Pahentaako raskaus selkäkipuja?
Minulla on selässä välilevyn pullistuma, joka vaivaa usein. Olen joutunut olemaan töistä sairaslomalla silloin kun selkä on oireillut pahemmin ja syön särkylääkkeitä. Tuleeko selkä vielä kipeämmäksi raskausaikana ja miten siitä selviää? Pelottaa.
Kommentit (4)
Mulla on lievä skolioosi ja molemmissa raskauksissa kärsin selkäkivuista, toisessa ne alkoivat jo aiemmin kuin ensimmäisessä. Tukivöistä ei mitään apua, paras oli kun pyrki välttämään liikaa rasitusta, heti istumaan kun siltä tuntuu tai tarvittaessa lepäämään jalat ylös. Sairaslomalla olin miltei koko toisen raskauden ajan, ensimmäisestä myös loppuajan.
tuli selkäkipuja, vaikka vauva oli pienikokoinen. Joo ja sillon tällön muutenkin selkä vihotellut. Tosin sain salilla kuntoon.
raskaus pahensi selkävaivoja todella paljon eikä vauva-aika sanottavammin tilannetta parantanut.
Siivoojan palkkaaminen auttoi ihmeesti :) sekä muukin turhan rasituksen välttäminen ja oikeanlaisen liikunnan harrastaminen.
Kannattaa hakea hyviä jumppaohjeita selällä ja yrittää saada selkä mahdollisimman hyvään kuntoon ennen raskautta.
Ja kyllä se selkä siitä raskauden jälkeen toipuu. Minullakin on nykyään vähemmän selkäongelmia kuin ennen raskauksia.
raskauden aikana kun painoa kertyy ja ryhti useinmiten muuttuu kun suurinosa painosta on etupuolella.
Itselläni on epäilty välilevyn pullistumaa jonkin aikaa, muttei asiaa ole sen kummemmin vielä keretty tutkimaan (odotan aikaa kunnon lääkärille). Olen raskaana toista kertaa ja nyt tällä toisella kerralla selkäkivut ovat olleet välillä helvetillisiä. Niihin toki apukeinoina voi käyttää tukivyötä (toisilla auttaa, toisilla ei), jumppaa, ja erilaisia kipugeelejä rajoitetusti.
Itse olen melkein kaikkein parhaimpana apukeinona huomannut selkäkivuille raskauden aikana jumppapallon ja kuumavesipullon :)