla kuukausia, itse asiassa yli vuoden. En suosittele tätä kenellekään. Perunat on kohtuuhintaisia ja täyttävät. Samoin makaroni on varsin edullista. Sitä saa ihan sohvan tyynyjen välistä löytyvillä roposilla tai pullopalautuksista saaduilla rahoilla kilotolkulla. Olen joskus elänyt viikkoja pelkällä makaronilla. Ei ollut ketsuppiakaan.
"Juhlapäivinä" saattoi pöydässä olla jopa hernekeittoa. Eineksiä ei juuri kannata ostella, vaan tehdä edullisista perusraaka-aineista. Leipä on myös aika kallista ja menee nopeasti huonoksi. Pakastinta kannattaa käyttää hyväksi, jotta voi esim. säästää puolet leivästä myöhemmäksi.
Leipäjonot kannattaa myös käydä läpi ja ottaa kaikki apu järjestöiltä, kaupungilta, kirkolta mikä vain irti on otettavissa. Kaupassa kannattaa hyödyntää tietenkin myös "-30%/-50%" alennukset vanhaksi pian menevistä.
Tärkeää on että seuraat menojasi, jotta saat pitkitettyä penniä seuraavaan "palkkapäivään". On nimittäin todella tuskaa kun oikeasti ei ole enää sentin senttiä rahaa ja alkaa jauhotkin loppua kaapista. Olen "elänyt" reilun viikon ilman mitään ruokaa ja täytyy sanoa että se ei ole ruumiillisesti niin rankkaa kuin henkisesti.
Mutta jos teette esim. makaronilaatikkoa niin onko varaa täysjyvämakarooniin, tai broileria niin onko ostettava halvinta marinoitua jne?
Kai se on pakko vain opetella budjetoimaan paremmin, kun en yhtään tiedosta että millaista ruokaa sitä uskaltaa/voi tehdä.
Mulla on tapana tehdä kahden päivän ruoka kerralla. 400g jauhelihapakettia saa jatkettua soijarouheilla, jotka ovat halpoja ja niin ruokaa tulee enemmän. Tietysti seuraavana päivänä ruoka ei ole enää ihan yhtä hyvää, mutta silloin voi satsata myös hiukan parempaan salaattiin.
Sämpylöiden leipominen on fiksua, niitä voi laittaa pakkaseenkin.
Meillä ei oikeasti ole kovin tiukkaa edes, mutta jos käyuttää mahdollisimman vähän rahaa arkiruokiin, voi juhlapäivänä sitten syödä vaikka satasella ravintolassa! 
Edellinen jatkaa: mä laitan aina noin puolet täysjyvä- ja puolet tavallista makaroonia.
Musta ei myöskään ole kauhean rikollista vähän huijata vihanneksia punnitessa nostamalla vaakaa, jos oikeasti tarkoitus on saada lapsille terveellistä ja monipuolista ravintoa. En sitten sanonut itse tekeväni näin mutta kivittäkää nyt jokatapauksessa. Esim palsternakasta, bataatista ja parsakaalista yhteensä voisi maksaa noin 2e eikä todellakaan niitä hintoja mitä ne kaupassa kiskovat.
kaurapuuroa. Lähes ilmaista ja kunnolla haudutettuna tosi hyvää.
Itsetehdyt sämpylät tulevat myös tposi halvoiksi.
vaikka olisikin kaunis tarkoitus saada lapsille terveellistä ravintoa.
Me muut sitten maksamme nuo puolestasi kohonneina elintarvikkeiden hintoina.
t. köyhä myös
Keitettyjä perunoita päivittäin, ovat halpaa ja täyttävää ruokaa. Jauhelihaa ostan tarjouksesta, leivät leivon itse, samoin pullat.
Keittoja teen isomman satsin kerralla.
Ruokakuluissa pystyy kyllä säästämään todella paljon.
ostan reilusti tarjouslihaa pakastimeen. Perunoita syödään usein.
Sämpylöitten leipominen on kerran viikossa ja osa menee pakastimeen niistäkin.
nyt tuon otsikon tielle lähdetään, niin ruokaa meillä yleensä, raha on sen verran kuivaa...
Mutta edullista ruokaa: tee itse kaikki mahdollinen, leivät ovat halpoja valmistaa itse. Puuroa siinä vaiheessa, kun rahaa on vain muutama euro jäljellä.
Juureksista saa halvalla ruokaa, keitot ovat edullisimpia. Pataruokiin menee pitkä aika, mutta niissä edullisemmatkin lihat hautuvat hyviksi ja mureiksi.
Joskus voi tehdä vaikka kinkkupannukakkua ruoaksi, ei siihen yhteen ruokaan terveys kaadu, mutta on halpaa ja lapsillekin yleensä kelpaa.
Meillä ei oikeasti ole kovin tiukkaa edes, mutta jos käyuttää mahdollisimman vähän rahaa arkiruokiin, voi juhlapäivänä sitten syödä vaikka satasella ravintolassa!
Itse ajattelen täysin päinvastoin. Syön ennemmin arkena (jota on kuitenkin 90% ajasta) perushyvää ruokaa ja vietän juhlapäivät maltillisemmin (ei ravintoloita tai muuta kallista). Mutta kukin tyylillään.
Toisekseen ihmetytti miten moni täällä kertoo itse leipovansa sämpylät ja pullat. Ok, ei varmaan kallista, mutta todellako teidän tarvitsee mussuttaa noita vaikkei rahaa olisikaan? Itse en syö leipää/sämpylöitä ja pullia vaikka olisi rahaakin, en tee niitä siis nytkään kun ei rahaa ole. Jos leipää syön niin sitten rukiista, useimmiten kyseessä on hapankorppu tai näkkäri..
tai näkkäriä vaan leipoa niitä sämpylöitä jotta olisi vaihtelua kaurapuuron kanssa.
eilen söimme spaghettia ja tonnikalaa...tänään jotai luksusta varmaan:D
no joo ei... ostan aina kaappeihin kaikkea kuivaa eli juuri spaghettia,makaronia,tonnikalapurkkeja ...
niitä sitten puputetaan kun rahat lopussa...
Kun rahaa ei ole niin silloin ei voi ostaa hapankorppua tai näkkäriä vaan leipoa niitä sämpylöitä jotta olisi vaihtelua kaurapuuron kanssa.
Sanoinkin, etten syö yleensä ollenkaan leipää, ja joskus kun syön (1-2x vuodessa), niin silloin näkkäriä tai hapankorppua. Halvempaa lienee olla syömättä kuin syödä (itsetehtyjä) sämpylöitä? Yritän tehdä sellaista ruokaa, etten tarvitse lisukkeeksi leipää. Ruokajuomaksi käy vesi, kahviin laitan maitoa.
Ja ostaako joku vähävarainen muka tonnikalaa? Nehän on ihan hirveissä hinnoissa, jopa ne halpismerkit. Tonnikalapurkki taitaa maksaa jo reippaasti yli euron! En sanoisi halvaksi. Hyvää proteiinia kyllä, mutta useamman purkin joutuu ostamaan, että siitä moni ihminen saisi tarpeeksi.
sitä halvinta marinoitua broiskaa: sen kastikkeen voi pestä pois ennen kuin paistaa!
Kun rahaa ei ole niin silloin ei voi ostaa hapankorppua tai näkkäriä vaan leipoa niitä sämpylöitä jotta olisi vaihtelua kaurapuuron kanssa.
Sanoinkin, etten syö yleensä ollenkaan leipää, ja joskus kun syön (1-2x vuodessa), niin silloin näkkäriä tai hapankorppua. Halvempaa lienee olla syömättä kuin syödä (itsetehtyjä) sämpylöitä? Yritän tehdä sellaista ruokaa, etten tarvitse lisukkeeksi leipää. Ruokajuomaksi käy vesi, kahviin laitan maitoa. Ja ostaako joku vähävarainen muka tonnikalaa? Nehän on ihan hirveissä hinnoissa, jopa ne halpismerkit. Tonnikalapurkki taitaa maksaa jo reippaasti yli euron! En sanoisi halvaksi. Hyvää proteiinia kyllä, mutta useamman purkin joutuu ostamaan, että siitä moni ihminen saisi tarpeeksi.
tonnarii saa 0,52 e ainakin s-marketista!
Itse asiassa en ole aikaisemminkaan syönyt rahaa. ;) Oli pakko, anteeksi. Tiedän mitä on elää hyvin pienellä budjetilla kuukausia, itse asiassa yli vuoden. En suosittele tätä kenellekään. Perunat on kohtuuhintaisia ja täyttävät. Samoin makaroni on varsin edullista. Sitä saa ihan sohvan tyynyjen välistä löytyvillä roposilla tai pullopalautuksista saaduilla rahoilla kilotolkulla. Olen joskus elänyt viikkoja pelkällä makaronilla. Ei ollut ketsuppiakaan. "Juhlapäivinä" saattoi pöydässä olla jopa hernekeittoa. Eineksiä ei juuri kannata ostella, vaan tehdä edullisista perusraaka-aineista. Leipä on myös aika kallista ja menee nopeasti huonoksi. Pakastinta kannattaa käyttää hyväksi, jotta voi esim. säästää puolet leivästä myöhemmäksi. Leipäjonot kannattaa myös käydä läpi ja ottaa kaikki apu järjestöiltä, kaupungilta, kirkolta mikä vain irti on otettavissa. Kaupassa kannattaa hyödyntää tietenkin myös "-30%/-50%" alennukset vanhaksi pian menevistä. Tärkeää on että seuraat menojasi, jotta saat pitkitettyä penniä seuraavaan "palkkapäivään". On nimittäin todella tuskaa kun oikeasti ei ole enää sentin senttiä rahaa ja alkaa jauhotkin loppua kaapista. Olen "elänyt" reilun viikon ilman mitään ruokaa ja täytyy sanoa että se ei ole ruumiillisesti niin rankkaa kuin henkisesti.
taidan tietää miksi sinulla ei ollut rahaa.
makaronilaatikkoa, sosekeittoa, kasvisvuokia, hernekeittoa, broileria, vihanneksia, hedelmiä mutta niin syömme tavallisestikin.