Uskaltaako joku OIKEASTI HANKKIA LAPSEN YLI 40VUOTIAANA?
Mulle kyllä tuo stop ikä.Riskit on sen verran isot että en haluaisi tehdä aborttiakaan kuullessani et lapsella down.Mutta jokainen tekee kuten haluaa ja usein rikkailla onkin kehitysvammaisia lapsia, jotka saatu yli 40vuotiaana!
Kommentit (32)
olisin ollut valmis siihen, että teemme toisenkin lapsen. Mutta en uskaltanut, ei nyt ihan pelkästään mahdollisten kehitysvammojen vuoksi vaan muutenkaan - olisi tullut niin iso ikäero lapsille, jaksaisiko enää pikkulasta hoitaa, miltä siitä lapsesta tuntuisi teininä, kun vahemmat on isovanhempien ikäisiä jne. Mutta ehkä en vaan halunnut tarpeeksi toista vauvaa, ehkä olisin uskaltanut, jos olisin tarpeeksi halunnut. Nyt kuitenkin jo liian myöhäistä, täytän tänä vuonna 45 v. =(
Sain esikoiseni kuukautta ennen kuin täytin 40 v. Nyt odotan toista, ehdin täyttää ennen sitä 41 v.
Jos elämäntilanteeni olisi ollut toisenlainen, olisin varmasti hankkinut lapsia jo paljon aiemmin. Kärsin nuorempana huonosta miesmausta. Eli pelimiehet kiinnosti.
Ensimmäinen raskaus ja synnytys sujuivat hyvin ja vauva on terve ja kehittyy todella vauhdikkaasti. Mm. alkoi kävelemään yhdeksänkuisena.
Nyt raskaus on parinkymmenen viikon kohdalla ja tähän asti sujunut oikein hyvin. Niskapoimu-uä yhdistettynä seerumiseulaan antoi Down-riskiksi 1:9900. Ensimmäisessä raskaudessa 1:3000.
Raskauteen liittyy aina riskejä. Ei nuorikaan odottaja voi olla varma, etteikö lapsella olisi jotain vakavaa terveysongelmaa. Itse asiassa alle 20-vuotiailla odottajilla Down-riski on myös kohonnut. Vauvalla voi olla paljon muitakin vakavia ongelmia kuin Downin syndrooma. Lapsi voi myös syntyä terveenä, mutta sairastua myöhemmin vakavasti.
ovat mummit ikähaarukassa 40-55 ;) Ah niin meneviä, ettei lapsenlapsille aikaa heru!
Kautta aikojen on lapsia tehty 40+ -ikäisinä,
turha siitä on sen suurempaa numeroa tehdä nytkään. Kukin taaplaa tyylillään :)
ovat mummit ikähaarukassa 40-55 ;) Ah niin meneviä, ettei lapsenlapsille aikaa heru!
Kautta aikojen on lapsia tehty 40+ -ikäisinä,
turha siitä on sen suurempaa numeroa tehdä nytkään. Kukin taaplaa tyylillään :)
Minulla kaksi ihanaa tervettä lasta. Olin 39 v. kun eka syntyi ja 42 v. kun toinen. Lapsissa ei ole mitään vikaa, isompi oppi 4 v. jo lukemaankin.
rikas en ole mutta hyvin toimeentuleva ja hyväpalkkainen ja siitä huolimatta lapset ovat terveitä.
Olisiko siis parempi joutua hoitamaan niitä iäkkäitä vanhempia sitten kun itsekin on jo iäkäs? Jos äitisi olisi saanut sinut 20-vuotiaana hoitaisit kuusikymppisenä kahdeksankymppistä. Helpompaakai on hoitaa itse nelikymppisenä kahdeksankymppistä äitiä.
Eikös se ole selvää että lapsen saa jos on vielä
hedelmällinen? Ei siinä sen kummempaa.
Eikös se ole selvää että lapsen saa jos on vielä hedelmällinen? Ei siinä sen kummempaa.
Ja hyvässä kunnossa sekä virkeä elämänmyönteinen nainen.
Älkää tehkö lapsia 40+, terveisin iäkkäiden vanhempien hoitaja ja iltatähti
Kyllä minut hoitaa ammatti-ihmiset sitten kun en enää itsenäisesti pärjää.
t. 16
Tietääkö hän, että down on lievimpiä kehitysvammoja?