Kun ei ole rahaa - mitä syötte?
Miten pitäisi laittaa ruokaa, että rahat säästyisi mahdollisimman pitkään? Mitä ei ehdottomasti voi syödä? Miten priorisoitte?
Tv: uudessa elämäntilanteessa
Kommentit (44)
papuja, linssejä, kaalia ... Klassinen ranskalainen sipulikeitto ei maksa melkein mitään (sitä ei ole pakko maustaa konjakilla :)).
Osta luista soppalihaa (nauta, lammas), pyydä että kauppias sahaa pienemmiksi paloiksi jos on liian isoja ja hauduta padaksi (irrota lopuksi kypsä liha luista). Kokonaisesta kanasta (huom EI broileri) saat keittoa ja lisäksi kananlihaa viillokkiin, wokkeihin yms.
Harrastuneisuutta ja suunnittelua edullinen ruoka vaatii, mutta ei siinä niin kauheasti vaivaa ole. Jos joku pata tai papukattila kiehuu hiljalleen pari, kolme tuntia, niin siinä ehtii tehdä vaikka mitä.
Tee aina ja kaikesta isoja satseja ja pakasta.
Hyvästä, kotimaisesta kalasta on ehkä tingittävä. Pakasteseistä tulee ihan hyvä kalasoppa, kokistahan se on kiinni.
limpparipullon palautusrahalla saa jo 800 grammaa makaronia tai saman verran perunoita Prismasta.
Eli kun sitä rahaa on, ostan jos jotakin poistotuotetta pakkaseen ja täydennän kuiva-ainekaapit. Lidlistä saa usein vihannekset, juurekset ja hedelmät edullisemmin.
Jos olis oikein tiukkaa, syötäis varmaan paljon perunaa, porkkanaa ja sipulia sekä halpaa makaronia.
Sen verran on onneksi rahaa, että voimme ostaa Lidlistä täysjyvämakaronia.
Jätetään pois kaikki ekstra, myslit, murot, vanukkaat, mehujuomat, keksit, välipalapatukat jn e jne. Jogurttia etsitään tarjouksesta tai ollaan ilman sitäkin.
Pakastin on siis ehdoton apu tai muuten olis käytävä kaupassa joka aamu ja ilta kyttäämässä alennetut tuotteet. Jos ei ole poistoleipiä, leivotaan itse. Sämpylöitä, vuokaleipää ja muuta. Itsetehden voi valita terveellisiä aineksia leipiinsä.
Teen isompia satseja ruokaa ja pakastan toisen puolen, on kiirepäiville sitten valmista mitä sulattaa ja lämmittää.
Riisipuuroa
Kaurapuuroa
Hernekeittoa
Munakasta
Kaalilaatikkoa/kaalikeittoa/kaalipataa
Makaroonilaatikkoa, voi tehdä myös soijarouheesta
Pastakastiketta soijarouheesta
Nakkikeitto
Kiusaukset
Leivo itse sämpylöitä
Käy läpi kuivatavarakaappi ja pakastin ja hyödynnä kaikki, mitä löytyy
Osta hedelmät tarjouksesta
Jauhelihakeitto
Kasvissosekeitto
Pinaattikeitto + keitetty kananmuna
Nakkikastiketta ja keitettyä perunaa
Porkkanaraastetta
Tee itse kiisseleitä
Uunissa haudutettuja juureksia
Jauhelihaa saa aika halvalla: lihapullia, kastiketta, jauhelihapihvejä, lindströminpihvejä, mureketta...
Lohifile on tarjouksessa edullista: uuniin kokonaisena, pastakastiketta, medaljonkeja, lohikeittoa...
Pinaattilettuja (siis teet itse)
Kun rahaa ei ole niin silloin ei voi ostaa hapankorppua tai näkkäriä vaan leipoa niitä sämpylöitä jotta olisi vaihtelua kaurapuuron kanssa.
Sanoinkin, etten syö yleensä ollenkaan leipää, ja joskus kun syön (1-2x vuodessa), niin silloin näkkäriä tai hapankorppua. Halvempaa lienee olla syömättä kuin syödä (itsetehtyjä) sämpylöitä? Yritän tehdä sellaista ruokaa, etten tarvitse lisukkeeksi leipää. Ruokajuomaksi käy vesi, kahviin laitan maitoa. Ja ostaako joku vähävarainen muka tonnikalaa? Nehän on ihan hirveissä hinnoissa, jopa ne halpismerkit. Tonnikalapurkki taitaa maksaa jo reippaasti yli euron! En sanoisi halvaksi. Hyvää proteiinia kyllä, mutta useamman purkin joutuu ostamaan, että siitä moni ihminen saisi tarpeeksi.
Tottakai on tulee halvemmaksi olla syömättä kuin syödä, mutta kun ihmisen (varsinkin kasvavan lapsen) on kuitenkin syötävä, ja kun rahaa ei ole, pitää yrittää saada aamu- väli- ja iltapalat sellasia, jotka ei maksa juuri mitään. Eli esim kaurapuuroa ja itseleivottuja sämpylöitä. Tottakai täysjyväruisleipä on rutkasti terveellisempää mutta silloin kun siihen ei ole varaa tehdään noita sämpylöitä.
Myös munakokkelia harrastetaan meillä aamupalana, ja rainbown halpaa maustamatonta jugurttia itse kerättyjen pakastemarjojen kera.
Halvempaa lienee olla syömättä kuin syödä (itsetehtyjä) sämpylöitä? Yritän tehdä sellaista ruokaa, etten tarvitse lisukkeeksi leipää. .
Se on muuten ihmeellistä miten valtavasti ruokalaskussa voi halutessaan säästää.
En pysty ihan suoraan vertaamaan, koska tästä on jo vuosia aikaa, mutta olen tullut toimeen useamman kuukauden n. 20 eurolla per kuukausi. Se sisältää siis kaiken ruokakaupasta ostettavan ja mitään ihmeellistä ruokavarastoa ei entuudestaan ollut. Nykyisin menee helposti 240e/kk ruokakauppaan (oma osuuteni). Olisin aikoinaan pärjännyt sillä vuoden!
Tosin se on ihan älytöntä kituuttamista elää alle eurolla päivä pidempiä aikoja. Taskussa saattoi olla viisi euroa ja sillä piti selvitä viikko. Valinta saattoi olla makaronipussin ja wc-paperin välillä. (makaroni voitti, wc-paperissa huonommat ravintoarvot)
Makaronia, makaronia, makaronia, perunoita, perunoita, perunoita. Ehkä joskus sipuli ja hyvällä tuurilla sinappituubi. Käytin paljon mausteita, lähinnä mustapippuria ja suolaa, jotta ruoka olisi maistunut edes joltain. Ruokajuomana oli aina pelkkä vesi. Maitoa ja kahvia en ostanut. Joskus join teetä. Ikinä en halua kokea tätä uudelleen.
Erilaisia "sörsseleitä" tuli keiteltyä. Joskus saatoin ostaa vähän maitoa ja kananmunia ja tein makaronilaatikkoa (ilman lihaa). Sitä sitten syötiin viikko tai kaksi. Jauhot on myös halpoja, joten tuli tehtyä usein sämpylöitä. Ne antaa vähän vaihtelua muuten askeettiseen ruokavalioon. Halvat juurekset on myös hyviä, siis sesongin aikaan ostettuna. Hedelmiä olisi tehnyt monesti mieli, mutta ne olisivat syöneet nopeasti koko budjetin.
Jos pullonpalautuksilla saa kilotolkulla makaronia ja perunoita, taidan tietää miksi sinulla ei ollut rahaa.
Samaa mietin minäkin. Mistä ne pullot tulevat? Onhan se kannattavampaa jättää pullot ostamatta kuin käyttää niiden pantteja tulonlähteenä..
Jos pullonpalautuksilla saa kilotolkulla makaronia ja perunoita, taidan tietää miksi sinulla ei ollut rahaa.
Samaa mietin minäkin. Mistä ne pullot tulevat? Onhan se kannattavampaa jättää pullot ostamatta kuin käyttää niiden pantteja tulonlähteenä..
En ole tuo kirjoittaja, mutta kuvittelisin että jokainen älyää että kyseessä ovat kerätyt pullot, ei ostettu ja itse juotu limppari.
Itse ostaisin perunaa, linssejä, soijarouhetta, kaalia, porkkanaa ja punajuurta, kaikki ovat halpoja ja ravintopitoisia (ja säilyvät pitkään)!
Tottakai on tulee halvemmaksi olla syömättä kuin syödä, mutta kun ihmisen (varsinkin kasvavan lapsen) on kuitenkin syötävä, ja kun rahaa ei ole, pitää yrittää saada aamu- väli- ja iltapalat sellasia, jotka ei maksa juuri mitään.
Meillä syödään kolme kertaa päivässä, aamiainen, lounas ja illallinen. Mihin niitä välipaloja ja iltapaloja tarvitsee. Kun syö illallisen siinä kuuden maissa, ei tarvitse ennen nukkumaanmenoa mitään. Suomalainen erikoisuus tuo iltasyöpöttely. Juuri tämän takia sanoinkin että yritän tehdä sellaista ruokaa, ettei tarvitse niitä välipaloja.
syödäkään leipää/sämpylää, vaan aamu-, väli- tai iltapalaksi. On sieltä halvimmasta päästä noita "paloja" kuitenkin nuo itsetehdyt sämpylät.
Kun rahaa ei ole niin silloin ei voi ostaa hapankorppua tai näkkäriä vaan leipoa niitä sämpylöitä jotta olisi vaihtelua kaurapuuron kanssa.
Sanoinkin, etten syö yleensä ollenkaan leipää, ja joskus kun syön (1-2x vuodessa), niin silloin näkkäriä tai hapankorppua. Halvempaa lienee olla syömättä kuin syödä (itsetehtyjä) sämpylöitä? Yritän tehdä sellaista ruokaa, etten tarvitse lisukkeeksi leipää. Ruokajuomaksi käy vesi, kahviin laitan maitoa.
Ja ostaako joku vähävarainen muka tonnikalaa? Nehän on ihan hirveissä hinnoissa, jopa ne halpismerkit. Tonnikalapurkki taitaa maksaa jo reippaasti yli euron! En sanoisi halvaksi. Hyvää proteiinia kyllä, mutta useamman purkin joutuu ostamaan, että siitä moni ihminen saisi tarpeeksi.
Meitä on vain minä ja lapsi, yleensä teen esimerkiksi makaronilaatikkoa isomman satsin ja heitän pakastimeen puolet. Pakastimesta löytyy aina myös pari pakettia jauhelihaa ja kanaa. Lisäksi kaapissa on aina ainekset leipätaikinaa varten, siinäkin säästää jonkin verran kun tekee leivät itse. Keitot on myös varsin edukkaita. Meillä syödään ihan peruskotiruokaa ja teen 95% ruuasta itse.
Tarjouksia kannattaa kytätä ja tehdä hintavertailua eri kauppojen välillä.
Meillä syödään kolme kertaa päivässä, aamiainen, lounas ja illallinen. Mihin niitä välipaloja ja iltapaloja tarvitsee. Kun syö illallisen siinä kuuden maissa, ei tarvitse ennen nukkumaanmenoa mitään. Suomalainen erikoisuus tuo iltasyöpöttely. Juuri tämän takia sanoinkin että yritän tehdä sellaista ruokaa, ettei tarvitse niitä välipaloja.
En ole ikinä syönyt lounasta
Ruoaksi keittoja, laatikoita, pataruokia.
Ihan perusruoka-aineet ovat edullisia, puurohiutaleet, juurekset, makaroni, jauheliha, kananmunat, pakastesei.
Jauhelihaa voi laittaa vähemmän ja lisätä ruokiin sen sijasta soijarouhetta ja/tai porkkanaraastetta.
Teen salaatit niin, että niitten pohjana on raastettu tai suikaloitu kaali. Tulee halvaksi ja on terveellistä.
Viiliä voi tehdä itse. Jugurtti kannattaa ostaa litran pahvitetroissa, tai tehdä sen sijasta vaniljakiisseliä.
Tarjouksia kannattaa hyödyntää, katsoa missä myydään halvimmalla, ostaa kerralla enemmän ja laittaa pakastimeen esim. lihatuotteita, lohta, juustoakin voi pakastaa.
että kolmella ruualla päivän pärjää. Aikuisilla voisi mennäkin.
Riisipuuro ja luumusoppa, hernekeitto, jauhelihakeitto.
Otamme miehen kanssa tavallista pienemmät annokset (ei kuitenkaan nähdä nälkää) niin että riitää useammaksi päiväksi.
En ole tuo kirjoittaja, mutta kuvittelisin että jokainen älyää että kyseessä ovat kerätyt pullot, ei ostettu ja itse juotu limppari.
Itse ostaisin perunaa, linssejä, soijarouhetta, kaalia, porkkanaa ja punajuurta, kaikki ovat halpoja ja ravintopitoisia (ja säilyvät pitkään)!
Minä olen se ketä lainataan. Aivan sama uskooko tätä kukaan, mutta alkoholia en todellakaan nauttinut, eikä limua ostettu kaupasta. Pullot keräsin tienpientareilta ja viikonloppuisin nuorten jäljiltä puistoista. Ei se ollut ainoa rahanlähde, mutta silloin kun ei ole ainoatakaan latia rahaa, eikä jääkaapissa yhtään mitään, muutaman tyhjän pullon löytäminen tarkoittaa useamman päivän ruokia.
ym.kalliita juttuja. Alkoi rahat säästymään, kun kuori ja keitti ihan itse perunat ja sipulit. Kaikessa löytyy halvempikin vaihtoehto. Laatu sitten on eri asia. Tuoremehuihin saa myös sievoisen summan upotettua helposti. Eli tiivistettä tai vettä.
Tuorepuristettu mehu, jota saa 2 egellä, on kyllä ihan hyvä vitamiininlähde ja aamupalakin, jos ei ruoka aamulla maistu. Siitä riittää meillä moneksi päiväksi..
Eli vaikka köyhäilisi, niin jos ei ole varaa hedelmiin, kannattaa yrittää jostain saada c-vitamiinia (muualta kuin purkista).. Ei siis janojuomana, mutta hedelmän korvikkeena.
on fiksumpaa korvata ruisleivällä ja puurolla, koska ruis ja kuitupitoinen puuro vie paremmin nälän. Mulla on äidiltä "peritty" leipäkone, ja käytän sitä paljon, teen myös melko ruispitoista leipää.
Kotitekoinen hernekeitto ja kalakeitto on halpaa ja sitä keittää sunnuntaina 3 päivän satsin, jos saa jostain ison 5 tai 10 litran kattilan. Riippuu tietysti syöjien määrästä.
Jos keitän perunoita, keitän kerralla 2 kg. Seuraavana päivänä syödään paistettuja pottuja ja kastikkeen jämät. Jos ei jäänyt jämiä, heitän sekaan sipulia, nakkipaketin ja paistan munia.
Sienillä (siis itsekerätyillä), porkkanoilla ja soijarouheella voi jatkaa jauhelihaa.
Töihin menen eväiden kanssa. Lounasruokala maksaisi 7.50-5.30 euroa.
Viiliä ja jogurttiakin voi tehdä itse.
Jos pitää syksyllä silmät auki, huomaa pääkaupungissakin villejä omenapuita. Tiedän Vantaallakin monta paikkaa, mistä olen kerännyt talven omenavaraston (hilloa, mehua, kuivasin, osan säilöin sanomalehtiin käärittyinä). Yhden puun sato säilyy helmikuulle asti. Kerään myös kesällä mustikoita ja vattuja, fillaroin lasten kanssa joko Sotunkiin, Sipooseen tai Tuusulaan (autoa en omista). Mulla on onneksi talossa kylmäkellari. Ostan harvoin tuontihedelmiä, paitsi banaaneja. Banaanit on täyttäviä.
Kokolihat ostan yleensä -30-50 % ja pakastan.
Karkit, limpsat ym. turhake jää kauppaan.
Mulla ei ole kyse siitä, etteikö olisi varaa. Totuin elämään näin silloin, kun olin 90-luvun lamassa työtön. Nykyisin säästän rahaa.